Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Igår så beställde jag en Xbox Series X direkt från Microsoft, planerad leverans är den 10 november.
Jag använde denna länk och då gick det att lägga en beställning:
https://www.xbox.com/sv-se/configure/8WJ714N3RBTL
Ni som inte har beställt än kan kanske få en Xbox lite snabbare ifall ni beställer direkt från microsoft!

Tack för tipset!

Drog också iväg en där, hade en bokat på EG m leverans 15e december tror jag, men får jag denna snabbare så avbokar jag den från EG, har en PS5 bokad på Webhallen sen i juni i år, lär inte få den tidigast sommar/höst..:(
Inga planer alls egentligen på köpa en X men har stått utan PS4 sen åskan tog den förr förra sommaren...måste ha nått o lira på...

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Igår så beställde jag en Xbox Series X direkt från Microsoft, planerad leverans är den 10 november.
Jag använde denna länk och då gick det att lägga en beställning:
https://www.xbox.com/sv-se/configure/8WJ714N3RBTL
Ni som inte har beställt än kan kanske få en Xbox lite snabbare ifall ni beställer direkt från microsoft!

Tack för tipset!
Bokade jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Igår så beställde jag en Xbox Series X direkt från Microsoft, planerad leverans är den 10 november.
Jag använde denna länk och då gick det att lägga en beställning:
https://www.xbox.com/sv-se/configure/8WJ714N3RBTL
Ni som inte har beställt än kan kanske få en Xbox lite snabbare ifall ni beställer direkt från microsoft!

Tack för tipset. Avbokade min på @webhallen - Var till och med rabatt på en extra kontroll hos Microsoft. Orkar inte bry mig eller vänta på Webhallens vaga "preliminärt att vi levererar till allihop" - Är den försenad via Microsoft så får det vara så....

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Haha snyggt jobbat, slut i lager redan!

Jag som varit inne på Microsofts hemsida nästan varje dag och kollat förutom igår och sen är man 20 min sen idag

Nu får *** EG ta och leverera enligt plan!

Permalänk
Medlem

Fan. Jag höll på med min beställning och valde klarna. Men de strulade och så när jag ska göra om så är det slut..

Permalänk
Medlem

Haha exakt samma för mig. Vilket får mig att tro att det kanske inte funkar till en början ändå. Men lets see. Om ni lyckas få era enheter via Microsoft till launch nu så hatten av!

Edit: De nollade även min kundvagn nu.

Permalänk
Skrivet av cbxb:

Haha snyggt jobbat, slut i lager redan!

Jag som varit inne på Microsofts hemsida nästan varje dag och kollat förutom igår och sen är man 20 min sen idag

Nu får *** EG ta och leverera enligt plan!

F*******n! Missade jag med

Permalänk
Medlem

Även jag tackar för tipset! Får se om man får en. Har en beställning från EG med leverans framåt jul så vore mycket trevligt med leverans till veckan istället!

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för er. Första gången jag gick in via länken stod det "Slut i lager". Andra gången gick det att lägga i kundvagnen men precis vid betalning fick jag felkod. Försökte igen, felkod. Sedan vart kundvagnen tom och nu är det "Slut i lager" igen. Jag hoppas att det är för ni andra lyckades knycka några enheter och att de sonika är slut.

Kanske har de en batch de vill släppa på hemsidan på release och med lite flyt kanske ni lyckas få ett ex av dessa av goodwill för att ha hittat denna bakdörr haha.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, tror jag hann få in en beställning nu under frukosten på telefonen! Den ligger i orderhistoriken men ej fått ett mail!

edit: Dum som jag är kollade jag på fel email och har fått mail med orderbekräftelse! 😀

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

Jag måste nog lyckats få en av de sista som fanns i lager hos Xbox. Fick min beställningsbekräftelse kl 09.23.

Tack för tips!

Permalänk
Skrivet av letin:

Igår så beställde jag en Xbox Series X direkt från Microsoft, planerad leverans är den 10 november.
Jag använde denna länk och då gick det att lägga en beställning:
https://www.xbox.com/sv-se/configure/8WJ714N3RBTL
Ni som inte har beställt än kan kanske få en Xbox lite snabbare ifall ni beställer direkt från microsoft!

Tack som fan för tipset!
Jag beställde direkt och fick bekräftelse på mail strax innan klockan 09:00.

Permalänk
Medlem

Lyckades också knipa en! Avbeställde min al access hos Elgiganten! Jag håller tummarna

Stort tack för tipset!

Permalänk
Medlem

OK, om man inte har en 4K tv och inte räknar med att skaffa det på ett tag är de Series S versionen man ska satsa på då eller?
Hur funkar lagringen, kan man lagra spel på en extern usb disk?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Suck missade chansen frågan är vart man ska chansa på förbeställning nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Suck missade chansen frågan är vart man ska chansa på förbeställning nu.

Elgiganten ger sken av att ha bäst volymer. Ger sken av. Ingen vet om det verkligen stämmer?
Mediamarkt skriver att de förväntas kunna leverera i December och de bör ju ha liknande volymer som Elgiganten, om inte större?

Chansa på någon av de stora sitt men sitt beredd vid launch för att plocka upp eventuella andra ställen som släpper vid release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderna:

OK, om man inte har en 4K tv och inte räknar med att skaffa det på ett tag är de Series S versionen man ska satsa på då eller?
Hur funkar lagringen, kan man lagra spel på en extern usb disk?

Du kan spela bakåtkompatibla spel från USB disk.
Sen kan du lagra nya spel på USB disk och swappa dem från USB till den interna när du vill spela dem, då spar du massa tid istället för att ladda ner spelet igen.

Att satsa på X eller S är ju svårt för oss andra att svara på.
Den dagen du köper ny tv, tror du då att du kommer bli sugen på ny konsol för att nyttja konsol? Kan vara dumsnålt att köpa en S om du ändå kommer uppgradera till X sen.

Själv kommer jag troligtvis ha både en X och en S, stoppar en S i gästrummet fast det kommer finnas en 4k tv, för min sambo som kommer nyttja den bryr sig inte så mycket om 4k eller krav på 60fps

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anderna:

OK, om man inte har en 4K tv och inte räknar med att skaffa det på ett tag är de Series S versionen man ska satsa på då eller?
Hur funkar lagringen, kan man lagra spel på en extern usb disk?

Tja, spelen lär snurra bättre på en X även i lägre upplösningar förstås. S ska ju hantera allt som den större gör bara i lägre upplösningar och även om det stämmer så är det ju långt från alla spel som kan köras i 4K på X. Om ett visst spel snurrar i 4K utan problem på X, men med RT igång så tangerar det 1080p emellanåt (med dynamisk upplösning som är rätt standard nu på konsolspel) så kommer du ju inte kunna köra det med RT i 1080p på S om de inte drar ner kvaliteten rejält eller låter den dynamiska upplösningen verkligen dippa förstås.

Sen är det ju det här med diskstorleken. Du kan spela gamla spel från en extern disk men inte "Series"-spel utan de kräver intern lagring eller de proprietära "minneskorten". Däremot kan man mellanlagra spelen på en extern disk för att slippa ladda ner dem igen, om du behöver utrymmet till något annat spel eller så, men det tar ju tid att skyffla över dem tillbaka till internlagringen igen. Så XSS mindre disk kan absolut vara ett problem. Tänker man köpa till minneskortet så är man ju nästan uppe i priset för en XSX ändå så då är det väl lika bra att köra på den från början.

Däremot är det ju väldigt trevligt att XSS är så liten och stilren.

Permalänk
Medlem

Att köpa direkt från Microsoft har alltid varit det säkraste för mig tidigare. Klockrena leveranser på lovat datum.

Permalänk
Medlem

EG säger nu till mig i chatten att de som har den 10:e som leveransdatum kommer få sina skickade den 10:e, dvs leverans den 11:e. Och att det är kösystem där de hör av sig innan om det blir försening, "det beror på när vi får info från tillverkaren, så kommer du få ett sms". Enligt uppgift har de alltså ännu inte fått info från Microsoft om exakt antal exemplar, trots att dessa alltså ska skickas ut om 2 arbetsdagar.

Med lite otur kan de alltså höra av sig den 10:e och säga "oops, vi kunde ej skicka en till dig", vilket man då får reda på lagom till exemplaren i fysiska butiker är slutsålda.

De menar dock att utebliven info från Microsoft är ett gott tecken och att "så räkna inte med försening".

Känns inte helt stabilt i min mening.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cbxb:

EG säger nu till mig i chatten att de som har den 10:e som leveransdatum kommer få sina skickade den 10:e, dvs leverans den 11:e.

Det kan ju förklara varför det står leverans 11/11 för mig då.
Beställde på kvällen 22/9.

218667 Xbox Series X Postal Services : 20.11.11
22. sep, kl. 19:33 - Postal Services : 20.11.10
24. sep, kl. 08:22 - Postal Services : 20.11.11

1 POSTPICKUPBG Paket pickup point Postal Services : 20.11.11
22. sep, kl. 19:33 - Postal Services : 20.11.10
24. sep, kl. 08:22 - Postal Services : 20.11.11

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

EG säger nu till mig i chatten att de som har den 10:e som leveransdatum kommer få sina skickade den 10:e, dvs leverans den 11:e. Och att det är kösystem där de hör av sig innan om det blir försening, "det beror på när vi får info från tillverkaren, så kommer du få ett sms". Enligt uppgift har de alltså ännu inte fått info från Microsoft om exakt antal exemplar, trots att dessa alltså ska skickas ut om 2 arbetsdagar.

Med lite otur kan de alltså höra av sig den 10:e och säga "oops, vi kunde ej skicka en till dig", vilket man då får reda på lagom till exemplaren i fysiska butiker är slutsålda.

De menar dock att utebliven info från Microsoft är ett gott tecken och att "så räkna inte med försening".

Känns inte helt stabilt i min mening.

Jag tror - med betoning på tror - snarare att det är dåligt informerade kundservicemedarbetare.
Låter helt befängt att de inte fått en tilldelning ännu, det verkar helt orimligt - Jag blir extremt förvånad om de inte har alla konsoler som ska skickas ut i första omgången hos sig redan.
Möjligtvis att det kan vara åt andra hållet - EG vet att det har X antal konsoler garanterade som de redan tagit leverans på/tar leverans på i dagarna, men att MS kan skicka fler "om de får möjlighet" typ. Alla normala företag ser ju detta som "Okej, då kan vi sälja X antal, men får vi fler så kan vi leverera till de som står i kön tidigare än beräknat, nice!".

Men åter igen - kvalificerade gissningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Jag tror - med betoning på tror - snarare att det är dåligt informerade kundservicemedarbetare.
Låter helt befängt att de inte fått en tilldelning ännu, det verkar helt orimligt - Jag blir extremt förvånad om de inte har alla konsoler som ska skickas ut i första omgången hos sig redan.
Möjligtvis att det kan vara åt andra hållet - EG vet att det har X antal konsoler garanterade som de redan tagit leverans på/tar leverans på i dagarna, men att MS kan skicka fler "om de får möjlighet" typ. Alla normala företag ser ju detta som "Okej, då kan vi sälja X antal, men får vi fler så kan vi leverera till de som står i kön tidigare än beräknat, nice!".

Men åter igen - kvalificerade gissningar...

Kan ju hoppas!

Det stod förr på EGs hemsida "I lager 2020-10-28" och av en ren magisk slump (eller inte..) så var det detta datum som det på hemsidan började ploppa upp lagerstatus i varuhus. Dvs med största sannolikhet fick de då in sin första batch. Men kan hända att de får in fler. Som du säger bör det inte vara färre men så mycket som leveransdatum ändrats vet man aldrig, tyvärr.

Frågan är varför de då är så rädda att redan nu uttala sig om levrans för de "säkra" då. Folk med hemleverans måste ju t.ex. eventuellt stanna hemma från jobb för att ta emot leverans, hade ju varit schysst att kunna ge dem i vart fall 1 arbetsdags framförhållning.

Snart vet vi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Det kan ju förklara varför det står leverans 11/11 för mig då.
Beställde på kvällen 22/9.

218667 Xbox Series X Postal Services : 20.11.11
22. sep, kl. 19:33 - Postal Services : 20.11.10
24. sep, kl. 08:22 - Postal Services : 20.11.11

1 POSTPICKUPBG Paket pickup point Postal Services : 20.11.11
22. sep, kl. 19:33 - Postal Services : 20.11.10
24. sep, kl. 08:22 - Postal Services : 20.11.11

Jag har samma datum på Postal Services rakt igenom. Har dock "hempaket" med "leveranssätt: Express".

Inser nu att jag nog betalade förgäves för Express eftersom min vanliga postal har samma datum haha. Jaja, kan leva med det!

Kanske får du dagen efter pga avsaknad av express och (eventuellt) bor långt ifrån deras shipment centre?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PhaCe:

Jag tror - med betoning på tror - snarare att det är dåligt informerade kundservicemedarbetare.
Låter helt befängt att de inte fått en tilldelning ännu, det verkar helt orimligt - Jag blir extremt förvånad om de inte har alla konsoler som ska skickas ut i första omgången hos sig redan.
Men åter igen - kvalificerade gissningar...

Jag tror också - med betoning på tror - att det är så.
Deras kundtjänstmedarbetare har nog inte full överblick.
Det är inte så mycket bättre i butik heller, i alla fall inte där jag bor. Killen tryckte trött in lite sökningar i systemet, men visste inte ens vad konsolen hette från början.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag tror också - med betoning på tror - att det är så.
Deras kundtjänstmedarbetare har nog inte full överblick.
Det är inte så mycket bättre i butik heller, i alla fall inte där jag bor. Killen tryckte trött in lite sökningar i systemet, men visste inte ens vad konsolen hette från början.

Jag försökte förbeställa i butik på Kungsgatan i Stockholm. Vart jag än vände mig hänvisade de mig till deras Gaming-hörna. Fanns ett kölappsystem där. Fanns tyvärr dock ingen personal. Jag väntade i 20 minuter innan jag gav upp. Vet inte hur länge de som var där innan mig hade väntat men de stod tappart kvar i vart fall. Testade online istället, får se hur det faller ut

Man får ändå ge dem att deras chattsupport är snabb och trevlig. Sen om de har bra koll eller inte återstår att se. Men tar det över att stå och glo i tomma intet i butik i vart fall. Alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/xbox-konsol/218667/xbox-series-x-1-tb-svart#

Nu visar Elgiganten att dom har några på lager. Ser även ut som dom flesta butiker har fått in dom på lager.

Permalänk
Medlem

Hur ser ni vilket leveransdatum ni har ni som bokat på Elgiganten?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qraft:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/xbox-konsol/218667/xbox-series-x-1-tb-svart#

Nu visar Elgiganten att dom har några på lager. Ser även ut som dom flesta butiker har fått in dom på lager.

False alarm! De har inga på webblagret. Försöker du beställa står det sen "Leveransdatum 2020-12-22".

I butiker finns det lagersaldo men går ej att köpa heller. Antar att det är folks förbokningar som de fått in bara. Alternativt att det är några promotional exes de släpper på releasedag i butik. Om de nu ens gör det. Vet att Mediamarkt inte kommer göra det i vart fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

False alarm! De har inga på webblagret. Försöker du beställa står det sen "Leveransdatum 2020-12-22".

I butiker finns det lagersaldo men går ej att köpa heller. Antar att det är folks förbokningar som de fått in bara. Alternativt att det är några promotional exes de släpper på releasedag i butik. Om de nu ens gör det. Vet att Mediamarkt inte kommer göra det i vart fall.