Permalänk
Avstängd
Skrivet av FortuN:

Coil whine brukar kunna försvinna efter ett tag, en del hävdar att man ska låta det stå på för fullt under en natt i en meny där de låter mycket så ska de kunna dämpa. Vet ej om det stämmer dock.

Detta har läst många gånger. Men på mitt 2070 Super har jag samma Coil whine efter ett år.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd

Coil whine

Detta med Coil whine tycker jag är lite både och. Nu med ett nytt släp 3070-3080-3090. Så sitter jag och läser en sådan tråd som denna. För man är trött på Coil whine. Jag själv tycker att Coil whine som då är en vibration skulle slita på komponenterna. Som Viner.
Jo jo det håller säkert som de säger.
Jag har inte så extremt mycket. Men om man öppnar lådan och sätter huvudet precis utanför. Så hör man.
Men stäng låda och alla fläktar man har till vattensystem. Överröstar Coil whine man har. Sen sitter jag ju inte nära min dator låda.

Men Coil whine för min del skapar andra problem. Vi som använder ljudkort. Om man sitter med lurar så hör man just Coil whine när man går in menyer eller någon. Tex kollar map. Sen i själva spelet så hör man med. Men mindre. Olika spel till spel.

Sen om man startar sitt 5.1 system så hör man där med. Men på ett helt annat sätt. Lurar sitter ju mot örat så man upplever det mer.
Men det finns.

Jag löser det med att bara sätta en distans mellan ljudkort och Chassit. Då försvinner allt man hör genom ljudkortet.
Så mitt Coil whine är inte luftburet om vi säger så. På någon vänster så hamnar det i Chassi. Så man får hoppas att Moderkortet är bra isolerat från detta. Sen att de komponenterna tål vis signal som denna.

Så om man har Coil whine. Känns inte så 100%

Jag läste en gång att Corsair har uttalat sig om just Coil whine. Att tillverkare kan undvika sådana problem. Om dessa spolar är tillverkas mer täta så uppstår inte Coil whine.

Så vad jag känner för detta problem. Man kan ordna det. Men det handlar om ekonomi.
Jag skulle lätt kunna betala 1000 kr mer för ett kort. Så man slipper detta.

Så jag gillar denna tråd. Innan ett köp.

Sen har jag sett på internet. Deras egna kort har Coil whine. Men här är sådant prat om deras nya kylare ska var så bra och tyst.
Men här tycker jag att de skjuter sig själv i foten. Tyst kort. Men Coil whine ska man stå ut med. oj oj oj oj .

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paul50:

Jag själv tycker att Coil whine som då är en vibration skulle slita på komponenterna. Som Viner.

Rent teoretiskt kan ju det tänkas. Nu är det väl extremt små vibrationer det handlar om, så om det blir något slitage alls så tar det enormt lång tid innan det når en nivå som kan påverka hårdvaran... Man lär ju ha bytt ut kortet typ hundra år tidigare kan man väl gott räkna med.

Citat:

Jag läste en gång att Corsair har uttalat sig om just Coil whine. Att tillverkare kan undvika sådana problem. Om dessa spolar är tillverkas mer täta så uppstår inte Coil whine.

Jo. Detta inverkar. Men som sagt tidigare, det är sådana höga strömstyrkor i dagens topp-presterande komponenter och de slår av och på så otroligt snabbt; det blir då väldigt svårt att få dem helt tysta. Kanske det går, men isåfall är det definitivt en fråga om ekonomi, kan tänkas att det skulle krävas att gå till extrema överdrifter att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart.

Permalänk
Medlem

Accepterar absolut inte att ”det ska vara så” med nya grafikkort. Jag har gjort otaligt många RMAs på helt nya produkter pga detta. Senast var det på två (eller tre?) olika Corsair RM750x som båda orsakade att grafikkortet gnällde. När jag bytte till ett EVGA Supernova G2 istället blev allting tyst. Så problemet ligger inte nödvändigtvis hos komponenten som tjuter.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karate Taco:

Accepterar absolut inte att ”det ska vara så” med nya grafikkort. Jag har gjort otaligt många RMAs på helt nya produkter pga detta. Senast var det på två (eller tre?) olika Corsair RM750x som båda orsakade att grafikkortet gnällde. När jag bytte till ett EVGA Supernova G2 istället blev allting tyst. Så problemet ligger inte nödvändigtvis hos komponenten som tjuter.

Ja det kan bero på många sker.
Jordat 220 uttag som inte då ligger på massa andra saker i ens hem.
Ibland kan man lyckas skapa en jordslinga. Många saker man kan kolla.

Sen nätdel. De kan ha dålig rip som då stör grafikkortet. Men det är inte det jag pratar om.
Tillverkarna kan sätta några kronor dyrare komponenter. Där dessa spolar är tillverkade på det sättet att de är lite mer tåliga och sen tex en spole är hårt lindad. Så all vibration försvinner.
Men de ska hålla nere kostnaderna på enkla komponenter.
Sen säljer de grafikkorten för 10 000 kr- 20 000 kr. Inte klokt i mina ögon.
Så det är nästan samma skit som sitter på 3000 kr kort som där sitter på 20 000 kronors kort.
Så klart där är lite skillnad mellan korten. Men för det mesta så är det skräp.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Jag har spoltjut med mitt 3080 Vision OC. Det är tack o lov inte speciellt hörbart när ljudet från spel/video är igång men det är klart hörbart om jag inte har något annat ljud i bakgrunden.

Jag har haft samma ljud med andra kort men aldrig tänkt på att det skulle vara spoltjut. Det har inte heller varit lika högt som det jag har nu. Nu är jag inte speciellt känslig men det kan vara irriterande ibland.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av Rico01:

Jag har spoltjut med mitt 3080 Vision OC. Det är tack o lov inte speciellt hörbart när ljudet från spel/video är igång men det är klart hörbart om jag inte har något annat ljud i bakgrunden.

Jag har haft samma ljud med andra kort men aldrig tänkt på att det skulle vara spoltjut. Det har inte heller varit lika högt som det jag har nu. Nu är jag inte speciellt känslig men det kan vara irriterande ibland.

Har ett Zotac RTX 3080 men har exakt samma problem som du. Så tråkigt. Tycker också det är sjukt irriterande, men tror vi vänjer oss, gäller att ha på högt med ljud för att man inte ska höra det. Ser ut som att många 3080 kort har dessa problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Det är få förunnat att uppleva ett modernt graffekort utan coilwhine numera
Men slå på Vsync så minskar det. Vsync ska endå va igång om ni kör G-sync etc...

Nej det ska det inte...

V-Sync ska aldrig vara på om du inte ramlar under 50fps eller något men då har du andra problem om du kör ett 3080...

V-Sync är inget som körs samtidigt med G-sync.

Till topic så kan det mycket väl bero på nätagg eller annan kompnent, dålig kombo helt enkelt, hade ett Fractal Design nätagg som fick alla GPUer att tjuta som en varg, bytte ut alla kort förutom ett R9 Fury har fungerat tjutfritt sen dess.

Inte alltid komponenten som tjuter som är orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Coil whine brukar kunna försvinna efter ett tag, en del hävdar att man ska låta det stå på för fullt under en natt i en meny där de låter mycket så ska de kunna dämpa. Vet ej om det stämmer dock.

OK:
Har jag aldrig varigt med om. Då jag glömmer spel nedtabbade ibland. Witcher 3 i menyn med några tusen FPS ger spoljud.

Nätagg och vissa extra kort i datorn brukar vara det som jag märker mest strul med i dessa samanhang. USB enhter mm.
Bortsätt från några tusen fps.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Bagan:

Ska det verkligen? Har hört att Vsync inte ska vara igång när G-sync är aktiverat. Rätta mig gärna.

F.Ö har jag en del coilwhine på mitt 3080 TUF. Hör det t.o.m när jag rör musen i windows.
Inte såpass störande att jag vill lämna tillbaka men helt klart ett störande ljud.

Har man en gång hört det. släpper det en aldrig, man hör det bara mer o mer, som ett litet knarrande oljud i bilen man aldrig hittar.

Jag är en sådan tokig en, kan inte släppa om jag hört det en gång. lämnade tillbaka 4 st 2080ti av just den orsaken, jag är/blir helt galen... av såna oljud , men det är nog bara jag...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

Ni får se det från den positiva sidan istället. Var glada att ni inte har tinnitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Nej det ska det inte...

V-Sync ska aldrig vara på om du inte ramlar under 50fps eller något men då har du andra problem om du kör ett 3080...

V-Sync är inget som körs samtidigt med G-sync.

Till topic så kan det mycket väl bero på nätagg eller annan kompnent, dålig kombo helt enkelt, hade ett Fractal Design nätagg som fick alla GPUer att tjuta som en varg, bytte ut alla kort förutom ett R9 Fury har fungerat tjutfritt sen dess.

Inte alltid komponenten som tjuter som är orsaken.

Som sagt har sett mer bevis på att det ska vara påslaget fär minskad tearing i totalupplevlsen men har du någon bra källa som visar annorlunda så posta gärna den, det är ju alltid bra att granska allting oavsett.
Men just intervallen är väl lite därför man just har vsync på, de gånger man dippar under samt över G-sync intervalet så används vsync för att dels hålla nere tearing men även så att man inte pushar onödigt många frames vilket då kan bidra till just Coil Whine.
Det är väl ganska enkelt att testa för TS och alla andra. Enabla testa, disabla testa, för min del blir upplevelsen bättre då jag i vissa spel dippar en del och i andra pushar långt över vad jag behöver och då ibland får mer coilwhine än nödvändigt.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X078:

Som sagt har sett mer bevis på att det ska vara påslaget fär minskad tearing i totalupplevlsen men har du någon bra källa som visar annorlunda så posta gärna den, det är ju alltid bra att granska allting oavsett.
Men just intervallen är väl lite därför man just har vsync på, de gånger man dippar under samt över G-sync intervalet så används vsync för att dels hålla nere tearing men även så att man inte pushar onödigt många frames vilket då kan bidra till just Coil Whine.
Det är väl ganska enkelt att testa för TS och alla andra. Enabla testa, disabla testa, för min del blir upplevelsen bättre då jag i vissa spel dippar en del och i andra pushar långt över vad jag behöver och då ibland får mer coilwhine än nödvändigt.

Han vet inte vad han pratar om. Det är en djungel av olika sätt när det gäller detta ämne. Många hänger inte med riktig vad som är rätt eller fel.
Jag tycker du ska kolla lite mer på internet. Finns många bra sidor vad som är rätt.

https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qky_N2dbHoCw485XK?e=u6jPoK

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Nej det ska det inte...

V-Sync ska aldrig vara på om du inte ramlar under 50fps eller något men då har du andra problem om du kör ett 3080...

V-Sync är inget som körs samtidigt med G-sync.

Bara för att förtydliga så ska ju vsync alltid vara aktivt globalt via nvidiamenyn men aldrig in-game i kombination med gsync. Jag uppfattar det inte som att det är så du menar här?

Källa:
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/agsulk/proper_g_sy...
https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Ni får se det från den positiva sidan istället. Var glada att ni inte har tinnitus.

jag har tinnitus och ett 3090 med extremt "buzz" vid spelande

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Skrivet av westrandy:

jag har tinnitus och ett 3090 med extremt "buzz" vid spelande

Många som har tinnitus som föredrar lite oljud, jag vet.

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Många som har tinnitus som föredrar lite oljud, jag vet.

jag gör det INTE då det är helt olika frekvenser..

oavsett, nu sitter jag här efter en dag med mitt kort, ska man skicka tillbaka det? återköp eller som garanti för detta ljud är 10 ggr värre än när fläktarna maxar, låter ungefär som ett gammalt modem som skulle ringa upp förr i tiden... kortet kostar trots allt 18.500kr , mitt gamla Palit 2080 Super var knäpptyst , mitt PSU är ett Corsair RM1000i

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Många som har tinnitus som föredrar lite oljud, jag vet.

Inte med pipande förmodligen. Vitt brus, musik mm ja, men pipande tror jag få personer med tinnitus skulle uppskatta.

Permalänk

har läst på lite o det verkar vara ett vanligt fenomen med 3080/3090 och efter som tillgången på kort e så kasst just nu ska man kanske vänta o se om de går över? (kan ju tydligen göra det enligt vissa) tillgången på kort är ju ganska 0.00 och man har ett års garanti så en RMA i januari kanske är bästa melodin? va tror ni?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

har läst på lite o det verkar vara ett vanligt fenomen med 3080/3090 och efter som tillgången på kort e så kasst just nu ska man kanske vänta o se om de går över? (kan ju tydligen göra det enligt vissa) tillgången på kort är ju ganska 0.00 och man har ett års garanti så en RMA i januari kanske är bästa melodin? va tror ni?

Har du provat undervolta kortet?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av westrandy:

har läst på lite o det verkar vara ett vanligt fenomen med 3080/3090 och efter som tillgången på kort e så kasst just nu ska man kanske vänta o se om de går över? (kan ju tydligen göra det enligt vissa) tillgången på kort är ju ganska 0.00 och man har ett års garanti så en RMA i januari kanske är bästa melodin? va tror ni?

Jo de säger det. Men det är nog inte så sant det. Ägt mitt nu i ett år. Samma skit fortfarande.
Sen dessa förslag att gör det och göra så. Köper man ett nytt kort som ska vara bättre än det gamla man ägde. Då ska man inte sitta och undervolta eller hålla på att ställa in olika inställningar. Då är ju köpet av nytt Grafikkort helt onödigt.
Men är där ett litet litet Pip som man för söka lite var det kommer ifrån. Då får man ta det. Tråkigt nog.
Men om du kollar på internet så är där visa som låter som satan. Om du har det. Lämna tillbaka det så fort du kan.

Om det överröstar dina fläktar. Då tycker jag det är förmycket.
Om du har en stängd låda och sitter 2 meter ifrån och hör det. Lämna tillbaka grafikkortet.
Jag kan nog säga dig. Om du får ett nytt. Då är risken 80 % att du får ett samma eller värre.
Så man får bedöma det när man har stängd låda och sitter in bit ifrån.
Många tror jag sitter och kör örat mot grafikkortet och klagar. Sen tar beslut att lämna tillbaka det.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Inaktiv

Har även jag ganska kraftigt coil-whine med mitt 3090, mer än jag haft på något tidigare kort.
Men, inte så mycket att göra åt det.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Inte med pipande förmodligen. Vitt brus, musik mm ja, men pipande tror jag få personer med tinnitus skulle uppskatta.

Har mest brus men ibland kan det tjuta.

Permalänk
Skrivet av Paul50:

Jo de säger det. Men det är nog inte så sant det. Ägt mitt nu i ett år. Samma skit fortfarande.
Sen dessa förslag att gör det och göra så. Köper man ett nytt kort som ska vara bättre än det gamla man ägde. Då ska man inte sitta och undervolta eller hålla på att ställa in olika inställningar. Då är ju köpet av nytt Grafikkort helt onödigt.
Men är där ett litet litet Pip som man för söka lite var det kommer ifrån. Då får man ta det. Tråkigt nog.
Men om du kollar på internet så är där visa som låter som satan. Om du har det. Lämna tillbaka det så fort du kan.

Om det överröstar dina fläktar. Då tycker jag det är förmycket.
Om du har en stängd låda och sitter 2 meter ifrån och hör det. Lämna tillbaka grafikkortet.
Jag kan nog säga dig. Om du får ett nytt. Då är risken 80 % att du får ett samma eller värre.
Så man får bedöma det när man har stängd låda och sitter in bit ifrån.
Många tror jag sitter och kör örat mot grafikkortet och klagar. Sen tar beslut att lämna tillbaka det.

mitt överröstar med stängd låda fläktarna.. låter som ett gammalt modem typ, då jag har familj sitter jag ofta o spela på rätt låg volym på kvällarna o headset o sånt pallar jag inte med sp hör man det ganska tydligt, och man behöver inte upp i några 300 fps som vissa skriver utan 80-90 räcker om man höga inställningar utan v-sync.

har ett hyfsat kraftigt nätagg Corsair RM1000i Gold cert och hade tidigare ett palit 2080 som va knäpptyst rent utav så denna uppgradering för 18,500kr har inte känts så bra hittills

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Skrivet av westrandy:

mitt överröstar med stängd låda fläktarna.. låter som ett gammalt modem typ, då jag har familj sitter jag ofta o spela på rätt låg volym på kvällarna o headset o sånt pallar jag inte med sp hör man det ganska tydligt, och man behöver inte upp i några 300 fps som vissa skriver utan 80-90 räcker om man höga inställningar utan v-sync.

har ett hyfsat kraftigt nätagg Corsair RM1000i Gold cert och hade tidigare ett palit 2080 som va knäpptyst rent utav så denna uppgradering för 18,500kr har inte känts så bra hittills

Eftersom jag bara haft kortet 1 dag så gör jag ett återköp , då jag tror det går snabbare än att hålla på o vänta med returärende.

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av westrandy:

mitt överröstar med stängd låda fläktarna.. låter som ett gammalt modem typ, då jag har familj sitter jag ofta o spela på rätt låg volym på kvällarna o headset o sånt pallar jag inte med sp hör man det ganska tydligt, och man behöver inte upp i några 300 fps som vissa skriver utan 80-90 räcker om man höga inställningar utan v-sync.

har ett hyfsat kraftigt nätagg Corsair RM1000i Gold cert och hade tidigare ett palit 2080 som va knäpptyst rent utav så denna uppgradering för 18,500kr har inte känts så bra hittills

Det där med FPS är bara fel uppfattning. Att det är bara vid höga FPS. Jag har med vid låga. Som är mellan 50-110 FPS.

Gör så här Spela in en film eller ljud fil och länka den så vi kan höra här på Swed. Många här kan säga vad godkänt eller totalt för mycket Coil Whine du har.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Skrivet av Paul50:

Det där med FPS är bara fel uppfattning. Att det är bara vid höga FPS. Jag har med vid låga. Som är mellan 50-110 FPS.

Gör så här Spela in en film eller ljud fil och länka den så vi kan höra här på Swed. Många här kan säga vad godkänt eller totalt för mycket Coil Whine du har.

jag har redan packat ned det.. men kan säga så här, trots stängd låda o 6 chassifläktar + de 3 på kortet samt hördes det tydligt genom lådan.. lät som ett telefonmodem som kopplade upp, riktigt störande ljud...
stor mening om kortet e tyst via fläktarna om det låter satans massa andra oljud

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk

Köpte hem ett 3070 idag, Gigabyte Geforce OC.

Va en himla oskön coil whine vid belastning....
Jag har satsat mycket pengar på att få datorn tyst med noctua och be quiet fläktar. Samt detta kortet skulle vara tystare än många andra. Men nix... Låter likt @westrandy som ett gammalt hederligt modem.

Har mixat och trixat och hittat "lösningen". Laddade ner MSI Afterburner och sänkte Power Limit från 100% till 37% (lägsta som finns).
Då försvann coil whinen till 99%. Hade absolut kunnat behålla det så här OM jag inte tappade cirka 60% av prestandan samtidigt.
Får bli retur på denna imorgon.

Om någon vill höra hur det låter
Coil whine ljudet från min PC (OBS! högt ljud)

Permalänk
Medlem

Jag blev av med coil whine när jag sänkte spänningen. Det behöver inte heller kosta någon prestanda utan i mitt fall ökade prestandan tom. Irriterande att produkten inte fungerar 100% som den är, men om du kan leva med en manuell justering så kan det vara värt att testa.

https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

Irriterande att produkten inte fungerar 100% som den är

Det är inget fel på grafikkortet bara för att spänningsregulatorerna surrar. Det är en normal företeelse som är mycket svår att undvika i en produkt som kan förbruka någonstans mellan 300-400 ampere momentant under tusendelar av en sekund.