AMD Ryzen 5 5600X visar framfötterna i Cinebench

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 5600X visar framfötterna i Cinebench

Konsumenter i Storbritannien och Frankrike har redan erhållit "Vermeer"-processorer – och delar med sig av prestandasiffror.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Cinebench, mitt favoritspel 😉

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk

BZ om chippet
(BZ och Jumper känner varandra, så en del exklusiv info)
Minneskontrollern är tyvärr samma som zen2, så 1900MHz verkar vara väggen.

Rättade till en siffra
Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Skrivet av Höstregn:

https://youtu.be/BH0ATuUwNRo
Minneskontrollern är tyvärr samma som zen2, så 1800MHz verkar vara väggen.

Är glad att jag inte gjorde en dum grej som nyss köpte minnen på 3600 MHz. Nu har jag alla delar till en ny dator, utom cpu, och blir rejält less om jag missar att kamma hem en 5600X på torsdag. Min nuvarande propp är en i5 750...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Yoshman har påpekat att CB mest arbetar i cache, så minnesprestandan spelar liten roll för det testet.

Skrivet av Yoshman:

Men varför klagar så få på Cinebench i så fall? Cinebench använder en instruktionsmix som inte är relevant för något designat de senaste 10-15 åren. Cinebench har ett "working-set" som helt får plats i lokal cache, så det är helt okänsligt för saker som RAM bandbredd/latens och det skalar därför orealistiskt. Euler 3D är ingen supermåttstock för generell prestanda, men Cinebench är i väldigt många fall en ännu sämre måttstock på det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Är glad att jag inte gjorde en dum grej som nyss köpte minnen på 3600 MHz. Nu har jag alla delar till en ny dator, utom cpu, och blir rejält less om jag missar att kamma hem en 5600X på torsdag. Min nuvarande propp är en i5 750...

1800 gånger två är 3600. 3600 var sweet spot för 3000 serien så är samma för 5000 serien.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter för oss som spelar Cinebenxh. Jag ska över 800P i single core med min 5900X när jag väl får den

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

BZ om chippet
(BZ och Jumper känner varandra, så en del exklusiv info)
Minneskontrollern är tyvärr samma som zen2, så 1800MHz verkar vara väggen.

Du menar 1900Mhz...

Skrivet av Role_Model:

Är glad att jag inte gjorde en dum grej som nyss köpte minnen på 3600 MHz. Nu har jag alla delar till en ny dator, utom cpu, och blir rejält less om jag missar att kamma hem en 5600X på torsdag. Min nuvarande propp är en i5 750...

Köpte 3200Mhz kit som relativt lätt klockade upp till 3800Mhz på CL16

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jmojsf/ryzen_5600x_over...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av birdman:

Du menar 1900Mhz...

Japp det menade jag... Morgonkaffet inte helt färdigdrucket ännu 😉

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag som tycker 4.95 GHz på luft är imponerande även om det är Cinebench?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Spännande. När får vi Sweclockers recension?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Spännande! Inte många dagar kvar nu till lanseringen!

Skrivet av Ozzed:

Goda nyheter för oss som spelar Cinebenxh. Jag ska över 800P i single core med min 5900X när jag väl får den

Nu kanske jag blandar ihop dig med någon annan i Matisse- eller Vermeer-tråden, men funderade inte du på att uppgradera från 3900X till 5800X p.g.a. dess hela Zen3 8-core CCX som kanske kommer att passa bättre för just gaming än 5900X? Vad fick dig att ändra dig i sådana fall?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det bara jag som tycker 4.95 GHz på luft är imponerande även om det är Cinebench?

Jag tycker också det är imponerande. Ser verkligen fram emot att ta reda på hur långt jag kommer kunna pressa 5900X men min numera rättvända AiO med Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 i push-pull. Spontant känns det ju som att det finns mer marginaler den här gången så det blir nog riktigt latjo. Och helt otroligt är det ju inte då TSMC's 7nm är en mogen proces vid det här laget. Det i kombination med kanske ~10% IPC-ökning som worst case känns helt fantastisk. Det blir superkul.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Spännande. När får vi Sweclockers recension?

Håller med här!!! Kan någon reposta även mig så redaktionen ser?
Jag skulle gärna vilja veta när vi får en SweC recension! Håller AMD på skynket till 15.00 eller "kan" det bli tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Spännande! Inte många dagar kvar nu till lanseringen!

Nu kanske jag blandar ihop dig med någon annan i Matisse- eller Vermeer-tråden, men funderade inte du på att uppgradera från 3900X till 5800X p.g.a. dess hela Zen3 8-core CCX som kanske kommer att passa bättre för just gaming än 5900X? Vad fick dig att ändra dig i sådana fall?

Du blandar ihop mig med någon annan, eller blandar ihop med att jag från början var inne på 5950X, men ändrade mig och vill nu ha 5900X istället då 5950X inte verkar vinna i allt, samt att den är lite väl dyr sett till vad det är man får för prisskillnaden. Kan såklart ändra mig igen om recensioner visar att 5950X slår 5900X på alla plan, men priset är fortfarande ett problem.

Jag har aldrig gilat processorerna med bara en "kärn-chiplet". Skrivhastigheten till minnet är halverad jämfört med de med 2 chiplets, och det ser så tråkigt ut när man spelar AIDA64

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer själv beställa en 5900X och kyla den med en Dark Rock Pro 4! Blir intressant hur mycket man kan pusha den

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Detta har det säkert postats om innan, men har dykt upp Geekbench 5 resultal också. herrejävlar https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?q=5900x

Särskillt som GB fränst fokuserar på INT.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur lång väntetid tror ni det kommer vara på prollarna om man inte lyckas få tag på en den 5e?

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Föredetting
Skrivet av cyklonen:

Yoshman har påpekat att CB mest arbetar i cache, så minnesprestandan spelar liten roll för det testet.

Fullt medveten som gammal benchmupp att Cinebench är minnesagnostiskt, utsvävningen om minnesfrekvenser i artikeln var mest en "det här är en grej vi inte sett någon fokusera på i läckorna hittills"-grej.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Nä men ett 5000-serie blir det solklart i inköpslistan. Dock vet fortfarande inte om jag vill ha 5600x eller 5800x...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du blandar ihop mig med någon annan, eller blandar ihop med att jag från början var inne på 5950X, men ändrade mig och vill nu ha 5900X istället då 5950X inte verkar vinna i allt, samt att den är lite väl dyr sett till vad det är man får för prisskillnaden. Kan såklart ändra mig igen om recensioner visar att 5950X slår 5900X på alla plan, men priset är fortfarande ett problem.

Jag har aldrig gilat processorerna med bara en "kärn-chiplet". Skrivhastigheten till minnet är halverad jämfört med de med 2 chiplets, och det ser så tråkigt ut när man spelar AIDA64

Det gör jag säkert

Ja 5950X är lite för dyr, speciellt om man nu inte behöver utnyttja 16c/32t för det mesta man nu planerar att göra med datorn. Funderade också på denna alternativt 5900X, men jag tror faktiskt att jag kommer att avvakta ett par månader till någon eventuell rea/global prisnedsättning (om vi nu får en sådan denna gång nu när AMD verkar vara på topp). Ny core-arkitektur med högre IPC och klockfrekvenser är otroligt lockande, men denna 3900X som jag har in min burk inhandlades för knappa ett år sedan (!) och står sig fortfarande stark i allt jag slänger på den! Lite tråkigt att pensionera den så tidigt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det får bli en mini-uppgradering den här gången. Bara uppgradera min 1700X till en 5600X-5800X beroende på vad testerna visar. Behåller minnen, diskar, gpu (1080ti), skärm, chassi och annat. Då klarar jag mig 3 år till, sen blir det stor-uppgradering igen.

Permalänk
Medlem

Jag funderade själv på ett köp av 5600X. Då Amazon hade ett lockande pris på Ryzen 7 3800X, cirka 3 100 kr, orkade jag inte vänta utan klippte till. Mycket nöjd än så länge. Första gången på 22 år som jag använder en CPU från AMD. Min "gamla" i7-8700 hamnar på Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det gör jag säkert

Ja 5950X är lite för dyr, speciellt om man nu inte behöver utnyttja 16c/32t för det mesta man nu planerar att göra med datorn. Funderade också på denna alternativt 5900X, men jag tror faktiskt att jag kommer att avvakta ett par månader till någon eventuell rea/global prisnedsättning (om vi nu får en sådan denna gång nu när AMD verkar vara på topp). Ny core-arkitektur med högre IPC och klockfrekvenser är otroligt lockande, men denna 3900X som jag har in min burk inhandlades för knappa ett år sedan (!) och står sig fortfarande stark i allt jag slänger på den! Lite tråkigt att pensionera den så tidigt

En annan har inget val. X470 UEFI kommer ju först i januari så jag får snällt sitta och vänta. Men jag får se det som så att jag förhoppningsvis då får lite lägre pris, lite bättre bin, barnsjukdomar läkta samt mer tid att läsa på hur man bäst pressar ur den sista droppen prestanda. Men naturligtvis är det i grunden bara "surt sa räven"-ursäkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Yoshman har påpekat att CB mest arbetar i cache, så minnesprestandan spelar liten roll för det testet.

Måste säga att Geekbench som han ofta lyfter fram är en ännu sämre måttstock.

Permalänk
Medlem

Genomgång av zen 3 av AMD
https://youtu.be/5sAcXhad16k

Permalänk
Medlem

Dra på trissor. Nu leder 5600X prestandan på userbenchmark. Trodde aldrig jag skulle få se det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Dra på trissor. Nu leder 5600X prestandan på userbenchmark. Trodde aldrig jag skulle få se det

Vänta bara, de jobbar på det! Snart är intel bäst igen!

Permalänk
Medlem

Alltså... ska man nu maxa ut AM4/X570-plattformen man sitter på så låter AMD en göra det med ett helsickes avslut innan det är dags för nästa sockel för dem XD Tagga inför recensionerna!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro