Testpilot: Lenovo Legion Y25-25 – 240 Hz utan kompromisser?

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Lenovo Legion Y25-25 – 240 Hz utan kompromisser?

Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist testar Lenovo Legion Y25-25 som utlovar 240 Hz utan att tumma på bildkvaliteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jävlar vilken ful skärmfot Tur att det finns många andra snygga skärmstativ att välja mellan

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag har en snäppet äldre modell av denna skärm (165Hz IPS) och foten är jävligt irriterande. KÖP INTE DESSA SKÄRMAR

Ni kommer inte att ha rum för tangentbord, musmattor, ritplattor m.m framför er - om ni inte vill sitta med armbågarna i revbenen eller hänga över bordet som en krokig gammal gumma. Fotplattan är den sketnaste designen jag testat på +20 år, håll er borta från Lenovos design.

Permalänk
Medlem

Har själv 1440p varianten och är otroligt nöjd, som övriga dock beskriver är foten helt hopplös. Detta är dock enkelt löst om man fäster ett schysst skärmstativ eller ännu bättre, en monitorarm.

Men skärmen (som är det viktiga) är riktigt guld. Inget problem med glow eller konstiga färger. Jag upplever den som riktigt bra out-of-the-box för att vara en TN-Panel och att lira på 240hz med 1440p är en otrolig upplevelse för dem spel som levererar stabil FPS.

Kan iaf rekommendera

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag klämmer också in sådär lite kontroversiellt att jag inte har haft några större problem med foten i sig kontra andra tillverkares skärmfötter. Dock har ju alla skärmfötter samma problem att de tar upp yta på skrivbordet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bildexpert 📺

Tycker heller inte foten se så mycket värre ut än något annat. Fortfarande ganska plan så att man kan lägga undan tangentbord. Om det nu är en grej? Breder ut sig för att kunna vara stabilt nog för stativets funktioner utan att välta. Finns många lösningar med olika för- och nackdelar beroende på hur man möblerar och organiserar. Finns stativ som tar mindre plats men då ofta har sina andra sidor. Likt att de inte kan höjas och sänkas.

Här en klassiker med minimalt skrymmande stativ:

Permalänk

Det var bland den fulaste foten jag sett, ger den ett billigt intryck. Själv tycker jag bäst om små rectangulära fötter (med bra vikt i sig) för man kan ju ha saker och ting ovanpå skärmfoten, bl.a. på min BenQ har jag placerat en trådlös laddare som är enkelt att komma åt. Känns mest användbart. Dock överväger jag nog skaffa en bordsarm om foten är för stor eller ful hursomhelst.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det var bland den fulaste foten jag sett, ger den ett billigt intryck. Själv tycker jag bäst om små rectangulära fötter (med bra vikt i sig) för man kan ju ha saker och ting ovanpå skärmfoten, bl.a. på min BenQ har jag placerat en trådlös laddare som är enkelt att komma åt. Känns mest användbart. Dock överväger jag nog skaffa en bordsarm om foten är för stor eller ful hursomhelst.

När man har den i handen ger den faktiskt ett bättre intryck. Åtminstone på 27"-skärmen är den helt i metall och riktigt bastant. Den ser inte särskilt snygg ut på bild, nej, men den ger ett riktigt kvalitetsintryck IRL. De blåa detaljerna gillar jag dock inte. Definitivt mer kvalitet än foten på min gamla BenQ XL2420T och även än min nuvarande LG 27GL850.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wipen:

Har själv 1440p varianten och är otroligt nöjd, som övriga dock beskriver är foten helt hopplös. Detta är dock enkelt löst om man fäster ett schysst skärmstativ eller ännu bättre, en monitorarm.

Men skärmen (som är det viktiga) är riktigt guld. Inget problem med glow eller konstiga färger. Jag upplever den som riktigt bra out-of-the-box för att vara en TN-Panel och att lira på 240hz med 1440p är en otrolig upplevelse för dem spel som levererar stabil FPS.

Kan iaf rekommendera

Hur pass nära har du/ni era skärmar? Jag har gott och väl 30 cm från tangent inkl handlestöd, till rektangulär fot, och ca 45 cm till skärmytan, 27/1440.

Trevlig recension, och en skapligt diskret skärm för att ligga i det sk gaming segmentet.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett namn som går att minnas
@DavidtheDoom

Kunde inte skrivit det bättre själv.
Acer leder med ett gäng efterföljande tätt bakom sig.

Min Asus skärm orkar jag inte lära mig hela namnet på vilket nog är första gången det händer för mig.

Permalänk
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Jävlar vilken ful skärmfot Tur att det finns många andra snygga skärmstativ att välja mellan

"Utseendemässigt sticker inte skärmen iväg allt för mycket". "Alltför" var ordet.

Jag har själv haft en y27-q20 och kan skriva under på att foten är brutalt ful, den är dessutom väldigt djup och bred om det är samma på 24" modellen, slog i den hela tiden på ett 75cm djupt bord även fast jag placerade skärmfoten lite utanför bordet baktill. Det kanske även är orsaken till att Lenovo endast ger "Head only Dimentions [sic] 59.45 x 334.98 x 558.69 mm" när foten i själva verket är över 24 cm djup.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Triton242:

Äntligen ett namn som går att minnas
@DavidtheDoom

Kunde inte skrivit det bättre själv.
Acer leder med ett gäng efterföljande tätt bakom sig.

Min Asus skärm orkar jag inte lära mig hela namnet på vilket nog är första gången det händer för mig.

Jag har en skärm som har en kusin med exakt samma namn undantaget de sista 6-8 bokstäverna.
Skillnaden är IPS vs TN.

Visste inte om utlovad spec stämde för fick inte upp skärmen vid sökning och åf angav inte de sista bokstäverna. Skitdumt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

1080P för att spela spel 1440P+ fär allt annat.
För mig är framerate allt samt att spelen ska se snygga ut.

I 1440P måste jag dra ner alla effekter som gär att spelen ser gamla ut och råge på detta dålig framerate.
I Vissa spel är man ju till och med under g-syncs arbetsområde i 1440P med mitt rtx2070.

Dock hade jag haft ett rtx3080 eller 6800xt hade jag nog kört 1440P när jag spelar.

Nu har jag min jetson nano inkopplad till min 1440P skärm

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

All I want for Christmas is att ni börjar ange datum för när de här recensionerna publicerats första gången.
Det är helt enkelt för mycket begärt att jag ska komma ihåg att jag kollade på det här för en månad sedan.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

All I want for Christmas is att ni börjar ange datum för när de här recensionerna publicerats första gången.
Det är helt enkelt för mycket begärt att jag ska komma ihåg att jag kollade på det här för en månad sedan.

Det står just under rubriken längst upp.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Det står just under rubriken längst upp.

Det stämmer förstås. Det jag menade var på förstasidan, borde kanske varit tydligare med det.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Med sådär många klistermärken i fronten borde den va bäst!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det stämmer förstås. Det jag menade var på förstasidan, borde kanske varit tydligare med det.

Det har du helt rätt i! Lägg in det som förslag till redaktionen

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

För att besvara titeln: en fet kompromiss för en del fps-spelare är skärmens fötter. De kommer att terrorisera vem som helst som gillar att sitta nära sin skärm eftersom att fötterna tar upp plats på musmatta och tvingar en att vinkla tangentbordet.

Köpte en MSI Optix g241 och blev paff när jag märkte hur pass hardcore-vinklade dessa fötter är. Oerhört dum design.

Permalänk
Inaktiv

Till er som påpekar foten; köp en monitorarm. Köpte nyligen en ultrawide samt en basic monitorarm från Komplett och kommer aldrig gå tillbaka till vanligt skärmstativ. Helt magiskt att den i princip inte tar upp något alls av ytan samt att det ser snyggt ut och sladdarna kunde diskret dras igenom själva armen så de knappt syns alls. Bäst 399 kr man kan spendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcepsus:

För att besvara titeln: en fet kompromiss för en del fps-spelare är skärmens fötter. De kommer att terrorisera vem som helst som gillar att sitta nära sin skärm eftersom att fötterna tar upp plats på musmatta och tvingar en att vinkla tangentbordet.

Köpte en MSI Optix g241 och blev paff när jag märkte hur pass hardcore-vinklade dessa fötter är. Oerhört dum design.

Googlar på den där MSI Optix g241, fötterna sticker ju knappt ut framför skärmen?

Skrivet av Laxpudding:

Tycker heller inte foten se så mycket värre ut än något annat. Fortfarande ganska plan så att man kan lägga undan tangentbord. Om det nu är en grej? Breder ut sig för att kunna vara stabilt nog för stativets funktioner utan att välta. Finns många lösningar med olika för- och nackdelar beroende på hur man möblerar och organiserar. Finns stativ som tar mindre plats men då ofta har sina andra sidor. Likt att de inte kan höjas och sänkas.

Här en klassiker med minimalt skrymmande stativ:
https://youtu.be/kEcREBHWDZ0

Men nu pratar vi väl 24-25" skärm? Varför krångla till det? Jag har en dell u2524h och den står stabilt. Behövs knappast en enorm bas för storleken.