AMD Ryzen 5000-processorer säljs till överpris av ockrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kommer ett gäng CPU:r i början av december.
Ett par veckor kan man lugnt vänta.

Helst hade man ju velat att leverantörer gör som Apple och ägnar lite tid åt att bygga lager först och börja sälja sen, så inte allt tar slut första minuten man öppnar försäljningen. Förstår inte hysterin att få igång försäljningen innan man tryggat någon sorts leveransförmåga.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

lite väl optimistiskt tycker jag att ingen som är intresserad av produkten ska köpa av scalpers. visst låter det fint, men så lär det nog aldrig bli i praktiken.

röda siffror lär de inte heller få, det är väl inte konstigare än att returnera produkterna om de inte får dem sålda. ungefär noll risk att scalpa datordelar tänker jag mig.

om man anser att scalping är oönskat beteende (vilket jag gör), så tror jag att en rimlig väg att gå är att försvåra och förbjuda i den mån det går. det sweclockers kan göra i det fallet är att inte vara en del av problemet.

Fast då måste dom ju räkna med att få dem sålda inom 14 dagar.
Det kan man ju iofs få kanske beroende på hur många man har kommit över. Men klart även jag förstår att folk inte kan hålla sig ifrån att köpa ifrån scalpers ifall man har mer pengar än förnuft. Eller om produkten ger en så pass stor vinst i produktivt syfte att man ändå tjänar på att köpa den för ocker priser istället för att vänta.

Annars hade ju även ÅF kunnat begränsa försäljningen till max 1 per kund under tiden som det är begränsad tillgång?
Har man 2st datorer som skall uppgraderas och man sålt iväg de tidigare delarna så får man ärligt talat skylla sig själv.

Jag håller med om att scalping är ett oönskat beteende, men jag anser att det skall inte behövas att SweC går in och gör något aktivt för att stoppa det. Det behövs troligen att dom gör det, men jag anser att det inte skall behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

När du står där utan pengar och varje krona gör skillnad, så kanske man inte ska prioritera lyxkonsumering. Tycker inte ditt argument håller.
Låter mer som ett fall för lyxfällan.

Självklart menar jag annat än bara lyxkonsumtion som processorer och grafikkort. Jag följde hans diskussion där han tog upp exempel som Alvedon.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajled:

Är väl samma personer som klagar på scalpers som betalar 10 dollar för sina windowslicenser.

Haha jag är starkt emot scalpers men har även betalat full pris för min Windows licens.
Så njae den fungerade inte att komma med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är väl vad den lösningen ger som nuvarande läge inte har?
Priserna skulle vara höga - vilket de ju är nu och folk är missnöjda med. Fast för alla. Kanske till och med högre än nu om alla ska buda på grejerna.
Och tillgången blir ju inte bättre av det här heller.

Det blir väl liksom fortfarande som det är nu. Typ.
Jag ser inte mycket vinst här för mig som köpare faktiskt.

Nackdelen är väl att ingen länge skulle kunna köpa prylarna i början för normala priser.

Eller ja. De som i nuläget köper av scaplers skulle få utökade rättigheter (butiksreturer, reklamationer and all that mot butik istället för mot privatperson). Men det är deras val att handla av scalpers i nuläget. Jag har svårt för att känna nå extra för de som finansierar scalpingverksamheten hehe. Så de får skylla sig själva ;).

Skillnaden är att alla skulle få en likvärdig möjlighet att köpa. Som det är nu så är ju produkten borta när den är borta och är du inte beredd att göda scalpers så har du inte längre möjlighet att köpa produkten, ens om du är villig att betala.

Det är korrekt att de höga priserna skulle vara kvar, men det enda som råder bot på det är ju ökad tillgång. Mitt förslag var mer en tänkt lösning för när det inte går göra något åt att tillgången är mindre än efterfrågan, men jag ser naturligtvis helst att tillgången är såpass god att priserna blir vettiga samt att scapling helt enkelt inte lönar sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är stärkt emot att någon kan ha något som jag inte har och gör profit på det.

Tur att jag fick mina 2 st. 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skillnaden är att alla skulle få en likvärdig möjlighet att köpa. Som det är nu så är ju produkten borta när den är borta och är du inte beredd att göda scalpers så har du inte längre möjlighet att köpa produkten, ens om du är villig att betala.

Det är korrekt att de höga priserna skulle vara kvar, men det enda som råder bot på det är ju ökad tillgång. Mitt förslag var mer en tänkt lösning för när det inte går göra något åt att tillgången är mindre än efterfrågan, men jag ser naturligtvis helst att tillgången är såpass god att priserna blir vettiga samt att scapling helt enkelt inte lönar sig.

Om de höga priserna är kvar, vad spelar det då för roll om du köper av en scalper eller en butik? Det låter som att vi skulle hamna i en sämre situation om vi vill ha höga priser för alla pga en strävan mot likvärdighet, för då är till och med konsumenten som lyckats få tag i ett ex tvungen att betala mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skillnaden är att alla skulle få en likvärdig möjlighet att köpa. Som det är nu så är ju produkten borta när den är borta och är du inte beredd att göda scalpers så har du inte längre möjlighet att köpa produkten, ens om du är villig att betala.

Det är korrekt att de höga priserna skulle vara kvar, men det enda som råder bot på det är ju ökad tillgång. Mitt förslag var mer en tänkt lösning för när det inte går göra något åt att tillgången är mindre än efterfrågan, men jag ser naturligtvis helst att tillgången är såpass god att priserna blir vettiga samt att scapling helt enkelt inte lönar sig.

Vet ej om du såg mitt förra inlägg om likvärdig möjlighet. Så jag postar det igen och är nyfiken på hur detta scenario är orättvist.

"Om jag i form av scalper sitter o hamrar F5 på flertalet svenska sidor och lyckas bättre än en som inte gör det utan bara går in på Inet i hopp att det ska finnas när det behagar denne, så tycker iaf jag att båda parter har precis samma regler. Vill inte person B sitta o nöta F5, fine men gnäll då inte, inget som hindrat från att göra så"

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Jag är stärkt emot att någon kan ha något som jag inte har och gör profit på det.

Tur att jag fick mina 2 st. 5600x

Akta dig för guds vrede, du må brinna i helvetet pga detta 😉😂

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Förra veckans ord var "underläge", denna vecka bjuder jag på "ockrare". Vi skriver på svenska, jag tycker inte "scalping" håller och att "ockrare" är nära nog. Blev i alla fall inte "skalperare".

Ockrare är ju inte helt korrekt i det här läget. Jag föreslår det svenska ordet svartabörshajar

Permalänk
Medlem

lol, jag som tycker allt som lanserats det sista redan varit dyrt vid msrp (som aldrig tycks hållas ändå), obegripligt att folk är villiga att betala ännu mer för prylarna begagnade...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Det är mycket snack om scalpers lr. ockrare.

Tycker det är samma som gäller det kända "Huanuo Single och Dual monitor arm" som var fel prissatt på amazon.se

Samma grej där.... 100:- lr. bud på sweclockers marknad.

Var är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Inet bruka begränsa köp av eftertraktade produkter

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om de höga priserna är kvar, vad spelar det då för roll om du köper av en scalper eller en butik? Det låter som att vi skulle hamna i en sämre situation om vi vill ha höga priser för alla pga en strävan mot likvärdighet, för då är till och med konsumenten som lyckats få tag i ett ex tvungen att betala mer?

Mja, grejen är ju då att alla blir föremål för marknadspriser, och ingen kan sko sig på någon annans bekostnad. Det höga priset kommer då istället företaget till gagn, plus att det blir extra intäkter i form av moms etc, så jag tycker det vore ett rättvist system i fall där det inte går göra något åt låg tillgång i förhållande till efterfrågan.

Sedan kan det förståss leda till att företagen med flit stryper tillgången i början för att få in mer cash på de första batcherna, men sådant ska såklart inte vara tillåtet och det får man ha mekanismer för att stävja.

Skrivet av SiD:

Vet ej om du såg mitt förra inlägg om likvärdig möjlighet. Så jag postar det igen och är nyfiken på hur detta scenario är orättvist.

"Om jag i form av scalper sitter o hamrar F5 på flertalet svenska sidor och lyckas bättre än en som inte gör det utan bara går in på Inet i hopp att det ska finnas när det behagar denne, så tycker iaf jag att båda parter har precis samma regler. Vill inte person B sitta o nöta F5, fine men gnäll då inte, inget som hindrat från att göra så"

Så du menar att man som genuint intresserad köpare skall ta höjd för scalpers, utöver hlg efterfrågan och låg tillgång? Jag tycker inte det verkar rimligt.

Visserligen finns det väl ett visst mått av hängivenhet om en äkta människa faktiskt finns bakom och gör allt manuellt, men om syftet är att sko sig oå en obalans mellan tillgång och efterfrågan så ser jag inte direkt någon moralisk skillnad, nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, grejen är ju då att alla blir föremål för marknadspriser, och ingen kan sko sig på någon annans bekostnad. Det höga priset kommer då istället företaget till gagn, plus att det blir extra intäkter i form av moms etc, så jag tycker det vore ett rättvist system i fall där det inte går göra något åt låg tillgång i förhållande till efterfrågan.

Sedan kan det förståss leda till att företagen med flit stryper tillgången i början för att få in mer cash på de första batcherna, men sådant ska såklart inte vara tillåtet och det får man ha mekanismer för att stävja.

Så du menar att man som genuint intresserad köpare skall ta höjd för scalpers, utöver hlg efterfrågan och låg tillgång? Jag tycker inte det verkar rimligt.

Visserligen finns det väl ett visst mått av hängivenhet om en äkta människa faktiskt finns bakom och gör allt manuellt, men om syftet är att sko sig oå en obalans mellan tillgång och efterfrågan så ser jag inte direkt någon moralisk skillnad, nej.

Nu vad det inte den moraliska aspekten jag ställde frågan om utan istället hur du anser att det är på olika vilkor en konsument handlar. Som sagt är majoriteten av all scalpad hårdvara som är till salu på blocket, tradera eller swec införskaffad av riktiga människor som köpt fler än en vara. Detta på samma vilkor som personen som blev utan.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig få för mig att köpa "sällsynta" datordelar till ockerpriser på eBay av det simpla faktumet att du aldrig kan veta 100% om det verkligen är det du får. Snacka om att köpa en tärningsgris i säcken när du handlar på eBay. Kan lika gärna vara en ask choklad du köpt för 1200 $.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu finns det redan andra i tråden som smulat sönder argumentet att det inte spelar någon roll för det är "lyxkonsumtion", så jag känner inte att jag behöver gå in djupare på varför det inte håller.

Men i mitt eget exempel jag trog upp så handlar det om folk som har det här som en hobby och tycker det är kul med nytt, vilket man faktiskt kan ha även om man inte badar i pengar. Men konsekvensen blir ju då arr man får sälja av annat (i det här fallet sin gamla processor) för att kunna ha råd med en ny, och om inte scalpers fanns så hade det fungerar bättre. Det finns förståss en risk att tillgången är så skral och efterfrågan är så stor att man blir utan ändå, men i sådant fall är det ju för att den avsedda marknaden gjort sitt. Scalpers vill ju inte ens köpa processorn för att de vill ha den i sin ägo, utan för dem så blir det bara ett instrument för att extrahera pengar ur systemet utan att bidra det minsta lilla själva. Jag ser inte hur man med någon måttstock kan försvara ett sådant beteende.

Min poäng var att dina bekanta var smådumma när de valde att sälja sin befintliga CPU utan att ha säkrat upp sin möjlighet att införskaffa ny, den hade inget med lyxkonsumtion att göra.

Sen gav jag dig vad jag tror kan vara faktiska verktyg att bekämpa det som du har ett stort problem med. Personligen bryr jag mig inte så mycket om scalpers, men jag förstår att det finns andra som har problem med det scalpers gör. Vilket är varför jag föreslog (lite löst) metoder som du kan nyttja för att försöka åtgärda problemet.

Av de två förslagen jag gav så tror jag att det bör ligga på tillverkaren att säkra upp tillgång för marknaden, annars dyker opportunister upp. Lättare för ett företag att sikta på överlager än med regleringar försöka åtgärda ett symptom. Om man ska reglera så bör det vara att företaget ska säkra upp tillgång.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Nu vad det inte den moraliska aspekten jag ställde frågan om utan istället hur du anser att det är på olika vilkor en konsument handlar. Som sagt är majoriteten av all scalpad hårdvara som är till salu på blocket, tradera eller swec införskaffad av riktiga människor som köpt fler än en vara. Detta på samma vilkor som personen som blev utan.

Om du köper en produkt med syfte att sälja den till ett högre pris utan minsta intention att själv använda den så är det knappast "likvärdigt". Det moraliska är det som är skillnaden, men skall man bortse från allt sådant så finns ju ingen skillnad och diskussionen faller platt.

Jag tycker precis lika illa om de där idioterna som hängde på låset för att köpa en ny konsol, bara för att sedan filma när de kastar den i marken framför ögonen på folk som inte hann köpa, för att få miljontals visningar på Youtube. Det går väl argumentera för att "Jamen vaddå, de stod väl i kön som alla andra?", Visst, men lik förbannat är de svin.

Mitt eget intresse för konsoler dog någon gång runt PS1, så det handlar inte om att jag är sur för att "jag inte fick köpa" utan det är den moraliska principen av att köpa en produkt utan avsikt att använda den, och därmed beröva andra som faktiskt hade haft glädje och nytta av produkten om de fick köpa den ett köptillfälle.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Min poäng var att dina bekanta var smådumma när de valde att sälja sin befintliga CPU utan att ha säkrat upp sin möjlighet att införskaffa ny, den hade inget med lyxkonsumtion att göra.

Sen gav jag dig vad jag tror kan vara faktiska verktyg att bekämpa det som du har ett stort problem med. Personligen bryr jag mig inte så mycket om scalpers, men jag förstår att det finns andra som har problem med det scalpers gör. Vilket är varför jag föreslog (lite löst) metoder som du kan nyttja för att försöka åtgärda problemet.

Av de två förslagen jag gav så tror jag att det bör ligga på tillverkaren att säkra upp tillgång för marknaden, annars dyker opportunister upp. Lättare för ett företag att sikta på överlager än med regleringar försöka åtgärda ett symptom. Om man ska reglera så bör det vara att företaget ska säkra upp tillgång.

Med scalpers i åtanke, absolut. Men detta är långt ifrån "normen" utan det har blivit ett extremt problem ganska nyligen. Men hsde man från början vetat att chansen att få tag på en processor är obefintlig så hade det naturligtvis varit dumt.

Jag tror alla är överens om am att problemet vore helt borta om tillverkaren säkrar tillgång från början. Diskussionen handlar dock främst om hur nuvarande läge borde hanteras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, grejen är ju då att alla blir föremål för marknadspriser, och ingen kan sko sig på någon annans bekostnad. Det höga priset kommer då istället företaget till gagn, plus att det blir extra intäkter i form av moms etc, så jag tycker det vore ett rättvist system i fall där det inte går göra något åt låg tillgång i förhållande till efterfrågan.

Sedan kan det förståss leda till att företagen med flit stryper tillgången i början för att få in mer cash på de första batcherna, men sådant ska såklart inte vara tillåtet och det får man ha mekanismer för att stävja.

Konsumenterna som helhet betalar mer och det krävs extra lagar för att förbjuda företag från att strypa tillgång för att tjäna mer pengar. Jag förstår inte hur du kan tycka att det är bättre än hur det är just nu, bara för att alla ska ha likvärdigt dåliga villkor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiD:

Fråga, vem tvingade dem att sälja sin nuvarande hårdvara? Inte så att man förlorar på att först försöka boka ny cpu tex och när ordern gått igenom sälja sin nuvarande. Inte så att man måste betala när man lägger order direkt. Ingen rättighet att få tag på ny hårdvara på launch heller för den delen. Just my 2 cents

Precis. Känns som just dessa personer är dom som är mest gnidna och vill ha ut "maxvinst" för sin hårdvara innan den går ner i pris

Permalänk
Skrivet av ronz:

Självklart menar jag annat än bara lyxkonsumtion som processorer och grafikkort. Jag följde hans diskussion där han tog upp exempel som Alvedon.

Alright, då är jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kommer ett gäng CPU:r i början av december.
Ett par veckor kan man lugnt vänta.

Läste på twitter förut, att det kommer större skeppningar med ryzens inom några dagar. Vet ej om det stämmer dock. 😁

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ockrare?? Vad hände med det fina ordet scalpers?

Nu är vi på sweclockers. Här använder vi ord som strålspårning.

Permalänk

Vet inte om någon sagt det innan i tråden men jämförelsen med 'marknaden' ute i stora världen och Swec är inte rättvis tycker jag. Om ni tänker till lite så började Swec som ett litet community och även om dagens värld även här har eroderat en del av den känslan så tycker iallafall jag att det fortfarande är värt nåt. Tillåter man scalpers härja (typ, annonsera "jag har tre st X" vid lansering och brist) fritt så tror jag att Swec skjuter sig själva i foten. Snart så börjar det tullas på andra hänsynstaganden till forumsmedlemmarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Skulle aldrig få för mig att köpa "sällsynta" datordelar till ockerpriser på eBay av det simpla faktumet att du aldrig kan veta 100% om det verkligen är det du får. Snacka om att köpa en tärningsgris i säcken när du handlar på eBay. Kan lika gärna vara en ask choklad du köpt för 1200 $.

eller en väldigt fin tegelsten.

problemet finns av 2 anledningar.

1: Dålig till nästan obefintlig till gång även relativt långt efter släpp (sneglar på 3080)

2: Folk köper utav dessa "scalpers" som ger dom en anledning att fortsätta. Skulle INGEN köpa av dom skulle det dö ut väldigt snabbt.
Dom utnyttjar nya generationen av folk som måste ha nu direkt nu till vilket pris som helst oavsett eventuella finansiella konsekvenser för andra eller dom själva.

Jag väntar på en 5900X. den kommer sen, lite tråkigt men under tiden har jag istället beställt kamrem, vattenpump och annat till bilen som jag kan "leka" med under tiden + att det gör lite verklig nytta och inte bara nöje.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

En enkel sak som Captcha kan lösa detta problem, lata återförsäljare.

Kan även lösas med att dom får säljas i butik och max en per hushåll eller nått sånt.

Hade varit kul att campa utanför en butik för första gången för en release av nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kommer ett gäng CPU:r i början av december.
Ett par veckor kan man lugnt vänta.

Håller med. 👍

Och pallar man att vänta så händer mycket 2021 och framåt.

Jag skulle t.ex. föredra Ryzen 5600/5700 som kommer, hellre än 5x00X som "finns" nu.
Detta för att jag kan navigera i djungeln av vad som är prisvärt kontra långt ifrån.

Sedan har vi ju kommande AM5 (+) och väsentligt bättre DDR5 & DDR6...

Min poäng är att de som hänger på låset och inte kan stilla köplusten, samt de färre som verkligen behöver nysläppta produkter (som ALDRIG är prisvärda mer än för stunden)...
... BÖR åtminstone INTE köpa för dyrare än korrekt marknadspris, och därmed inte på "svarta börsen".

Win-win för alla utom nasare.

Missade ord... (BT- tangentbord till mobilen känns plötsligt lockande...)
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Kanske Sweclockers kan sluta underlätta detta beteende ? Så fort någon kommenterar ockrare på marknaden rensas kommentaren och förpassas till någon gammal källartråd som ingen läser eller är intresserad av.

Är absolut inte emot en fri marknad. Om någon köper något i spekulationssyfte (kan vara fastigheter, bilar, klockor etc) och
sedan säljer när värdet går upp, så more power to you!

Men att sitta och roffa åt sig grafikkort eller CPUer man aldrig tänkt använda bara för att sekunden efter lägga ut en annons och försöka dubbla sina pengar? Inte riktigt samma sak kan jag tycka...

Så du tycker det är fel att roffa åt sig gpuer/cpuer men att spekulera i fastigheter i dagens marknad (där det råder grav bostadsbrist) är helt ok. Hur är det värre att vi får vänta längre på datorkomponenter kontra någon blir bostadslös eller får bo hemma tills de är 35?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Inaktiv

att köpa ngt för att sälja och tjäna pengar ...... helt extremt att det ens kan bli en diskussion om något så vardagligt