Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av runicgol:

Sony saknar HDMI 2.1. Bara det hade fått mig att skippa den TVn.

https://www.sony.com/content/sony/en/en_us/SCA/company-news/p...

Verkar tyvärr så och deras billigare modell kommer ha stöd för HDMI 2.1. Synd! Tack för rådet

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nej det är faktiskt inte för hårt, det är så uppenbart med dessa "wish-priser" att produkterna är undermåliga och har men redan inställningen att en vara som inte är avsedd för att användas i utomhusmiljö men kör på till dess att den går sönder, ja då är det faktiskt totalt onödig konsumtion. Varför blir du så kränkt när någon sätter ner foten och säger ifrån? Detta ilandsproblem borde inte få existera.

Det var ju inte precis Wishpriser heller. Priserna var satta i Euro men blev aldrig konverterade. Alla grejer jag köpte skulle ha kostat en 0 extra. Det är extra tydligt med tanke på att de är borttagna nu eller har ett pris som är konverterat från euro idag.
Hade originalpriset varit satt så så hade ju vem som helst förstått att det var undermåliga produkter.

"en vara som inte är avsedd för att användas i utomhusmiljö men kör på till dess att den går sönder," Den var redan sönder när den kom.
Men uppenbarligen tycker folk det är onödigt och det får man tycka. Jag släpper diskussionen här så kan vi fortsätta med fynd istället. Ha en bra kväll.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

LGs CX mot Sony XH9505 65" som är på rea nu, vilken hade ni valt?

Tänker 65" LG Oled kommer nog inte kosta 13k, utan kanske om vi har tur 18k på Black Friday, och då ska man slåss mot hela Sweclockers och Sverige i övrigt

CX givet 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nej det är faktiskt inte för hårt, det är så uppenbart med dessa "wish-priser" att produkterna är undermåliga och har men redan inställningen att en vara som inte är avsedd för att användas i utomhusmiljö men kör på till dess att den går sönder, ja då är det faktiskt totalt onödig konsumtion. Varför blir du så kränkt när någon sätter ner foten och säger ifrån? Detta ilandsproblem borde inte få existera.

Just angående priserna så var dom felaktiga, istället för att översätta euro>sek så blev det 10 euro = 10 sek. Skitprodukter kan det självklart vara ändå.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Where can you find the 16TB for 280€? I assume it's outside of the EU and you'd have to pay sales tax and import duties on it.

No import duty as far as I know. Small MOMS-VAT difference. It is currently equivalent to € 281.72 on Amazon.co.uk. I stated "around" €280 as it was to show roughly how much the better warranty and bare drive was costing.
Geizhals is your friend. ;-b

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Def_Dog:

Nej det är faktiskt inte för hårt, det är så uppenbart med dessa "wish-priser" att produkterna är undermåliga och har men redan inställningen att en vara som inte är avsedd för att användas i utomhusmiljö men kör på till dess att den går sönder, ja då är det faktiskt totalt onödig konsumtion. Varför blir du så kränkt när någon sätter ner foten och säger ifrån? Detta ilandsproblem borde inte få existera.

Jag blir inte kränkt men du har en väldigt otrevlig och anklagande ton, vilket jag vill att du slutar med omedelbums.

Du får såklart gärna skapa en egen tråd på ämnet om du känner för att diskutera det vidare, men undvik att anklaga enskilda användare, tack.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

LGs CX mot Sony XH9505 65" som är på rea nu, vilken hade ni valt?

Tänker 65" LG Oled kommer nog inte kosta 13k, utan kanske om vi har tur 18k på Black Friday, och då ska man slåss mot hela Sweclockers och Sverige i övrigt

Blev att beställa en Sony 65" XH95 nu när den är nedsatt.

OLED hade vart nice men det blir för dyrt i 65" helt enkelt. Och har ingen avsikt att spela på TVn heller, sånt sköts på datorn med 32" gaming skärm.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fick hem denna idag. För 32 kr va den helt grym kan jag meddela 😁

Sound Bar: https://www.amazon.se/dp/B08HZ37WSL/ref=cm_sw_r_cp_api_i_1vuO...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Ev. opopulärt förslag: Slå ihop "svammel"-tips i en gemensam tråd för Amazon.se / Övriga fynd / wish / som inte direkt gäller dator / bild / ljud?

Där kanske även de som gillar klagosånger varje gång man inte får en viss produkt med uppenbart felaktigt pris kan prata med varandra så de som inte bryr sig slipper vada igenom flera sidor av samma inlägg?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Fick hem denna idag. För 32 kr va den helt grym kan jag meddela 😁

Sound Bar: https://www.amazon.se/dp/B08HZ37WSL/ref=cm_sw_r_cp_api_i_1vuO...

Hur är byggkvaliten? Känns ju väldigt billigt med 32kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexison:

Hur är byggkvaliten? Känns ju väldigt billigt med 32kr!

Byggkvaliteten är ganska bra för ca 300kr (32kr med felpriset). Min kom trasig så kan inte svara på priset men i övrigt verkade den fine.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

VR-rea i helgen? Hmm..

Produkt: HTC Vive Focus Plus
Länk: https://www.proshop.se/VR-Gaming-glasoegon/HTC-VIVE-Focus-Plu...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5144092
Pris: 5539kr

Produkt: Oculus Quest 128GB
Länk: https://www.komplett.se/product/1130991/gaming/spelutrustning...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5125462
Pris: 4990kr
(Samma pris hos Power: https://www.power.se/datorer-och-gaming/gaming/vr-headset/ocu... )

Finns väldigt lite info om HTC Vive Focus Plus, hur står den sig mot quest2?
Vad har den för begränsningar? Är helt novice på VR, vilken är bra att börja med? Både för spel och andra program som VR Cad, någon som kan upplysa mig lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexison:

Hur är byggkvaliten? Känns ju väldigt billigt med 32kr!

Riktigt stabil och helt okej ljud för storleken Blåtanden fungerar perfekt och volymen är riktigt bra. Det enda som jag är missnöjd över är "störningarna" som blir när inget ljud spelas, men det kan också vara att volymen är uppdragen - det finns nämligen två ljudinställningar när man har blåtand igång, dels enheten (t.ex. mobilen) och dels soundbaren med sin ratt på sidan. Är ratten uppvriden så blir det störningar som är ganska irriterande, men så fort ljud spelas så är det riktigt bra!

Den får sin plats i köket här hemma. Tyvärr blockerade den signalen till TVn om den stod framför... annars hade den utan tvekan ersatt TV:ns inbyggda högtalare!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexison:

Hur är byggkvaliten? Känns ju väldigt billigt med 32kr!

Asså även för 300 kr så är den värd det. Hyfsat tung pjäs och vredet kändes bra också. Blev ett galet lyft för päronens tv, riktigt bra ljudbild för tv tittande.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni reagera om Amazon-säljaren skrev och beklagade sig över att det blivit fel och körde snyftvalsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonScania:

Hur skulle ni reagera om Amazon-säljaren skrev och beklagade sig över att det blivit fel och körde snyftvalsen?

Dem får vända sig till Amazon som troligtvis varnat dem innan men ignorerat eller så. Inte köparens ansvar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kanske inte bästa tråden att lägga i, men med tanken att det är lite Amazon fyndtema på denna tråd just nu testar jag att fråga detta här.

Köpte ett par produkter från Amazon för 'felpris' som kom iväg igår. Nu står det i appen att denna har anlänt till fel leveransanläggning så paketet kanske blir försenat. Är rädd att det kan vara nån ursäkt från Amazon till att avbryta ordern och säga typ att den försvann och att jag får pengarna tillbaka. Kan de göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Kanske inte bästa tråden att lägga i, men med tanken att det är lite Amazon fyndtema på denna tråd just nu testar jag att fråga detta här.

Köpte ett par produkter från Amazon för 'felpris' som kom iväg igår. Nu står det i appen att denna har anlänt till fel leveransanläggning så paketet kanske blir försenat. Är rädd att det kan vara nån ursäkt från Amazon till att avbryta ordern och säga typ att den försvann och att jag får pengarna tillbaka. Kan de göra detta?

Långsökt deluxe tror jag

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonScania:

Hur skulle ni reagera om Amazon-säljaren skrev och beklagade sig över att det blivit fel och körde snyftvalsen?

Du menar som inlägget på swedroid? Det var lite väl over the top för att vara trovärdigt, men ett mer rimligt brev hade jag kanske nappat på.

Googlar man då de man att det finns möjligheter för säljaren att vägra sälja pga fel pris och det hände också några av mina produkter, men Amazon verkar ha sjukt hårda krav på leveranser och negativ kritik så många väljer skicka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Kanske inte bästa tråden att lägga i, men med tanken att det är lite Amazon fyndtema på denna tråd just nu testar jag att fråga detta här.

Köpte ett par produkter från Amazon för 'felpris' som kom iväg igår. Nu står det i appen att denna har anlänt till fel leveransanläggning så paketet kanske blir försenat. Är rädd att det kan vara nån ursäkt från Amazon till att avbryta ordern och säga typ att den försvann och att jag får pengarna tillbaka. Kan de göra detta?

Har hänt mig med. Bara ringa Posten så styr de om paketet till rätt ombud.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Långsökt deluxe tror jag

Haha jo nu nu i efterhand när jag läser det jag skrivit tror jag det med. Blev glad när sakerna skickades så blev bara lite oroad att det skulle skita sig haha.

Skrivet av b-fire:

Har hänt mig med. Bara ringa Posten så styr de om paketet till rätt ombud.

Grejen är att den verkar har kommit till fel leveranscentral i Tyskland, alltså innan den lämnas över till postnord. Får se om Amazon skickar vidare den annars får jag väl kontakta dem.

Permalänk
Medlem

Är heller ingen minnes-expert, men jag hittar inte mycket info om hur dessa ska prestera med Ryzen 3000-serien? Alla tester jag hittar nämner Intel..

Skrivet av Mumu55:

Produkt: Patriot Viper Steel Series DDR4 16GB (2x8GB) 4400MHz
Länk: https://www.amazon.de/gp/product/B07KXLFDL6/
Kategori: Minnen
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5041640
Pris: 1297kr

Prissänkt till 115,90€ vilket blir 125€ inkl Svensk moms. Kostar från 1821kr från vettig butik i Sverige.
Ingen jättesänkning från normalpriset på Amazon.de men alltid något.

Enligt Guru3D och Overcklockers: "For the 4000 MHz variants (and also the 3866 and 4133 + 4400 MHz) the memory chips are the famous B-Die by Samsung."
Overclockers test av 4400Mhz varianten
Guru3D test av den billigare 4000Mhz varianten

Modellnr: PVS416G440C9K
• Capacity: 16GB (2 x 8GB)
• Base Frequency: PC4-17000 (2133MHz)
• Base Timings: 15-15-15-36
• Tested Frequency Profile 1: PC4-35200 (4400MHz)
• Tested Frequency Profile 2: PC4-34100 (4266MHz)
• Tested Timings: 19-19-19-39
• Tested Voltage for Profile 1: 1.45V
• Tested Voltage for Profile 2: 1.35V
• Format: NON-ECC Unbuered DIMM
• Pin Out: 288-Pin

Datablad från Patriot

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/917jhv56PSL._AC_SX466_.jpg

Är ingen minnesexpert så om något är fel så skicka ett PM för att rätta.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Är heller ingen minnes-expert, men jag hittar inte mycket info om hur dessa ska prestera med Ryzen 3000-serien? Alla tester jag hittar nämner Intel..

Fanns en del på Reddit. Tror inte det ska va några problem

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

är på jakt efter disk till min "nya" nas, funderar på att "shucka" en wd digital
Såg denna på "dagens tips" tråden
https://www.amazon.se/Western-Digital-Extern-H%C3%A5rddisk-Sv...

är det någon som vet vilka diskar dom innehåller?

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Intressant, priset på Amazon.se är på öret samma som hos Amazon.de med korrigerad moms och dessutom bland det lägsta det har varit någonsin, trots att Amazon nu sägs vara skyldiga att betala Copyswede-avgift på 160 kr (?).

Skrivet av fring:

är på jakt efter disk till min "nya" nas, funderar på att "shucka" en wd digital
Såg denna på "dagens tips" tråden
https://www.amazon.se/Western-Digital-Extern-H%C3%A5rddisk-Sv...

är det någon som vet vilka diskar dom innehåller?

Vanligtvis innehåller 8TB och större sk WD White, i grunden samma diskar som WD Red+ men med små ändringar i firmware. Dessa är i sin tur baserade på de heliumdiskar som såldes under varumärket HGST tidigare. Undvik 6TB och mindre, de innehåller de vanliga WD Green.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fring:

är på jakt efter disk till min "nya" nas, funderar på att "shucka" en wd digital
Såg denna på "dagens tips" tråden
https://www.amazon.se/Western-Digital-Extern-H%C3%A5rddisk-Sv...

är det någon som vet vilka diskar dom innehåller?

När jag köpte mina tidigare i år så var det WD80EMAZ "white label" i dem. De fungerar fint utan modifikation i min HP N40L, dock så ska vissa maskiner ha problem med att få igång dem pga uppdaterad SATA spec, går att lösa med adaptrar och/eller specialtejp om så är fallet. Se diskussion här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1535401-3-3v-pin-pa-hd...

Permalänk
Föredetting

Någon som beställde Barracuda Q1-SSD från Elgiganten häromveckan och har hört något mer? Kan tycka att det inte är helt snyggt att lova att något kommer in på lager inom några dagar och sedan låta det gå ännu en vecka utan ett knyst.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Någon som beställde Barracuda Q1-SSD från Elgiganten häromveckan och har hört något mer? Kan tycka att det inte är helt snyggt att lova att något kommer in på lager inom några dagar och sedan låta det gå ännu en vecka utan ett knyst.

Beställde en och har inte heller hört ett knyst från dem.
Men till deras försvar ska det tilläggas att det stod faktigst att det var leveranstid på 3-5 arbetsdagar, och det har gått 5 idag om man går efter att den kom i lager den 28:e, men hör jag inget från dem senast imorgon så kommer jag att ringa och fråga var den har blivit av.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Någon som beställde Barracuda Q1-SSD från Elgiganten häromveckan och har hört något mer? Kan tycka att det inte är helt snyggt att lova att något kommer in på lager inom några dagar och sedan låta det gå ännu en vecka utan ett knyst.

Jag ringde och kollade läget igår, fick höra att den inte längre säljs och att det var via en tredjeparts handlare. De hade helt glömt den, att man ska behöva ringa för att få veta något är lite dåligt. De erbjöd mig 480GB varianten för samma pris, vilket inte är intressant.