Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan ändå inte skaka av mig känslan av att folk kanske blandar ihop vad arbetsgivaravgiften är med andra skatter och förmåner. T.ex. Ekonomifakta skriver:

"Trots dess stora betydelse är kunskapen om arbetsgivaravgiften inte särskild god bland allmänheten. En trolig förklaring till detta är att den sällan redovisas på lönebesked."

Vilket ligger väl i linje med mina egna erfarenheter. Ska dock inte påstå att jag gjort några egna större efterforskningar i ämnet.

Sedan kan vi snacka om att arbetsgivaravgiften egentligen också borde vara bättre specificerad med, den allmänna löneavgiften t.ex känns numera egentligen som en skatt på inkomst av tjänst i sin utformning men specificeras inte som sådan. (men tar dock upp utrymme i arbetsgivaravgiften i stället för skatt på inkomst av tjänst).

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

De kursare till mig som tog en doktarandtjänst på LiU (Instutionen för Reglerteknik, ISY) hade mer eller mindre samma ingångslön som oss som gick till industrin i stan, ~32k. Andra instutioner på LiU har dock sämre löneläge än ISY. Löneutvecklingen verkar dock klart mer utstakad för de jämfört med oss som härjar runt på företagen.

Ja, liu var den enda som hade lite text om bl.a. olika lön på¨olika institutioner av vad jag fann av min snabba research innan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Det inte personen nämnde är deras skifttillägg och att de ofta jobbar övertid som resulterar i högre lön. Det är inte ovanligt att poliser får ungefär sin grundlön netto. Iaf om de jobbar yttre tjänst.

Du har helt rätt, vi har ”bra” OB-ersättning inom verket. Vi får mellan 30-60:- / timme, innan skatt , beroende på om det är vardag eller helgnatt. Vet inte om jag håller med dig om att den ersättningen är skälig för att jobba 3-skift och aldrig få in någon bra sömnrutin, men alla tycker vi olika! Vad jag vet är vi en av få arbetsgivare som endast kräver 8 timmars dygnsvila? Jag slutar ibland jobba 07:00 och börjar 15:00 igen samma dag.

Jag känner spontant att övertid inte bör räknas in i lönen? Alla jobbar inte övertid och alla har inte möjlighet till det. Jag jobbar själv i yttre tjänst och har jag möjlighet att jobba övertid på min fritid så får jag cirka 370:- / timmen vilket är en bra timlön. Det är dock på ledig tid jag går in och jobbar då.

Jag brukar aldrig klaga på lönen, jag har i mitt tycke världens roligaste jobb och jag har ett leende på läpparna varje dag jag går dit. Det väger i min mening tyngre. Det är dock rätt trevligt att få ett bra lönekuvert också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Yrke: Polis
Lön: 26500:- innan skatt
Erfarenhet: 2 år
Ålder: 28 år
Förmåner: Köra fort, slippa tänka på vad jag ska ha för kläder, hög lön osv.
Nackdelar: Inga

Låter kanske fräckt men såg när du skrev på förmåner att du finner dig hava hög lön och du har det tunga ansvar till yrke du har, menar du verkligen det?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Låter kanske fräckt men såg när du skrev på förmåner att du finner dig hava hög lön och du har det tunga ansvar till yrke du har, menar du verkligen det?

Det är väl ganska givet att det är ironi i det uttalandet?
Ingen polis tycker att de har hög lön, med tanke på utfört arbete och risk...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Låter kanske fräckt men såg när du skrev på förmåner att du finner dig hava hög lön och du har det tunga ansvar till yrke du har, menar du verkligen det?

Jag var ironisk, inget fel i att fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är väl ganska givet att det är ironi i det uttalandet?
Ingen polis tycker att de har hög lön, med tanke på utfört arbete och risk...

Jag missade det helt.
Håller med om låg lön för den risk och arbete dom har.

Skrivet av Aarox:

Jag var ironisk, inget fel i att fråga!

Jag ber om ursäkt!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Yrke: Kvalitetstekniker
Lön: 29 200/mån
Erfarenhet: 12 år
Förmåner: 3000kr/år friskvård, 2500kr/år glasögonbidrag
Ålder: 38
Län: Gävleborg
Nackdelar: Låg lön

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Du har helt rätt, vi har ”bra” OB-ersättning inom verket. Vi får mellan 30-60:- / timme, innan skatt , beroende på om det är vardag eller helgnatt. Vet inte om jag håller med dig om att den ersättningen är skälig för att jobba 3-skift och aldrig få in någon bra sömnrutin, men alla tycker vi olika! Vad jag vet är vi en av få arbetsgivare som endast kräver 8 timmars dygnsvila? Jag slutar ibland jobba 07:00 och börjar 15:00 igen samma dag.

Jag känner spontant att övertid inte bör räknas in i lönen? Alla jobbar inte övertid och alla har inte möjlighet till det. Jag jobbar själv i yttre tjänst och har jag möjlighet att jobba övertid på min fritid så får jag cirka 370:- / timmen vilket är en bra timlön. Det är dock på ledig tid jag går in och jobbar då.

Jag brukar aldrig klaga på lönen, jag har i mitt tycke världens roligaste jobb och jag har ett leende på läpparna varje dag jag går dit. Det väger i min mening tyngre. Det är dock rätt trevligt att få ett bra lönekuvert också!

Det va inte meningen att anmärka negativt. Jag är en av dom som tycker ni får för dåligt betalt för det ni gör både för samhället och för drabbade individer.
Jag har själv personer inom familjen som jobbar som poliser och de har samma inställning som dig till det (Ena blir till och med ledsen och avundsjuk när han ser en radiobil med blåljus för att han inte själv satt i den och istället är ledig).

Ville mest lyfta till dem som inte har någon insikt alls, att när du skrev 26’ i lön så är det inte så att ni får ut 18’ brutto. Skift och OB ingår på nått sätt valet av yrke.
Men absolut förtjänar ni mer!

Permalänk
Medlem

Två år efter examen har jag nu 45.000kr i grundlön som gymnasielärare i matematik. Förutom lön är det inga direkta förmåner förutom nån tusenlapp i friskvård och 12 veckor semester.

Permalänk
Skrivet av smurfb:

Två år efter examen har jag nu 45.000kr i grundlön som gymnasielärare i matematik. Förutom lön är det inga direkta förmåner förutom nån tusenlapp i friskvård och 12 veckor semester.

I Stockholmområdet? Vet att lärare har fått sjuka lönehöjningar senaste åren eftersom man aldrig hör några lärare gnälla om låga löner längre, men att det låg på dessa nivåer är häpnadsväckande ändå. Proffessorer och Doktorander ligger ju på 50 - 60 k i månaden liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

I Stockholmområdet? Vet att lärare har fått sjuka lönehöjningar senaste åren eftersom man aldrig hör några lärare gnälla om låga löner längre, men att det låg på dessa nivåer är häpnadsväckande ändå. Proffessorer och Doktorander ligger ju på 50 - 60 k i månaden liksom.

har hört om liknande löner men för högstadiet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har lönesamtal på tisdag nästa vecka och har jättesvårt att veta vad jag kan begära i lön.

Tjänar för tillfället 37000. Är systemutvecklare på ett litet företag vars produkt i princip har monopol i branschen. Företaget går skitbra och gör sitt bästa år någonsin i år.

Jag har varit med och utvecklat vårat system för webben, då det i dagsläget är en Citrixapp. Denns webifiering har jag arbetat på, nästintill, ensam och är till 90% färdig. Detta kommer innebära stora besparingar för företaget då Citrix är dyrt. Utöver detta har jag även support ibland, agerar även mentor för de lite äldre i företaget som inte riktigt kan arbeta objektorienterat osv.

I våras blev jag erbjuden 42000 av ett annat företag, men valde att tacka nej då jag trivs bra på mitt nuvarande jobb på grund av den oerhörda frihet jag har där. Jag kan jobba hur jag vill utan att någon bryr sig. Fantastiskt.

Hur som helst, vad är rimligt att begära? 45000? Känns som en helt sjuk ökning, men är ändå nästan vad andra, som jag inte ens arbetat åt, värderat mig till.

Sweclockers, hjälp mig!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Har lönesamtal på tisdag nästa vecka och har jättesvårt att veta vad jag kan begära i lön.

Tjänar för tillfället 37000. Är systemutvecklare på ett litet företag vars produkt i princip har monopol i branschen. Företaget går skitbra och gör sitt bästa år någonsin i år.

Jag har varit med och utvecklat vårat system för webben, då det i dagsläget är en Citrixapp. Denns webifiering har jag arbetat på, nästintill, ensam och är till 90% färdig. Detta kommer innebära stora besparingar för företaget då Citrix är dyrt. Utöver detta har jag även support ibland, agerar även mentor för de lite äldre i företaget som inte riktigt kan arbeta objektorienterat osv.

I våras blev jag erbjuden 42000 av ett annat företag, men valde att tacka nej då jag trivs bra på mitt nuvarande jobb på grund av den oerhörda frihet jag har där. Jag kan jobba hur jag vill utan att någon bryr sig. Fantastiskt.

Hur som helst, vad är rimligt att begära? 45000? Känns som en helt sjuk ökning, men är ändå nästan vad andra, som jag inte ens arbetat åt, värderat mig till.

Sweclockers, hjälp mig!

45 är verkligen inte att ta i! Du borde ligga där med tanke på resultat och arbetsuppgifter. Mer kan bli svårare att motivera innan du kan visa på en ROI för utfört arbete, men då attans!

Lycka till!

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Proffessorer och Doktorander ligger ju på 50 - 60 k i månaden liksom.

Jag tror att det är få doktorander som ligger på 50-60k i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att det är få doktorander som ligger på 50-60k i månaden.

De doktorander jag känner i Stockholm ligger ju på 25-35 beroende på vilken skola och år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Har lönesamtal på tisdag nästa vecka och har jättesvårt att veta vad jag kan begära i lön.

Tjänar för tillfället 37000. Är systemutvecklare på ett litet företag vars produkt i princip har monopol i branschen. Företaget går skitbra och gör sitt bästa år någonsin i år.

Jag har varit med och utvecklat vårat system för webben, då det i dagsläget är en Citrixapp. Denns webifiering har jag arbetat på, nästintill, ensam och är till 90% färdig. Detta kommer innebära stora besparingar för företaget då Citrix är dyrt. Utöver detta har jag även support ibland, agerar även mentor för de lite äldre i företaget som inte riktigt kan arbeta objektorienterat osv.

I våras blev jag erbjuden 42000 av ett annat företag, men valde att tacka nej då jag trivs bra på mitt nuvarande jobb på grund av den oerhörda frihet jag har där. Jag kan jobba hur jag vill utan att någon bryr sig. Fantastiskt.

Hur som helst, vad är rimligt att begära? 45000? Känns som en helt sjuk ökning, men är ändå nästan vad andra, som jag inte ens arbetat åt, värderat mig till.

Sweclockers, hjälp mig!

Har varit i samma sits!

Hade 49 000

Blev erbjuden 55 000 men var inte sugen att byta arbetsgivare.

Gick till Chefen och berättade men satte ribban på 60 000. Sa att jag gärna ville få ett motbud för jag var inte säker jag ville byta.

Motbudet landade på 55 000 + en rörlig del på provision (antal fakturerade konsulttimmar).

Sa att det ”fick väl gå” men att jag tar det för jag trivs.

Så du ska ABSOLUT ta det direkt och lägga upp det ärligt (men säg 47 000) att du fått anbud på +10k vilket gör att du funderar MEN att du trivs och därför gärna vill höra om det finns utrymme för justering.

Nackdelen att du helst inte ska göra detta i samband med lönesamtal utan helst mer sporadiskt.

Det värsta som kan hända är att de säger blankt nej och då ska du fundera om du tycker om jobbet så mycket att du kan tänka dig fortsätta med en lön under marknadsvärde.

Om nej så börjar du fiska på linkedin.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk

$7,333 i månaden, brutto. Jobbar på ett företag som sysslar med betalningslösningar i USA. 28 nyss fyllda.

Permalänk
Medlem

Yrke: Verktygsfilare/Verktygsmakare
Lön: 33065+2550 OB-tillägg /mån
Erfarenhet: 5 år
Förmåner: 2500kr/år friskvård, Företagsmobil Iphone XR 64gb, Bonus vid uppnått mål.
Ålder: 28
Län: Blekinge Län

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem

Yrke: Fastighets tekniker
Lön: 29 000 / mån
Erfarenhet: ~4 år
Förmåner: 2300kr friskvård
Ålder: 28
Län: Skåne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

$7,333 i månaden, brutto. Jobbar på ett företag som sysslar med betalningslösningar i USA. 28 nyss fyllda.

Hur gör du detta? Är du Svensk? Har du Greencard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att det är få doktorander som ligger på 50-60k i månaden.

Absolut, tror det handlar om lite bristande språkbruk och det snarare syftar på de som är "doktorer".

Permalänk
Skrivet av improwise:

Absolut, tror det handlar om lite bristande språkbruk och det snarare syftar på de som är "doktorer".

Ja, miss från min sida, kanske skulle skrivit PhD istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zann:

Hur gör du detta? Är du Svensk? Har du Greencard?

Jag sätter gissning på antingen dubbla medborgarskap eller företagssponsring.

Permalänk
Skrivet av Zann:

Hur gör du detta? Är du Svensk? Har du Greencard?

Är svensk, lyckades vinna greencard lotteriet på första försöket för några år sedan, sa upp mig från ett bra jobb i Sverige och flyttade till Chicago utan att ha ett jobb uppradat eller några kontakter. Det gick bra ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Sedan kan vi snacka om att arbetsgivaravgiften egentligen också borde vara bättre specificerad med, den allmänna löneavgiften t.ex känns numera egentligen som en skatt på inkomst av tjänst i sin utformning men specificeras inte som sådan. (men tar dock upp utrymme i arbetsgivaravgiften i stället för skatt på inkomst av tjänst).

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020....

Helt enig, folk skulle behöva veta mer om arbetsgivaravgiften och dess storlek. Jag skulle gärna se att den var med på lönespecen även om den sällan är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

I Stockholmområdet? Vet att lärare har fått sjuka lönehöjningar senaste åren eftersom man aldrig hör några lärare gnälla om låga löner längre, men att det låg på dessa nivåer är häpnadsväckande ändå. Proffessorer och Doktorander ligger ju på 50 - 60 k i månaden liksom.

I Stockholmsområdet ja, vet inte riktigt hur det ser ut på andra platser i Sverige. Lönerna har ökat kraftigt senaste 5-10 åren och börjar väl ligga där det är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Två år efter examen har jag nu 45.000kr i grundlön som gymnasielärare i matematik. Förutom lön är det inga direkta förmåner förutom nån tusenlapp i friskvård och 12 veckor semester.

12 veckor semester är väll en grym förmån. Normalsvensk har ju 5 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

12 veckor semester är väll en grym förmån. Normalsvensk har ju 5 veckor.

Absolut, men den större delen av den semester (allt över 5v) kommer ju från att lärare har 45 timmar arbetstid i veckan. Sen kan du så klart jobba mindre än det om du är väldigt effektiv men de flesta jag känner lägger nog ner mer än 45/h i veckan i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

I Stockholmområdet? Vet att lärare har fått sjuka lönehöjningar senaste åren eftersom man aldrig hör några lärare gnälla om låga löner längre, men att det låg på dessa nivåer är häpnadsväckande ändå. Proffessorer och Doktorander ligger ju på 50 - 60 k i månaden liksom.

Även om jag förstår att en professor/doktorand har en högre kunskapsnivå och är viktiga kan man ju ändå fundera på om inte en grundskole/gymnasielärare har större impact och bidrar till större nytta i samhället. Bara filosoferar lite