Veckans fråga: Kommer du börja handla hos svenska Amazon?

Permalänk

Om Amazon påvisar bra pris och en starkare produkt-tillgänglighet än andra aktörer (t.ex. om de hävstånga sig till mer lager av release produkter så att kunder som står i deras kö faktiskt får saker tidigare) - ja, då kan amazon bli ett primärt ställe att köpa på.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Nej, gynnar hellre Svenska företag.
Och gillar inte Amazon deras affärsetik den är riktigt genomrutten som bevisat i USA hur de till exempel hanterar konkurrens etc, hoppas inte att de tillåts att göra liknade i Sverige.

Så kanske skulle handla där i undantagsfall om det är någon vara som våra bolag inte har eller liknade.

Är Webhallen och Komplett två svenska företag?

Är Amazon Sverige (Stockholm) ett svenskt företag?

Är IKEA ett svenskt företag?

Är Volvo Cars ett svenskt företag?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag kommer eventuellt använda Amazon om det är en produkt jag söker som inte går att få tag på annat rimligt sätt och att inga fler skandaler uppstår kring dem. Så troligen kommer jag aldrig behöva använda dem, men kommer inte helt utesluta dem heller.

Permalänk
Medlem

Sitter och läser om en datorstol..

Färg: Svart

Materialras - nätduk

5 stjärnor fotmaterial - nylonfötter

Kastruller -6 cm

Räcktyp - justerbart armstöd

Du kan lyfta den? -Ja

Kan rotera - är

Kan du berätta en lögn - inte

Om du ska stödja ergonomi - är

Monteras eller inte ihopsatt – montering

Permalänk
Medlem

Hur blev det med Amazon's försök till bättre avtal?
Betalar de svensk skatt som alla andra?
Fick de förmånligare avtal från importör än de svenska återförsäljarna?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ja, om de erbjuder produkter jag vill ha som inte går att hitta i andra butiker, alternativt om de har något specialerbjudande med rejält sänkt pris.

Hittills ser det inte lovande ut, utbudet är skitdåligt (jag jämför med Amazon DE - kalla det orättvist om du vill) och priserna är ointressanta.

(Sen gillar jag inte Amazon och Jeff Bezos i stort, mycket fuffens och fanskap, så de ligger per default på väldigt låg prio.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nepp. Man är ju främst ute efter sortiment som enbart finns på .com .de .uk
Amazon.se lär aldrig få liknande sortiment...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Hedersmedlem

Amazon är dit jag vänder mig för grejer som jag inte hittar eller är svåra att hitta någon annanstans. Samtidigt krångligare jämfört med typiska andra svenska butiker att få hjälp med saker. Klicka runt för att leta efter formulär att fylla i och koder och telefonnummer är aldrig bättre än en site som listar ett telefonnummer och mailadress som det bara är att ringa eller maila till när som helst för vad som helst.

Även om översättningarna och produktbeskrivningarna var helt korrekta, så är navigationen på siten alldeles för jobbig och komplex, och kundtjänsten för svårtillgänglig. Det enda positiva för Amazon är det extremt breda sortimentet.

Permalänk

Troligtvis inte

Ser ingen anledning att handla på amazon.se.
Pga de svenska punktskatterna, (Copyswede och kemikalieskatten), och högre moms så kommer det alltid att vara dyrare än att handla från amazon.de.
Om jag vill betala mer för något så stödjer jag hellre webhallen eller liknande.

Permalänk

Gjorde ett provköp av en vara idag.
Varan finns inte hos lokala handlare, vilka jag stödjer i första hand.
Så svaret på frågan är ja

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Nej. Detta pga. min antiglobalistiska läggning.

Visa signatur

Ja och jag har helt olika betydelser, likaså va och vad.

Permalänk
Medlem

Har redan lagt en beställning där, dock ett par importfilmer så de kommer ändå skickas utifrån. Men smidigt var det.
Dock kommer Webhallen vara min primära butik jag vänder mig till för spel och teknik. I andra hand Inet och sen kanske Komplett.

Permalänk
Medlem

Självklart kommer jag handla om det finns något jag vill ha för ett bra pris.
Är inte en sådan som bojkottar något bara för att.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vara ett hemskt företag som vi helst inte ska ha in i den svenska marknaden. Sen är deras hemsida alltid brutalt hemsk att använda.

Jag kommer nog att köpa saker jag inte får tag i någon annanstans samt lock erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Känner ingen lojalitet med någon svensk butik, så länge servicenivån är godkänd så handlar jag där det är billigast, kan vara Amazon lika väl som Webhallen eller Inet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Blir köp om det är något som inte finns i andra butiker i sverige.
Så det kommer bli mer eller mindre 0 köp

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Nej, ser inte någon anledning. Om det är något obskyrt jag vill ha handlar jag hellre på eBay.
När det kommer till grejer jag vill ha garanti och trygghet på får det kosta några extra kronor för att få det från en tillförlitlig svensk ÅF.

Med den hyfsat överlägset sämsta webbutiken på den svenska marknaden känner jag inte för att använda siten mer än nödvändigt.
Jag värderar min tid och min mentala hälsa högre än de kronors skillnad det blir på det lilla intressanta jag lyckats hitta hos dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tittade lite på extraljus till bilar etc, såg massor med skitprodukter till överpriser mestadels, och off-brand/kopior av sämre kvalitet. Så nja, skulle inte lita på något från Amazon som inte är en märkesprodukt. Och när det kommer till välkända märken och produkter föredrar jag Svenska sidor.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en extern SSD Samsung T7 500GB (Amazon.se). Jag avbokade då leveransen skulle ta ovanligt lång tid (9/11). Som tur är hittade jag varan till nedsatt pris hos MediaMarkt. Clubpris -15 %.

Permalänk
Medlem

Vissa saker som bara går att få tag på via Amazon för bland annat min hoj, så blir det Amazon.
Annars undviker jag Amazon då det finns andra butiker jag kan handla ifrån istället.

Permalänk
Medlem

Vill inte stödja Amazons sätt att hantera deras personal.
Dokumentär efter dokumentär visar Amazons vidriga sätt att hantera sin personal som boskap.

Att söka upp en produkt utanför amazon är oftast billigare.
Då menar jag inte elektronik, amazon tar ut en avgift för att sälja andras produkter,
dessa är oftast billigare hos ursprungliga återförsäljaren.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

har handlat några gånger på Amazon men bara sånt jag inte kan hitta någon annanstans. så blir det i framtiden oxå

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av ess-ett:

Nej. Detta pga. min antiglobalistiska läggning.

Samma här. Jag skulle aldrig köpa en CPU/GPU/SSD/MB/PSU som inte är tillverkad i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

Om det är udda saker som enbart finns att få tag i via amazon till rimligt pris så ja. Annars nej.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Ser ingen anledning att handla på amazon.se.
Pga de svenska punktskatterna, (Copyswede och kemikalieskatten), och högre moms så kommer det alltid att vara dyrare än att handla från amazon.de.
Om jag vill betala mer för något så stödjer jag hellre webhallen eller liknande.

Var billigare för mig o köpa på svenska än på tyska. Samma vara. Så inte alltid dyrare på svenska sidan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att bara priset är viktigt när jag handlar, det ska kännas tryggt och enkelt. Utan massa tidsbegränsade lockpriser helst. Därför håller jag mig till väletablerade butiker där jag vet vad jag får. Särskilt när det gäller service och eventuella returer.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Är de billigast på Prisjakt för något så kanske, men just nu är utbuded värdelöst för mig. Känns mest som något otrevligt Wish/AliExpress-liknande med ett överflöd av onödiga skräpprylar och krimskrams, plus ett slumpmässigt axplock från övriga Amazon-butiker men med sämre priser. De har en del brittiska produkter från co.uk t.ex. men gemensamt är att de alla är dyrare än att själv importera, så ingen poäng så länge det inte är tull/moms därifrån.

Permalänk
Medlem

Som så många andra så är det de breda sortimentet som kan göra att jag köper därifrån. Finns inte produkten i andra affärer så blir det svårt att inte köpa där.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dom behandlar sina anställda extremt dåligt så jag kommer bara handla där när samma sak inte finns på svenska butikerna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Nej! Jag kommer inte att handla på Amazon för jag vill inte göra världens rikaste man ÄNNU rikare. Det är min huvudanledning till bojkotten. Gammal ohederlig svensk avundsjuka!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]