Asus bekräftar klen Radeon RX 6000-tillgång vid lansering

Permalänk
Melding Plague

Asus bekräftar klen Radeon RX 6000-tillgång vid lansering

Märkesrepresentanten David Hammer sänker förväntningarna inför "Big Navi"-lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Chocken. Hoppas de börjar skicka ut korten lite snabbare efter lansering än Nvidias kort verkar ha rullat ut.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

får se hur många av dem som råkar dyka upp på marknaden efter.

Permalänk
Medlem

"Begränsat utbud" är det nya svarta...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Can't touch this... /Mr.Hammer

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Inte någon chock direkt, det är så här det ser ut numera sen kan man smyghöjq priserna och konsumenter känner sig ”tvungna” att handla för det finns så få ex att betänketid inte finns.

Det är bara att inse att jag inte kommer få tag på något.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat men tråkigt att AMD gick ut och kritiserade Nvidia för att de hade brist på produkter vid lansering och kallade det för en paper launch när de själva visste att de skulle hamna i samma sits.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Here we go again!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Yes! Mer förstörd regnskog! Bring the paper!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Hoppas att jag får tag i en referensmodell av 6800 XT eller 6900 XT. Annars har jag varit sur på NVIDIA i onödan.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Inte någon chock direkt, det är så här det ser ut numera sen kan man smyghöjq priserna och konsumenter känner sig ”tvungna” att handla för det finns så få ex att betänketid inte finns.

Det är bara att inse att jag inte kommer få tag på något.

Oftast är det ändå skönt att inte bli beta testare som man är den första månaden med många nya produkter, Gigabyte skickade ju ut kort med dåliga 8 pin kontakter och det var problem med krascher innan drivrutinerna fixade det.

När jag köpte min ryzen 3600x samma dag den släpptes var inte Bioset på mitt moderkort särskilt bra tog några veckor för ASUS att uppdatera det.

Trots det kommer jag nog försöka få tag på ett 6800/xt. Men missar jag korten kan jag glädjas åt att jag troligtvis slipper problemen som nya grejer ofta har.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Frank Azor kanske blir skyldig honom pengar ändå? Om nu tillgången blir lika dålig som Nvidias så åldrades inte detta twittret bra.

https://twitter.com/AzorFrank/status/1309134647410991107?s=20

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Inte oväntat men tråkigt att AMD gick ut och kritiserade Nvidia för att de hade brist på produkter vid lansering och kallade det för en paper launch när de själva visste att de skulle hamna i samma sits.

Vet inte om de sagt något mer eller om vi tänker på "den där" tweeten. För det som sades så var att 6000-serien inte kommer vara en papperslansering, detta spann folk till att det kommer finnas massor med kort tillgängliga. Vilket förklarades i en till tweet att AMD ansåg inte att Nvidia gjort en papperslansering heller.

Så det är ganska givet att det kommer finnas ungefär lika många kort tillgängliga. Däremot har ju marknaden blivit lite mer mättad sedan lansering. Verkligheten är som den är, man kan inte förvänta sig fulla lager direkt, finns det tillräckligt med kort och CPUer vid lansering och det kommer varje vecka är det inte papperslansering.

Skulle de "lansera" och det inte finns något kort alls eller otroligt få (läs 10 tal) och inga leveranser på flera veckor, ja då är det papperslansering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BennyZ:

Inte oväntat men tråkigt att AMD gick ut och kritiserade Nvidia för att de hade brist på produkter vid lansering och kallade det för en paper launch när de själva visste att de skulle hamna i samma sits.

Har du något citat att gå på? Hörde inte AMD direkt kritisera nVidia för deras lansering. Vad kommer detta ifrån? Måste ha missat ngt.

Permalänk
Inaktiv

värsta är väl att det blir än värre tryck nu när det "verkar" som amd både presterar mer för ett mindre pris än nvidia .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Märkesrepresentanten David Hammer sänker förväntningarna inför "Big Navi"-lanseringen.

Läs hela artikeln här

Aw shit
Here we go again

Lite lustigt ändå att så många tänkt ta Big Navi istället för rtx 3000 så kommer inte tillgången ens skilja sig xD

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Där kom dödsstöten för mig hade hoppats att man skulle slippa sitta som klistrad bara för att få tag i ett kort. Sånt har jag ingen tid för.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Är det nya sättet att göra buisness för att driva upp prisnivåerna. Man lanserar något som konsumenterna vill ha med väldigt begränsad tillgång. Sen ökar man sakta tillgången och behöver inte sänka priset pga någon konkurrens därför att konkurrenten gör likadant.
Sen tror jag inte det blir en papperslansering från AMDs sida, dock är suget efter nya grafikkort extremt nu världen över. Ovanligt många vill uppgradera mm... Gissar att ett virus spelar en stor roll också som gjort att det tillkommit massor av nya gamers.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vet inte om de sagt något mer eller om vi tänker på "den där" tweeten. För det som sades så var att 6000-serien inte kommer vara en papperslansering, detta spann folk till att det kommer finnas massor med kort tillgängliga. Vilket förklarades i en till tweet att AMD ansåg inte att Nvidia gjort en papperslansering heller.

Så det är ganska givet att det kommer finnas ungefär lika många kort tillgängliga. Däremot har ju marknaden blivit lite mer mättad sedan lansering. Verkligheten är som den är, finns det kort och CPUer vid lansering och det kommer varje vecka är det inte papperslansering.

Skulle de "lansera" och det inte finns något kort alls eller otroligt få (läs 10 tal) och inga leveranser på flera veckor, ja då är det papperslansering.

Skrivet av Anthraxious:

Har du något citat att gå på? Hörde inte AMD direkt kritisera nVidia för deras lansering. Vad kommer detta ifrån? Måste ha missat ngt.

Jag tolkade Frank Azors kommentarer veckan efter 3080 releasen att deras produkter inte kommer vara en paper launch som att han menade "unlike other companies", alltså en pik, hint hint nudge nudge hehe
Jag kanske överanalyserar hans ord men när någon kommer ut med ett påstående som "Vi kommer inte ha en paper launch" när ingen har anklagat dem för att de skulle ha det så tolkar jag det en subtil kritik mot Nvidia som inte kunde möta behovet.

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Alltså jag kommer låta min 3080-beställning ligga kvar tills vidare, men min Intel/Nvidia-rigg känns svajig just nu. Om inget spännande händer i team Blå så kanske det blir all in Röd nästa gång.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

AMD har mycket att göra nu. Dels tillverka chip till PS5/XBSX, tillverka CPUer (5000-serien) och nu GPUer (6000-serien). TSMC fabrikerna lär gå varma.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nvidia och AMD kanske borde gå ihop när det gäller pappersinköp, de hade nog sparat en hel del.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Aw shit
Here we go again

Lite lustigt ändå att så många tänkt ta Big Navi istället för rtx 3000 så kommer inte tillgången ens skilja sig xD

Vissa kan nog ha skjutit sig själva lite i foten, om man legat hyfsat bra till i kö på ett 3080, hoppar av för att tävla om en kö till ett 6800XT och sedan hamnar man långt bak i kön där istället.

Leveranserna på 3080 och 3090 har ju ökat ganska rejält senaste veckorna. Och är man inte kräsen på modell kan man få tag på ett inom någon dag.

Permalänk
Medlem

Kan nog vara så att Asus inte är en prioriterad AIB med tanke på hur dåliga deras kort för 5700 och 5700xt var, samt hur dom hanterade det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd

Det var väntat, är stora chip. Hade redan mentalt förberett mig för att köpa GPU nästa år istället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Skriver väll ett tredje "here we go again" i tråden

Surt för de som väntat på att få ett 3080 och inte fått det, sen sett fram till AMDs release istället, så blir det samma historia för dom igen

Snacka om PTSD varning

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag tolkade Frank Azors kommentarer veckan efter 3080 releasen att deras produkter inte kommer vara en paper launch som att han menade "unlike other companies", alltså en pik, hint hint nudge nudge hehe
Jag kanske överanalyserar hans ord men när någon kommer ut med ett påstående som "Vi kommer inte ha en paper launch" när ingen har anklagat dem för att de skulle ha det så tolkar jag det en subtil kritik mot Nvidia som inte kunde möta behovet.

Han svarade på en tweet "I bet $10 AMD will make a paper launch". Han svarade att han var redo att ta de pengarna. Du och alla andra överanalyserade detta och har dragit upp hype och förväntningar mer än vad AMD sagt. Därför gjorde han förklaringen som jag skrev tidigare. 7970 var ju en riktig papperslansering på alla sätt och vis, så han syftade nog mer att de lärt sig en läxa sedan dess. Vega var väl heller ingen direkt perfekt lansering med dolda intropriser.

Folk får helt enkelt skylla sig själva och sitta i skamvrån.

Permalänk
Medlem

Men hur kan detta vara möjligt?? AMD är ju världens och mänsklighetens frälsare??

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Föredetting
Skrivet av wargreymon:

Skulle de "lansera" och det inte finns något kort alls eller otroligt få (läs 10 tal) och inga leveranser på flera veckor, ja då är det papperslansering.

Definitionen av papperslansering är ju en produkt som inte existerar över huvud taget vid lansering. Typ hårddiskindustrin och bildskärmsindustrin är bäst på det där med att säga "nu kör vi" och sedan dyker produkterna upp nio månader senare på butikshyllan.

Dagen en produkt finns att köpa är lanseringsdagen, oavsett mängd. Annars kan man lika gärna kalla Limited Edition-utgåvor av typ allt för papperslanseringar.

Sedan, som vissa är inne på, lär Asus endast tala för sin egen tillgång, dessutom på den nordiska marknaden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Inte oväntat men tråkigt att AMD gick ut och kritiserade Nvidia för att de hade brist på produkter vid lansering och kallade det för en paper launch när de själva visste att de skulle hamna i samma sits.

Var väll någon som jobbar på amd som hintade på twitter att dom kommer ha bra tillgång, eller bättre än nvidia iallafall. hoppas det inte stämmer.
Såg fram emot denna hårdvaruhöst med alla nyheter men allt verkar mest vara en enda stor paper launch. har väll gått en månad nu sen 3080 lanserades och dom är slut överallt om obekräftade leveransdatum. de billiga varianterna ocfta ikke OC modeller kommer med lite tur i januari.

Kanske en lansering kring mars av dessa produkter hade varit en bättre ide så hade dom kunnat bygga upp bra lager.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.