Asus bekräftar klen Radeon RX 6000-tillgång vid lansering

Permalänk
Inaktiv

Skrev i andra tråden men det är värt att upprepa: Inet fick 15 processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Jag vet att folk frågade om det kommer vara en "paper launch" och minns att de svarade nej, men såg inte att någon skrev det du nämner. Är det så så ja, då har iaf en person sagt något som de får försöka leva upp till. Frågan är om det var ett litet uttalande som inte stöddes av någon egentligen men vi får se helt enkelt. Tack för infon.

Är det den här tweeten eller finns det flera?
https://twitter.com/AzorFrank/status/1309134647410991107?s=19
En användare skrev:

Citat:

Welp... not being able to pick up a 3090 today means my work is going to be fucked for the next little bit.

Can they at least release a new Quadro so I can get my work done?

$10 says AMD will be a paper launch too.

Frank Azor svarade:

Citat:

I look forward to taking your $10

En liten bonus

En användare skrev i twittertråden:

Citat:

While I got my 3090 this time around - I am really hoping that AMD can shake things up proper to get nVidia on their heels for a bit. We need solid competition - You've done it to Intel, now we just need it with nVidia.

Rooting for you!

och Frank Azor svarade:

Citat:

Congrats! Enjoy it, it's a sweet card with a great deal of hardwork and sacrifice that went into making it for you. So much awesome tech launching this year its really exciting. Thanks for the support.

Det tyckte jag var fint!

Dold text
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tja, jag har egentligen inte förväntat mig något annat. Det har dragits så enorma växlar på vad Frank Azor sa, att en fjäder har blivit en muterad mekaniserad Godzilla-höna.

Kan bara hoppas att det blir bättre än Nvidias släpp, men som sagt, kan bara hoppas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det den här tweeten eller finns det flera?
https://twitter.com/AzorFrank/status/1309134647410991107?s=19
En användare skrev:
Frank Azor svarade:
En liten bonus

En användare skrev i twittertråden:
och Frank Azor svarade:
Det tyckte jag var fint!

Dold text

Ja de tweeted minns jag. Inget som egentligen var "aggressivt" mot nVidia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Måste erkänna att jag begriper inte de som blir jätteupprörda över "dålig tillgång" på processorer eller gpu'er, de säljer som smör i solsken just nu och precis varenda liten pryl går åt direkt det kommer in, det är inte normalt, alls. Hur förväntar ni er att någon leverantör ska kunna leverera i den omfattning det plötsligt efterfrågas i?

Just nu är det mycket högre efterfrågan än vad det finns tillgång, för att göra det än värre ser scalpers detta & inser att här finns det pengar att tjäna & vipps har vi ännu högre efterfrågan än sagda tillgång, min egna gissning runt detta är rätt enkel, vi har en pandemi som säkerligen påverkar efterfrågan, så är det på mitt jobb i en annan marknad där vi slagit alla säljrekord vi haft de senaste 25 åren med ingen annan förklaring än just pandemin, vi har en ny generation konsoller och folk vill då uppgradera datorn som de inte brytt sig om då konsollerna stagnerat rätt bra sista åren och inget jättespännande har hänt varken på cpu eller gpu sidan för de som enbart spelar förräns nu.

Visst det känns kanske inte så kul att bli utan prylar men att skälla på tillverkare för att du inte kan handla något de inte hinner tillverka blir lite märkligt i mitt tycke. Det är skillnad om det faktiskt inte finns hårdvara alls att köpa från första början men om de bara säljs slut på grund av bisarr efterfrågan så är det inte samma sak.

Jag får väldigt ofta förklara för kunder att de måste vänta på tillverkning av de varor de beställt och att tillverkaren har en massiv backlog då ingen hinner med att hantera den plötsliga ökningen i efterfrågan och alla kunder tittar på mig som om jag kom från månen med följande uppsyn; "Vadå, kommer det inte på posten imorgon?"

Problemet är:

1. Tillverkaren.
En tillverkare ska se till att ha ett substanstiellt lager innan en lansering. Har dom inte det? VÄNTA. Massvis av spel lanseras senare för att dom inte känner sig klara. Det finns INGET som hindrar dom att skjuta upp och det är deras fel om dom inte kan se till att produktkedjan inte fungerar.

Att ha ett substanstiellt lager är mestadels en moralisk fråga som handlar om vett och etikett. Man släpper inte nya telefoner och sedan är det bara ca 200 st till salu (Inet bekräftade att dom enbart fick 15 st på deras stream. Wehallen tror jag låg på 100 st) på lager I HELA SVERIGE. Nu är grafikkort och mobiltelefoner inte likvärdigt, men det finns andra likvärdiga paralleler där det är oacceptabelt.

Nej dom kan inte skylla på att dom inte visste att det skulle bli populärt som du säger. På samma sätt du säger att allting säljer som smörsken, vet deras marknadsavdelning detta redan och har massvis av annan information med människor som enbart jobbar med detta.Man släpper världsledande produkter som blir det bästa ute just nu. Alla visste att det skulle gå som skör i solsken, speciellt under corona. Så det är bara jävla skitsnack.

2. Återförsäljaren
Dom är i maskopi med tillverkarna så att säga. Inet och andra leverantörer VET hur många dom kommer få i lager. Ifall dom vill vara transparenta och ärliga skriver dom "Vi kommer endast få 15 st i lager". Men nej, dom ser till att massvis lägger ordrar och sedan skyller dom på att deras orderssystem inte hänger med och kan kalkylera. Bullshit.

TYDLIGHET - hur svårt är det att vara tydlig? Tillverkarna har en massiv backlog och det kommer vara svårt att få ut grafikkort till alla. Varför skriver inte du som jobbar som återförsäljare det? Nej precis, för ni är inte intresserade av att dom ska få veta det. För då skulle man inte fått tusentals förhandsbokningar.

3. $$$$$$
Dom gör detta dels för att få massa förhandsbokningar som ligger kvar. Sedan för att befästa prispunkten och alla tror "tusentals grafikkort tog slut direkt, shit detta måste va bra till ett vettigt pris, då måste jag köpa!". SPECIELLT för dom som inte är speciellt insatta.

Blir faktiskt jävligt förbannad på företag som medvetet gör detta och sedan skyller ifrån sig, inklusive dig.
Sedan är det en helt annan sak med människor som inte förstår att man kan få grafikkortet hem imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det tyckte jag var fint!

Han har skrivit mer snälla saker om NVIDIA. T.ex:

"Nice launch from @Nvidia yesterday on their new graphics cards, they are going to pair well with our latest @AMDRyzen CPUs. I can’t wait to show you all the great products our @Radeon team has been working on! What an awesome year to be a gamer!!!"

Eller hur han försvarar NVIDIA när folk anklagar dem för marknadsmanipulation.

"I really hope that's not the case because it would be disappointing. I hope it's just normal ramp-up and demand exceeding supply as is often the case. Give them a little time to do their work before you draw a conclusion on this."

Ändå tycker jättemånga här att han dissar NVIDIA när han implicerar att AMD inte har en paper launch. Jag fattar verkligen inte...

Permalänk
Medlem

Har knappast tänkt jaga efter något referenskort utan väntar gärna på korten med större kylare ifrån exempelvis Sapphire eller Powercolor. En klok konsument väntar förstås även in recensionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det gör väl ingen skillnad om de börjar sälja CPUerna nu och du får en säg i Januari, jämfört med om de hade hållt på alla cpuer fram till Januari?

Enda skillnaden är ju mycket högre lagringskostnader vilket i slutändan påverkar att priset blir högre.

Jag menar att de skulle ha satt ett datum så att tillverkaren hade kunnat ha tillräckligt med tid att producera så många kort som möjligt. Sen så att priset blir högre är strunt samma, priserna kommer troligen att höjas ändå.

Det är som att öppna en ny restaurang som rymmer 50 pers men det finns bara mat till 15 pers de kommande månaderna.

Jag vet inte, för mig låter det helt orimligt.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

En tillverkare ska se till att ha ett substanstiellt lager innan en lansering. Har dom inte det? VÄNTA.

Varför är det mer "moraliskt" att sitta och hålla på teknik så den blir gammal istället för att folk får njuta av den? Du drar en dålig jämförelse till spelindustrin där en uppskjuten lansering kan krävas för att inte lansera en helt trasig produkt. Grafikkort är riktiga fysiska objekt som tillverkas och, iallafall i din mer moraliska värld, läggs på hög tills man tillverkat tillräckligt för att alla potentiella kunder skall kunna köpa ett dag 1. De kommer inte öka i kvalité av att ligga i en lagerlokal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Problemet är:

1. Tillverkaren.
En tillverkare ska se till att ha ett substanstiellt lager innan en lansering. Har dom inte det? VÄNTA. Massvis av spel lanseras senare för att dom inte känner sig klara. Det finns INGET som hindrar dom att skjuta upp och det är deras fel om dom inte kan se till att produktkedjan inte fungerar.

Att ha ett substanstiellt lager är mestadels en moralisk fråga som handlar om vett och etikett. Man släpper inte nya telefoner och sedan är det bara ca 200 st till salu (Inet bekräftade att dom enbart fick 15 st på deras stream. Wehallen tror jag låg på 100 st) på lager I HELA SVERIGE. Nu är grafikkort och mobiltelefoner inte likvärdigt, men det finns andra likvärdiga paralleler där det är oacceptabelt.

Nej dom kan inte skylla på att dom inte visste att det skulle bli populärt som du säger. På samma sätt du säger att allting säljer som smörsken, vet deras marknadsavdelning detta redan och har massvis av annan information med människor som enbart jobbar med detta.Man släpper världsledande produkter som blir det bästa ute just nu. Alla visste att det skulle gå som skör i solsken, speciellt under corona. Så det är bara jävla skitsnack.

2. Återförsäljaren
Dom är i maskopi med tillverkarna så att säga. Inet och andra leverantörer VET hur många dom kommer få i lager. Ifall dom vill vara transparenta och ärliga skriver dom "Vi kommer endast få 15 st i lager". Men nej, dom ser till att massvis lägger ordrar och sedan skyller dom på att deras orderssystem inte hänger med och kan kalkylera. Bullshit.

TYDLIGHET - hur svårt är det att vara tydlig? Tillverkarna har en massiv backlog och det kommer vara svårt att få ut grafikkort till alla. Varför skriver inte du som jobbar som återförsäljare det? Nej precis, för ni är inte intresserade av att dom ska få veta det. För då skulle man inte fått tusentals förhandsbokningar.

3. $$$$$$
Dom gör detta dels för att få massa förhandsbokningar som ligger kvar. Sedan för att befästa prispunkten och alla tror "tusentals grafikkort tog slut direkt, shit detta måste va bra till ett vettigt pris, då måste jag köpa!". SPECIELLT för dom som inte är speciellt insatta.

Blir faktiskt jävligt förbannad på företag som medvetet gör detta och sedan skyller ifrån sig, inklusive dig.
Sedan är det en helt annan sak med människor som inte förstår att man kan få grafikkortet hem imorgon.

Så du tror att tillverkare vill ha problem med tillgång? Du tror inte hela deras funktion är att sälja enheter av hårdvara? Likaså butiker, de är i hemlig maskopi med tillverkare för att? För att begränsa tillgång av produkter de tjänar pengar på att sälja?!? För att göra kunder upprörda så dom inte handlar igen av företaget eller en viss tillverkares produkter?!?

Följ ditt resonemang igenom hela vägen men ställ dig på andra sidan, då kanske du upptäcker att sättet du resonerar inte håller vatten någonstans för företag som vill tjäna pengar på tillverkning och försäljning av de tillverkade produkterna och framförallt hur svårt är det att annullera en order eller bokning av produkt som inte finns i lager när det gäller pc hårdvara i svenska butiker?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Skall faktiskt seriöst försöka klicka hem ett rx 6800 på release dagen. Det blir första gången jag sitter vid datorn och gör något sånt här. Spännande!
Vore ju väldigt snällt om några kunde lägga upp mått på de nya korten. Lite info hade inte gjort ont.

Hittade måtten på gigabytes kort rx6800. 40 mm, 2 kortplatser alltså. Perfekt
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-R68-16GC-B#kf

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kwirek:

Varför är det mer "moraliskt" att sitta och hålla på teknik så den blir gammal istället för att folk får njuta av den? Du drar en dålig jämförelse till spelindustrin där en uppskjuten lansering kan krävas för att inte lansera en helt trasig produkt. Grafikkort är riktiga fysiska objekt som tillverkas och, iallafall i din mer moraliska värld, läggs på hög tills man tillverkat tillräckligt för att alla potentiella kunder skall kunna köpa ett dag 1. De kommer inte öka i kvalité av att ligga i en lagerlokal.

Jaha, du har inga problem med att iPhone 15 ska säljas i 15 exemplar första månaden? Sedan 200 st till 3 månader senare?
Du har inga problem med att när man lanserar en bil säljs bara 15 st? Du har inga problem med att Sweclockers bara lanseras för 15 st medlemmar för det är full belastning?
"Tekniken måste ut". Jag instämmer i kören med dom andra surgubbarna här, med att zoomers som inte kan vänta på att saker och ting blir klara i sin tid och betalar på avbetalning. Sedan lägger man till att folk hetsköper av andra anledningar.

Skrivet av tellus82:

Så du tror att tillverkare vill ha problem med tillgång? Du tror inte hela deras funktion är att sälja enheter av hårdvara? Likaså butiker, de är i hemlig maskopi med tillverkare för att? För att begränsa tillgång av produkter de tjänar pengar på att sälja?!? För att göra kunder upprörda så dom inte handlar igen av företaget eller en viss tillverkares produkter?!?

Följ ditt resonemang igenom hela vägen men ställ dig på andra sidan, då kanske du upptäcker att sättet du resonerar inte håller vatten någonstans för företag som vill tjäna pengar på tillverkning och försäljning av de tillverkade produkterna och framförallt hur svårt är det att annullera en order eller bokning av produkt som inte finns i lager när det gäller pc hårdvara i svenska butiker?

Papperslanseringar är ett faktum, du kan på riktigt inte påstå att det inte händer....?
https://www.macken.xyz/2020/09/apple-papperslanseringar-ar-in...

Men eftersom kunderna börjat tröttnat kan man inte fortsätta utan att ge någonting. Det man gör nu är att leverera några st för att rättfärdiga att dom faktiskt gjorde en 'lansering'. Då kan man inte kalla det papperslansering, som man redan sett folk försvara med i tråden.

Dom har INTE problem med produktionen. Dom lanserar FÖR FORT. Därmed 'förlorar' dom inget eftersom dom producerar med full kapacitet sedan det var möjligt, men dom lanserar tidigare av anledningarna jag skrev nedanför om du läste.

Jag önskar verkligen att vanliga människor kunde få insikt i hur gigantiska bolag bedriver deras marknadsavdelningar. Du kan börja med Ogilvy om du är intresserad. Marknadsföring och planering har evolverat på samma sätt datorindustrin har gjort. Naiva svenskar kräks jag på som tror att storbolagen inte hittar möjligheter och knep för att tjäna mer pengar. Det är helt OK om man tror att vi lever på 1800-talet, men håll det bara för dig själv.

Den lilla kostnaden av annuleringar gentemot tusentals förhandsbokninar är som en droppe i ett hav.
Samt att man lyckats etablera prispunkten+generera ännu fler förhandsbokningar eftersom folk är nu livrädda att det kommer sälja slut igen.

Kanske läste du nyheterna om toapappret tog slut i början av corona? Ber dig fundera på likheterna och om kanske industrierna tagit del av detta fenomen på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Problemet är:

2. Återförsäljaren
Dom är i maskopi med tillverkarna så att säga. Inet och andra leverantörer VET hur många dom kommer få i lager. Ifall dom vill vara transparenta och ärliga skriver dom "Vi kommer endast få 15 st i lager". Men nej, dom ser till att massvis lägger ordrar och sedan skyller dom på att deras orderssystem inte hänger med och kan kalkylera. Bullshit.

TYDLIGHET - hur svårt är det att vara tydlig? Tillverkarna har en massiv backlog och det kommer vara svårt att få ut grafikkort till alla. Varför skriver inte du som jobbar som återförsäljare det? Nej precis, för ni är inte intresserade av att dom ska få veta det. För då skulle man inte fått tusentals förhandsbokningar.

3. $$$$$$
Dom gör detta dels för att få massa förhandsbokningar som ligger kvar. Sedan för att befästa prispunkten och alla tror "tusentals grafikkort tog slut direkt, shit detta måste va bra till ett vettigt pris, då måste jag köpa!". SPECIELLT för dom som inte är speciellt insatta.

Blir faktiskt jävligt förbannad på företag som medvetet gör detta och sedan skyller ifrån sig, inklusive dig.
Sedan är det en helt annan sak med människor som inte förstår att man kan få grafikkortet hem imorgon.

Att handlarnas system kraschar och har svårt att hänga med i orderhastigheten är knappast något de önskar. Det är offantligt mkt servertrafik och förfrågningar mellan olika system som ska klaffa på i princip ingen tid för att man ska kunna undvika att folk t.ex beställer varor som tagit slut i lager osv.

Håller inte med om att butiker inte försökt vara transparenta. Webhallen har ju öppet skrivit hur många/vilka som får och vilka som hamnat i kö etc. Inet har gjort liknande och skrev även innan lansering att man inte blev lovad ett kort förrän en tid efter lansering, för att ge dom chans att kolla över ordrarna.

Jag tror faktiskt att butikerna gör precis så gott dom kan i de allra flesta fall. Det är inte så att butikerna inte önskat att få fler kort att sälja. Det hade dom givetvis velat. Det är trots allt dom som blir skölden mot i detta fallet AMD och får ta all skit för uteblivna leveranser.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Jaha, du har inga problem med att iPhone 15 ska säljas i 15 exemplar första månaden? Sedan 200 st till 3 månader senare?
Du har inga problem med att när man lanserar en bil säljs bara 15 st? Du har inga problem med att Sweclockers bara lanseras för 15 st medlemmar för det är full belastning?
"Tekniken måste ut". Jag instämmer i kören med dom andra surgubbarna här, med att zoomers som inte kan vänta på att saker och ting blir klara i sin tid och betalar på avbetalning. Sedan lägger man till att folk hetsköper av andra anledningar.

Papperslanseringar är ett faktum, du kan på riktigt inte påstå att det inte händer....?
https://www.macken.xyz/2020/09/apple-papperslanseringar-ar-in...

Men eftersom kunderna börjat tröttnat kan man inte fortsätta utan att ge någonting. Det man gör nu är att leverera några st för att rättfärdiga att dom faktiskt gjorde en 'lansering'. Då kan man inte kalla det papperslansering, som man redan sett folk försvara med i tråden.

Dom har INTE problem med produktionen. Dom lanserar FÖR FORT. Därmed 'förlorar' dom inget eftersom dom producerar med full kapacitet sedan det var möjligt, men dom lanserar tidigare av anledningarna jag skrev nedanför om du läste.

Jag önskar verkligen att vanliga människor kunde få insikt i hur gigantiska bolag bedriver deras marknadsavdelningar. Du kan börja med Ogilvy om du är intresserad. Marknadsföring och planering har evolverat på samma sätt datorindustrin har gjort. Naiva svenskar kräks jag på som tror att storbolagen inte hittar möjligheter och knep för att tjäna mer pengar. Det är helt OK om man tror att vi lever på 1800-talet.

Den lilla kostnaden av annuleringar gentemot tusentals förhandsbokninar är som en droppe i ett hav.
Samt att man lyckats etablera prispunkten+generera ännu fler förhandsbokningar eftersom folk är nu livrädda att det kommer sälja slut igen.

Säg mig, vart får du dina siffror ifrån, vart får du antal av något ifrån, du raljerar mest här utan någon som helst grund att stå på annat än att papperslanseringar händer, öh, ja? Kan du peka på någon av senaste tidens lanseringar av gpu/cpu och kalla dom papperslansering & hålla en ärlig min när du säger det? Den enda lansering jag sett som faktiskt skulle kunna kallas papperslansering på riktigt senaste tiden är väl 3300x från AMD som var snudd på total omöjlig att få tag i någonstans i världen under extremt lång tid ända tills nu.

När det inte finns produkt alls till salu vid eller efter lansering ja då är det papperslansering, när precis varenda enhet av sagda produkt tar slut pga massiv försäljning så är det inte en papperslansering utan bara det faktum att efterfrågan vida överstiger tillgången. De två scenarierna är inte samma sak.

Om du kikar på exempelvis 3000 av nVidia kort så är det inte direkt brist på användare av detta forum som fått ett sådant, det är inte heller brist av användare om man kikar på 3dmarks ORB databas så har 3000 serien kort redan uppnått mycket stort antal tester vilket indikerar att det absolut finns kort i det vilda, annat är lite knepigt att hävda.

Totalt antal Port Royal test just nu efter GPU
2080ti : 93869
2080 : 36334
3090 : 29860
3080 : 44943

Totalt antal Timespy test efter GPU
2080ti : 561742
2080 : 309437
3090 : 41871
3080 : 96112
Här kan du tänka på att både 2000 serien och Timespy har funnits i två år, ampere har precis lanserats.

Att kika på dessa antal & påstå att nVidias senaste lansering är en papperslansering är att ta i, men du kanske inte hintar om just nVidias lansering, du kanske hintar om någon annan lansering?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sgart:

Att handlarnas system kraschar och har svårt att hänga med i orderhastigheten är knappast något de önskar. Det är offantligt mkt servertrafik och förfrågningar mellan olika system som ska klaffa på i princip ingen tid för att man ska kunna undvika att folk t.ex beställer varor som tagit slut i lager osv.

Håller inte med om att butiker inte försökt vara transparenta. Webhallen har ju öppet skrivit hur många/vilka som får och vilka som hamnat i kö etc. Inet har gjort liknande och skrev även innan lansering att man inte blev lovad ett kort förrän en tid efter lansering, för att ge dom chans att kolla över ordrarna.

Jag tror faktiskt att butikerna gör precis så gott dom kan i de allra flesta fall. Det är inte så att butikerna inte önskat att få fler kort att sälja. Det hade dom givetvis velat. Det är trots allt dom som blir skölden mot i detta fallet AMD och får ta all skit för uteblivna leveranser.

Det var troligen inte heller ett problem enligt dig när Intel helt och hållet dominerade datormarknaden.

På vilket kraschar deras system när dom kan skriva "Enbart 15 st processorer finns i lager" innan? Menar du på allvar att tillverkare och återförsäljare gör allt dom kan för att människor inte ska bli frustrerade eller lurade? Menar du att det är såpass komplicerat för systemen att dom inte kan stänga när det är slut? Dom kan till och med och hantera det manuellt när dom nu visste att det gick folk var frustrerade kring RTX 3000 försäljningen och det enbart handlade om 15 st processorer för t.ex. Inet.

Nej återförsäljarna och leverantörerna jobbar tillsammans och tjänar på det lika mycket som jag just beskrev.
Problemet med dessa diskussioner är att alla har en åsikt även fast marknadsföring är en vetenskap och dom flesta har aldrig läst en bok om det.

§1 /mod
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Säg mig, vart får du dina siffror ifrån, vart får du antal av något ifrån, du raljerar mest här utan någon som helst grund att stå på annat än att papperslanseringar händer, öh, ja? Kan du peka på någon av senaste tidens lanseringar av gpu/cpu och kalla dom papperslansering & hålla en ärlig min när du säger det? Den enda lansering jag sett som faktiskt skulle kunna kallas papperslansering på riktigt senaste tiden är väl 3300x från AMD som var snudd på total omöjlig att få tag i någonstans i världen under extremt lång tid ända tills nu.

När det inte finns produkt alls till salu vid eller efter lansering ja då är det papperslansering, när precis varenda enhet av sagda produkt tar slut pga massiv försäljning så är det inte en papperslansering utan bara det faktum att efterfrågan vida överstiger tillgången. De två scenarierna är inte samma sak.

Om du kikar på exempelvis 3000 av nVidia kort så är det inte direkt brist på användare av detta forum som fått ett sådant, det är inte heller brist av användare om man kikar på 3dmarks ORB databas så har 3000 serien kort redan uppnått mycket stort antal tester vilket indikerar att det absolut finns kort i det vilda, annat är lite knepigt att hävda.

Totalt antal Port Royal test just nu efter GPU
2080ti : 93869
2080 : 36334
3090 : 29860
3080 : 44943

Totalt antal Timespy test efter GPU
2080ti : 561742
2080 : 309437
3090 : 41871
3080 : 96112
Här kan du tänka på att både 2000 serien och Timespy har funnits i två år, ampere har precis lanserats.

Att kika på dessa antal & påstå att nVidias senaste lansering är en papperslansering är att ta i, men du kanske inte hintar om just nVidias lansering, du kanske hintar om någon annan lansering?

Angående där Inet säger hur många dom har i lager:

Papperslanseringar är inte bara i datorbranschen som sagt.

Jag sa aldrig att 3000 serien var en papperslansering. 3080 sålde relativt långsamt. 3070 gick bäst och snabbt och det skulle jag inte kalla en papperslansering och har aldrig gjort. När jag klagade på 3000 serien var det mer åt återförsäljarna. Som också erkänt och tagit del av den kritiken dom fick.

Oavsett tycker jag att Intel kunde väntat några månader till. Dom kunde troligen inte detta på grund av att AMD och Intel ville vara först med sina lanseringar, vilket man kan ha förståelse för. Här kan man också se baksidan av konkurrens för det leder till att företagen pushar ut saker snabbare än dom kan hantera.

AMD releasen tycker jag var mycket värre och den kallar jag utan tvekan en papperslansering.

Permalänk
Medlem

Egentligen är det konstigt att marknaden betalar så mycket, är det vettigt att betala mer än vad en next gen konsol + tillbehör kostar, på en enda komponent i datorn?
Själv överväger jag att flytta spelandet till konsol, det börjar bli för dyrt med pc.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Totalt antal Timespy test efter GPU
2080ti : 561742
2080 : 309437
3090 : 41871
3080 : 96112

Nu är detta antal test och inte antal grafikkort.
Rent tekniskt skulle det kunna finnas ett kort som utfört alla test om vi skall vara extrema.

3000 serien finns absolut ute i det vilda, men även om efterfrågan kanske är hög alt extremt hög har nog Nvidia stressat fram denna lanseringen en hel del.
Det ser initialt inte ut som AMD kommer vara ett dugg bättre vilket får mig att tro att detta är något vi i framtiden kommer få leva med.
Man skippar helt enkelt att som i det forna normala att bygga upp lager samt lösa tillverkningstekniska flaskhalsar innan lansering i den utsträckning man gjort förr.

Sedan kommer produktionen under tid att effektiviseras vilket är helt normalt och skapar ännu bättre tillgång/lägre tillverkningspris.

Permalänk
Medlem

Asus.David skriver lite i ett mindre lokalt forum och världen snappar upp det som att det gällar alla 6000-serie kort från Asus, AMD, andra tredjeparts tillverkare osv. xD

Permalänk
Medlem

Okej, som jag förstår det så är det enbart referensmodell som kommer finnas vid launch (producerade av olika tillverkare). Jag antar även att Asus hellre tillverkar sina egna modeller som det förmodligen har bättre marginaler på än referensmodellen, därmed borde det ligga i deras intresse att använda så få av de chip de tilldelats från AMD på referensmodellen. Om jag minns rätt så kommer partnermodellerna börja dyka upp 2-4 veckor efter launch, borde därför inte vara orimligt att anta att vi kan se begränsat utbud vid launch för att sedan bli mycket bättre 2-4 veckor senare, speciellt om de flesta AiBs gör samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu är detta antal test och inte antal grafikkort.
Rent tekniskt skulle det kunna finnas ett kort som utfört alla test om vi skall vara extrema.

3000 serien finns absolut ute i det vilda, men även om efterfrågan kanske är hög alt extremt hög har nog Nvidia stressat fram denna lanseringen en hel del.
Det ser initialt inte ut som AMD kommer vara ett dugg bättre vilket får mig att tro att detta är något vi i framtiden kommer få leva med.
Man skippar helt enkelt att som i det forna normala att bygga upp lager samt lösa tillverkningstekniska flaskhalsar innan lansering i den utsträckning man gjort förr.

Sedan kommer produktionen under tid att effektiviseras vilket är helt normalt och skapar ännu bättre tillgång/lägre tillverkningspris.

Visst, det skulle kunna vara som du säger men om vi är lite ärliga, hur höga odds är det att alla dessa test har utförts av några få individer med få antal kort? Är det dessutom bekräftat på något sätt att nvidia faktiskt hade mindre antal kort tillgängliga vid lansering nu än tidigare? Eller har dessa kort helt enkelt sålt mycket bättre? Jag har varit med om många lanseringar av gpu'er och att man kan få vänta på nya leveranser vid lansering av kort som är extremt populära är inte ett nytt fenomen, inte alls. Om du kikar på följande länk så ser du hur enbart en butik fått in hundratals kort men efterfrågan vida överstiger tillgången.

https://www.proshop.de/RTX-30series-overview

Det är ok att anta saker, jag och alla andra gör det med men man måste väl ändå utgå från något verkligt och lite faktabaserat när man gör det. En del har exempelvis påstått att Asus inte haft någon tillgång alls på sina 3000 kort men likaförbannat har många på detta forum just ett sådant kort i sin burk nu. Har de då haft ett mot "normalt" släpp lågt antal kort eller är det så att dessa kort är extra eftertraktade?

Det är många som utgår från att det är butiker och tillverkares "fel" när det inte finns produkter i hyllorna att köpa, resonerar de likadant när det som tidigare i år det tog slut på toalettpapper i butikerna runt om i landet? Var det butiker och tillverkares fel att de inte hade ett massivt lager redo samma dag som det vart en galen efterfrågan? Eller kan man säga att det som inträffade berodde på en allt för stor efterfrågan som helt enkelt inte kunde mötas upp på en gång?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tror mitt 2080ti har ökat i andrahandsvärdet några kronor nånstans i världen.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Jag sa aldrig att 3000 serien var en papperslansering. 3080 sålde relativt långsamt. 3070 gick bäst och snabbt och det skulle jag inte kalla en papperslansering och har aldrig gjort. När jag klagade på 3000 serien var det mer åt återförsäljarna. Som också erkänt och tagit del av den kritiken dom fick.

Vad menar du med att 3080 sålde relativt långsamt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

Frank Azor kanske blir skyldig honom pengar ändå? Om nu tillgången blir lika dålig som Nvidias så åldrades inte detta twittret bra.

https://twitter.com/AzorFrank/status/1309134647410991107?s=20

Skrivet av BennyZ:

Jag tolkade Frank Azors kommentarer veckan efter 3080 releasen att deras produkter inte kommer vara en paper launch som att han menade "unlike other companies", alltså en pik, hint hint nudge nudge hehe
Jag kanske överanalyserar hans ord men när någon kommer ut med ett påstående som "Vi kommer inte ha en paper launch" när ingen har anklagat dem för att de skulle ha det så tolkar jag det en subtil kritik mot Nvidia som inte kunde möta behovet.

Skrivet av wargreymon:

Han svarade på en tweet "I bet $10 AMD will make a paper launch". Han svarade att han var redo att ta de pengarna. Du och alla andra överanalyserade detta och har dragit upp hype och förväntningar mer än vad AMD sagt. Därför gjorde han förklaringen som jag skrev tidigare. 7970 var ju en riktig papperslansering på alla sätt och vis, så han syftade nog mer att de lärt sig en läxa sedan dess. Vega var väl heller ingen direkt perfekt lansering med dolda intropriser.

Folk får helt enkelt skylla sig själva och sitta i skamvrån.

Att ta bort "too" ur det han svarade på känns ju som att verkligen vinkla om det hela till att han inte svarat på det folk menar att han skulle svarat.

Det är möjligt att han inte menade det som det lät (och jag skulle inte se det som någon garanti från AMDs sida), men det han svarade på var ändå "$10 says AMD will be a paper launch too." (och Nvidias problem nämndes precis innan, så det är ingen tvekan vad det syftar på).

Om tillgången på AMDs nya grafikkort blir ungefär lika risig så skulle jag säga att han utan tvekan förlorat det där vadet, för det var så tydligt formulerat som en direkt jämförelse med Nvidias lansering.
Om man vill ogiltigförklara vadet baserat på att referenspunkten Nvida inte gjorde en papperslansering (jag personligen anser är felaktig användning av begreppet) så verkar ju inte herr Azor ha haft någon sådan invändning eftersom han accepterade vadet.

Om Asus påstående är generellt gångbart så blir nog herr Azor $10 fattigare, men att han sagt det han sagt har ju ingen direkt inverkan för potentiella kunder.
Möjligen då om han skulle kunna hamna i trassel för att ha försökt manipulera aktiemarknaden eller något liknande...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag att det kommer ett vitt kort.
mitt vita 1070 ASUS passar perfekt in i bygget, går ta mig tusan inte välja en annan färg nu! vitt tack ASUS!

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Haha fyfan vad ruttna amd är ändå. Plockar poäng på twitter när nvidia failade sin launch och lovade guld och gröna skogar själva. Nu när det är upp till bevis är det exakt samma visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Visst, det skulle kunna vara som du säger men om vi är lite ärliga, hur höga odds är det att alla dessa test har utförts av några få individer med få antal kort? Är det dessutom bekräftat på något sätt att nvidia faktiskt hade mindre antal kort tillgängliga vid lansering nu än tidigare? Eller har dessa kort helt enkelt sålt mycket bättre? Jag har varit med om många lanseringar av gpu'er och att man kan få vänta på nya leveranser vid lansering av kort som är extremt populära är inte ett nytt fenomen, inte alls. Om du kikar på följande länk så ser du hur enbart en butik fått in hundratals kort men efterfrågan vida överstiger tillgången.

Nu undrar jag om du inte råkat bland ihop mig lite med MBiiz.Y du svarat på tidigare, jag svarar på det jag tycker rör mig

Titta på Steams GPU statistics som visar procentuellt antalet GPUer som nyttjades under i detta fallet Oktober månad. Där man att Timespy troligen har liten eller ingen relevans mot faktiska kort där ute.
Enligt Steam finns det nämligen mindre 2080ti kort än det gör 2080, något som för mig låter helt rimligt sätt till tidigare statistik gällande grafikkort. Timespy däremot rapporterar hela 81,5% mer 2080ti resultat mot 2080.
Bara för att förtydliga har 2080 Super både hos Timespy och Steam egna resultatlistor så ingen tror att dessa är med i någon av dem.
2080
Steam 1,03%
Timespy 309437

2080ti
Steam0,92% är.
Timespy 561742

Timespy reslutaten indikerar också att det stält emot 3080 endast skulle ha sålts lite mer än 3 gånger fler 2080 eller 5,8 gånger fler 2080ti kort under hela 20 seriens livslängd på runt 2år ställt mot 3080s 2 månader långa liv.
Tar man med Proshops statistik i beräkning mot detta skulle försäljningen av 20 seriens kort var närmast obefintlig. Nvidia måste haft en helt fantastiskt dålig försäljning av 2080/2080ti om det skulle stämma.

Proshop som du länkar till visar mycket riktigt att det går ut kort till kunderna om än i alldeles för liten mängd, inget jag heller motsätter mig.
Efterfrågan precis som jag i tidigare inlägg skrev, är så enormt mycket högre än vad tillgången var vid lansering av framförallt 3080, någon enorm påfyllning av kort verkar inte heller vara i sikte.

3080
777st levererade
3393st kundbokningar + 777 = 4170 =leveransgrad 18%
Säljstart 16 september

3070
704st levererade
780st kundbokningar + 704=1484 = leveransgrad 47%
Säljstart 29 oktober

Nästan lika många 3070 har alltså på under 10 dagar levererats som det på 2 månader levererats 3080.
Vi borde också kunna vara överens om att Nvidia själva måste haft tämligen bra koll på hur det står till med produktionstakten av kisel och vilken mängd kisel som kan stämplas 3080 gpu och vilka som får bli en enklare krets.
Tittar man åter på Proshops statistik visar den att Nvidia måste hunnit bygga upp ett litet lager av 3070 gpuer på de 2 månader som 3070 & 3080 lanseringen diffat med tanke på hur många kort som sålts under tiden sedan lansering.
Det verkar uppenbarligen inte heller vara Asus eller andra OEM tillverkare som har problem med tillverkningen av grafikkort, utan Nvida som har problem att få fram 3080 kisel och inte lagerfört någon mängd alls innan lansering.
En brasklapp kring detta skulle kunna vara att GDDR6X är bristvaran som sätter käppar i hjulen för Nvidia då 3070 inte nyttjar dessa.
Tyvärr är det dock iafall Nvidia som får bära ansvaret då det är deras systemlösning och de som satt lanseringstider.

Citat:

https://www.proshop.de/RTX-30series-overview

Det är ok att anta saker, jag och alla andra gör det med men man måste väl ändå utgå från något verkligt och lite faktabaserat när man gör det. En del har exempelvis påstått att Asus inte haft någon tillgång alls på sina 3000 kort men likaförbannat har många på detta forum just ett sådant kort i sin burk nu. Har de då haft ett mot "normalt" släpp lågt antal kort eller är det så att dessa kort är extra eftertraktade?

Det är många som utgår från att det är butiker och tillverkares "fel" när det inte finns produkter i hyllorna att köpa, resonerar de likadant när det som tidigare i år det tog slut på toalettpapper i butikerna runt om i landet? Var det butiker och tillverkares fel att de inte hade ett massivt lager redo samma dag som det vart en galen efterfrågan? Eller kan man säga att det som inträffade berodde på en allt för stor efterfrågan som helt enkelt inte kunde mötas upp på en gång?

Nej det är bara Nvidia som bär allt ansvar här.
Oem tillverkarna levererar nog så mycket kort de bara kan men är hindrade av tillgång på kisel att stoppa i grafikkorten.
Sedan kanske de väljer att prioritera vissa av sina modeller mer än andra men jag är iallafall rätt övertygad om att de inte har problem med mängden kort att tillverka.
3070 lanseringen stödjer detta antagande då tillverkarna garanterat tjänar mer på 3080 kort än 3070 och borde därför valt de för 3070 men har ändå hunnit med ungefär samma mängd.

Jämför vi sedan 3080 lanseringen not 9xx och omåttligt populär 10xx serien så vet vi att även om 1080 kort sålde slut i början av sin lansering var det aldrig något större problem att få tag i dessa vad jag kommer ihåg.
Det var lite mer normal ledtider helt enkelt mot vad det är med 3080.
Jag vet också att det varit liknande lanseringar för om åren, kommer inte ihåg om det var 480 eller 580 som var en mindre katastrof samt något i 9000 serien.
Så fenomenet är inte nytt men varje gång det inträffar beror det på att man velat lansera en produkt tidigare än vad den egentligen är mog för därför att man vill möta upp en konkurents produkt.
Nvidia har garanterat gjort det pga de vet vad AMD har och AMD svarar med att släppa sitt efter julhandeln men ändå samma år. Med ett väntat resultat om extremt dålig tillgång där också.

Permalänk
Medlem

"– David Hammer, Product Manager Lead, Asus Nordic"
Notera att det är Asus och inte AMD han jobbar för.

Asus, Gigabyte, Shapphire och troligen flera tillverkar kortet och har inte pratat om någon brist alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu undrar jag om du inte råkat bland ihop mig lite med MBiiz.Y du svarat på tidigare, jag svarar på det jag tycker rör mig

Titta på Steams GPU statistics som visar procentuellt antalet GPUer som nyttjades under i detta fallet Oktober månad. Där man att Timespy troligen har liten eller ingen relevans mot faktiska kort där ute.
Enligt Steam finns det nämligen mindre 2080ti kort än det gör 2080, något som för mig låter helt rimligt sätt till tidigare statistik gällande grafikkort. Timespy däremot rapporterar hela 81,5% mer 2080ti resultat mot 2080.
Bara för att förtydliga har 2080 Super både hos Timespy och Steam egna resultatlistor så ingen tror att dessa är med i någon av dem.
2080
Steam 1,03%
Timespy 309437

2080ti
Steam0,92% är.
Timespy 561742

Timespy reslutaten indikerar också att det stält emot 3080 endast skulle ha sålts lite mer än 3 gånger fler 2080 eller 5,8 gånger fler 2080ti kort under hela 20 seriens livslängd på runt 2år ställt mot 3080s 2 månader långa liv.
Tar man med Proshops statistik i beräkning mot detta skulle försäljningen av 20 seriens kort var närmast obefintlig. Nvidia måste haft en helt fantastiskt dålig försäljning av 2080/2080ti om det skulle stämma.

Proshop som du länkar till visar mycket riktigt att det går ut kort till kunderna om än i alldeles för liten mängd, inget jag heller motsätter mig.
Efterfrågan precis som jag i tidigare inlägg skrev, är så enormt mycket högre än vad tillgången var vid lansering av framförallt 3080, någon enorm påfyllning av kort verkar inte heller vara i sikte.

3080
777st levererade
3393st kundbokningar + 777 = 4170 =leveransgrad 18%
Säljstart 16 september

3070
704st levererade
780st kundbokningar + 704=1484 = leveransgrad 47%
Säljstart 29 oktober

Nästan lika många 3070 har alltså på under 10 dagar levererats som det på 2 månader levererats 3080.
Vi borde också kunna vara överens om att Nvidia själva måste haft tämligen bra koll på hur det står till med produktionstakten av kisel och vilken mängd kisel som kan stämplas 3080 gpu och vilka som får bli en enklare krets.
Tittar man åter på Proshops statistik visar den att Nvidia måste hunnit bygga upp ett litet lager av 3070 gpuer på de 2 månader som 3070 & 3080 lanseringen diffat med tanke på hur många kort som sålts under tiden sedan lansering.
Det verkar uppenbarligen inte heller vara Asus eller andra OEM tillverkare som har problem med tillverkningen av grafikkort, utan Nvida som har problem att få fram 3080 kisel och inte lagerfört någon mängd alls innan lansering.
En brasklapp kring detta skulle kunna vara att GDDR6X är bristvaran som sätter käppar i hjulen för Nvidia då 3070 inte nyttjar dessa.
Tyvärr är det dock iafall Nvidia som får bära ansvaret då det är deras systemlösning och de som satt lanseringstider.

Nej det är bara Nvidia som bär allt ansvar här.
Oem tillverkarna levererar nog så mycket kort de bara kan men är hindrade av tillgång på kisel att stoppa i grafikkorten.
Sedan kanske de väljer att prioritera vissa av sina modeller mer än andra men jag är iallafall rätt övertygad om att de inte har problem med mängden kort att tillverka.
3070 lanseringen stödjer detta antagande då tillverkarna garanterat tjänar mer på 3080 kort än 3070 och borde därför valt de för 3070 men har ändå hunnit med ungefär samma mängd.

Jämför vi sedan 3080 lanseringen not 9xx och omåttligt populär 10xx serien så vet vi att även om 1080 kort sålde slut i början av sin lansering var det aldrig något större problem att få tag i dessa vad jag kommer ihåg.
Det var lite mer normal ledtider helt enkelt mot vad det är med 3080.
Jag vet också att det varit liknande lanseringar för om åren, kommer inte ihåg om det var 480 eller 580 som var en mindre katastrof samt något i 9000 serien.
Så fenomenet är inte nytt men varje gång det inträffar beror det på att man velat lansera en produkt tidigare än vad den egentligen är mog för därför att man vill möta upp en konkurents produkt.
Nvidia har garanterat gjort det pga de vet vad AMD har och AMD svarar med att släppa sitt efter julhandeln men ändå samma år. Med ett väntat resultat om extremt dålig tillgång där också.

Pascal hade stora problem med tillgång som inte mötte efterfrågan med många länder som inte fick några kort alls under lång tid för att det sålde slut på andra ställen. Det är väldigt enkelt och värt att repetera, om det säljs stora mängder av något direkt efter lansering så är det inte en papperslansering. Vad gäller försäljning av 2k serien från nVidia så var den riktigt kass ja, de har nVidia själva erkänt redan.

Vad gäller att använda 3dmark's data som direkt underlag för antal grafikkort blir av naturliga skäl löjligt men samtidigt ger det en rätt bra fingervisning i att det faktiskt finns en stor mängd kort där ute, mer än så har jag heller inte påstått med det. Vad gäller steams hardware survey så har de inte tagit med 3k serien ännu utan alla 3k serien kort hamnar antingen i other eller nvidia graphics device, där måste vi vänta för att få bättre svar än vi har.

Vad som sedan ligger till grund för att man inte kan rampa upp produktion in den grad som skulle behövs om man ser till efterfrågan blir som du gör här ren spekulation då ingen har ett svar på vad som begränsar hur många kort som kan fås fram på kort tid. Det i sig förändrar inte faktumet att de faktiskt har sålt en jävla massa kort, exakt hur många blir omöjligt att säga om inte alla längs hela kedjan börjar redovisa försäljningssiffror. Men det borde vara väldigt tydligt att en mycket stor mängd kort har sålts på kort tid och faktiskt blivit levererade till kunds händer.

Man kan ju vända på det, hur många kort skulle nVidia ha behövt lagt på hög och under hur lång tid hade man behövt skjuta på lansering för att uppnå ett så massivt lager? Hade man vågat skapa ett sådant lager med risken att få samma sälj siffror som 2k serien hade och bli stående med en ansenlig mängd kort under mycket lång tid?

Det hela bottnar i att en del kunder idag är fruktansvärt vana att få som de vill direkt oaktat verkligheten runt dom och varan de vill ha, att man dessutom begär detta samtidigt som man haft en global pandemi i rullning och fortsätter ha är lite märkligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Inte oväntat men tråkigt att AMD gick ut och kritiserade Nvidia för att de hade brist på produkter vid lansering och kallade det för en paper launch när de själva visste att de skulle hamna i samma sits.

Ja det var ju lagomt antiklimax. Men så här i efterhand så är AMD också ett stort företag. Alla dom här är lika stora kålsupare.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed