Filmindustrin pekar ut Sverige som stor fildelare på världsscenen

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon301768:

Just därför många har IPTV för där får du allt till en billig peng.

IPTV för mig är samma sak som tablå-TV via det marksända nätet, fast via fiber istället. Men det låter inte som det är vad du menar. Kan du förtydliga termen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Sveriges befolkning är 37% av norden, så det är väl inte så konstigt. Det är som att säga att USA har mer koldioxidutsläpp än Sverige 😂

Permalänk
Medlem

Måste man inte hänvisa till en källa om man presenterar en siffra som sann? Speciellt för en domstol... Det är ju lätt att höfta till med 315 000 000

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

IPTV för mig är samma sak som tablå-TV via det marksända nätet, fast via fiber istället. Men det låter inte som det är vad du menar. Kan du förtydliga termen?

Han syftar till illegal IPTV, dvs ett TV-paket med tusentals kanaler (Alla svenska som finns + massa mer från hela världen). Kostar runt 1000-1500 för ett år. De flesta tjänster har också ett stort bibliotek med VOD (både filmer och serier).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Har jag missat nåt här? Vem f... kopierar filmar i 2020?

Alla jag känner tittar på Netflix, Disney+ och liknande strömningstjänster. Filmindustrin har behov att plocka lite syndbockar för att få in pengar till överbetalda 2nd grade skådisar som inte längre kan upprätthålla den höga livsstilen.

Som Fxfighter säger - make better movies, dummies.

Jag kan förstå varför någon skulle vilja segla sitt skepp mot tortuga:

Man vill inte prenumerera på 15 olika strömningstjänster.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att det är så mycket skit på alla tjänsterna. Just nu har vi tre streamingtjänst-prenumerationer för video, Netflix, Disney+ och Hulu. Självklart kan vi inte se allt på dessa men det är ju inte därför vi har dem utan för att öka chansen att man hittar något bra att titta på. Vi kollar inte så mycket på teve, kanske max ett par timmar per kväll för mig och tjejen (sonen får inte se på så mycket men det blir nog mellan en halvtimme och upp till ett par timmar om dagen ändå), men fortfarande är det långt ifrån varje kväll som vi hittar något vi inte sett som vi båda är intresserade av att se.

Man kan se det där fetstilta på olika sätt märker jag. Det är lite därför vi inte har alla tjänster samtidigt. Om man pausar en tjänst så hinner det tillkomma en del material under tiden så när man väl hoppar på det igen så finns det en chans till åtminstonne något kvalitativt att se. Vi har även i några år gjort så att vi inte har någon tjänst aktiv alls under sommarmånaderna. Vi lägger ca 800kr/år på streaming.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Måste man inte hänvisa till en källa om man presenterar en siffra som sann? Speciellt för en domstol... Det är ju lätt att höfta till med 315 000 000

På sidan 65 i pdf-dokumentet står det Mediavisions årliga studier, när det gäller Sveriges siffror.

Permalänk
Medlem

Ge oss en film och serie tjänst likt Spotify och Tidal så är problemet löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

IPTV är nog extremt vanligt idag, typ alla jag känner har de

Den här tråden är första gången jag hör "IPTV" nämnas. Så om jag också ska generalisera utifrån mina egna erfarenheter så tror jag att IPTV är extremt ovanligt idag och mest bara används av dig och dina vänner.

Permalänk
Medlem

Som vanligt kräver "folket" att filmindustrin går samman och ger oss en allt-i-ett-lösning. EN plattform för allt.

Typ lika troligt som att ICA och Coop går samman och bygger butiker där vi alla kan handla ICA Basic och Garant från samma hylla för att vi är så jävla lata och inte kan göra valet att handla efter det utbud som erbjuds och utifrån den ersättning de begär.
Gillar man inte deras skit så kan man ju odla eget. Fast då blir det nog ett jävla liv på "folket" när det nattetid sker stölder från grönsakslandet av tjuvar som tycker 'all mat ska vara gratis och tillgängliga för alla att konsumera'.
Vad säger "folket" då? Går de samman med grannarna som också odlar och skapar en gemensam organisation för att stoppa gratisätarna? Fram med hö-gafflarna! Fire at will!
Kommer tjuvarna då i sin tur kräva att matproducenterna går samman och skapar en gemensam plattform/butikskedja då det ÄR lösningen på att stoppa tjuveriet?

Fan. Moment 22 shit....tillbaka på ruta ett!

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av LemurenSwe:

Han syftar till illegal IPTV, dvs ett TV-paket med tusentals kanaler (Alla svenska som finns + massa mer från hela världen). Kostar runt 1000-1500 för ett år. De flesta tjänster har också ett stort bibliotek med VOD (både filmer och serier).

Tackar för förklaringen. Jag ser hur det kunde vara lockande, hade gärna sett en sådan övergripande tjänst fast med lagen på sin sida.
Antar dock att den hade kostat en del mer än de 1000-1500 per år som du nämner.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Proffsmoddare

Det är ju alltid lättare att skylla på andra.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

"the government still has not clarified that it is illegal to make temporary copies from an illegal source. "

Varför skulle man göra "temporära kopior" av saker man fulltankat? Menar de om man använder dessa kopier för t.ex. en streamingservice som t.ex. SweFilmer eller vad det hette? Är inte det redan olagligt iom att det är distribution som inte faller inom privatkopiering, och då oberoende om källan är illegal eller ej?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

[Dagens rant]

Innan de mediabolagen ens får ha en talan i sammanhanget om huruvida det piratkopieras eller inte tycker jag att de först och främst skall säkerställa att man på lagligt vis kan komma över deras utbud i länder som just Sverige.

För om det inte finns en laglig väg att komma över ett media så är det heller inte piratkopiering anser jag då det statistiskt sett inte borde kunna räknas som ett förlorat köptillfälle, som de så gärna vill hänvisa till var och varannan gång kopiering kommer på tal.
Det är istället upp till dem som distrbuerar mediat att på laglig väg ta initiativet se till att det finns tillgängligt för att för att på så vis erbjuda ett lagligt alternativ till piratkopieringen.

Finns säkert väldigt många exempel på media som piratas då den inte finns tillgänglig i det format eller via någon tjänst så man ens kan göra rätt för sig den lagliga vägen.

Jag ser mera piratvägen som lösningen på alla de problem som mediabranschen själva skapat när de så motvilligt en gång började omfamna digital mediadistribution. Det har ju inte gått med ljusets hastighet direkt.
De verkar fortfarande tro att marknaden bör handla om tillgång och efterfrågan. Men har inte fattat att om de inte erbjuder några lagliga (och konkurrenskraftiga) alternativ (en tillgång på mediat helt enkelt) så löser piraterna det problemet vid sidan om istället.

Serier, filmer och musik inkluderat via streamingtjänster kanke inte heller finns att köpa eller komma över på annat sätt än att prenumerara på en specifik tjänst och det blir dyrt i månaden om du t.ex. har bred film/musiksmak.
Istället kanske man hade velat köpa musiken/serien/filmen i t.ex. .mp3, .FLAC, .AVI eller .MKV-format men det valet existerar inte alls utan artister och ibland vissa album/filmer är istället knutet till en viss plattform med prenumerationsavgift som dessutom enbart stöds om hårdvaran/OS/plattform är "rätt".

Likaså finns även den aspekten att jag kan prenumerera på en laglig streamingtjänst men med det är det inte säkert att jag får tillgång till "hela" utbudet, det är ju i det läget som VPN-tjänsterna kommer in i bilden.
Inte konstigt att VPN-tjänsterna blomstrar nu när halva befolkningen på jorden sitter instängda hemma p.g.a. rådande situation men utbudet (som inte är hela utbudet) hos din streamingtjänst är "slut" för just din region.

Likaså är ju bandbredd något vi är bortskämda med här i Sverige, något som är en självklarhet för oss och kanske en av anledningarna till varför vi ser piratande som ett komplement till den, något haltande, lagliga distributionen i större utsträckning, då den lagliga distributionen är kantad av krångligare och mer begränsade regler och virtuella hinder.
Finns säkert även många (inkl. mig själv) som "piratat" något även om jag redan innehar en laglig kopia av det.
-Because, why not om det underlättar i mitt scenario?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Områden som rinkeby tensta hjulsta fittja bredäng om man ser till stor Stockholm så har var och varannan bostad en dreambox/pirat iptv.. Få förunnat att betala för sig i områden som dessa. Gissar att det ser likadant ut i övriga fattiga invandrar områden i övriga Sverige. Det torde vara en stor del av statistiken.

Ladda ner torrents är nog begränsat till några få entusiaster idag.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Man kan se det där fetstilta på olika sätt märker jag. Det är lite därför vi inte har alla tjänster samtidigt. Om man pausar en tjänst så hinner det tillkomma en del material under tiden så när man väl hoppar på det igen så finns det en chans till åtminstonne något kvalitativt att se. Vi har även i några år gjort så att vi inte har någon tjänst aktiv alls under sommarmånaderna. Vi lägger ca 800kr/år på streaming.

Jo absolut. Jag har inte så dåligt med pengar nuförtiden och prioriterar att se nya grejer när de kommer således kör jag på med dessa.

Jag har däremot testat en del andra tjänster där tanken var att köra på som dig ungefär, HBO exempelvis, men det har inte riktigt varit värt det i mina ögon. HBO's tekniska plattform är undermålig och mycket av det som är exklusivt för dem här har jag redan i Hulu exempelvis. Viaplay, CMore och liknande har lite samma problematik, samma innehåll har jag redan på Hulu ofta långt tidigare än det kommer till de svenska tjänsterna, och de tekniska plattformarna är inte särskilt bra. Disney vet jag inte, de har inte jätteutbud för mig men för sonen är det ju bra även om han hellre kollar på Youtube (men det är så mycket skit där så det har jag begränsat till tjugo minuter om dagen på helgen endast). Men jag hoppade ju på ett års förbeställning så jag behöver inte ta ställning till det på ett tag, å andra sidan är det inte så dyrt och jag uppskattar den tekniska kvaliteten, 4K-kvaliteten är ju överlägsen de andra tjänsterna exempelvis, även om TV-apparna verkar vara aningen buggiga. Men vi får helt enkelt se hur utbudet utvecklar sig under det förbetalda året.

Hulu har jag ju mestadels för nya avsnitt av nya serier då de kommer dit väldigt snabbt. Så den skulle jag kunna pausa över sommaren för då finns det ju inte mycket nytt. Men de verkar kontrollera nya kunders land via betalkorten på något sätt och blockerar allt utom de länder som ska ha tillgång till tjänsten, men jag som befintlig kund slipper denna kontrollen (även vid nytt kort och liknande) så jag misstänker att om jag hade sagt upp det så hade jag aldrig kunnat få igång det igen om jag inte skaffar ett amerikanskt kort. Sen har de ett ganska trevligt utbud med klassiska filmer, Criterion Collection exempelvis som de nu har tappat dock, men en hel del annat också, så även på sommaren händer det att jag använder tjänsten.

Jag är också lite sugen på Peacock-tjänsten med NBC's utbud. Hoppas inte de har samma regionskontroll bara.

Totalt lägger jag väl 300-350 per månad för streaming vilket kanske låter mycket, men samtidigt betalar exempelvis min morsa 500 i månaden för traditionella TV-kanaler med mycket sämre utbud än vad jag har. Och det är ju ändå ganska mycket mindre pengar än vad jag la på TV och hyrfilm när sånt var intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Som vanligt kräver "folket" att filmindustrin går samman och ger oss en allt-i-ett-lösning. EN plattform för allt.

Typ lika troligt som att ICA och Coop går samman och bygger butiker där vi alla kan handla ICA Basic och Garant från samma hylla för att vi är så jävla lata och inte kan göra valet att handla efter det utbud som erbjuds och utifrån den ersättning de begär.
Gillar man inte deras skit så kan man ju odla eget. Fast då blir det nog ett jävla liv på "folket" när det nattetid sker stölder från grönsakslandet av tjuvar som tycker 'all mat ska vara gratis och tillgängliga för alla att konsumera'.
Vad säger "folket" då? Går de samman med grannarna som också odlar och skapar en gemensam organisation för att stoppa gratisätarna? Fram med hö-gafflarna! Fire at will!
Kommer tjuvarna då i sin tur kräva att matproducenterna går samman och skapar en gemensam plattform/butikskedja då det ÄR lösningen på att stoppa tjuveriet?

Fan. Moment 22 shit....tillbaka på ruta ett!

Att vilja ha så mycket som möjligt på samma tjänst är ju inget konstigt. Den rådande ordningen är konsumentovänlig och bidrar, kontraproduktivt nog, till en onödigt hög tröskel för spontan mediekonsumtion. Att jämföra digitala varor med fysiska drar jag mig för, då trösklarna är annorlunda. Särskilt då butiker du handlar hos inte kommer jaga dig med återkommande fakturor om du glömmer att avbeställa abonnemanget som du tvingas in i för att alls kunna ta del av utbudet.

Branschen behöver raffinera sina affärsmetoder. Strömmande film och serier är här för att stanna. Men många av de nya utbrytarna lär inte leva länge och tids nog kommer kunderna tröttna på att behöva ha fem eller sex olika abonnemang, med olika lösenord, appar och funktioner löpande för att hänga med i vardags-slötittandet.

I den utsträckning filmer laddas ned så misstänker jag också att det har att göra med viljan att ha en lokal kopia av det material man haft tillgång till genom strömningstjänsterna. Det volatila utbudet hos strömningstjänsterna misstänker jag sporrar en del att ladda ned innehållet de gillar, vid sidan om, utifall det plötsligt tas bort eller köps upp av en annan strömningstjänst. Särskilt då det är material som kan vara svårt, om det alls för tillgängligt, att köpa tillgång till - vare sig genom digital åtkomst eller på skiva.

Permalänk
Medlem

När det kommer en plattform som motsvarar Spotify fast för filmer/serier/dokumentärer så kommer jag nog överväga att sluta pirata helt. Fast det det förblir nog en dröm då alla produktionsbolag startar sina egna plattformar och utbudet blir mer och mer uppdelat. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Områden som rinkeby tensta hjulsta fittja bredäng om man ser till stor Stockholm så har var och varannan bostad en dreambox/pirat iptv.. Få förunnat att betala för sig i områden som dessa. Gissar att det ser likadant ut i övriga fattiga invandrar områden i övriga Sverige.

Har de några andra val? Finns det ens några lagliga alternativ? Dreambox är en sak, men IPTV erbjuds väl oftast enbart i hemlandet? Lite samma situation som min sambo hamnar i, då hon vill vara up-to-date med vad som händer i Japan.

Nära nog alla våra vänner som inte har svenska som modersmål använder någon form av IPTV-tjänst, men det är absolut inte pga fattigdom. Snarare avsaknaden av lagliga alternativ. Innan gick mycket att se via YouTube, men där är Google numera snabba på att stänga ned kanalerna.

Tidigare använde jag VPN för att köra streamingtjänster från olika länder, men numera känns det svårare att ta sig runt regionsspärrarna.

Edit:
Sedan är IPTV lite som radio för oss här. Det körs i bakgrunden när vi gör annat och står säkerligen för 80% av all vår internettrafik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Områden som rinkeby tensta hjulsta fittja bredäng om man ser till stor Stockholm så har var och varannan bostad en dreambox/pirat iptv.. Få förunnat att betala för sig i områden som dessa. Gissar att det ser likadant ut i övriga fattiga invandrar områden i övriga Sverige. Det torde vara en stor del av statistiken.

Ladda ner torrents är nog begränsat till några få entusiaster idag.

Jo fast det är ju ganska naturligt. Tidigare var de där områdena huvudmarknaden för paraboler då det var det enda sättet att se kanaler från sina (tidigare) hemländer, om de fanns tillgängliga. Nu får man utbudet från "illegal" IPTV och sannolikt fler av kanalerna från hemlandet, att man dessutom får filmkanaler och liknande "på köpet" ses nog mest som en bonus. Sen är de som bor här förstås de med minst pengar i landet, och de som är minst etablerade i samhället, så att de letar billigare (och går med på att de är krångligare) lösningar är ju inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

På sidan 65 i pdf-dokumentet står det Mediavisions årliga studier, när det gäller Sveriges siffror.

Jo visst men var i världen anses det vara en korrekt källhänvisning? Den skulle aldrig passera ett universitet i alla fall.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Testpilot
Skrivet av e1m1:

"the government still has not clarified that it is illegal to make temporary copies from an illegal source. "

Varför skulle man göra "temporära kopior" av saker man fulltankat? Menar de om man använder dessa kopier för t.ex. en streamingservice som t.ex. SweFilmer eller vad det hette? Är inte det redan olagligt iom att det är distribution som inte faller inom privatkopiering, och då oberoende om källan är illegal eller ej?

Jag tror det handlar om den som nyttjar IPTV eller piratstreaming, slutanvändaren. Man har kunnat komma komma runt att klassa det som regelrätt piratkopiering att streama eftersom du inte har en egentlig/hel kopia av en film på din dator som du haft om du laddat ner den på piratebay eller så. När du streamar skapas en "temporär kopia", det som buffras, på din dator och det är det dom menar inte är olagligt i Sverige.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag killgissar på att en del av statistiken är nedladdning av serier som släpps senare i sverige än USA.
D v s att det är avsnitt dom redan betalar för på Netflix och Disney plus men vill inte vänta och få det spoilat.
Samma med Comhem Play och andra.

Släpptes allt samtidigt i hela världen så skulle det problemet försvinna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Jo visst men var i världen anses det vara en korrekt källhänvisning? Den skulle aldrig passera ett universitet i alla fall.

Du frågade om siffrorna var tagna ur luften, vilket var vad jag svarade på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Häng med lite. Varför skulle branschorganisationen för film i Amerika fokusera på politiska problem i Europa?

Det var vi som skulle fokusera rätt. Istället för att bli styrda av just branschorganisationer i USA.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Att vilja ha så mycket som möjligt på samma tjänst är ju inget konstigt. Den rådande ordningen är konsumentovänlig och bidrar, kontraproduktivt nog, till en onödigt hög tröskel för spontan mediekonsumtion. Att jämföra digitala varor med fysiska drar jag mig för, då trösklarna är annorlunda. Särskilt då butiker du handlar hos inte kommer jaga dig med återkommande fakturor om du glömmer att avbeställa abonnemanget som du tvingas in i för att alls kunna ta del av utbudet.

Branschen behöver raffinera sina affärsmetoder. Strömmande film och serier är här för att stanna. Men många av de nya utbrytarna lär inte leva länge och tids nog kommer kunderna tröttna på att behöva ha fem eller sex olika abonnemang, med olika lösenord, appar och funktioner löpande för att hänga med i vardags-slötittandet.

I den utsträckning filmer laddas ned så misstänker jag också att det har att göra med viljan att ha en lokal kopia av det material man haft tillgång till genom strömningstjänsterna. Det volatila utbudet hos strömningstjänsterna misstänker jag sporrar en del att ladda ned innehållet de gillar, vid sidan om, utifall det plötsligt tas bort eller köps upp av en annan strömningstjänst. Särskilt då det är material som kan vara svårt, om det alls för tillgängligt, att köpa tillgång till - vare sig genom digital åtkomst eller på skiva.

Jag vill också ha allt i en och samma tjänst. Faktiskt. Vi har fem av åtta ungar (en del bonus) hemmaboende så visst hade ett abonnemang med ALLT underlättat när det finns så många olika viljor i olika åldrar....
Men...jag är realist och inser att alla bolag och dess material "folket" vill ha ögonblicklig tillgång till - är konkurrenter. I en totalitär kommunist-stat hade allas våra älskade fader sett till att alla dessa bolag förstatligades och sen förenats i en egen klient där film hade delat plats med politisk propaganda som tom Nordkorea hade avundats över dess 'snill-riklighet'.
I resten av världen inser vi värdet av fri konkurrens.

Hursomhelst. "spontan mediekonsumtion" är väl ändå inte en mänsklig rättighet?
För det har vi SR och SVT. Sveriges svar på totalitär kommunism, grattis till Er som älskar att betala skatt för public service

Nja. Jag tror inte det är brist på utbud som gör att det fortfarande laddas ner i stugorna.
Det är så himla enkelt att det är tillgängligt och gratis. Människan är snål i sin natur. Gratis är gott!
Så har det varit sen stenåldersmänniskan plankade in på grannens lägereld ist för att betala inträde med en T-Rex tand..
Jämför med Wish och vad som hände efter det kostade liiiite mer att klicka hem den där buttpluggen i engångsmaterial som bara köptes för att det var skoj. Så fort det blev en extra kostnad så praktiskt taget dog den där överkonsumtionen av onödiga prylar importerat från Asien. Det goda gratis var borta. Game over.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

På samma sätt som de räknade ut att de förlorade mer pengar än vad som existerar i hela världsekonomin? Så varje svensk drar ned 13-14 filmer per år, jo tjena.

Permalänk
Medlem

Så all produktion av film och serier skall göras tillgänglig till all världens befolkning, gärna dubbat på alla språk, textat på alla språk, syntolkat på alla språk. Allt i en tjänst, till ett överkomligt pris. Då är vi nöjda, men med ett av mig förmodat resultat att ingenting i princip längre produceras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du frågade om siffrorna var tagna ur luften, vilket var vad jag svarade på.

Nej, jag frågade om en källhänvisning. Det du refererar till i rapporten är vanligtvis inte en korrekt källhänvisning.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Nej, jag frågade om en källhänvisning. Det du refererar till i rapporten är vanligtvis inte en korrekt källhänvisning.

”Måste man inte hänvisa till en källa om man presenterar en siffra som sann?” Återigen, på sidan 65 anger de Mediavision som källa till sina siffror. Vad anser du är fel med mitt svar?