Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-infora-til...

För att minska smittspridningen borde man väl ha längre öppettider istället för kortare? Tänker att man bör sprida ut kunderna över tiden. Lokaltrafiken borde öka istället för att minska om man ska minska trängsel?

"Minska smittspridningen", "begränsa antalet passagerare" och "reglera öppettider och antal besökare" kan lika gärna betyda precis det - längre öppettider och fler bussar/tåg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det som verkar speciellt med Tjeckien är ju att de inte hade någon ökning i våras, men väl nu. Centraleuropa har ju hanterat våren bra. En del i Tyskland varnar ju för Sveriges situation i våras, när man här togs på sängen. Så här står det i en artikel (https://www.vk.se/2020-10-19/tysk-lakare-det-far-aldrig-bli-s...):

Tjeckien har en allvarlig situation, för där ökar även mängden döda explosionsartat, inte enbart antalet smittade.

Se på trenderna från https://www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-repub...

Först antalet fall, och därefter antalet döda per dag.

https://i.imgur.com/RE7fUSA.png

https://i.imgur.com/stHzTU1.png

Det ser inte bra ut.

Min spekulativa tolkning är att allmänheten har tröttnat och när rekommendationer som ständigt fysiska avstånd, regelbunden handtvätt (själv verkar mitt avlopp inne vid toans handtvättskran ha fastnat igen av något - enskild tråd om det senare), inte spottprata eller prata med någon som har medvind gentemot dig, och stanna hemma när du inte känner dig bra bryts så blir det det naturliga resultatet. För detta sprids lika lätt som Spanska Sjukan även om det kanske inte har samma höga dödlighet.

Det kan möjligen spekulativt talat se ut så här: en viss andel har tröttnat med alla jobbiga rekommendationer att vissa skippar dessa medan andra kämpar på som TRODDE att andra i deras omgivning kämpade på lika mycket som så de hade mer tillit till dem (vågade vara kanske mer fysiskt nära dem för de tänkte att de var lika försiktiga) och då spred det till dem och senare till andra då de INTE visste att de helt plötsligt blivit smittade av dessa som tröttnat på den dagliga kampen med rekommendationerna.

Som sagt sprids det lätt så därav blir effekten snabbt påtaglig och explosionsartad i och med det otroliga asymptomatisk smittspridning vilket jag finner oerhört fascinerande i och med att då är det alltså vanlig utandning och spottprat som smittar?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Precis. I juni utropade man otroligt nog corona "besegrad", och sen togs man fullständigt på sängen från september och framåt. Inga rutiner, inga förberedelser, som att gå upp i ringen och låta moståndaren boxa sönder dig utan att ens försöka försvara dig.

De senaste veckorna har precis allting ökat lavinartat, både nya infektioner och sjukhusinläggningar samt dödsfall. Den tjeckiska inrikesministern Jan Hamáček sa för en vecka sen att 80 000 pågående sjukdomsfall är ett problem, kommer vi upp i 120 000 fixar inte vården det längre. Idag, den 19 oktober, ligger vi på drygt 100 000 och det ökar med ca 10 000 per dag. Några tillfrisknar också, men just nu är det många gånger fler som insjuknar än som tillfrisknar.

Sverige, som också har en befolkning på ca 10 miljoner, hade som värst ca 2 000 nya fall per dag. Här handlar det om en helt annan verklighet. Blir "intressant" att se hur sjukhusen hanterar denna tsunami de närmaste veckorna.

Det är viktigt att hålla isär fall per dag och döda per dag. Antalet fall per dag är mycket mer känsligt för variation i antalet tester.

Se på Belgien som likar Tjeckien i storlek. Här grafer från https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/

Även Belgien har en snabb ökning av "fall", men inte samma ökning av döda. Jag misstänker att Belgiens större puckel nu beror på bättre testmöjligheter. Den lägre siffran döda för Belgien jämfört med Tjeckien idag beror kanske på att de som var känsliga redan har strukit med i Belgien. Det betyder kanske att Finland och Norge sitter på tickande bomber.

Det är fortfarande många "kanske", "eventuellt" och "möjligen" i det här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tjeckien drabbades relativt lite i våras så befolkningen saknar immunitet nu. Min teori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Även Belgien har en snabb ökning av "fall", men inte samma ökning av döda. Jag misstänker att Belgiens större puckel nu beror på bättre testmöjligheter. Den lägre siffran döda för Belgien jämfört med Tjeckien idag beror kanske på att de som var känsliga redan har strukit med i Belgien. Det betyder kanske att Finland och Norge sitter på tickande bomber.

Det är fortfarande många "kanske", "eventuellt" och "möjligen" i det här.

Det ligger säkert mycket i det. Belgien har enligt https://ourworldindata.org/coronavirus-testing en andel av positiva tester utav samtliga tester på ca 12–13 %, medan den i Tjeckien ligger på omkring 25–30 %. Det indikerar att Tjeckien sannolikt de facto har en mycket större spridning, som testerna inte hinner fånga upp.

Sen hade Belgien många fall i våras också, det hade inte Tjeckien. Alla äldre, svaga, sjuka m.fl. i Tjeckien möter corona för första gången nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Det ligger säkert mycket i det. Belgien har enligt https://ourworldindata.org/coronavirus-testing en andel av positiva tester utav samtliga tester på ca 12–13 %, medan den i Tjeckien ligger på omkring 25–30 %. Det indikerar att Tjeckien sannolikt de facto har en mycket större spridning, som testerna inte hinner fånga upp.

https://i.imgur.com/wKiZmXq.png

Sen hade Belgien många fall i våras också, det hade inte Tjeckien. Alla äldre, svaga, sjuka m.fl. i Tjeckien möter corona för första gången nu.

I det här fallet spelar andelen tester inte någon större roll. det är förändringen i spridningen och dödsfallen som är relevant, och indikativ.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Min spekulativa tolkning är att allmänheten har tröttnat

Det jag kan se i min vardag är att i våras, när allt stängdes ner och det "funkade bra" (nästan ingen spridning) i Tjeckien, var det nästan ingen ute och alla hade munskydd på sig. Nu är det kanske en fjärdedel som inte täcker näsan med munskyddet, eller t.o.m. har det under hakan. Och folk trängs som vanligt. Skolorna körde på som vanligt fram till förra veckan, barer och restauranger likaså.

Det kan nog vara en 20–25 % som är trötta på restriktionerna och bara låtsas följa dem här i Tjeckien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

I det här fallet spelar andelen tester inte någon större roll. det är förändringen i spridningen och dödsfallen som är relevant, och indikativ.

Hmm, du menar alltså att det är irrelevant vilken andel av testerna som är positiva? Så om alla tre huvudindikatorer - nya fall, sjukhusinläggningar, dödsfall - ökar, så spelar andelen positiva tester ingen roll? Men det tyder väl ändå på att det finns en större spridning som inte fångas upp då man inte testar tillräckligt, dvs. nya fall skulle öka ännu snabbare om man testade, säg, 3x mer?

Dödsfallen ökar ju inte bara för att man testar mer, däremot får man väl en bättre indikation på ungefär hur många dödsfall man kan förvänta sig om 3–4 veckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Hmm, du menar alltså att det är irrelevant vilken andel av testerna som är positiva? Så om alla tre huvudindikatorer - nya fall, sjukhusinläggningar, dödsfall - ökar, så spelar andelen positiva tester ingen roll? Men det tyder väl ändå på att det finns en större spridning som inte fångas upp då man inte testar tillräckligt, dvs. nya fall skulle öka ännu snabbare om man testade, säg, 3x mer?

Dödsfallen ökar ju inte bara för att man testar mer, däremot får man väl en bättre indikation på ungefär hur många dödsfall man kan förvänta sig om 3–4 veckor?

Det är takten på förändringen av dödsfall som tydligast visar var man befinner sig. Min fåtöljbedömning är att Tjeckien befinner sig i början av en smärtsam tid. Det lär inte stanna vid några hundra dödsfall när lutningen (derivatan) ser ut som den gör.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det är lite av en ding-ding värld i kollektivtrafiksvärlden just nu, och inte på ett bra sätt.

Här nere är tåg och bussar är överfulla under rusningstid, till den gräns att bussar kör förbi hållplatser för att dom inte har plats till fler folk i bussarna och tågvärdarna vägrar lämna sina hytter av oro för att bli smittade när det står folk i gångarna på tågen.

Samtidigt så gnäller järnvägsföretagen och vill permittera och säga upp folk, vilket skulle leda till ännu färre avgångar --> ännu mer folk på avgångarna som faktiskt finns --> större smittspridning.

Ska bli intressant att se vad det är för lag dom vill lägga fram, jag hoppas det inte är något kontraproduktivt...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Möjligen utgår de ifrån att de har större och många fler tätare områden än vi i Sverige. Inte ens Stockholm kan jämföras med någon medelstor stad i USA utan att framstå som en fjärt i rymden sett till tätheten. Därför kanske de kan få en större Effect Size av maskanvändningen än vi i Sverige? Dock återstår kritiken kring att om folk använder det fel och/eller struntar i mer effektivare åtgärder i samma veva så blir det sämre än om folk endast följer de övriga råden framlagt i föregående paragraf.

Befolkningstäthet är väl en sak, en annan är andelen smittade som rör sig i befolkningen ("incidens" som artikeln pratar om). Rimligen så skalar effektiviteten hos munskydd med antalet gånger någon smittad person kommer för nära någon som kan smittas - oavsett om vi tittar på risken att bli smittad eller att smitta andra (med mask jämfört med utan).

Oavsett ingångsvärden så känns det som att maskpolicies främst skulle ha effekt i speciella sammanhang (t.ex. fullsatta pendeltåg på platser med tillräckligt hög smitta).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det är takten på förändringen av dödsfall som tydligast visar var man befinner sig. Min fåtöljbedömning är att Tjeckien befinner sig i början av en smärtsam tid. Det lär inte stanna vid några hundra dödsfall när lutningen (derivatan) ser ut som den gör.

Ok. Jag drar samma slutsats. Befarar dessutom att vårdplatserna tar slut, med mycket smärtsamma omprioriteringar som följd. Antalet patienter som vårdas på sjukhus har ökat i snitt med 225 per dag den senaste veckan, och även den kurvan pekar uppåt. I Sverige ökade det som snabbast vecka 13-14, då med ca 78 patienter per dag (från 1 461 patienter vecka 13 till 2 010 patienter vecka 14). Med tanke på att det är samma storlek på befolkningen ser det verkligen inte lovande ut - här har vi gått från 2 146 patienter i sluten vård 2020-10-11 till 3 721 patienter i sluten vård 2020-10-18.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Det är lite av en ding-ding värld i kollektivtrafiksvärlden just nu, och inte på ett bra sätt.

Här nere är tåg och bussar är överfulla under rusningstid, till den gräns att bussar kör förbi hållplatser för att dom inte har plats till fler folk i bussarna och tågvärdarna vägrar lämna sina hytter av oro för att bli smittade när det står folk i gångarna på tågen.

Samtidigt så gnäller järnvägsföretagen och vill permittera och säga upp folk, vilket skulle leda till ännu färre avgångar --> ännu mer folk på avgångarna som faktiskt finns --> större smittspridning.

Ska bli intressant att se vad det är för lag dom vill lägga fram, jag hoppas det inte är något kontraproduktivt...

Oof, det där lär bli värre till vintern när fler väljer kollektivtrafik för att de inte pallar med att skrapa rutorna på sina egna fordon...

Tågbiten låter riktigt obehagligt - som ett avsnitt ur The Walking Dead med zombies med portföljer på tågen under rusningstid?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Ok. Jag drar samma slutsats. Befarar dessutom att vårdplatserna tar slut, med mycket smärtsamma omprioriteringar som följd. Antalet patienter som vårdas på sjukhus har ökat i snitt med 225 per dag den senaste veckan, och även den kurvan pekar uppåt. I Sverige ökade det som snabbast vecka 13-14, då med ca 78 patienter per dag (från 1 461 patienter vecka 13 till 2 010 patienter vecka 14). Med tanke på att det är samma storlek på befolkningen ser det verkligen inte lovande ut - här har vi gått från 2 146 patienter i sluten vård 2020-10-11 till 3 721 patienter i sluten vård 2020-10-18.

Här en jämförelse mellan sex länder i Europa där alla har mellan 9 och 11 miljoner invånare. Jag visar dem både linjärt och logaritmiskt.

Vi ser här att andelen positiva tester nu är högst i Tjeckien som väntat kanske. Belgiens andel är nästan hälften, vilket också verkar stämma.

Det här var nytt för mig, då den här typen av data inte stämde särskilt väl i våras när jag följde det ideligen. Men, hur man testar och vilka som testas verkar stämma mycket bättre nu under hösten. I våras var det inte lika tydligt samband.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det här var nytt för mig, då den här typen av data inte stämde särskilt väl i våras när jag följde det ideligen. Men, hur man testar och vilka som testas verkar stämma mycket bättre nu under hösten. I våras var det inte lika tydligt samband.

Undrar om man kanske har bättre tester/testrutiner nu... Har ju hänt en hel del sen i våras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Undrar om man kanske har bättre tester/testrutiner nu... Har ju hänt en hel del sen i våras.

Nja, det som har hänt är att skiten är tillbaka, med större kraft verkar det som. Det går väldigt snabbt just nu. Vi har en tsunami som lär bli svår att undvika. Från https://www.theguardian.com/world/2020/oct/19/belgium-facing-...

Citat:

Belgium facing 'tsunami' of Covid infections, health minister says
Frank Vandenbroucke says situation in parts of country is ‘most dangerous in all of Europe’

Belgium is losing control of the second wave of the coronavirus pandemic and is very close to being overwhelmed by a “tsunami” of infection, the country’s health minister has said.

Det blir nog ingen utlandssemester nästa år heller.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det ären stor ökning av fallen här på Madeira. Nästan alla fall kommer utifrån, 97 av 106 aktiva fall. Alla som kommer till Madeira testas. Idag har 14 fall registrerats på flygplatsen.
Hoje há 14 novos casos positivos a reportar, pelo que a RAM passa a contabilizar 334 casos confirmados de covid-19 no território regional.
Trata-se de 14 casos importados (11 provenientes da Polónia, 1 do Reino Unido, 1 da Holanda e 1 da Região de Lisboa e Vale do Tejo).
Há 9 novos casos recuperados e 17 situações que se encontram hoje em estudo pelas autoridades de saúde.
São 106 os casos ativos, dos quais 97 são casos importados identificados no contexto das atividades de vigilância implementadas no aeroporto da Madeira e 9 são casos de transmissão local.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nja, det som har hänt är att skiten är tillbaka, med större kraft verkar det som. Det går väldigt snabbt just nu. Vi har en tsunami som lär bli svår att undvika.

Det blir nog ingen utlandssemester nästa år heller.

Blir en tuff höst/vinter, definitivt. Samtidigt som allt fler blir sjuka växer missnöjet bland yngre/friska individer som förlorar jobb och inkomst... Blir en rejäl soppa att hantera för samtliga inblandade politiker. Har några bekanta i 30-årsåldern som allt oftare pratar om att alla som inte kan hantera corona får låsa in sig så att den unga/friska majoriteten ska få leva ett drägligt liv. Rejäla motsättningar i vardande...

Gäller nog mer nere på kontinenten och mindre i Sverige.

Permalänk
Medlem

Stor ökning rent generellt ja, men det handlar mycket om mer och bättre testning som i din tur generar fler svar. Det intressanta är som alltid dödstalen där det går att se den faktiska dödsorsaken hos konstaterat fullt friska individer är covid och inget annat.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Problemet med att bara titta på dödsfallen är att det finns en rejäl eftersläpning. Har för mig att sjukhusinläggning i snitt inträffar en vecka efter första symptom och att dödsfall inträffar ytterligare någon vecka senare. Plockar siffrorna från minnet så man får nog ta dom med en nypa salt Men om smittotalen ökar kraftigt så kan man nog räkna med att få en liknande ökning av dödsfallen, fast med en fördröjning på 2-4 veckor.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MinscS2:

Det är lite av en ding-ding värld i kollektivtrafiksvärlden just nu, och inte på ett bra sätt.

Här nere är tåg och bussar är överfulla under rusningstid, till den gräns att bussar kör förbi hållplatser för att dom inte har plats till fler folk i bussarna och tågvärdarna vägrar lämna sina hytter av oro för att bli smittade när det står folk i gångarna på tågen.

Samtidigt så gnäller järnvägsföretagen och vill permittera och säga upp folk, vilket skulle leda till ännu färre avgångar --> ännu mer folk på avgångarna som faktiskt finns --> större smittspridning.

Ska bli intressant att se vad det är för lag dom vill lägga fram, jag hoppas det inte är något kontraproduktivt...

Det blir så bakvänt. Folk reser som tokar, men ingen vågar kontrollera biljetter, så folk lär sig att det inte är lönt att köpa nån -> färre intäkter.
Inte konstigt att det blir pannkaka av hela skiten.

Har hemmavecka denna veckan, riktigt skönt. Både för plånboken, miljön, men inte minst för det mentala välbefinnandet att slippa härja med lokaltrafiken.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Stor ökning rent generellt ja, men det handlar mycket om mer och bättre testning som i din tur generar fler svar. Det intressanta är som alltid dödstalen där det går att se den faktiska dödsorsaken hos konstaterat fullt friska individer är covid och inget annat.

Om jag tolkar dig rätt menar du att det enda måttet som betyder något för att följa smittspridning i världen är dödstalen hos konstaterst fullt friska individer. Vill du utveckla resonemanget lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Om jag tolkar dig rätt menar du att det enda måttet som betyder något för att följa smittspridning i världen är dödstalen hos konstaterst fullt friska individer. Vill du utveckla resonemanget lite?

Tycker att resonemanget är ganska glasklart, att smitta sprids är en sak, att folk blir smittade och sen dör (efter/med/utan vård etc) är en annan. Giesecke och även Tegnell har utvecklat det resonemanget mer så föreslår att man söker på vad de skrivit i ämnet för att få bra svar.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Tycker att resonemanget är ganska glasklart, att smitta sprids är en sak, att folk blir smittade och sen dör (efter/med/utan vård etc) är en annan. Giesecke och även Tegnell har utvecklat det resonemanget mer så föreslår att man söker på vad de skrivit i ämnet för att få bra svar.

Jag är fortfarande inte med på vad du menar faktiskt. Så som jag förstår ditt första inlägg menar du ju att det enda som betyder något är dödstal hos smittade individer, annars fullt friska. Att antal positiva tester inte betyder mycket är ju självklart då pretestprevalens i det icke-randomiserade stickprovet ger stort bias. Men varför skulle det enda rimliga i att modellera en så komplex situation vara just ditt endimensionella mått?

Jag känner inte igen ditt mått som viktigaste markör från sjukhuset jag arbetar på. Vi får löpande rapporter för att prognosticera hösten och framtiden i övrigt är inte ditt mått något som förs fram som extra viktigt. Om något följer vi indikation till inläggning på IVA. Dödstal är ju en faktor som i en överbelastningssituation helt skjuter i taket och är starkt beroende på vilken vård som finns tillgänglig. Det ger dessutom eftersläpning.

Jag är som sagt nyfiken på hur du tänker kring ditt mått och jag noga i yrket/fritid följt denna pandemi och är fortfarande inte med på hur du menar att ditt sätt att mäta är det enda rimliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag är fortfarande inte med på vad du menar faktiskt. Så som jag förstår ditt första inlägg menar du ju att det enda som betyder något är dödstal hos smittade individer, annars fullt friska. Att antal positiva tester inte betyder mycket är ju självklart då pretestprevalens i det icke-randomiserade stickprovet ger stort bias. Men varför skulle det enda rimliga i att modellera en så komplex situation vara just ditt endimensionella mått?

Jag känner inte igen ditt mått som viktigaste markör från sjukhuset jag arbetar på. Vi får löpande rapporter för att prognosticera hösten och framtiden i övrigt är inte ditt mått något som förs fram som extra viktigt. Om något följer vi indikation till inläggning på IVA. Dödstal är ju en faktor som i en överbelastningssituation helt skjuter i taket och är starkt beroende på vilken vård som finns tillgänglig. Det ger dessutom eftersläpning.

Jag är som sagt nyfiken på hur du tänker kring ditt mått och jag noga i yrket/fritid följt denna pandemi och är fortfarande inte med på hur du menar att ditt sätt att mäta är det enda rimliga.

Exempelvis blir x antal smittade varje år av ex säsongsinfluensan och andra liknande sjukdomar men det är inget man generellt lägger någon större vikt vid rent allmänt vad jag erfar, även om dödstalen kan vara ganska stora. Det är då ganska underligt att det nästan bara fokuseras på om en viss smitta ökar då det enligt mig vore mer intressant att veta om man också ser en ökad dödlighet för friska människor, dvs hur farlig är det generellt sett för den stora populationen etc, vilket i sin kan föranleda förändrad hantering av det. Vi borde sett mer diskussion kring smitta av influensor då den verkar ha samma dödlighet hittills, men det gör vi inte.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Exempelvis blir x antal smittade varje år av ex säsongsinfluensan och andra liknande sjukdomar men det är inget man generellt lägger någon större vikt vid rent allmänt vad jag erfar, även om dödstalen kan vara ganska stora. Det är då ganska underligt att det nästan bara fokuseras på om en viss smitta ökar då det enligt mig vore mer intressant att veta om man också ser en ökad dödlighet för friska människor, dvs hur farlig är det generellt sett för den stora populationen etc, vilket i sin kan föranleda förändrad hantering av det. Vi borde sett mer diskussion kring smitta av influensor då den verkar ha samma dödlighet hittills, men det gör vi inte.

Hur drar du slutsatsen att det är samma dödlighet? Hur förklarar du t.ex. detta?

Det har alltså dött ca 60 000 fler personer i England i år jämfört med snittet för 2014-2019. (Källa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Hur drar du slutsatsen att det är samma dödlighet? Hur förklarar du t.ex. detta?

https://i.imgur.com/DgMTlKV.png

Det har alltså dött ca 60 000 fler personer i England i år jämfört med snittet för 2014-2019. (Källa)

Tittar på svensk statistik, exempelvis: Sveriges två corona-månader inte mer dödliga än 90-talets influensa – men det innebär inte att allt är normalt

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Gissningsvis har den allmänna försiktighet som finns kring corona lett till att många andra dödsfall kunnat undvikas. När det handlar om ett globalt virus tycker jag att det är rimligt att se det i ett globalt perspektiv, och där finns det gott om indikationer på att dödligheten stiger, både absolut och relativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Hur drar du slutsatsen att det är samma dödlighet? Hur förklarar du t.ex. detta?

https://i.imgur.com/DgMTlKV.png

Det har alltså dött ca 60 000 fler personer i England i år jämfört med snittet för 2014-2019. (Källa)

Se figur 1 här: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/s...
Uppenbarligen är toppen från covid-19 högre än andra toppar 2016-2020 i England.
Man kan också se att dödligheten i befolkningen i England var tillbaka på normala nivåer vecka 39. Så åtminstone första vågen kan man anse ha gått över. Jämfört med runt halvmiljonen döda per år så är 60000 överdödlighet 10-15 % extra i ett av de länder som drabbats hårdast.

Det är redan värre än en vanlig säsongsinfluensa. Men är det värre än de svårare säsongsinfluensor som kommer med 20-30 års mellanrum?

HongKonginfluensan:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hongkonginfluensan
"Antalet döda i världen beräknas till 1 miljon"
Världens befolkning 1970 var ca 3700 miljarder
Nu 7800 miljarder: https://www.worldometers.info/world-population/
Med dagens befolkning i världen skulle HongKong-influensan motsvara 2 miljoner döda (med sättet att räkna då).
Vi är nu uppe i 1,1 miljoner döda i världen i covid-19. Men vet inte ännu hur det slutar och om sättet att räkna är detsamma.

Enligt wikipedia påverkades Sverige så här av Hong Kong influensan:
"De samhälleliga konsekvenserna, så som de framgick i medierna, var relativt få. En tydlig konsekvens av massinsjuknande i influensa blev att det var svårt att komma fram till Televerkets SOS-central och mycket svårt att komma till läkare och sjuksköterskor. Besöksförbud infördes på sjukhusen, och operationer fick skjutas upp. Däremot framkom en viss kritik mot regeringen för dålig beredskap mot Hongkong-influensan, där man menade att en bättre tillgång på vaccin tidigare hade minskat insjuknandefrekvensen påtagligt."

Denna artikel är också intressant:
https://emanuelkarlsten.se/darfor-dog-fler-svenskar-under-en-...
"10 458 svenskar dog under april månad, enligt preliminär statistik. Det är ovanligt högt, eftersom det varje år dör totalt runt 90 000 svenskar. Men i december 1993 dog 11 057 svenskar. Detta på en befolkningsmängd som var betydligt lägre i dagens Sverige. Och räknar man så finns många fler månader som var värre, till exempel januari 2000. Då dog det 110,8 per hundra tusen invånare, jämfört med nu i april, tjugo år senare, då snittet blev 101,1."

Så trots att det är eländigt nu så har det varit ungefär lika eländigt många gånger tidigare. Men det kan gå 20 år mellan gångerna så folk glömmer det. Förr har det varit en liten notis i tidningen. Nu är det masshysteri. Är det befogat med masshysteri? Eller tystade man ner det förut för att undvika panik i befolkningen? Min teori är att tidningarna tjänade pengar ändå på sina lokala annonser och folk som prenumererade eller köpte lösnummer. De behövde inte överdriva för att få klick på internet. Myndigheterna fokuserade på att få samhället att fungera med så små störningar som möjligt. Det gör man nu också men så klart påverkas alla av nyhetsflöden och människorna som styr kanske därför fattar mindre rationella beslut?

Permalänk

Hallihallå folkerz.
Jag har inte orkat läsa genom alla de - snart 400! - sidor som föregår denna, utan jag har hoppat in och läst lite då och då. Vad jag har kunnat konstatera är att det verkar finnas ganska polariserade meningsuppfattningar bland de som skriver.

Nåväl.... här är min lilla uppfattning om saken. Jag kanske också skulle nämna att jag jobbar inom vården. Lungsjukvården (Lung- och Allergisektionen) på ett sjukhus, för att vara mer precis.

Jag har lite svårt med folk som säger att det här är som en vanlig influensa. Jag har svårt att greppa hur människor tycker att det är ungefär lika farligt och att dödligheten per månad/år är ungefär lika hög som vanligt. Jag skulle också vilja passa på att säga att en av - i mitt tycke - mest jobbiga aspekterna av Covid är att det verkar som om vissa får förändringar i lungorna som vi inte ens vet om de någonsin går till sig. Återhämtningstiden - i de fall de återhämtar sig alls - är också _betydligt_ längre för de som dragit på sig Covid-19 än de som får influensa.

Nåväl. Jag ska inte dra iväg allt för mycket i textmassorna. Jag vill bara ställa följande fundering till er.
Vi kan väl vara rätt så överens om att vi ser en överdödlighet under vissa månader under året. Den här överdödligheten har vi haft TROTS att vi har infört social distansering, arbetat hemifrån, spritat händerna så att de kan bevaras i århundraden, 70-plussare har isolerats, sjukvården i hela riket har varit i stabsläge, alla tillgängliga resurser har satts in (och i förekommande fall skapats), extra vårdavdelningar har öppnats, extra IVA-platser skapats och så vidare, med mera, yada yada, et cetera.

Allt det jag har rabblat ovan har - i alla fall på mitt sjukhus - inneburit att vi knappt har haft ett enda Influenza-fall på någon avdelning (och ej heller inom boenden inom kommunen) och vi har haft 2 fall av vinterkräksjuka. Influenza A och vinterkräksjuka brukar i vanliga fall ta en del av våra sjukaste/svagaste patienter/gamlingar varje gång de dyker upp.

Så - till min fundering.
Ni alla som tycker att det inte är värre än en vanlig influensa... Hur tror ni att det hade sett ut UTAN alla de extraordinära insatser som gjorts för att bromsa smittan, behandla sjuka och förebygga smittspridning?

/SheRe_KhaN