Nvidia Geforce RTX 3070 – mycket prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Alltså inte för att vara den men med tanke på hur AMDs cpu-priset är påväg upp till månen så ska man nog inte förvänta sig att AMD släpper ett lika bra kort för en mycket billigare peng.

Det behöver man inte heller, det räcker att man har lagersaldo med tanke på hur många som vill köpa ett 3080 som inte går att få tag på.

Jag har inte märkt något av att CPU-priserna skulle ha dragit i väg till månen på grund av AMD? Det är ju snarare så att AMD drog ner CPU-priserna från månen där Intel hade börjat bosätta sig. Så jag hoppas ju såklart samma effekt på grafikkorts-fronten

Besides, launch-priset på en Ryzen 9 5950X är dessutom billigare än vad launch-priset för en Ryzen 9 3950X var..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

tycker 3080 är mer prisvärt, får inte kosta ett öre över 6k

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är det specificerade sverigepriset vi fått från Nvidia för Founders Edition. Sen om det kommer att säljas eller inte överhuvudtaget i Sverige får vi se.

Det är bra att ni väntar med utmärkelsen och jag läste det blev lite av en kompromiss, men med det resonemangen borde ni inte ange priset heller eftersom ni recenserar ett kort 3070 FE inte går att köpa i Sverige (än).

Ska man dra det ännu längre kanske ni inte ska publicera en recension alls tills att kortet går att köpa, men det hade ju varit att skjuta sig själva i foten eftersom ni är så beroende av läsarna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Begagnat marknaden senaste månaden har varit helt sinnessjuk. Finns rätt många tomtar som betalat +7000:- för 2080 Ti.

Förut kunde det förklaras med att folk inte trodde Nvidias påstående att 3070 skulle matcha 2080ti (inte för att +7000 kr är en bra deal oavsett, men ändå). Nu vet vi att 3070 gör det, dock faktiska priset för 3070 lite oklart. Om 3070 går att få tag på för 5500kr borde man nog inte köpa ett 2080ti för mycket mer än 4k kr. I praktiken tror jag de lär ligga runt 5000kr.

Edit bättre 1080ti modeller (strix tex) brukar gå för 4000kr på tradera nu för tiden, borde också sjunka.

Permalänk
Medlem

@Kenneth har ni kvar Ghosten? Vore ytterst intressant att se hur 3070 ställer sig mot 3080 i ett sandwich-chassi.

Edit: sorry, såg nu att du redan svarat på detta.

#18684958

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Jag har inte märkt något av att CPU-priserna skulle ha dragit i väg till månen på grund av AMD? Det är ju snarare så att AMD drog ner CPU-priserna från månen där Intel hade börjat bosätta sig. Så jag hoppas ju såklart samma effekt på grafikkorts-fronten

Besides, launch-priset på en Ryzen 9 5950X är dessutom billigare än vad launch-priset för en Ryzen 9 3950X var..

Det är möjligt att priserna har breddats men när 8700k var i toppen av "konsumentcpuerna" så kostade den ~3500kr, nu är det väl uppe runt ~5000kr och nosar? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du vet att du kan stänga av RGB om du inte gillar det, va?

Jo det är sant. Men känns det inte underligt att betala för något man inte använder?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

3070 är det mest imponerande kortet i av Nvidias nya kort. tycker dock att priset borde vara ytterliggare en 1000kr mindre. och mängden Vram är fortfarande för liten.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Så Nvidia släpper ett grafikkort som inte ens går att få tag på, och där det är osäkert om det någonsin kommer gå att få tag på?

Måste vara någon ny slags low-point när det kommer till papperslanseringar...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hela europa blir väl utan har jag för mig? Om de väl dyker upp är ju kortet "gammalt".

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Det är möjligt att priserna har breddats men när 8700k var i toppen av "konsumentcpuerna" så kostade den ~3500kr, nu är det väl uppe runt ~5000kr och nosar? Eller?

Statistiken på Prisjakt pendlade i början någonstans 3900. Gick ner 200-300kr 4 månader senare och landade på 3300 ca 6-8 månader efter lansering.
Så visst top prollen då är billigare än idag. Intel har haft högre priser på motsvarande modeller tycker jag. 10600k är 3300kr vid lansering 10700k närmare 5000.. ingen av de har smt så 8700k sitter typ där emellan.
Med denna gen så är amd på ca samma introduktionspris som intel. Dock kan tilläggas att z490 moderkort var ca 500-1000kr mer än B550 vid lansering.
Men ja, lägre priser har vi inte sett över tid, känns som att top dog sätts på ett nytt prissteg bara och resten är hyffsat samma.
Sen kan man inte skylla and för att sätta liknande priser då de bara åker sjuss på intels normalisering av priserna och passar på att skuta in bra med pengar i kassan för att förhoppningsvis i framtida generationer börja straffa Intel ner i precis också.
Även om intel helt plötsligt sänkte priserna och kom med 8700k när amd plötsligt visade sina zen prollar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

+5000kr för ett kort som kvalar in på plats 3 3090, 3080 och nu 3070. Skulle valt en spelkonsol alla dagar om mina barn skulle vilja ha en spelmaskin. PC dator börjar bli ointresant när total priset på en "standard" pc blir så dyr.

Känns som Nvidia inte vill att trådspårning ska bli något för alla. Med dessa priser så kommer det ta minst 4 år till innan tekniken slår igenom om det inte kommit något nytt och Nvidias teknik glöms bort.

Hur det än är så är RT prestandan på gränsen med ett 2080ti73070

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zargoz:

Ja. Så tänkte min stackars kompis när han köpte 2060s för samma pengar som jag köpte mitt 5700xt.
Synd för honom att även i alla "Nvidia - The way it's meant to be played" games så springer mitt kort cirklar runt hans.
Han ville inte testa amd heller då "rtx kort" var speciellt framtagna för spel.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/dgllmb/rx_5700_xt_owner...

Sorry försök igen.

Det är inget speciellt för mig att ett kort springer cirklar 1-2 år senare när spelet är gammalt.

Om du läste igenom min tråd så talade jag om att det skall fungera DAG 1.
Om du inte haft problem med just de spelen du spelat på ditt 5700xt så grattis för dig, du hittade ett kort som passade dig.
Sen så verkade det som om 5700xt har haft en hel del problem med svarta skärmar och diverse drivrutinsproblem för många.

Var även svårt att hitta motsvarande problem med stutter, eller att spel inte fungerade till en rad olika spel när det kom till din polares 2060 rtx, jag hittade en del trådar om de vanliga problemen som att någon köpt ett söndagsexemplar och fick byta ut det men det hittade jag även för 5700xt så där är de jämlika i kritik.

Men där var inte hela trådar där folk skriver upp en rad olika spel med diverse problem, du hittar kanske någon som behöver köra en Display Driver Uninstaller för att få ordning på sina problem men inte en tråd fylld med tonvis av folk som lider av samma problem för samma produkt.

Men kan du hitta 2060/2070 RTX trådar där massvis med folk klagar om att 5-6 stora speltitlar som har problem med drivrutiner får du gärna skicka dom länkarna till mig.
Och nej jag är inte intresserad av om AMD fixat problemen 2-3 månader senare, det skall fungera från dag 1, kanske 1 vecka MAX innan det skall fungera smärtfritt utan att behöva researcha om att stänga av funktioner etc.

Permalänk
Medlem

AMD har hitills haft betydligt sämre drivrutiner enligt mig, men nu har dom haft bra med intäkter ett tag och har troligen haft råd att anställa lite fler mjukvaru ingenjörer. Jag förväntar mig att drivrutinerna kommer att bli bättre i relativt rask takt, särskilt med tanke på hjälp dom får från Sony och Microsoft.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Statistiken på Prisjakt pendlade i början någonstans 3900. Gick ner 200-300kr 4 månader senare och landade på 3300 ca 6-8 månader efter lansering.
Så visst top prollen då är billigare än idag. Intel har haft högre priser på motsvarande modeller tycker jag. 10600k är 3300kr vid lansering 10700k närmare 5000.. ingen av de har smt så 8700k sitter typ där emellan.
Med denna gen så är amd på ca samma introduktionspris som intel. Dock kan tilläggas att z490 moderkort var ca 500-1000kr mer än B550 vid lansering.
Men ja, lägre priser har vi inte sett över tid, känns som att top dog sätts på ett nytt prissteg bara och resten är hyffsat samma.
Sen kan man inte skylla and för att sätta liknande priser då de bara åker sjuss på intels normalisering av priserna och passar på att skuta in bra med pengar i kassan för att förhoppningsvis i framtida generationer börja straffa Intel ner i precis också.
Även om intel helt plötsligt sänkte priserna och kom med 8700k när amd plötsligt visade sina zen prollar

Både 10600k och 10700k har HT.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Det är möjligt att priserna har breddats men när 8700k var i toppen av "konsumentcpuerna" så kostade den ~3500kr, nu är det väl uppe runt ~5000kr och nosar? Eller?

8700k fick ju ett lågt launch-pris tack vare just Ryzen-effekten.
Intels prissänkningar skedde redan i Broadwell:
https://www.tweaktown.com/news/56440/intel-rocked-core-over-ryzen-price-drops-begin/index.html

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Både 10600k och 10700k har HT.

Titta där är något jag missat att de faktiskt gjort bättre . Det är 9600k och 9700k som är utan iallafall

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/dgllmb/rx_5700_xt_owner...

Sorry försök igen.

Det är inget speciellt för mig att ett kort springer cirklar 1-2 år senare när spelet är gammalt.

Om du läste igenom min tråd så talade jag om att det skall fungera DAG 1.
Om du inte haft problem med just de spelen du spelat på ditt 5700xt så grattis för dig, du hittade ett kort som passade dig.
Sen så verkade det som om 5700xt har haft en hel del problem med svarta skärmar och diverse drivrutinsproblem för många.

Var även svårt att hitta motsvarande problem med stutter, eller att spel inte fungerade till en rad olika spel när det kom till din polares 2060 rtx, jag hittade en del trådar om de vanliga problemen som att någon köpt ett söndagsexemplar och fick byta ut det men det hittade jag även för 5700xt så där är de jämlika i kritik.

Men där var inte hela trådar där folk skriver upp en rad olika spel med diverse problem, du hittar kanske någon som behöver köra en Display Driver Uninstaller för att få ordning på sina problem men inte en tråd fylld med tonvis av folk som lider av samma problem för samma produkt.

Men kan du hitta 2060/2070 RTX trådar där massvis med folk klagar om att 5-6 stora speltitlar som har problem med drivrutiner får du gärna skicka dom länkarna till mig.
Och nej jag är inte intresserad av om AMD fixat problemen 2-3 månader senare, det skall fungera från dag 1, kanske 1 vecka MAX innan det skall fungera smärtfritt utan att behöva researcha om att stänga av funktioner etc.

Jag köpte mitt kort i januari och han köpte sitt i februari. Jag har inte haft några problem med mitt kort och kan inte påstå att min polare haft problem med sitt. Jag har kört säkert femtiotal spel med kortet och inga problem.
Jag vet att det fanns problem med drivrutiner i början men de hade åtgärdats när jag införskaffade mitt.
Jag bryr mig då inte hur kortet funkade dag ett. Alla köper intw kortet dag ett. Skulle jag aldrig gjort.

Men faktum kvarstår. Min polare köpte sitt 2060s för mer pengar än vad jag köpte mitt 5700xt och prestandamässigt är mott kort en hel del bättre.
Men på Elgiganten sa de till kompisen att RTX är för spel och han köpte den trots att jag tipsade honom om 5700xt.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zargoz:

Jag vet att det fanns problem med drivrutiner i början men de hade åtgärdats när jag införskaffade mitt.
Jag bryr mig då inte hur kortet funkade dag ett. Alla köper intw kortet dag ett. Skulle jag aldrig gjort.

Och där har vi orsaken till att vi är oense i frågan, du kunde läst mitt inlägg och förstått det från början.

Dagen då AMD sätter drivrutinerna från dag 1 och har bättre prestanda än motsvarande nvidia kort för ett mindre pris är dagen jag byter till ett AMD kort igen.

Skrivet av Zargoz:

Men på Elgiganten sa de till kompisen att RTX är för spel och han köpte den trots att jag tipsade honom om 5700xt.

Hade jag jobbat på Elgiganten och någon kommer och frågar om vilket grafikkort de ska köpa för spel så hade jag också sagt RTX för att slippa kunder som kommer för att lämna tillbaka sina grafikkort när spel X inte fungerar som det ska på release dagen.

Där har du anledningen, det är stabilitet som går före prestanda.

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda, dock inte riktigt tillräckligt för att jag ska släppa mitt 1080TI. Kanske next gen eller om AMDs svar har tillräckligt hög prestanda per krona.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Och där har vi orsaken till att vi är oense i frågan, du kunde läst mitt inlägg och förstått det från början.

Dagen då AMD sätter drivrutinerna från dag 1 och har bättre prestanda än motsvarande nvidia kort för ett mindre pris är dagen jag byter till ett AMD kort igen.

Hade jag jobbat på Elgiganten och någon kommer och frågar om vilket grafikkort de ska köpa för spel så hade jag också sagt RTX för att slippa kunder som kommer för att lämna tillbaka sina grafikkort när spel X inte fungerar som det ska på release dagen.

Där har du anledningen, det är stabilitet som går före prestanda.

Exakt vad jag menade. Folk som saknar kunskap ska helst inte rekommendera någon ett visst kort. Hade försäljaren haft kunskap så hade hen vetat att på den tiden var drivrutinsproblem knappast några problem längre.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zargoz:

Exakt vad jag menade. Folk som saknar kunskap ska helst inte rekommendera någon ett visst kort. Hade försäljaren haft kunskap så hade hen vetat att på den tiden var drivrutinsproblem knappast några problem längre.

Hur kan du garantera att det inte blir problem när ett nytt spel släpps?
Spel släpps hela tiden och just nu klarar Nvidia det bättre.
Kunskap bygger man på tidigare erfarenheter, om nu AMD har drivrutinsproblem så rekommenderar man inte kunder en produkt vars tillverkare är kända för att sätta stabilitet i andra hand.

Permalänk
Medlem

Tester på kort som inte existerar... Väntar på AMD imorgon, hoppas verkligen att de är seriösa. Vill gärna köra team AMD helt den här gången.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Holy hell. 2740kr i skatt mellan FE och Strix OC.

Ja, går snart inte att köpa elektronik i Sverige, när de lägger på så mycket skatter.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Någon som vet något klockslag när kortet släpps på torsdag?
Nvidias FE kort som inte går att köpa var de ju tal om kl 14.00.
Är det samma på de andra kortet som finns hos vanliga butiker?
Eller är det 00:01 som de går att beställa /dyker upp i lager (troligtvis inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Någon som vet något klockslag när kortet släpps på torsdag?
Nvidias FE kort som inte går att köpa var de ju tal om kl 14.00.
Är det samma på de andra kortet som finns hos vanliga butiker?
Eller är det 00:01 som de går att beställa /dyker upp i lager (troligtvis inte)

Verkar vara 14:00 som gäller (det säger både Proshop, Inet & Elgiganten).

Nu återstår det att se vad AMD har att komma med. Om dom inte imponerar så får det bli att slåss om ett 3070 på Torsdag!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Exydia:

Verkar vara 14:00 som gäller (det säger både Proshop, Inet & Elgiganten).

Nu återstår det att se vad AMD har att komma med. Om dom inte imponerar så får det bli att slåss om ett 3070 på Torsdag!

Yes, ska bli spännande att se vad AMD kommer med imorgon. Hoppas på 3070 fast billigare med tillgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Begagnat marknaden senaste månaden har varit helt sinnessjuk. Finns rätt många tomtar som betalat +7000:- för 2080 Ti.

Japp. Det var egentligen bara dagarna innan 3080 som det var nere och dippade på 5-5500kr begagnade sen när det "inte" fanns några kort så stack priset upp till 7000kr igen.

Om AMD har priser som liknar 3080s lanseringspris så lär de sjunka snabbt igen, finns ingen anledning till att lägga samma pengar på ett begagnat kort som för ett nytt med garanti som presterar likvärdigt.

Men ja, frågan är hur länge det dröjer för AMD att få korten från presenterade till att finnas ute i butik.

Permalänk
Medlem

Problemet nu är ju att AMD kommer ta samma pris som 3070 och 3080 kostar i butikerna. Har dom likvärdig eller bättre prestanda har dom väl ingen grund att ge bort pengarna. Framför allt om dom faktist kommer ha kort tillgängliga. AMD kommer tjäna både PR och pengar om dom gör detta riktigt. Hoppas bara dom kommer med drivare och kontrollpaneler som inte ger massa fel och förstörande buggar som tar tre månader att fixa. Allt handlar inte om Cyberpunk även om det är viktigt att sätta riktigt.

Undra om inte både AMD och Nvidia betalar ganska mycket för tidiga versioner av spelet för att tuna grejerna så tidigt som möjligt. Det hade i alla fall jag gjort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Förut kunde det förklaras med att folk inte trodde Nvidias påstående att 3070 skulle matcha 2080ti (inte för att +7000 kr är en bra deal oavsett, men ändå). Nu vet vi att 3070 gör det, dock faktiska priset för 3070 lite oklart. Om 3070 går att få tag på för 5500kr borde man nog inte köpa ett 2080ti för mycket mer än 4k kr. I praktiken tror jag de lär ligga runt 5000kr.

Edit bättre 1080ti modeller (strix tex) brukar gå för 4000kr på tradera nu för tiden, borde också sjunka.

Vad tycker du ett beg. 3070 borde kosta? Ett nyare kort brukar ju ha mindre risk att gå sönder.

IMO är 2080 ti fortfarande bättre så länge man inte kör RT och har 3GB mer minne. Men trevligt att gå ned i pris och effekt.

Jag tycker ett 1080 ti är värt 2500kr idag. Ett par hundralappar mer för bra kylare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies