Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av widL:

Trevlig video, kul att du delar med dig! Jag skulle dock våga påstå att det är råvaran som gör störst skillnad, snarare än bryggmetoden. Egen kvarn och bönor av bra kvalitet kommer lyfta ditt kaffe inte bara till nya höjder, utan en helt ny dimension!

Det skulle bli mitt nya inlägg i tråden eget jag väckt den med min video här va!

Jag står i startgroparna om att införskaffa en kvarn och egna bönor!

Tips emottaget tacksamt !
Gärna på saker folk har/ använder själva eftersom då kan man också stå bakom sina rekommendationer

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Det skulle bli mitt nya inlägg i tråden eget jag väckt den med min video här va!

Jag står i startgroparna om att införskaffa en kvarn och egna bönor!

Tips emottaget tacksamt !
Gärna på saker folk har/ använder själva eftersom då kan man också stå bakom sina rekommendationer

Jag kan varmt rekommendera Wilfa WSFB-100S, även kallad Wilfa Uniform. Finns en dyrare variant med inbyggd våg också, men jag kör med separat våg. Våg är viktigt för att få korrekt dosering!

Wilfa CGWS-130B är ett bra budget-alternativ. Den klarar dock inte att mala espresso-fint om det är något du planerar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det skulle bli mitt nya inlägg i tråden eget jag väckt den med min video här va!

Jag står i startgroparna om att införskaffa en kvarn och egna bönor!

Tips emottaget tacksamt !
Gärna på saker folk har/ använder själva eftersom då kan man också stå bakom sina rekommendationer

Det beror på budget och krav. Denna är ett bra val som klarar alla sorters bryggmetoder och håller hög kvalitet för pengarna:
https://www.kaffecompagniet.se/kaffemaskiner/kaffekvarnar/kva...

Har själv Eureka Mignon Silenzio för espresso som fungerar utmärkt. Deras nya "budget-serie" med Filtro och en liknande espresso-variant (som maler direkt till portafiltret) verkar vara utmärkta maskiner som delar mycket med sina lite dyrare syskonmodeller.

Edit: Som budget-alternativ är denna en helt ok instegskvarn för allt utom espresso:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285164

Har flera i min närhet med sådan maskin och alla är nöjda efter något till några års användning.

Permalänk
Medlem

Tycker ni man ska köra på en Hario V60 storlek 01 eller 02 om man ska brygga 250-350 ml kaffe?
Finns det några nackdelar med att brygga en mindre mängd än 2 koppar (400-500 ml) i den större storleken?

Undrar också om ni har tips på en prisvärd våg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tycker ni man ska köra på en Hario V60 storlek 01 eller 02 om man ska brygga 250-350 ml kaffe?
Finns det några nackdelar med att brygga en mindre mängd än 2 koppar (400-500 ml) i den större storleken?

Undrar också om ni har tips på en prisvärd våg.

Jag har båda storlekarna (01 i vit keramik och 02 i transparent plast) och använder oftast den stora.
När jag är själv brygger jag 225-300 ml. Jag har inte uppmärksammat någon nackdel med det. Om vi är fler blir det 400 ml och uppåt och då hade den mindre inte räckt till. Så av den enkla anledningen rekommenderar jag dig att köpa den större. Även om du i dagsläget inte tror du kommer brygga fler koppar än 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Trevlig video, kul att du delar med dig! Jag skulle dock våga påstå att det är råvaran som gör störst skillnad, snarare än bryggmetoden. Egen kvarn och bönor av bra kvalitet kommer lyfta ditt kaffe inte bara till nya höjder, utan en helt ny dimension!

Råvaran gör mycket skillnad, just som produktion och kompression för ljudspår, men bryggmetod aka högtalare och akustik är minst lika viktiga. Jag har en mokabryggare jag kör ett par gånger om helgen och smaken, oavsett vilka bönor man använder, nymalda eller ej, blir märkbart annorlunda samma bönor med samma malmetod i aeropressen eller i elektriska kaffebryggaren eller i drippern. Mer smak och mer koffein känns det som, som en bit solsken ofta. Som starkt kaffe utan att det smakar urk eller har den distinkta espresso-smaken, som är trevlig även den. ( Det blir som ett helt annat kaffe, inte alltid i positiv bemärkelse, med de bönor jag rostat själv i ugnen ).

Bästa var en alu-balinetti jag hade tidigare, till gjutjärnspisen. Den gjorde alltid prick en gammaldags (liten, tunnt porslin) kaffekopp. Sedan en kväll halkade en katt på reglaget till plattan den stod på och gummipackningen smält och därefter har jag bytt till induktion. Har en balinetti för induktion nu och den gör väl till 85-90% lika gott kaffe.

Edit. Här är en random artikel som förklarar skillnaden med espresso https://www.javapresse.com/blogs/stovetop-brewing/moka-pot-vs... men som också poängterar att moka och espresso drar åt samma håll och figurerar i liknande diskussioner, även om de inte är samma sak.

Edit2. Om man redan avhandlat detta ber jag om ursäkt Men att säga att råvaror gör större skillnad än bryggmetoden, när man talar moka mot nåt annat som inte är espresso, går stick i stäv med hela mitt livs erfarenhet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Jag har båda storlekarna (01 i vit keramik och 02 i transparent plast) och använder oftast den stora.
När jag är själv brygger jag 225-300 ml. Jag har inte uppmärksammat någon nackdel med det. Om vi är fler blir det 400 ml och uppåt och då hade den mindre inte räckt till. Så av den enkla anledningen rekommenderar jag dig att köpa den större. Även om du i dagsläget inte tror du kommer brygga fler koppar än 2.

Tack för tipset. Lutar mot en 02 just nu. Vilket material gillar du mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tack för tipset. Lutar mot en 02 just nu. Vilket material gillar du mer?

Keramik helt klart!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Råvaran gör mycket skillnad, just som produktion och kompression för ljudspår, men bryggmetod aka högtalare och akustik är minst lika viktiga. Jag har en mokabryggare jag kör ett par gånger om helgen och smaken, oavsett vilka bönor man använder, nymalda eller ej, blir märkbart annorlunda samma bönor med samma malmetod i aeropressen eller i elektriska kaffebryggaren eller i drippern. Mer smak och mer koffein känns det som, som en bit solsken ofta. Som starkt kaffe utan att det smakar urk eller har den distinkta espresso-smaken, som är trevlig även den. ( Det blir som ett helt annat kaffe, inte alltid i positiv bemärkelse, med de bönor jag rostat själv i ugnen ).

Bästa var en alu-balinetti jag hade tidigare, till gjutjärnspisen. Den gjorde alltid prick en gammaldags (liten, tunnt porslin) kaffekopp. Sedan en kväll halkade en katt på reglaget till plattan den stod på och gummipackningen smält och därefter har jag bytt till induktion. Har en balinetti för induktion nu och den gör väl till 85-90% lika gott kaffe.

Edit. Här är en random artikel som förklarar skillnaden med espresso https://www.javapresse.com/blogs/stovetop-brewing/moka-pot-vs... men som också poängterar att moka och espresso drar åt samma håll och figurerar i liknande diskussioner, även om de inte är samma sak.

Edit2. Om man redan avhandlat detta ber jag om ursäkt Men att säga att råvaror gör större skillnad än bryggmetoden, när man talar moka mot nåt annat som inte är espresso, går stick i stäv med hela mitt livs erfarenhet.

Förstår hur du tänker, även om jag tycker att jämförelsen med musikproduktion kanske inte är den bästa.

När jag säger att råvaran gör större skillnad än bryggmetoden så handlar det främst om jämförelser mellan mer eller mindre nära besläktade bryggmetoder. Det klassiska exemplet är att någon byter ut sin gamla ÖB-kaffebryggare mot en Moccamaster och förväntar sig mirakel, vilket oftast inte blir fallet.

Borde nog utvecklat mitt svar lite mer, min poäng i kommentaren till videon var att när man väl hittat en bryggmetod man gillar, så kan färskmalt kvalitetskaffe lyfta det till helt nya höjder!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kolsvart Katt:

Råvaran gör mycket skillnad, just som produktion och kompression för ljudspår, men bryggmetod aka högtalare och akustik är minst lika viktiga. Jag har en mokabryggare jag kör ett par gånger om helgen och smaken, oavsett vilka bönor man använder, nymalda eller ej, blir märkbart annorlunda samma bönor med samma malmetod i aeropressen eller i elektriska kaffebryggaren eller i drippern. Mer smak och mer koffein känns det som, som en bit solsken ofta. Som starkt kaffe utan att det smakar urk eller har den distinkta espresso-smaken, som är trevlig även den. ( Det blir som ett helt annat kaffe, inte alltid i positiv bemärkelse, med de bönor jag rostat själv i ugnen ).

Bästa var en alu-balinetti jag hade tidigare, till gjutjärnspisen. Den gjorde alltid prick en gammaldags (liten, tunnt porslin) kaffekopp. Sedan en kväll halkade en katt på reglaget till plattan den stod på och gummipackningen smält och därefter har jag bytt till induktion. Har en balinetti för induktion nu och den gör väl till 85-90% lika gott kaffe.

Edit. Här är en random artikel som förklarar skillnaden med espresso https://www.javapresse.com/blogs/stovetop-brewing/moka-pot-vs... men som också poängterar att moka och espresso drar åt samma håll och figurerar i liknande diskussioner, även om de inte är samma sak.

Edit2. Om man redan avhandlat detta ber jag om ursäkt Men att säga att råvaror gör större skillnad än bryggmetoden, när man talar moka mot nåt annat som inte är espresso, går stick i stäv med hela mitt livs erfarenhet.

Tack för input!, då får jag vatten på min kvarn
Jag tycker mig märka stor skillnad även på vanligt Gevalia -kvaffe som är färdigmalt när man kör det i mocka-bryggaren.

Nu har jag köpt mig en kaffekvarn och är på jakt efter bra bönor!

Jag har dessa bönor nu, men tycker de smakar för lite.

Vilka bönor tycker ni gör de godaste kaffet ?
Och brygger ni direkt efter malning eller kan ni mala så ni har lite färdigmalet till X antal koppar framöver ?, tänker någon dag eller två beroende på hur mycket man dricker.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem

@andreas_dock

Kul att det blev kvarn!

Själv gör jag numera bara bryggkaffe hemma, och nästan uteslutande ljusrostat, och mitt intryck är vi har ganska olika preferenser när det kommer till hur kaffet ska smaka, så jag överlåter rekommendation av bönor till någon annan. Kan varmt rekommendera att köpa kaffe på baristashopen.se!

Ang. malning så bör man alltid mala precis innan bryggning för bästa resultat! Personligen väger jag upp hela bönor i den mängd jag ska ha för en bryggning, sen maler endast det.

Permalänk
Hedersmedlem

Löfbergs Eko mellanrost som standardbrygg, allt möjligt specialkaffe till Chemex

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört med c3 Perkolator i flera år nu med Arvid Nordquist Classic Kok kaffe, har inte smakat något godare än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tack för input!, då får jag vatten på min kvarn
Jag tycker mig märka stor skillnad även på vanligt Gevalia -kvaffe som är färdigmalt när man kör det i mocka-bryggaren.

https://i.ibb.co/PtTSmXw/050-E0-EFF-0-B03-4-D86-B899-6-E72449-CFD6-D.jpg
Nu har jag köpt mig en kaffekvarn och är på jakt efter bra bönor!

https://i.imgur.com/1rzxjdg.jpg
Jag har dessa bönor nu, men tycker de smakar för lite.

Vilka bönor tycker ni gör de godaste kaffet ?
Och brygger ni direkt efter malning eller kan ni mala så ni har lite färdigmalet till X antal koppar framöver ?, tänker någon dag eller två beroende på hur mycket man dricker.

Det är inte säkert att kaffet blir starkare för att du maler fint ...så ett tips kan vara att mala lite grövre, på min Wilfa Uniform är ofta 20-25 bra val. Cirka 65-70gr kaffe till 1L vatten. Kaffet kan vara lite fluffigt när det är nymalt, så platta ihop det i filtret med t.ex. en sked

// LZ

Permalänk
Hedersmedlem

Tips på riktigt bra blandning: https://www.lykkegardar.se/collections/coffee-standard/produc...

Finns även på Baristashopen!

Permalänk

efter att ha paniköpt ett RTX 3090 igår får jag nog skippa kaffet ett tag framöver

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av westrandy:

efter att ha paniköpt ett RTX 3090 igår får jag nog skippa kaffet ett tag framöver

Nej då, då har jag ett tips även till dig:

https://kafferaven.se/products/ravens-rester

Permalänk
Medlem

Jag har missat en hel del. Någon annan här som testat Blond från Arvid Nordquist? Lite väl milt för min smak. Jag är dock ett stort fan av Arvids Gran dia. Kanske inte lika flashigt som många kör här. Men det är ett kaffe som jag gillar väldigt och inom min budget för tillfället :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Tips på riktigt bra blandning: https://www.lykkegardar.se/collections/coffee-standard/produc...

Finns även på Baristashopen!

Sympatisk webbsida (presentation). Processen lät intressant.. ska prova Lycka och Mörker, Aero och mokabryggare, ser fram emot : )

Första intrycket (order) : wow, beställer innan lunch igår, har (inmosat) i postfacket idag = )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem

@Kolsvart Katt Kul med snabb leverans! Men hur smakade det?

Permalänk
Medlem

Nescafé Lyx frystorkat kaffe. En kopp med två skedar o en skvätt mjölk.
Enkelt men så gott

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Favoriten är just nu extra mörka Arvid Nordquists Festivita 😋

Permalänk

På den gamla goda tiden hade Göfab 10:an ett kaffe för 10kr/pkt. Mina farföräldrar köpte det pga. priset och tyckte lite "kaffe som kaffe".
Jag skulle tro att det var pga. detta horribla kaffe som butikerna fick lägga ner. Det var liksom inte försvarbart att sälja en sån produkt och ledningen förstod nog det.
Direktören till styrelsen "Vi har begått ett misstag" styrelserummet är tyst, men alla nickar. "ni förstår vad detta betyder?" säger direktören och stirrar tom i blicken ut genom fönstret i änden av rummet.
Alla reser sig upp och ställer in stolarna innan de går ut igenom dörren under total tystnad. Direktören går bestämt fram till förnstret och öppnar det på vid gavel...

Livet är för kort för dåligt kaffe så själv köper jag lite olika från gång till gång. Alla sorter smakar bättre än 10:ans.

Permalänk
Medlem

Jag brukar varva en mörkrost som Zoegas Skånerost eller Mollbergsblandning med en mellanrost som Lövbergs lila Mellanrost.
Gillar också mycket i Arvid Nordquist sortiment.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Samsung Sverige

En av de absoluta favoriterna är Coffee Collective från Köpenhamn. De har flera riktigt goda kaffen där Kieni kanske är en av de bästa. Särskilt bryggt pour over (jag har en Kalita Wave som starkt kan rekommenderas).

Som mer vardagskaffe när budgeten är låg brukar Classic mellanrost placera sig bra. Tyvärr börjar min Wilfa-kvarn må lite dåligt, så experimenterandet får nästan vänta lite tills det finns budget att köpa en Niche Zero.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag kör prenumeration från Kafferosterietkoppar.se och köper hem typ 3-4 påsar i månaden från dem. När kaffet från dem är slut dricker jag Lavazza ORO eller Lavazza Rossa som jag köper från ICA

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av GLaDER:

Jag kör prenumeration från Kafferosterietkoppar.se och köper hem typ 3-4 påsar i månaden från dem. När kaffet från dem är slut dricker jag Lavazza ORO eller Lavazza Rossa som jag köper från ICA

Jag testade lite Koppar både till brygg och i espressomaskinen, men tyckte inte att några sorter direkt stack ut. Vilka är dina favoriter?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

@Kolsvart Katt Kul med snabb leverans! Men hur smakade det?

Ber att få återkomma

Har en sånhär https://www.kaffecompagniet.se/kaffemaskiner/kaffekvarnar/kva... , så jag väger inte per kopp utan doserar. Just nu är den halvfull med Eco eller Reco från Coop. Hyser vissa förhoppningar om att den speciella processen för Lykkes kaffe ska märkas.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag testade lite Koppar både till brygg och i espressomaskinen, men tyckte inte att några sorter direkt stack ut. Vilka är dina favoriter?

Ugh. Jag måste börja skriva upp...... men från minnet (och av att titta på påsarna) vill jag minnas att jag gillade deras Kenya-påsar. AA Thirikwa och Kirinyaga är nice och fungerade bra i både V60 och Aeropress. Hade nyligen hemma en Indonesien Sumatra, den var svår! Fick mala finare och öka dosen över 10% för att få till en bra kopp V60.

Har även väldigt bra erfarenhet av deras koffenfria bönor. Särskilt påsen som kort och gott heter "Koppars Koffeinfria".

Ska börja ta anteckningar från och med nu.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av GLaDER:

Ugh. Jag måste börja skriva upp...... men från minnet (och av att titta på påsarna) vill jag minnas att jag gillade deras Kenya-påsar. AA Thirikwa och Kirinyaga är nice och fungerade bra i både V60 och Aeropress. Hade nyligen hemma en Indonesien Sumatra, den var svår! Fick mala finare och öka dosen över 10% för att få till en bra kopp V60.

Har även väldigt bra erfarenhet av deras koffenfria bönor. Särskilt påsen som kort och gott heter "Koppars Koffeinfria".

Ska börja ta anteckningar från och med nu.

Senast köpte jag Etiopien Yirgacheffe, N˚2 Mellanrost och Uganda Bukonzo. Hade nog föredragit något fräschare, men det låter ju som att det är värt att göra ett till test. Det ganska rimliga priset och färskheten tycker jag ändå talar för Koppar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung