Köpa windows 10 home från gamekeys, får man det, fungerar det osv?

Permalänk

Köpa windows 10 home från gamekeys, får man det, fungerar det osv?

Ska bygga en ny dator samt uppgradera en äldre som har windows 7 på sig och tänkte lägga in windows 10 home på båda. Men 2500kr för 2 kopior av windows kändes lite väl saftigt om det gick att komma billigare undan.

Hittade denna sida och funderar om det är något som fungerar, eller om det är scam? Någon som testat och vet hur det fungerar, är det bara en nyckel man får, eller får man tanka hem windows också?
https://gamekeys.se/produkt/windows-10-home-oem/?dTribesID=md...

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

Har du provat att försöka uppgradera från Windows 7 till 10 innan du köper något? Officiellt är det "stängt" vad jag har förstått, men att prova kan ju inte skada. Skulle det fungera har du sparat 2500 och du har ärliga licensnycklar.

Kan inte uttala mig om gamekyes, men generellt blir det väl så att du får bara en licensnyckel skickad till dig på mail eller dylikt. Sen är det svårt att veta ursprung, giltighet osv. Sök så kommer du hitta många diskussioner gällande nycklar till windows. Windows ISO kan du ladda ner i form av ett verktyg från Microsoft. Googla på windows 10 nedladdning så hittar du länk till microsoft ganska högt upp i listan.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Jag kör en Pro version på tre olika datorer utan gnäll från MS. Lite billigare än 2500 iaf.

Permalänk

Min windows 7 version är en gammal crackad version sen galet många år tillbaka och som inte fungerar alltför bra samt att jag ska byta ut den gamla sata disken till en ny SSD i burken och behöver då göra en ren installation, därför jag kommer ladda hem windows 10 från microsoft hemsida och sen försöka hitta en billigare nyckel. Får ge det en chans och ev slänga bort en hundring eller mindre på att få en nyckel då och i värsta fall får jag köpa om det inte fungerar som det ska

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Skrivet av SabreWulf:

Jag kör en Pro version på tre olika datorer utan gnäll från MS. Lite billigare än 2500 iaf.

Kör du bara installerat utan att ha aktiverat eller hur menar du? Inga problem med uppdateringar osv då?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Skrivet av Dece_Grillen:

Kör du bara installerat utan att ha aktiverat eller hur menar du? Inga problem med uppdateringar osv då?

Windows är aktiverat på alla tre datorer och körs samtidigt. Uppdateringar funkar utan problem.

Permalänk
Medlem

Finns på Ebay för en femtiolapp, fungerar galant.
Mjukvara för att göra en installations USB-sticka hittar du här, enklare blir det inte.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Microsoft tillåter att installera och använda Windows 10 utan produktnyckel men med vissa begränsningar. Du får även installera uppdateringar.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har köpt flertal nycklar på ebay för ca 60kr till minst 4 datorer. Alla fungerar utmärkt!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Har köpt flertal nycklar på ebay för ca 60kr till minst 4 datorer. Alla fungerar utmärkt!

Har du något ok ställe som du köpt ifrån? Är intresserad i så fall.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har köpt nycklar till Windows från Ebay vid flera tillfällen när jag hjälpt släkt och vänner att bygga ihop nya datorer.
Nyckeln jag använder är nu ca 4 år gammal och har fungerat utan problem, betalade ca 50-60kr för den nyckeln, och vad jag vet så har inga av de andra jag har köpt nycklar åt haft några som helst problem heller. Samtliga keys jag har köpt har varit till Win 10 Pro och har gått att registrera felfritt hos Microsoft.

Ska du köpa Windows nycklar som inte är direkt från Microsoft eller deras samarbetspartners, så kan du lika gärna köpa på Ebay där det är billigast, skippa typ Kinguin, G2A, Gamekeys etc då de tar runt 250-500kr för vad som förmodligen är exakt samma keys som de du köper på Ebay, och minst lika legit som dom också.

Skrivet av SanTeoX:

Har du något ok ställe som du köpt ifrån? Är intresserad i så fall.

Jag har köpt från olika säljare på Ebay varje gång, verkar som att dom som säljer keys blir borttagna lite då och då, antagligen för att Microsoft klagar. Men som sagt, har aldrig haft några problem och har köpt de billigaste jag har hittat vid det tillfället. Dom har gått för ca 50-70kr vid köptillfället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har du något ok ställe som du köpt ifrån? Är intresserad i så fall.

Sök på Windows 10 pro. Sen tar du en säljare med bra omdömen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Dom flesta nycklar fungerar. Från windows vista och uppåt har fungerat för mig till windows 10.
Har du inget gammalt chassi som du kan låna ifrån?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Har du något ok ställe som du köpt ifrån? Är intresserad i så fall.

Det blev från www.gamekeys.se , inte dom billigaste men hade bra omdömen och hade andra betalalternativ än bara betal/kreditkort vilket kändes som en bättre lösning. Fick mail med nyckeln inom 30 sekunder från köpet och dom fungerade utan problem

Tack för alla svar, får se om dom fungerar i längden, men för det priset kan dom sluta fungera när dom vill så får jag lösa det då isf

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

Det blev från www.gamekeys.se , inte dom billigaste men hade bra omdömen och hade andra betalalternativ än bara betal/kreditkort vilket kändes som en bättre lösning. Fick mail med nyckeln inom 30 sekunder från köpet och dom fungerade utan problem

Tack för alla svar, får se om dom fungerar i längden, men för det priset kan dom sluta fungera när dom vill så får jag lösa det då isf

Jag testade att köpa på ebay och det funkade utmärkt det med.
Jag köpte en licens till en vm som jag använder sporadiskt bara. Har redan 2 win 10 pro-licenser sen innan. I vilket fall som helst så var det inga problem att aktivera, ej heller att blåsa om den virtuella burken och installera igen med samma nyckel, trots helt ny vm.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

Det blev från www.gamekeys.se , inte dom billigaste men hade bra omdömen och hade andra betalalternativ än bara betal/kreditkort vilket kändes som en bättre lösning. Fick mail med nyckeln inom 30 sekunder från köpet och dom fungerade utan problem

Tack för alla svar, får se om dom fungerar i längden, men för det priset kan dom sluta fungera när dom vill så får jag lösa det då isf

Inga nackdelar såhär långt eller? Hur kan det skilja sig så mycket i pris jämfört med tex inet? Bara måste ju vara någon hake?

/Örjan

Permalänk
Medlem
Skrivet av orjet:

Inga nackdelar såhär långt eller? Hur kan det skilja sig så mycket i pris jämfört med tex inet? Bara måste ju vara någon hake?

/Örjan

Haken är att de är nycklar som är olagliga, eller blir olagliga när det säljs. Risken är att de inte funkar eller slutar fungera nån gång i framtiden.

Vill man dra det längre så kan man hävda att du som köpare finansierar brottslig verksamhet.

Permalänk
Medlem

Om det är brottsligt att sälja billiga nycklar kan det inte vara så svårt att stoppa försäljningen. Det är ju öppet för rättsväsendet att stoppa när som helst. Har aldrig sett annonser för narkotika för det skulle bli stoppat direkt. Men mystiskt är det ju ändå. Verkar som att Microsoft vill att vi ska installera Windows till vilket pris som helst. När man lägger upp en ny användare på Windows 10 så måste man svara på en massa frågor. Däribland om Microsoft får använda det man skriver för att förbättra översättningar (tror jag det va, rätta mej gärna). I alla fall mycket som Microsoft vill ha tillgång till så det kan ligga i deras intresse att få ut så många licenser som möjligt.

Permalänk
Skrivet av stigw:

Om det är brottsligt att sälja billiga nycklar kan det inte vara så svårt att stoppa försäljningen. Det är ju öppet för rättsväsendet att stoppa när som helst. Har aldrig sett annonser för narkotika för det skulle bli stoppat direkt. Men mystiskt är det ju ändå. Verkar som att Microsoft vill att vi ska installera Windows till vilket pris som helst. När man lägger upp en ny användare på Windows 10 så måste man svara på en massa frågor. Däribland om Microsoft får använda det man skriver för att förbättra översättningar (tror jag det va, rätta mej gärna). I alla fall mycket som Microsoft vill ha tillgång till så det kan ligga i deras intresse att få ut så många licenser som möjligt.

Det administrativa jobbet som krävs är väl inte lönsamt, antar jag. Vill folk inte betala marknadspris så kommer de inte göra det oavsett om fulsäljarna som säljer nycklar fem dollar har upphört eller ej. Det jag inte förstår är varför man väljer att betala överhuvudtaget när man ändå inte vill göra rätt för sig.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mieriola:

Vill man dra det längre så kan man hävda att du som köpare finansierar brottslig verksamhet.

...och vill man inte göda brottslig verksamhet - eller någon annan - kan man labba lite med öppen källkod som t.ex. py-kms som ligger på Microsofts GitHub. Bara för att förtydliga, användadet av py-kms är inte förenligt med Microsofts licensavtal för Windows. Dvs snarlik situation som youtube-dl som blev osynlig på github efter en dmca.

Permalänk
Medlem

Att köpa graymarket OEM nycklar är ju rejält onödigt. Varför ens betala alls då? MS får lika mycket pengar som när man utnyttjar att de ger en digital licens vid uppgradering från W7. Enda skillnaden är att man då får en legitim licens som inte kommer dras tillbaka som kan hända med OEM plus att man inte finansierar sånt här.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Köpte min Professional for Workstations från Keys.direct, funkar o har funkat i sex månader nu.

la till länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Haken är att de är nycklar som är olagliga, eller blir olagliga när det säljs. Risken är att de inte funkar eller slutar fungera nån gång i framtiden.

Vill man dra det längre så kan man hävda att du som köpare finansierar brottslig verksamhet.

Tycker det konstiga här är att det sker helt öppet, av till synes seriösa företag. Är det nycklar som sålts till företag och sedan inte använts, eller vad rör det sig om tro?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en pro windows ifrån hrkgame.com fungerar hur bra som helst. Blev till min laptop. Har en home version på min stationära.
kosta mig 23-25kr

Permalänk
Skrivet av orjet:

Tycker det konstiga här är att det sker helt öppet, av till synes seriösa företag.

Det är för att det inte är olagligt eller copyright-brott.

Citat:

Är det nycklar som sålts till företag och sedan inte använts, eller vad rör det sig om tro?

Ja, antagligen från konkursbon.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Lästips om vad Microsoft gör med "svartlicenser"

De stämmer en försäljare.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt 2 win 10 pro nycklar från Gamekeyes och installerat på två olika datorer utan problem. Jag köpte retail versionen. Själva programmet fixar man ju via "Media creation tool" från microsoft med usb-minne. Valde att göra hela installationen offline och det gick finfint, skrev in nyckeln när installationen begärde det.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Skrivet av orjet:

Inga nackdelar såhär långt eller? Hur kan det skilja sig så mycket i pris jämfört med tex inet? Bara måste ju vara någon hake?

/Örjan

Hej,

Fungerar utan problem än sålänge, skulle den sluta fungera i framtiden så kommer jag skaffa en ny från samma sida. Men verkar inte vara några som helst problem

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta hur dessa olagliga nycklar uppstår. Kanske några kommit på hur dom tillverkas och sedan tjänar pengar på dom? I så fall borde det vara mycket väsen om hur Microsoft försöker få stopp på handeln. Eller tjänar Microsoft på något sätt på att folk använder Windows utan att dom får licenspengar? Microsoft är ju rätt generösa att låta Windows fungera utan licens. Bara att man inte kan justera bilden. Det finns mycket i världen som man inte begriper och det får man försöka leva med.