Filmindustrin pekar ut Sverige som stor fildelare på världsscenen

Permalänk
Medlem

Ok jag ska erkänna at det händer att jag "piratar" lite. Men det handlar om orättvisa, inte om stöld! Jag betalar för en rad streaming tjänster som Netflix, HBO, Disney+, Viasat, Amason Prime, Spotify, Youtube Premium.. Men när dom sätter regionala blockeringar för mig, så jag inte får se det som andra får i et annat land på trots at jag betalar för samma tjänst, då gör jag det. Regionblockering är nog orsak till det mesta av at folk är lite pirat av sig. Jag menar det finns ingen orsak at jag inte ska få det jag betalar för, så stöld är det definitivt inte om jag tar det jag betalat för redan!

Permalänk
Hjälpsam

Tror att de misstror oss lite extra, pga Piratbay.
Länge sedan jag laddade ned, kör med streaming i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är väl okej, inom vissa gränser. Men vad får det för konsekvenser? Du säger att det finns filmer du vill se, men om ingen är beredd att betala för dem, hur ska nya produceras? Säga vad man vill om Hollywood och deras girighet, men sanningen är oavsett att en filmproduktion kostar pengar. Gubben bakom kameran vill ha betalt för sitt jobb, precis som (förmodar jag) du. Vem ska betala honom, ifall ingen är villig att betala för produkten?

Det finns dom som är beredda att betala för dem i dagsläget. Om läget ändras så får jag eventuellt revidera min ståndpunkt.
Så att ingen skulle vara villig att betala är inte verklighet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Måste du ha alla tjänsterna samtidigt då?

med sambo och barn så är det ju svårt att ändra hela tiden, det är ju alltid nån som saknar något.
Fast för film så använder vi SF Anytime och hyr film 1-2 ggr per månad (normalt 39kr för två dygn). De har ju i stort sett alla de senaste filmerna, så det räcker för vårt filmbehov (utöver Cmore och gratistjänster som SVT). Sen betalar vi för CMore för det gillar sambon och barnen (ok för mig också).
Enstaka andra serier jag vill se "improviserar" jag lite.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av LemurenSwe:

Det finns dom som är beredda att betala för dem i dagsläget. Om läget ändras så får jag eventuellt revidera min ståndpunkt.
Så att ingen skulle vara villig att betala är inte verklighet idag.

Så... "så länge jag kommer undan med att inte betala, är det okej"? Alltså det känns mer som att du snyltar på oss andra, än på storbolagen. Att ha medel att betala för sig, produkter att köpa, men ändå vägra...det känns inte rimligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag trodde inte folk fultittade längre när det finns nå många aktörer liknande Netflix.

Dom som fulstreamar gör dom det för att materialet inte finns på lagliga tjänster eller bara ren snålhet?

Håller folk fortfarande på med att ladda ner crackade spel från tex TPB också?

Netflix kostar ju pengar? Plus att inte allt finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

med sambo och barn så är det ju svårt att ändra hela tiden, det är ju alltid nån som saknar något.
Fast för film så använder vi SF Anytime och hyr film 1-2 ggr per månad (normalt 39kr för två dygn). De har ju i stort sett alla de senaste filmerna, så det räcker för vårt filmbehov (utöver Cmore och gratistjänster som SVT). Sen betalar vi för CMore för det gillar sambon och barnen (ok för mig också).
Enstaka andra serier jag vill se "improviserar" jag lite.

Svårt? Hela tiden? Måste dina barn växa upp med att ha allting, hela tiden? Det låter som dåliga ursäkter för att just ursäkta ditt beteende.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av teejee:

med sambo och barn så är det ju svårt att ändra hela tiden, det är ju alltid nån som saknar något.
Fast för film så använder vi SF Anytime och hyr film 1-2 ggr per månad (normalt 39kr för två dygn). De har ju i stort sett alla de senaste filmerna, så det räcker för vårt filmbehov (utöver Cmore och gratistjänster som SVT). Sen betalar vi för CMore för det gillar sambon och barnen (ok för mig också).
Enstaka andra serier jag vill se "improviserar" jag lite.

Vi lade ner Viaplay när Disney+ kom till Sverige. Tycker de har bättre utbud både för barn och vuxna, samt bättre kvalitet. Ungarna får helt enkelt leva utan Paw Patrol och Blaze och monstermaskinerna. Man kan inte få allt här i världen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så... "så länge jag kommer undan med att inte betala, är det okej"? Alltså det känns mer som att du snyltar på oss andra, än på storbolagen. Att ha medel att betala för sig, produkter att köpa, men ändå vägra...det känns inte rimligt.

Känns rimligt för mig. Klart illigal nedladdning påverkar prissättningen av streamingtjänsterna, så nog påverkar det alla att det förekommer.
Jag har inget moraliskt dilemma med det jag gör.

Permalänk
Medlem

Med 20 olika streamingstjänster lär piratkopiering komma tillbaka. Detsamma gäller spel. Har redan tröttnat på Steam, origin, nån ny "play" etc som jag måste ladda ner för gaming. Snart går jag tillbaka där också....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det är alltså vi andra som betalar för ditt nöje, vill du ha en applåd eller?

Nej, jag svarade mest på frågorna om vem som laddar ner film/serier nu för tiden. Det skall alltså ses endast som en svar på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Med 20 olika streamingstjänster lär piratkopiering komma tillbaka. Detsamma gäller spel. Har redan tröttnat på Steam, origin, nån ny "play" etc som jag måste ladda ner för gaming. Snart går jag tillbaka där också....

Så länge det handlar om köpta spel så bör det inte innebära något problem. Såklart om spel likt media blir något man hyr tillgång till, då kanske det blir mer aktuellt att ladda ner sådant också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Problemet ligger väl i att oven om folk har alla streamingtjänster som existerar i Sverige så finns inte många filmer, vi pratar inte heller nya filmer utan gamla filmer från 00 talet saknas så jag har full förståelse för att folk piratar dessa för var ska man annars hitta dom?

Sant. Min kompis farsas broder har gjort liknande, men jag skulle nog aldrig göra de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Så länge det handlar om köpta spel så bör det inte innebära något problem. Såklart om spel likt media blir något man hyr tillgång till, då kanske det blir mer aktuellt att ladda ner sådant också.

Precis och det är faktist inte mitt problem, det är företagens problem. Vill de mjölka mig för pengar så får de se till att det blir lätt och bekvämt för mig. Jag kommer knappt ihåg lösenordet för alla dessa streamingtjänster samt steam, origin etc. Ibland vill speciellt Steam och origin att jag skriver in lösenord som man sällan kommer ihåg numera med 100 olika jäkla tjänster.

Då börjar det kännas mycket mer bekvämt att bara ladda ner en torrent och slippa eländet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av JoOngle:

Har jag missat nåt här? Vem f... kopierar filmar i 2020?

Alla jag känner tittar på Netflix, Disney+ och liknande strömningstjänster. Filmindustrin har behov att plocka lite syndbockar för att få in pengar till överbetalda 2nd grade skådisar som inte längre kan upprätthålla den höga livsstilen.

Som Fxfighter säger - make better movies, dummies.

Det finns dom som köper film också, jag är en av dom ^^ 4K ser så mycket bättre ut på skiva än på Netflix, natt och dag imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Filmbranchen har påstått sig vara akut hotad och utrotningshotad så länge jag kan minnas. Spelar de bara dumma eller begriper de på riktigt inte att deras budskap står i skarp dissonans till den gängse uppfattningen?

Mer ärligt och respektingivande hade varit om de sagt något i stil med:

"Det går ingen nöd på oss, inte alls, men vår bedömning är att vi skulle kunn få in ännu mer pengar om piratkopieringen minskade. Vi har redan mycket, men vill ha mer, och trots att vi inte kan hänvisa till oberoende trovärdiga källor för våra påståenden om att vi förlorar pengar, så tänker vi ändå med en åsnas envishet hävda att varje person som sett en film illegalt hade köpt den om piratkopieringen inte fanns. Fattar ni hur mycket pengar det skulle bli eller? Typ, jättemycket!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oj detta tror jag inte ett ögonblick på! Fråga operatörerna, de borde kunna se hur mycket trafik som är t.ex. torrents!

Måste vara väldigt lite nedladdning idag.

Priserna för Netflix, HBO m.fl. är fullt rimliga. Jag köper alla spel och programvaror idag.

Innan streaming tjänsterna var Piratebay och en 0day server i norr jag hade tillgång till de bästa "on-demand-lösningarna". Den servern blev raidad också. Tror väldigt få vågar hålla på idag också. (inte värt det)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

*Suck*

Sverige har 37% av befolkningen, så 44% kan komma varifrån som helst. Undrar var siffrorna hamnar om man filtrerar bort IP addresser tillhörande Mullvad och OVPN. Någon som orkar kolla om de räknat på unika IP adresser också, eller bara slagit antalet "svenska" nedladdningar / "nordiska" nedladdningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag trodde inte folk fultittade längre när det finns nå många aktörer liknande Netflix.

Dom som fulstreamar gör dom det för att materialet inte finns på lagliga tjänster eller bara ren snålhet?

Håller folk fortfarande på med att ladda ner crackade spel från tex TPB också?

Streamingbranchen har hamnat i samma sits som TV-branchen, det är inte så bara att "skaffa Netflix". Du får lägga till HBO, Viaplay och ett par till för att täcka in allt.

Permalänk
Medlem

Jag tror de bara gör svepet inför framtiden där storfilmer ska släppas hemma samtidigt/istället för i biografen. En del oro att piratkopiering fortfarande är lättillgängligt, enkelt och utan konsekvenser. Subscriptiontjänser i all ära, de har uppenbarligen en modell de (tror) fungerar för TV-serier.

Filmer däremot.. Där pratar vi engångssummor som de måste övertyga köparen om varje gång. Och i framtiden blir det "first week box office money" som måste bli bra. Inte second scraping efter att biografrundan återhämtat produktionskostnaderna redan. En premiärvisning för 160kr på din Roku/ATV/Android/SmartTV, eller trycka på torrentlänken för 0kr? Tror inte bekvämlighetsarguementet vinner varje gång där.

Kan ju sluta med att nyfilmer skulle kunna hamna på en subscriptiontjänst (eller tretton olika) också, men tror de är osugna på att göra de kalkylerna för det innebär nog slutet för blockbuster-budgetarna.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Fultankningen måste minskat något enormt. Så deras siffror vet jag inte hur mkt dom stämmer. Jag tankar dock ner ibland. Finns inget värre att se en serie på Netflix och sen finns inte de två senaste säsongerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Vet inte riktigt hur mitt liv skulle se för att kunna nyttja så många tjänster samtidigt. I vår familj har vi en tjänst aktiv åt gången.

Problemet är ju att det är så mycket skit på alla tjänsterna. Just nu har vi tre streamingtjänst-prenumerationer för video, Netflix, Disney+ och Hulu. Självklart kan vi inte se allt på dessa men det är ju inte därför vi har dem utan för att öka chansen att man hittar något bra att titta på. Vi kollar inte så mycket på teve, kanske max ett par timmar per kväll för mig och tjejen (sonen får inte se på så mycket men det blir nog mellan en halvtimme och upp till ett par timmar om dagen ändå), men fortfarande är det långt ifrån varje kväll som vi hittar något vi inte sett som vi båda är intresserade av att se.

Skrivet av Yasko:

Med 20 olika streamingstjänster lär piratkopiering komma tillbaka. Detsamma gäller spel. Har redan tröttnat på Steam, origin, nån ny "play" etc som jag måste ladda ner för gaming. Snart går jag tillbaka där också....

Det är dock en betydande skillnad. Spelplattformarna är inte prenumerationstjänster utan du köper det du vill ha och så har du det sen. Jag tycker också det är lite störande att behöva ha fem-sex olika spelbutiker installerade på datorn men det är ju inget större problem egentligen, eller? Lägg till genväg i startmenyn vid installation så behöver man knappt se själva klienten liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

315 miljoner nedladdningar???? 35 filmer per person och år då i Sverige, inkluderat alla från BB till kyrkogården.
Det förstår ju en femåring att det inte stämmer på långa vägar. Detta var nog det löjligaste jag läst på länge
Jag känner INGEN som idag laddar ned filmer, streamar olagligt. Jag vet ett par som delar abonnemang, det vill säga att den ene tar ett familjeabonnemang så är man 2-3 stycken som delar på kostnaderna. Hur som helst får filmbolaget betalt.

Att de tror att det finns mycket pengar att hämta här kan de släppa direkt, Motion Picture Association gör bara bort sig.

Skrivet av BasseBaba:

Var får dom ens 315 miljoner nedladdningar ifrån? Någon som höftar lite på en workshop?

https://www.comparitech.com/tv-streaming/netflix-subscribers/

Stämmer det där har vi 2,2 mille subs på Netflix i Sverige. Det är ju helt horribelt bra, 1/5 av befolkningen.

44 mille illegala downloads enligt deras data.

Konsumerar varje netflixanvändare 10 streams i månaden (vilket säkert är lågt räknat) så streamas det 44 mille lagligt på 2 månader... och då har vi bara tittat på Netflix.

Mao så borde 44 mille illegala streams vara en pink i havet kontra den lagliga konsumtionen.

Man kanske ska läsa artikeln fullt ut och noga innan man börjar spamma sitt tangentbord.

315 gällde hela Norden.

Sen finns det nog någon form av källa. Till skillnad från er som bara hänvisar till "jag känner ingen som..." och "det förstår ju en femåring att det inte stämmer".

Jag vill bara poängtera att man kanske ska läsa lite mer nogrannt och undersöka saken själv innan man uttalar sig på just det viset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Oj detta tror jag inte ett ögonblick på! Fråga operatörerna, de borde kunna se hur mycket trafik som är t.ex. torrents!

Ge dom inga ideer, otroligt mycket lagligt går som torrents nuförtiden också linux iso's m.m.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Streamingbranchen har hamnat i samma sits som TV-branchen, det är inte så bara att "skaffa Netflix". Du får lägga till HBO, Viaplay och ett par till för att täcka in allt.

Viaplay fick jag gratis i ett år nu från min ISP och jag tycker de har sämre innehåll än Netflix och HBO om man är intresserad av nya filmer och serier. Men de har otroligt mycket gammalt från många olika aktörer.

Sedan slog jag till på Disney+ och de har ju ett otroligt bra utbud med både nytt och klassiker. Segt att de bara släpper ett avsnitt i taget av Mandalorian.

Jag brukar annars varva Netflix och HBO. Men skulle jag bara välja en skulle det bli Netflix.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ge dom inga ideer, otroligt mycket lagligt går som torrents nuförtiden också linux iso's m.m.

Jo det är faktiskt sant!

Hur länge sen var det Pirate bay var aktuellt? 10-15 år sen? Vad tiden går...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Herr Kantarell:

Viaplay fick jag gratis i ett år nu från min ISP och jag tycker de har sämre innehåll än Netflix och HBO om man är intresserad av nya filmer och serier. Men de har otroligt mycket gammalt från många olika aktörer.

Sedan slog jag till på Disney+ och de har ju ett otroligt bra utbud med både nytt och klassiker. Segt att de bara släpper ett avsnitt i taget av Mandalorian.

Jag brukar annars varva Netflix och HBO. Men skulle jag bara välja en skulle det bli Netflix.

Samma här, Netflix känns lite som Spotify. Bastjänsten man "bara har". HBO tar jag en månad här och där ibland när jag är sugen på GoT eller Last week tonight. Viaplay kan gå och dö i mina ögon, helt horribel teknik bakom den tjänsten. Min operatör försöker aktivt trycka ner Viaplay i halsen på mig, och jag bara stenvägrar. Ta ert skit och gå och göm er.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Vi lade ner Viaplay när Disney+ kom till Sverige. Tycker de har bättre utbud både för barn och vuxna, samt bättre kvalitet. Ungarna får helt enkelt leva utan Paw Patrol och Blaze och monstermaskinerna. Man kan inte få allt här i världen.

Just därför många har IPTV för där får du allt till en billig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hollywood kanske inte ska vara 1 år sena med att släppa serier utanför USA.

Bästa klockrena svaret.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vet att jag och min sambo är i minioritet här, men hur gör man på svenska streaming-tjänster om man vill få text på annat språk än just de nordiska språken? Varför ska det vara så svårt att erbjuda exempelvis engelsk textning?

Vi har tillgång till Netflix, Viaplay, AppleTV+ och nyligen även Disney+ (som vi sade upp efter en månad). Vi har även kört Amazon Prime bitvis från Tyskland. Utöver detta använder vi oss av en Flash-baserad streamingtjänst för japanska kanaler.

Netflix går att ställa om på olika språk, där vi nu har tre olika profiler skapade för svenska, japanska samt kinesiska (mandarin) endast för att kunna välja tal och text efter behov. Varför denna idiotitska uppdelning?

Viaplay är bedrövligt i detta avseende, där vi hellre väntar tills serier som The Walking Dead och Outlander kommer till Netflix för att kunna få japansk text. Istället så såg ett par säsonger via japanska FOX Channel. Viaplay utmärker sig också genom att dubba många familjefilmer till svenska.

Disney+ skyltade med att ha stöd för flera olika språk (däribland japanska) när vi anslöt till tjänsten, men i efterhand så var det främst enstaka kortfilmer som erbjöd detta. Utbudet hade vi även tröttnat på efter en vecka, då 90% bestod av gamla filmer vi redan sett.

AppleTV+ är nog den bästa streamingtjänsten idag (bildkvalitet, språkval etc.), men utbudet är katastrof.

Tycker också det är väldigt synd att det ska vara så svårt att hitta klassiska 80-tals filmer på exempelvis Netflix.

Andra här har redan nämnt Anime, där jag exempelvis inte känner till någon streamingtjänst som erbjuder samtliga avsnitt med japanskt tal och engelsk text av exempelvis One Piece. Där har vi bitvis kört Crunchyroll, men det faller på att det inte finns som app till våra SmartTV:s.

Kanske inte konstigt att vissa då väljer andra vägar att få tag på filmer och serier? Ett USB-minne rakt in i TV:n löser mycket!