Kommer du ta vaccin mot Covid-19?

Permalänk
Medlem

Jag har redan haft det, vilket bör ge mig ett ganska bra skydd. Jag ser gärna att personer i riskgrupp får vaccinet istället.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av isbjoern:

Alltså, personer som du är rent ut sagt samhällsfarliga. Antar att du är en sådan som gärna skriver ut på facebook om hur farligt vaccin är och berättar för alla du träffar att en person dött i vaccinprogrammet. Men du är inte tillräckligt intelligent för att faktiskt läsa och se att han inte ens fick vaccinet utan var i placebo gruppen.

Man blir mörkrädd.

Personer som du är rent ut sagt samhällsfarliga som anklagar folk för att vara vaccinmotståndare när de inte är det.
Sen ska nog människor som tror blint på vad auktoritet säger inte yttra sig om andras intelligens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

se bara på svin influensan där massor med människor fick problem som dom fått leva med resten av livet.

Jag fick bieffekter av svininfluensan som jag får leva med resten av livet (sjukskriven i åtta månader och permanenta nervskador) så jag önskar att jag tagit vaccinet.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tog det innan man upptäckte narkolepsi hos vissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

Hehe ja, men 500 personer av 5 miljoner som tog vaccinet.

Ja, hade en klasskamrat vars liv blev förstört tyvärr så jag kanske tänker på det extra mycket. Jag tog själv svininfluensavaccinet, men då var jag väl runt 15 år så hade nog inte så mycket att säga till om. Funderade inte på det särskilt mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har redan haft det, vilket bör ge mig ett ganska bra skydd. Jag ser gärna att personer i riskgrupp får vaccinet istället.

Man bör vara, men finns ju flera som bekräftat har fått det iaf 2gånger, så bara för att man har haft det så är man inte helt skyddad.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det är inte en Trump, jag tror på vaccin men jag litar inte på att företagen är ärliga med eventuella bieffekter de kommer med.
Som sagt jag kommer ej vara den som frivilligt står först i kön för ett vaccin.
Och eftersom alla länder är så kåta på att starta upp ekonomin igen så litar jag inte på att de ser till så att alla säkerhetsregler har följts med att ta fram vaccin så pass snabbt som annars tar 10+ år annars.

Jag tror också pressen från stat/media/folket är stor vilket gör att finns en risk att det går för fort och att inte hunnit testa allt.
Men ok nu är jag med mer på vad du menar och här håller jag helt med.

Att det har funnits rötägg och kommer att finnas det är en sak som är säker men jag tror också att om det kommer fram att t ex Astra Zeneca har ljugit och mörkat sina tester då hoppas jag att det får stora konsekvenser för bolaget och kanske till och med konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Man bör vara, men finns ju flera som bekräftat har fått det iaf 2gånger, så bara för att man har haft det så är man inte helt skyddad.

Nej, men de allra flesta blir det. Även vid ny smitta är risken för svår sjukdom lägre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

allt tegnell råder till är jag utan , avråder han bör man läsa på och beakta det iaf .... han var väl bakom dom stackarna med svin influensan med i sina "rekommendationer"

fullständigt livsfarlig människa att lyssna på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Jag tror också pressen från stat/media/folket är stor vilket gör att finns en risk att det går för fort och att inte hunnit testa allt.
Men ok nu är jag med mer på vad du menar och här håller jag helt med.

Att det har funnits rötägg och kommer att finnas det är en sak som är säker men jag tror också att om det kommer fram att t ex Astra Zeneca har ljugit och mörkat sina tester då hoppas jag att det får stora konsekvenser för bolaget och kanske till och med konkurs.

Ja tyvärr är det dock oftast ledningen som byts ut bara och företaget fortsätter, och kontrakt i denna storleken kan göra folk som vill tjäna pengar blinda.

Men vi får se vad som händer när folk börjar ta vaccinet på större skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Japp, tog även vaccinet mot svininfluensa.

Allt har bieffekter, precis allt. Med de lärdomar vi kan ta med oss från vaccinet för svininfluensa är jag inte orolig för att ta det här vaccinet och jag vill göra precis allt jag kan för att skydda våra riskgrupper.

Kanske är vettigare att riskgrupperna vaccinerar sig än att alla andra ska göra det? Jag menar att din plats för vaccination kan någon i riskgrupp ta istället så kan du vänta tills riksgrupperna är klara. Givetvis borde alla vaccinera sig förr eller senare men först och främst riskgrupper och människor som arbetar i utsatta roller.

Permalänk
Medlem

Kommer absolut vaccinera mig när tillgälle ges. Vill gärna kunna umgås med mina +75 åriga föräldrar, och min sambo har precis legat i respirator i nästan tre veckor och kommer under lång tid framöver att tillhöra en riskgrupp som helt enkelt inte klarar påfrestningen med Covid-19. Jag vaccinerar mig inte för min egen skull, utan för andras.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Lade ner min röst då svaret är lite mer komplicerat än så.

Jag är hyffsat ung och frisk, och har inte mycket kontakter med folk (jobb vid dator utan mycket kontakt med andra än mina kollegor, samt relativt lite socialt umgänge på fritiden) så tror nog jag är väldigt låg prioritet för att ta det och kommer låta andra gå före. Om det blir massvaccination av hela Sverige kommer jag givetvis ta det också, även så om det är frivilligt men de flesta som redan vill ta det har gjort det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Allt är fejk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

100% ja.
Jag bidrar gärna till att få ordning på en flockimmunitet, framförallt så de som inte kan ta vaccinet av medicinska skäl klarar sig.
Dessvärre finns de ju den gruppen människor som tror att vaccin ger autism, att det används för att kontrollera befolkningen och att man inte kommer till himlen om man vaccinerar sina barn - Så jag hoppas övriga Sverige kan sluta upp så även dessa grupper är skyddade (Även om man kan diskutera om de förtjänar det).

EDIT:
Jag är också fullt frisk i 30-årsåldern, så jag hamnar ju definitivt långt ner på priolistan - Så jag tänker såklart inte bråka om att få ta det så fort det finns tillgängligt. Låt samtliga som verkligen behöver det få det först, jag överlever med restriktioner i ett år till.

Permalänk
Inaktiv

Bah, skulle rösta ja, men råkade ta Avstå röst.

Permalänk
Medlem

Ja men tänker absolut inte stå i första ledet. När tillräckligt många har testat det så kan jag ta det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nej inte troligt, jag har redan haft nån variant av skiten och ser hellre att riskgrupper blir servade först med vaccin. Vi får se i förlängningen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Kanske är vettigare att riskgrupperna vaccinerar sig än att alla andra ska göra det? Jag menar att din plats för vaccination kan någon i riskgrupp ta istället så kan du vänta tills riksgrupperna är klara. Givetvis borde alla vaccinera sig förr eller senare men först och främst riskgrupper och människor som arbetar i utsatta roller.

Självklart får de sina doser först, det är väl inte frågan här? Kommer du ta vaccinet eller inte är frågan, förstår inte invändningen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte stå först i kön om vi säger så.
Röstade varken ja eller nej.

Permalänk
Medlem

Bäst att riskgrupper tar det först. Jag väntar till senare tillfälle.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Då jag är i riskgrupp så kommer jag ta den dels för egen del men samtidigt för mina medmänniskors skull.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Är väldigt kluven. Är i riskgrupp så kommer vara en av de första som erbjuds vaccinet men samtidigt så är jag livrädd för att det ska bli några komplikationer såsom svininfluensan (som jag vaccinerades mot).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ja självklart. Borde iom det klassas som en samhällsfarlig sjukdom at var en skyldighet enligt lag och straff om man struntar i det.

Varför? Man måste väl för fan få bestämma över sin egen kropp? Vad vinner du på att advokera för att folk ska föras inför rätta bara för att man inte vill ta ett vaccin mot ett relativt harmlöst virus?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisu84:

Jag kommer avvakta, folk får gå före mig i kön.

https://www.svd.se/obefintligt-skydd-om-skador-av-covidvaccin

Missade du sista stycket i artikeln?

Citat:

Hur ovanligt är detta, att ni säger nej till en produkt från en delägare?

– Det är extremt ovanligt, men det här är en ovanlig situation. Jag är helt övertygad om att vi kommer att lösa det här innan man börjar vaccinera. Alla är medvetna om vikten av ett försäkringsskydd, men fram till dess kan jag inte säga någonting, säger Robert Ström.

Artikeln är också från 24 augusti. Om vaccineringen kommer igång i januari har de haft 3-4 månader på sig att hitta en lösning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet - visar det sig att det inte finns några sidoeffekter efter 5-10 år så kanske jag börjar fundera på det, men förmodligen nej då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Och jag har aldrig varit sjuk annat en lätt förkylning.

Jag har aldrig krockat så jag behöver inte bilbälte.

Permalänk
Inaktiv

Ja, så fort alla riskgrupper fått möjlighet.

Med tanke på hur många som dör av sjukdomen så ser jag det som min plikt att ta vaccinet. Visst, jag skulle bli förfärad om jag hade sån otur att jag fick bestående biverkningar. Men igen, om det innebär att någon annan får leva så är det inte så mycket att fundera på från min sida.

Permalänk
Medlem

Nej, inte i första ledet. Eller andra. Senare kanske, beror på hur det utvecklar sig.

Jag är varken i riskgrupp eller träffar särskilt många människor alls. Då är det bättre att någon annan får ta del av det före.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841