Permalänk
Medlem
Skrivet av FUMB:

Är det någon som sett när det kommer moderkort som stödjer Zen 3 direkt ur kartongen?

Det enda jag vet som verkligen borde komma med stöd direkt ur kartong än så länge är Asus Crosshair VIII Dark Hero, som ju släpptes alldeles nyss (men jag såg något om leveransförseningar på 1-2 veckor, har inte kollat upp det dock).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

5600X från Netonnet. Första gången jag inte kör i7/i9 eller ryzen 9. Eftersom jag numera kör itx så ville jag gärna ner på en 65W.
Sjukt bra prestanda i den här "lilla" 6-core CPUn!

Testade som hastigast 4,7Ghz över alla kärnor på 1,325v och landade på 1980 poäng i Cinebench R15, rätt bra för 6 kärnor.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Jo tänker också att det kommer fler spel framöver som vill ha mer cores. Tänker man spel som kommer 2022ish så är ju dem anpassade efter konsolerna med sina 8 cores. Så ska bli intressant framöver och se hur det utvecklas.

Sant ju, inte ens tänkt på det. Desto fler kärnor desto mindre blir samtliga belastade ifall spelet använder flera kärnor. Detta innebär ju också att datorn kommer hållas mer sval också

Men den stora frågan, ska man framtids säkra som man gjorde med i7 4770k istället för i5 4670K eller ska man snåla in med en 5600X.

Framtidsäkra är ganska svårt men personligen skulle jag hålla mig över 8 kärnor eller alternativt ta en 6 kärnig med flera trådar såsom 5600X.
Själv kommer jag köra på 3900X Pga bra pris/prestanda även om jag mest kommer spela, dessutom vill jag hålla mig borta från låga dippar i fps så gott som det går och flera kärnor/trådar verkar bättre på det. Detta kommer nog vara den sista cpun på AM4 vi ser (kanske någon refresh typ 5900XT) och jag har tänkt att jag ska kunna ha den iallafall ett par år framöver. uppdaterar man varje år eller kanske oftare kan man köra på lite "sämre" saker i mitt tycke då det är lättare att köpa efter vad marknaden kräver behöver. Svårt att veta om 8 kärnor kommer vara nog om 2-3 år eller om det kanske är 16 core som gäller då?

ONT: jag var på en fysisk elgiganten butik och frågade i datorhörnan om 3080 som svar fick jag ett skratt. frågade då istället om 5900X och han sa då att i början av december (nionde tror jag) så kommer det komma en halv miljon till europa eller mer och det är den stora leveransen dom känner till just nu, sen kan det komma små skvättar här och var.
Berättade att jag bokade av inet och att dom hade nog bara runt 12 exemplar varpå han sa det är 12 mer än vad vi fick

Så kommer vi inte med någon små skvätt så är det nionde december vi ska kryssa i.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Framtidsäkra är ganska svårt men personligen skulle jag hålla mig över 8 kärnor eller alternativt ta en 6 kärnig med flera trådar såsom 5600X.
Själv kommer jag köra på 3900X Pga bra pris/prestanda även om jag mest kommer spela, dessutom vill jag hålla mig borta från låga dippar i fps så gott som det går och flera kärnor/trådar verkar bättre på det. Detta kommer nog vara den sista cpun på AM4 vi ser (kanske någon refresh typ 5900XT) och jag har tänkt att jag ska kunna ha den iallafall ett par år framöver. uppdaterar man varje år eller kanske oftare kan man köra på lite "sämre" saker i mitt tycke då det är lättare att köpa efter vad marknaden kräver behöver. Svårt att veta om 8 kärnor kommer vara nog om 2-3 år eller om det kanske är 16 core som gäller då?

ONT: jag var på en fysisk elgiganten butik och frågade i datorhörnan om 3080 som svar fick jag ett skratt. frågade då istället om 5900X och han sa då att i början av december (nionde tror jag) så kommer det komma en halv miljon till europa eller mer och det är den stora leveransen dom känner till just nu, sen kan det komma små skvättar här och var.
Berättade att jag bokade av inet och att dom hade nog bara runt 12 exemplar varpå han sa det är 12 mer än vad vi fick

Så kommer vi inte med någon små skvätt så är det nionde december vi ska kryssa i.

Så kände jag också, helst över 8 kärnor ( då konsolerna har det ). Sen ska allt i bakgrunden drivas också såsom Twitch, Discord samt andra bakrundapplikationer. Tänker då att dem extra kärnorna hjälper för en PC då den har annat att driva runt än en konsol.

3900X låter som en bra ide! Såg på blandade reviews att 5600X har rätt så låga dippar i diverse spel vilket är lite oroväckande. Uppdaterar heller inte särskilt ofta så tänkte ösa på lite denna gången för att klara mig ett tag framöver. Tror inte 5600X klarar sig i 5år.

Haha riktigt tråkigt att inget går att köpa denna höst/vinter. Känns som att det är mer hype än någonsin på grund av att alla ändå sitter hemma i dessa tider. Komplett beräknas få in nästa stora lass av 5900X den 2 December, så stämmer nog rätt bra. Riktigt otålig nu

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Så kände jag också, helst över 8 kärnor ( då konsolerna har det ). Sen ska allt i bakgrunden drivas också såsom Twitch, Discord samt andra bakrundapplikationer. Tänker då att dem extra kärnorna hjälper för en PC då den har annat att driva runt än en konsol.

3900X låter som en bra ide! Såg på blandade reviews att 5600X har rätt så låga dippar i diverse spel vilket är lite oroväckande. Uppdaterar heller inte särskilt ofta så tänkte ösa på lite denna gången för att klara mig ett tag framöver. Tror inte 5600X klarar sig i 5år.

Haha riktigt tråkigt att inget går att köpa denna höst/vinter. Känns som att det är mer hype än någonsin på grund av att alla ändå sitter hemma i dessa tider. Komplett beräknas få in nästa stora lass av 5900X den 2 December, så stämmer nog rätt bra. Riktigt otålig nu

Ja på en dator har man mer saker än bara spelet som håller på och "slåss" om kärnorna. det är just dipparna jag kikar på och där såg 3900x ut att klara sig rätt bra och priset är inte dödligt det heller.

Allt känns som en paper launch fast det inte är det. en del har nog med viruset att göra också. tror det är väldigt många som kanske skulle ta en resa i vinter istället tänker sig ny dator för att spela på då det inte är så vettigt att resa just nu.
Känner en kille som är lite intresserad men sällan spelar eller uppdaterar sin dator men nu är han riktigt på hugget, tror att många passar på nu. Pengarna måste bort på nått sätt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Ajdå, GN gillar inte 5800X.
TL:DW Den lägger sig i mitten i ingenmansland

https://www.youtube.com/watch?v=6x2BYNimNOU&ab_channel=Gamers...

Jag tycker 5800x får oförtjänt kritik. I mina ögon är det den ideala spel-CPU'n om man inte vill uppgradera på länge. Borde funka bra i minst 5 år.

Permalänk
Medlem

Har webhallen visat en liknande lista för 5800x så som det framgått för 5900x? Tänker i stil enligt nedan;

1500-1501, köplats 1-12
1502, köplats 13-250
1503, köplats 251-->

Permalänk
Medlem

Yay, har fått en grön plupp på 5900X på komplett (reserverad). Härligt 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag tycker 5800x får oförtjänt kritik. I mina ögon är det den ideala spel-CPU'n om man inte vill uppgradera på länge. Borde funka bra i minst 5 år.

fast bang for the buck är ju inte 5800X paradgren... enda fördelen den har är att den har fler trådar = framtid. Men när i framtiden det vet vi ju inte. Om 5 år gissar jag att både 5600X och 5800X behöver bytas ändå om man vill ligga på topp...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@Komplett

Jag beställde så fort det gick att trycka på köp knappen och då stod det följande på min order:

Och så kollade jag på ordern idag, och nu står det:

Hur fungerat det?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Håller inte med.
Det är väldigt hög efterfrågan till en början.

Om det var slutsålt på under en minut, som det var, så menar du att det var en bra launch?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja på en dator har man mer saker än bara spelet som håller på och "slåss" om kärnorna. det är just dipparna jag kikar på och där såg 3900x ut att klara sig rätt bra och priset är inte dödligt det heller.

Allt känns som en paper launch fast det inte är det. en del har nog med viruset att göra också. tror det är väldigt många som kanske skulle ta en resa i vinter istället tänker sig ny dator för att spela på då det inte är så vettigt att resa just nu.
Känner en kille som är lite intresserad men sällan spelar eller uppdaterar sin dator men nu är han riktigt på hugget, tror att många passar på nu. Pengarna måste bort på nått sätt

Precis! det är inte bara ett spel som ska köras, utan allt runt omkring också. Så ska 5600X slåss om sina kärnor tillsammans med allt annat så kommer det bli dippar. Ja 4500kr för en 3900X ser inte illa ut, kan man klocka upp den lite och köra med snabba minnen så lär det funka fint.

Tror också så är fallet, vad ska man göra nu i vinter förutom att spela? Blir ju givet att man ger datorn ett lyft istället för en resa. Lägger själv mer pengar på datorn nu pga detta

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

@Komplett

Jag beställde så fort det gick att trycka på köp knappen och då stod det följande på min order:

https://i.imgur.com/Ztwj9yP.png

Och så kollade jag på ordern idag, och nu står det:

https://i.imgur.com/xALWfnb.png

Hur fungerat det?

Jag såg "AMD FX53 939" i din signatur. Ja, jag unnar dig en ny dator!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Precis! det är inte bara ett spel som ska köras, utan allt runt omkring också. Så ska 5600X slåss om sina kärnor tillsammans med allt annat så kommer det bli dippar. Ja 4500kr för en 3900X ser inte illa ut, kan man klocka upp den lite och köra med snabba minnen så lär det funka fint.

Tror också så är fallet, vad ska man göra nu i vinter förutom att spela? Blir ju givet att man ger datorn ett lyft istället för en resa. Lägger själv mer pengar på datorn nu pga detta

Menade givetvis 5900X. Ja det blir nog lätt så dessutom finns det många bra spel som nog många missat och vill ta igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

@Komplett

Jag beställde så fort det gick att trycka på köp knappen och då stod det följande på min order:

https://i.imgur.com/Ztwj9yP.png

Och så kollade jag på ordern idag, och nu står det:

https://i.imgur.com/xALWfnb.png

Hur fungerat det?

Exakt samma för mig, kastade mig på köpknappen och fick Nov 9, sen dagen efter ändrades det till December

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Har webhallen visat en liknande lista för 5800x så som det framgått för 5900x? Tänker i stil enligt nedan;

1500-1501, köplats 1-12
1502, köplats 13-250
1503, köplats 251-->

5800x webhallen

Köstatus:
15:01 0-31
15:02 32-183
15:03-16:00 183-299

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Menade givetvis 5900X. Ja det blir nog lätt så dessutom finns det många bra spel som nog många missat och vill ta igen.

Jaha haha..

Jo det är en hel del spel man missat på grund av min stenålders 4770K. När 5900X sitter i min nya burk så blir det att avnjuta lite spel man sparat på så som Red Dead Redemption 2, Metro Exodus, Control, Shadow of the tomb raider samt Forza Horizion 4 (säkert något jag har missat). Nya spel att se fram emot blir Watch Dogs 3, Cyberpunk och Far cry 6

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Roughack:

Exakt samma för mig, kastade mig på köpknappen och fick Nov 9, sen dagen efter ändrades det till December

Det är väldigt dåligt av @Komplett att det står att det är "bekräftat 9 november", och sedan betyder det absolut ingenting. Om det stämmer att vi inte får en cpu nästa vecka ifrån @komplett, vad är då deras "bekräftade leverans" värd?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Jaha haha..

Jo det är en hel del spel man missat på grund av min stenålders 4770K. När 5900X sitter i min nya burk så blir det att avnjuta lite spel man sparat på så som Red Dead Redemption 2, Metro Exodus, Control, Shadow of the tomb raider samt Forza Horizion 4 (säkert något jag har missat). Nya spel att se fram emot blir Watch Dogs 3, Cyberpunk och Far cry 6

Jag kommer även spela om äldre favorit spel med finare grafik och 144hz känsla på topp OM man får grejerna innan nästa gen släpps. Minns gamla goa tiden när man på relese dagen kunde vandra in i valfri dator butik och köpa sig ett 9700pro

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Pixo:

Sant fast lite el kanske behövs ändå?

jao man kan veva för hand om man inte har en psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag tycker 5800x får oförtjänt kritik. I mina ögon är det den ideala spel-CPU'n om man inte vill uppgradera på länge. Borde funka bra i minst 5 år.

Missförstå mig inte, den är precis lagom för både produktivitet och spel. 8 kärnor är lite av en sweet-spot just tror jag, men som @mastrovious sa och alla reviewers påtalar är det priset som är för högt.
Så mycket bättre är den inte än 5600X för enbart spel och hoppet upp till 5900X är inte heller så stort för den som behöver fler kärnor.

Jag är i valet och kvalet själv, jag spelar bara i 1440p ultrawide och den lägre effekten på 5600X är väldigt lockande. Jag som dessutom byter komponenter ofta kommer snart troligen tycka att Zen 4 är vägen som jag ska vandra.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Själv klippte jag ett 5600X igår kl 15:58 från Netonnet, med expressfrakt så den anländer idag.

Planen var att köpa ett 5900X men efter att de sålde slut på momangen så panikläste jag recensioner och kom fram till att 5600X märkligt nog knappt skiljer sig i spelprestanda mot flerkärniga diton. Det borde inte stämma, behöver nog låta lite fler recensioner landa, men verkar väldigt lovande. I värsta fall blir det retur och snällt invänta lagerpåfyllningar. 🤷‍♂️

va? du beställde en timma efter mig och har redan fått din? nu är jag sjukt irriterad på netonnet ärligt talat.

Jag har inte ens fått ett besked om att den har skickats. :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag kommer även spela om äldre favorit spel med finare grafik och 144hz känsla på topp OM man får grejerna innan nästa gen släpps. Minns gamla goa tiden när man på relese dagen kunde vandra in i valfri dator butik och köpa sig ett 9700pro

Låter som en bra plan! Någon speciellt pärla du tänker på som är värd att spela om?

Jo det var enklare och köpa saker förr, inte lika mycket hets. Men roligt att så många har intresset nuförtiden och handlar, det leder utvecklingen framåt!!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

Om det var slutsålt på under en minut, som det var, så menar du att det var en bra launch?

Klockren är den måhända inte, men inte är den dålig.
Det blev slutsålt pga ett extremt högt tryck, 3600 fanns för övrig i lager i timmar.
Du kan beställa i dag och ha CPU:n om en månad, går inte att jämföra med RTX3080.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Min dator blev ihoppbyggd idag, ska testa lite hemma men än så länge har jag absolut inget att klaga på. 5900X, behövde flasha mitt moderkort innan men det visste jag och gör man enligt instruktioner går det som en dans.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Skrivet av AxF:

5600X från Netonnet. Första gången jag inte kör i7/i9 eller ryzen 9. Eftersom jag numera kör itx så ville jag gärna ner på en 65W.
Sjukt bra prestanda i den här "lilla" 6-core CPUn!

Testade som hastigast 4,7Ghz över alla kärnor på 1,325v och landade på 1980 poäng i Cinebench R15, rätt bra för 6 kärnor.

Ser att du har en setup jag håller på att sätta upp. Sneglar på NR200P och funderar på CPUkylare och upplägg i lådan. Hur har du löst din setup? Du har ingen galleri därav min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Låter som en bra plan! Någon speciellt pärla du tänker på som är värd att spela om?

Jo det var enklare och köpa saker förr, inte lika mycket hets. Men roligt att så många har intresset nuförtiden och handlar, det leder utvecklingen framåt!!

Det är sant! Fallout 4 har jag aldrig fått bra rull på, med mods kan fpsen stört dyka. Den motorn är gammal och sliten men med råstyrkan i de moderna grejjerna ska det nog bli fart på det. Outerworlds har fått en ny dlc och där fick jag aldrig så hög fps som man vill med 144hz skärm. Så finns det en rad andra klassiker som rivs av av bara farten.

Får hoppas att amd korten mot alla odds har bra tillgång. Undrar om 3080 korten lyckas mätta efterfrågan till december? kanske det blir amd kort över till oss om nvidia får ut lite chip snart.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Precis! det är inte bara ett spel som ska köras, utan allt runt omkring också. Så ska 5600X slåss om sina kärnor tillsammans med allt annat så kommer det bli dippar. Ja 4500kr för en 3900X ser inte illa ut, kan man klocka upp den lite och köra med snabba minnen så lär det funka fint.

Tror också så är fallet, vad ska man göra nu i vinter förutom att spela? Blir ju givet att man ger datorn ett lyft istället för en resa. Lägger själv mer pengar på datorn nu pga detta

Det här är intressant, jag har själv ställt mig frågan här. Vad runtomkring skulle påverka såpass mycket att 6 kärnor inte räcker? Vart går gränsen liksom när man i huvudsak ska lira på datorn? Typ Discord för chatt och diverse olika bakgrundsprogram, men när skulle som sagt det behövas fler kärnor?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är sant! Fallout 4 har jag aldrig fått bra rull på, med mods kan fpsen stört dyka. Den motorn är gammal och sliten men med råstyrkan i de moderna grejjerna ska det nog bli fart på det. Outerworlds har fått en ny dlc och där fick jag aldrig så hög fps som man vill med 144hz skärm. Så finns det en rad andra klassiker som rivs av av bara farten.

Får hoppas att amd korten mot alla odds har bra tillgång. Undrar om 3080 korten lyckas mätta efterfrågan till december? kanske det blir amd kort över till oss om nvidia får ut lite chip snart.

Fallout 4 tog jag mig aldrig igenom, spelade när det var nytt och det buggade så kunde aldrig komma vidare så spelade inget mer. Kanske kan vara värt att ta upp igen! Helt klart värt att dyka tillbaka till spelen man aldrig fullföljde när man har ett nytt system

Hoppas precis som du säger att 3070/3080 har mättat marknaden en del nu så att vi kan få tag på varsitt AMD kort. Ska bli fränt med ett AMD system! Sist jag hade ett komplett AMD system så körde man Phenom II X6 samt HD6950

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Det här är intressant, jag har själv ställt mig frågan här. Vad runtomkring skulle påverka såpass mycket att 6 kärnor inte räcker? Vart går gränsen liksom när man i huvudsak ska lira på datorn? Typ Discord för chatt och diverse olika bakgrundsprogram, men när skulle som sagt det behövas fler kärnor?

Tänker först o främst Windows som gör sitt, Twitch samt discord. Det gör skillnad idag för mig att stänga ner allt jämfört med att ha allt igång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless