Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Antingen är det pga Virtual Desktop uppdaterats eller så är det helt enkelt bara jag som bytte kanal på routern och startade om den.
Men nu flyter det som en dröm på max bitrate hela tiden 128MBits tror jag fick ut. (D-link dir 2660 Wifi5 router)
spelade Gorn och beat saber nyss och på Beat saber kan jag ärligt säga att jag kände ingen skillnad mot att köra Quest-versionen var otroligt tight som det aldrig någonsin varit tidigare.

Antingen är det Magi igen skapat av Guy godin (VD skapare) eller så behövde min router byta kanal eller bara startas om

Finns det något begripligt sätt att förstå hur kanal kopplar mot kanalbredd? Typ att 44 blir 80 MHz, eller så.

Och av nyfikenhet - har du jämfört nuvarande inställningar med din Quest 1? Tänkte på skillnad i max bitrate där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Finns det något begripligt sätt att förstå hur kanal kopplar mot kanalbredd? Typ att 44 blir 80 MHz, eller så.

Och av nyfikenhet - har du jämfört nuvarande inställningar med din Quest 1? Tänkte på skillnad i max bitrate där.

Jag vet inte riktigt men på min router kan man välja kanal och frekvens eller vad det kallas var för sig.
Det står Auto 40/60/80/80+80
Och kanal 40, var kanal 48 först.

Nej jag har inte provat mer med Quest 1 kan kolla imorgon vad jag får med den.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Har köpt en quest 2 och en https://www.inet.se/produkt/5410507/asus-rt-ax92u-aimesh-ax60... nu.

Det blir en dedikerad router endast för att driva quest:et. Men jag funderar på om det är ok att ha en trävägg mellan routern och questen?

Den är på rea nu för 1890 kr. Så ifall du betalade fullpris så kanske det är värt att skicka tillbaka den eller be dem om att få mellanskillnaden tillbaka eller något
https://www.inet.se/produkt/5410507/asus-rt-ax92u-aimesh-ax60...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Någon som har Elite Strap som vet ifall den funkar att ligga ner med (även om man får ha en kudde mellan)?

Permalänk
Medlem

Skall man slå på MU-MIMO om man bara har OCULUS Quest 2 ansluten till routern eller bättre att lämna inställningen av?

Tjänar man mycket latenstid på att slå av krypteringen? (tänkte köra med dold SSID och "only 802.11ax mode") samt okrypterat om man tjänade något på det vill säga

Måste säga att jag är grymt imponerad av Virtual Desktop, flyter jättebra och grymt snyggt. Känns väldigt responsivt också. Men man försöker ju alltid få bättre latenstider och högre inställningar att fungera, skall testa litegrann

Mycket imponerad över känslan av att spela VR, mycket mer indragen i spelet än jag kunnat föreställa mig och mycket bättre spelkänsla. Spelat Beat Saber, Pistol Whip, Space Pirate Trainer, Borderlands 2 VR och några fler titlar via VD. Spelar i 90 hz.

Äger inte OLED TV eller tidigare VR headset med OLED men jag tycker verkligen skärmen på Quest 2 är superbra, när man t.ex. håller vapen i händerna och flyttar dom närma ögonen och snurrar på dem och bara beundrar hur det ser ut, wow! helt magiskt.

Helt klart bästa datorprylen jag köpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Den är på rea nu för 1890 kr. Så ifall du betalade fullpris så kanske det är värt att skicka tillbaka den eller be dem om att få mellanskillnaden tillbaka eller något
https://www.inet.se/produkt/5410507/asus-rt-ax92u-aimesh-ax60...

tackar

Permalänk
Medlem

Nu har jag införskaffat Virtual Desktop och testat lite spel.

Märker inga latensproblem eller störningar i bild eller ljud, och kör med en dlink dir1960 med en i5 9600k + RTX2070.

Project Racing 2 wow!, äntligen kan man använda interiour-mode Sjukt häftigt att köra en gammal öppen sportbil och det känns verkligen som man sitter i sätet.

Hellblade - helt okej, men ingen wow känsla. Hade problem med kontrollers i det spelet.. eller så gjorde jag något fel.

The Forest - gick runt och njöt av skogen, tills 2 zombies dök upp, då tog jag av mig headsetet

Rise of the tomb raider vr fungerade inte. kom aldrig in i någon vr-värld.

Imorgon ska jag testa att spela Half Life Alyx.. är för trött idag för att testa

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Någon som har kollat på VR 3d 180/360 filmer på denna och kan kommentera hur bra headsetet är på det? FOV verka inte vara den bästa.

Permalänk
Medlem

Inväntar med spänning på black friday, har siktet inställt på Zen-Wifi CT8 enheter som förhoppningsvis kan ge bättre täckning än min ensamma router RT58

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Någon som har Elite Strap som vet ifall den funkar att ligga ner med (även om man får ha en kudde mellan)?

Jag har inte fått det bekvämt på något sätt mer än att stå/Sitta. Möjligen med en väldigt mjuk kudde och att man halvligger.

Permalänk
Medlem

Ack gjorde nog precis ett fatalt misstag. Visade frun Puzzling Places.... nu vart man av med questen för ikväll. 😂

Permalänk

https://store.steampowered.com/app/617830/SUPERHOT_VR/

Superhot VR är på midweek rabatt nu(40%), inte jättemycket on topic men

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitso:

Ack gjorde nog precis ett fatalt misstag. Visade frun Puzzling Places.... nu vart man av med questen för ikväll. 😂

Åh, tack för tipset! Det där ser ju fantastiskt ut om man haft en tuff dag!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Får väl även rekomendera "traVRsal - full immersion" och då framförallt pyramid delen. Kort men väldigt häftig Vr-upplevelse. Man måste ha relativt stor play zone dock.

Permalänk
Medlem

Fyfan körde en session med half life alyx genom virtual desktop. Helt genomsvettig fast jag stått stilla och illamående :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Fyfan körde en session med half life alyx genom virtual desktop. Helt genomsvettig fast jag stått stilla och illamående :P.

Nybörjare?
Körde du inte teleport?
Så inte helt stilla om du kör smooth rör på fötterna och rör dig i spelområdet. Utnyttja friheten med trådlösheten

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om du kör på 91 hur är upplevelsen då? Börjar det hacka eller får du också med olika mellanrum extrem lagg som gör att det känns som jelly?

Har också hört fläkten, mer som ett svagt sus inte att det låter som det tar i nått.

Btw beställde Elite battery strap idag, blev så less på "batteriet är snart slut varning" känns som man spelar länge sessioner oftare nu än tidigare, körde aldrig med Powerbank till Quest 1

När jag kör med 91 Mbps flyter det på riktigt bra i Space Pilot Trainer. Var som att köra kablad mot PC:n. När jag provar mer krävande spel såsom Boneworks hackar det riktigt mycket däremot. Tror det har att göra med PC prestandan mer än VD. BW är ju rätt krävande även när jag kör med CV1, och nu plötsligt körs det i nära 4k upplösning istället. Skulle gärna dra ner upplösningen till CV1:ans nivå så jag inte bryr mig om högre upplösning utan snarare slippa SDE. Kanske går?

Ang. suset hör jag det också när den låter normalt, men ibland får fläkten för sig att börja surra, något åt det här hållet: https://youtu.be/zkPxpwcwPqE
Hänt totalt 3ggr på 1 vecka, men idag har den varit tyst och bara hört suset. Ska utvärdera hur jag gör, är inte speciellt störande, men händer det ofta kan ju fläkten plötsligt lägga av. Så kanske blir att reklamera.

Angående komfort så kardborrade jag på ett USB batteripack jag hade liggande (8000mah, ca 240g), på bakstycket på originalbandet idag. Riktig gettomod men jisses vilken skillnad på komfort! Från att tidigare konstant behöva justera trycket mot ansiktet så kunde jag lira i över 1h utan problem. Att det mer än dubblat batteritiden på köpet är en stor bonus. Ett sånt här är det, köpt på Teknikmagasinet för länge sen men säljs inte där längre:
https://www.amazon.ae/Romoss-Solo-8000-mAh-Powerbank/dp/B007B...

Permalänk

Kan någon förklara varför i helvete min router återställer till kanal 44 när jag aktivt sätter den på ~120 på 5Ghz?

Har kollat alla relaterade inställningar, inget står på Auto eller så (det är från samma lista dessutom) så jag FATTAR inte varför skiten går tillbaks till standard kanalen där alla andra ligger och trycker??!

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Kan någon förklara varför i helvete min router återställer till kanal 44 när jag aktivt sätter den på ~120 på 5Ghz?

Har kollat alla relaterade inställningar, inget står på Auto eller så (det är från samma lista dessutom) så jag FATTAR inte varför skiten går tillbaks till standard kanalen där alla andra ligger och trycker??!

Vad är det för router?

Hittade följande ang. kanal ~120 som ingår i "H-bandet"

"Det sk H bandet gäller även i Sverige och här kan vi använda oss av betydligt högre uteffekt, 30 dB = 1W.
Dessa frekvenser får endast användas under förutsättning att DFS (Dynamic Frequency Select) finns som standardfunktion och i detta ska Radar Detection vara inbyggd, dvs att enheten startar om, och lägger sig på en ny frekvens om den upptäcker en störande frekvens."

https://www.nowire.se/kanaler-och-frekvenser-for-5-ghz/

Min grannes nätverk heter förövrigt "Susanne Router". Fnissade lite när jag såg det.

EDIT: Nån som testat concertVR? Verkar ju lite ballt men det kan ju vara kass oxå. Den konserten just jag är intresserad av är Thundermothers, men jag tar gärna åsikter från alla konserter såklart.

Undrar oxå om det är en engångsstream eller om man behåller konserten. Bäst vore ju om man kunde ladda ner med högre bitrate osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Fyfan körde en session med half life alyx genom virtual desktop. Helt genomsvettig fast jag stått stilla och illamående :P.

Om du kör med smooth rotation (snurra runt med tumspaken) är ett tips att köra med snap turning och/eller vända sig IRL istället. Smooth rotation är i min mening den värsta förbrytaren för illamående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om du kör med smooth rotation (snurra runt med tumspaken) är ett tips att köra med snap turning och/eller vända sig IRL istället. Smooth rotation är i min mening den värsta förbrytaren för illamående.

För allt half life har gjort väl så är just deras implementation av snurret väldigt dåligt. Det är det enda i half life som gör mig illamående men i spel som windlands 2 kan jag snurra runt helt utan problem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Elite strap med batteri är på ingång hos inet äntligen, måndag enligt prognos

https://www.inet.se/produkt/5411630/oculus-quest-2-elite-stra...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Fick min Quest 2 igår och jag är otroligt nöjd. Jag uppmärksammade dock att när jag kollar på objekt eller text som inte är helt centrerat i mitt synfält, så är de lite blurriga. Jag måste kolla rakt på texter för att det ska upplevas som mest tydligt att läsa. Någon annan som upplevt detta och förstår vad jag menar?

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

Fick min Quest 2 igår och jag är otroligt nöjd. Jag uppmärksammade dock att när jag kollar på objekt eller text som inte är helt centrerat i mitt synfält, så är de lite blurriga. Jag måste kolla rakt på texter för att det ska upplevas som mest tydligt att läsa. Någon annan som upplevt detta och förstår vad jag menar?

Det du beskriver kallas för Fixed Foveated Rendering. Det är något som görs för att spara på bandbredd och renderingskapacitet, och innebär att det som finns i mitten av ditt synfält renderas i högre upplösning än det som finns i periferin.

Här hittar du lite mera info om det: https://uploadvr.com/oculus-quest-dynamic-ffr/

Förhoppningsvis kommer framtida versioner av Quest att ha eye-tracking, så att centerpunkten flyttas med dina ögon.

Det används alltså inte i alla spel och upplevelser, och man blir snabbt rätt van. I vanliga fall flyttar man ju ofta sina ögon mera än huvudet, men när man blir van med VR så börjar man röra huvudet mer och håller ögonen mera stilla.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det du beskriver kallas för Fixed Foveated Rendering. Det är något som görs för att spara på bandbredd och renderingskapacitet, och innebär att det som finns i mitten av ditt synfält renderas i högre upplösning än det som finns i periferin.

Här hittar du lite mera info om det: https://uploadvr.com/oculus-quest-dynamic-ffr/

Förhoppningsvis kommer framtida versioner av Quest att ha eye-tracking, så att centerpunkten flyttas med dina ögon.

Det används alltså inte i alla spel och upplevelser, och man blir snabbt rätt van. I vanliga fall flyttar man ju ofta sina ögon mera än huvudet, men när man blir van med VR så börjar man röra huvudet mer och håller ögonen mera stilla.

Tack! Då vet jag att det är inte något fel med mitt exemplar

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Kan någon förklara varför i helvete min router återställer till kanal 44 när jag aktivt sätter den på ~120 på 5Ghz?

Har kollat alla relaterade inställningar, inget står på Auto eller så (det är från samma lista dessutom) så jag FATTAR inte varför skiten går tillbaks till standard kanalen där alla andra ligger och trycker??!

Kan någon förklara vad det här med kanaler på en router i över huvud taget är och om det är någonting jag borde bry mig om när jag kör Virtual Desktop trådlöst?

På tala om trådlöst Virtual Desktop så spelade jag Half-life Alyx för första gången igår. Jag har ett GeForce 1070 kort, 16 GB RAM och någon mellanklass CPU från första Zen-arkitekturen och efter att ha flyttat routern (någon helt vanlig whatever-modell som jag fått från Telenor) så att jag har fri sikt till den (har betongväggar) samt ställt ner överföringen till 50 mbps (vet bara att det inte alls funkar med 120 mbps, men har inte experimenterat med högre inställningar än 50 mpbs ännu) så tycker jag att allting funkar finfint (jag har även dragit ner till mediuminställningar på grafiken för att få lite extra flyt).

Det är möjligt att jag bara skrapar på ytan och skulle få en mycket snyggare upplevelse med ett fläskigare grafikkort, men för mig som tycker att First Contact och Anne Frank på Oculus Quest var mer eller mindre helt tillfredställande rent tekniskt så var ju detta bara en stor bonus. Spel där man åker eller där karaktären rör sig själv går fortfarande helt bort för min del ur ett åksjukeperspektiv (ska testa Star Wars: Squadrons senare; får se om jag ändrar uppfattning då). Det kan nämnas att jag i början upplevde upplevelsen rätt ryckig men detta avhjälptes när jag tände ytterligare en lampa i rummet, så det var bara något trackingproblem på grund av ljuset.

Jag testade även att köra lite med min link-kabel vilket var bra för att få någon form av riktlinje att jämföra med i förhållande till att köra Virtual Desktop trådlöst och experimentera med olika inställningar. Dock ser jag inte riktigt poängen med att köra trådat om man inte spelar någonting där ens karaktär är relativt stillastående/stillasittande eller om man bygger någon avancerad sladdupphängningsmekanism i taket. Jag har en beställning på en Reverb G2 som jag länge tänkt att jag fortfarande vill ta emot när den kommer för uppleva skillnaden mot Oculus Quest 2, men nu börjar jag bli tveksam. Känns som att jag bara (eventuellt) kommer att bli besviken på Questens prestanda samtidigt som jag ändå inte ser det som aktuellt att köra trådat, så jag funderar på om ignorance verkligen är bliss och jag inte ens borde testa G2:an. Att fritt kunna röra sig omkring i rummet utan att bry sig om någon sladd känns verkligen som sättet VR ska spelas på, i alla fall beträffande spel där man kan utnyttja denna stora rörelsefrihet.

När jag körde Half-life Alyx så fixade jag en så stor öppen yta som jag kunde i mitt vardagsrum och gick sedan saaaakta igenom spelet genom att försöka bygga upp en taktik där jag går så långt jag kan, vänder mig om 180 grader samtidigt som jag blundar och kör snapturning totalt 180 grader (här hjälpte det att ställa in så att man ser sin guardianzon bara genom att titta ner i golvet). Jag har inte fått till det helt ännu, men känslan att sakta öppna en dörr, försiktigt titta in i rummet och sedan kliva in i det ger helt klart en oändligt större inlevelse än att bara teleportera sig in där. Så nu har jag kommit på vad som verkligen kommer ruinera folk (eller mig) med VR: Det handlar inte om att man måste köpa en ny router och ett kraftigare grafikkort; det handlar om att man måste köpa en ny bostad! Jag vet inte hur stora områden Questen kan tracka, men jag har fantasier om att hyra en gymnastiksal (eller köpa en herrgård) för att verkligen kunna uppleva Half Life Alyx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

Tack! Då vet jag att det är inte något fel med mitt exemplar

Vill lägga till en sak i svaret att jag märkt att när man sätter på sig headsetet så kan en del av pannan ta i linsen så den får typ fettfläck på sig. Men jag får det bara på ovandelen av linsen

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@pluffo netflix använder rumt 25mbps för 4k video så 50 borde väl vara mer än tillräckligt för quest2.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@pluffo netflix använder rumt 25mbps för 4k video så 50 borde väl vara mer än tillräckligt för quest2.

Questen ska förhoppningsvis vara åtminstone 3 gånger så högre frekvent. Netflix är väl 24 FPS, vilket hade varit ospelbart.
Sen vet jag inte om jag alltid är så imponerad av Netflix kvalitet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det funkar inte alls så simpelt. En netflix-stream har en väldig tid på sig att komprimeras och dekomprimeras. Questen ska göra detta så snabbt som möjligt för att minska delayen så mycket som möjligt. Delay är största boven till att folk blir åksjuka i vr "utan anledning".

On-topic så har jag märkt att ifall man köttar på en hel del supersampling så kommer man undan med cirka 80, jag ser ingen skillnad i kvalité över det men under det minskar kvalitén en del.