3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombs:

https://www.komplett.se/product/1170423/datorutrustning/dator...
Komplett verkar ha Zotac i lager. 7st i skrivande stund.

Edit: försvann snabbt som attans

Bra tips!

Man blir rätt trött när man suttit och väntat sen 15.10 på releasedagen på sitt Zotac non OC från Komplett och sen slentriansläpps det 7 OC kort där. De har alltså betat sig genom den kö de hade på OC-korten och hade över.

Jag skyller inte på någon annan än mig att jag snålaste och valde Non OC, men det svider ändå.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Har samma datum som dig, sist fick jag ett meddelande dagen efter jag skulle fått leverans så finns fortfarande tid

Men skulle inte tro att det kommer något innan januari från Elgiganten.

Haha okej så pass, Får se om det kommer något mess imorgon då.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Dom heter Galax på asiatiska marknaden och tillverkar snabbaste grafikkorten i världen bortsett från k1ngp1n-modellerna.
https://www.galax.com/en/graphics-card/hof.html

Dessutom samma ägare som Palit/Gainward och är/var världens största tillverkare.

De är nästan alltid billigast av alla märken och ett av de bästa.
Alltid varit supernöjd med KFA2.

Nu sist blev det ett Gigabyte 3080 Gaming OC och strömkontakterna var sönder. Av de 5 KFA2-korten jag ägt har det aldrig varit något problem. Går väldigt svalt och de klockar bra.

Hade ett 980 TI HOF med Bitspower vattenblock: https://thinkcomputers.org/wp-content/uploads/2015/06/GALAX-G...

Undrar om 3080 eller 3090 kommer få HOF varianter. Problemet är att man måste vänta sjukt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Bra tips!

Man blir rätt trött när man suttit och väntat sen 15.10 på releasedagen på sitt Zotac non OC från Komplett och sen slentriansläpps det 7 OC kort där. De har alltså betat sig genom den kö de hade på OC-korten och hade över.

Jag skyller inte på någon annan än mig att jag snålaste och valde Non OC, men det svider ändå.

Det var tillomed över 28 OC kort som släpptes på komplett idag.. var ute o åkte när ja såg det så hann inte posta här när jag såg det

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zycore90:

Verkar så. Jag var nr 1 i kön hos Dustin så förhoppningsvis får någon av er här "mitt" kort.

Då är jag ny 1a i kön.

Får se hur länge mitt tålamod varar.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mouldi145:

Problemet är att man måste vänta sjukt länge.

Problemet är att de kostar en njure eller två.
Även om KFA2 inte är lika högt binnade brukar de klocka rätt ordentligt och är en bra kompromiss sett till pris/prestanda tycker jag.
Det går alltid att flasha in HOF-bios om korten använder sig av lika många anslutningar/strömkablar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Från att ha flyttats från 22:a oktober till 27:e oktober tidigare idag så har nu komplett flyttat mitt 3080 TUF till 7:e november. Så 3x5 dagar idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Då är jag ny 1a i kön.

Får se hur länge mitt tålamod varar.

Kanske lite trista men inte så förvånande nyheter. Men jag ringde kundtjänst idag och fick prata med en snäll tjej som tog en lite närmare titt på hur status såg ut (la själv en beställning runt 18-19 tiden den dagen).
Det finns inga som helst uppgifter på när kort dessa Auros master kort kommer in. Inte ens ett ungefärligt datum.

Yup, jag avbokade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hett av pressarna:
https://www.webhallen.com/325476 (Zotac 3080 Trinity OC)
Ser ut att kunna få sin backorder nollad nästa vecka och bör lämna några kort lediga.

/Patrik (Pliind)
Nu är jag tillbaka, dock gäller det som tidigare, kan ej svara på PM, har ej möjlighet att kolla när, var hur en leverans är påväg, allt jag vet står på produktsidorna

Ah nice. Beställde ett runt 10.30 idag faktiskt. Kommer inte ihåg hur många som var i kön redan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Det var tillomed över 28 OC kort som släpptes på komplett idag.. var ute o åkte när ja såg det så hann inte posta här när jag såg det

Galet. Kul att det rör på sig ändå. Även om det endast verkar vara OC-kort.

Men dett måste ju luckra upp alla andra köer också. Folk får sina kort och avbokar om de har flera andra.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Från 1 till 12 november idag Rätt väntat iofs. Jag har ärligt talat inte så brådis för måste ändå bestämma mig om helt nytt system så det är bra om jag hinner få tag på exempelvis zen3 eller vad det nu blir innan kortet kommer.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Kan inte Komplett bara ta ett datum långt bort istället för att hela tiden byta datum? Från att ha beställt mitt 3080 Strix OC där den 17e September, till att få datum flyttade konstant är väldigt frustrerande. Jag kan förstå de första 2 veckorna där ASUS själva var sega med att få ut sina Strix-kort att Komplett då flyttade fram ett par gånger. Men nu har jag gått från slutet av September, till den andra Oktober, till 12e Oktober, Till 22e Oktober, till 27e Oktober och nu till 7e November. Om mitt kort inte kommer förrän i December eller 2021 så meddela det då istället för att flytta datumet hela tiden så att jag inte får upp mina förhoppningar. Det börjar bli så transparent att de gör såhär bara för att man inte ska avbeställa.

Permalänk
Skrivet av Arizato:

Kan inte Komplett bara ta ett datum långt bort istället för att hela tiden byta datum? Från att ha beställt mitt 3080 Strix OC där den 17e September, till att få datum flyttade konstant är väldigt frustrerande. Jag kan förstå de första 2 veckorna där ASUS själva var sega med att få ut sina Strix-kort att Komplett då flyttade fram ett par gånger. Men nu har jag gått från slutet av September, till den andra Oktober, till 12e Oktober, Till 22e Oktober, till 27e Oktober och nu till 7e November. Om mitt kort inte kommer förrän i December eller 2021 så meddela det då istället för att flytta datumet hela tiden så att jag inte får upp mina förhoppningar. Det börjar bli så transparent att de gör såhär bara för att man inte ska avbeställa.

Om du vill kan du beställa hos Elgiganten istället. Där har det stått ”förväntad leverans januari 2021” sedan start.

Jag tror de gör sitt bästa med att hålla tiderna uppdaterade på ett schysst sätt. Men som Asus-David sa här i tråden så verkar de – delvis på grund av tredjepartstillverkarna – bli tvungna att skjuta på planerade leveranser, eftersom det kommer för få kretskort från Nvidia. Det innebär så klart att även ÅF så som Komplett får skjuta fram sina datum.

Korrigerade meningsbyggnader lite, så att det blir enklare att läsa inlägget.
Permalänk
Medlem

3080 strix oc beställd på komplett kl1457 flyttad till 1 november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Bra tips!

Man blir rätt trött när man suttit och väntat sen 15.10 på releasedagen på sitt Zotac non OC från Komplett och sen slentriansläpps det 7 OC kort där. De har alltså betat sig genom den kö de hade på OC-korten och hade över.

Jag skyller inte på någon annan än mig att jag snålaste och valde Non OC, men det svider ändå.

Man kan ju inte direkt byta nu heller när priset gått upp. Så här sitter man och väntar. Hoppas det börjar dyka upp non-OC snart av Zotac också, kan ju inte vara så stora köer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Man kan ju inte direkt byta nu heller när priset gått upp. Så här sitter man och väntar. Hoppas det börjar dyka upp non-OC snart av Zotac också, kan ju inte vara så stora köer?

Oj hade fan heeelt missat att priset gått upp?? Wtf. Min Asus TUF OC jag beställde för 7 990,00 går för 9100 nu? Fan vad surt för alla som vill ha ett kort nu :/

Permalänk
Inaktiv

Har följt tråden dåligt på senaste så en nyfiken fråga. Är det någon som fått Strix-kort från Elgiganten? 3080 eller 3090. Beställde ett 3090 Strix OC 14.57 på releasedagen och har orderbekräftelse från 14.58. Inte hört ett pip från dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Oj hade fan heeelt missat att priset gått upp?? Wtf. Min Asus TUF OC jag beställde för 7 990,00 går för 9100 nu? Fan vad surt för alla som vill ha ett kort nu :/

Intro priserna för Asus gick upp efter 16e. Men alla andra märken hade begränsat antal som tog slut första dagen. Jag tänkte ju att en OC är onödigt att betala extra för, kan man ju göra själv. Ångrar det bittert nu när man kunde fått sitt kort för någon hundralapp extra en månad tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Man kan ju inte direkt byta nu heller när priset gått upp. Så här sitter man och väntar. Hoppas det börjar dyka upp non-OC snart av Zotac också, kan ju inte vara så stora köer?

Nej precis. Man har ju låst in sig. Bara att vara duktig och sitta och vänta.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Mitt TUF OC kort från Komplett ändrades från den 12e till den 7e november
Så lite framsteg iaf.
Beställde den 19e

Vilken tid? Jag beställde vid 17-tiden och mitt ligger kvar på 12e november

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

Visste faktiskt inte att CDON får produkter från Inet. Men jag håller med, har aldrig haft en dålig erfarenhet med Inet förut och jag har handlat hos dem sedan 2011. Tycker inte om hur dem valt att hantera information kring deras status med 3080/90 men hur som helst så hade man inte fått sitt kort snabbare även om de gick ut med den informationen, så jag vet inte hur arg man ska vara på dem egentligen.

Jävla skev launch hur som helst.

Även om man inte får sitt kort snabbare så är det relativt trevligt med info, är väll lite som att spåra sitt paket med posten går inte snabbare bara för att man kan göra det, men är trevligt och se när det närmar sig. Kan inte tänka mig något annat fall där man lägger 8-10 000kr på något och sen bara tänker att det kommer när det kommer.

Hade nog även varit trevligt för en stor del av deras support att slippa alla frågor om 3000 serien som dem inte kan svara på. Tycker helt ärligt webhallen har hanterat detta mycket bättre med sin lista på ca vilken plats man bör ligga på. Det enda vi vet just nu är typ att dem fick en leverans för 2 veckor sen med 42 kort.

Inte direkt ett bra sätt att få "goodwill" även om dem nu kanske inte tappar en enorm mängd av kunder endå.

Tycker att någon från Inet borde ha sett att folk är en aning frustrerade över deras brist på information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Vilken tid? Jag beställde vid 17-tiden och mitt ligger kvar på 12e november

jag beställde 15.00 fortfarande 12 November jag med

Permalänk
Skrivet av Resania:

Även om man inte får sitt kort snabbare så är det relativt trevligt med info, är väll lite som att spåra sitt paket med posten går inte snabbare bara för att man kan göra det, men är trevligt och se när det närmar sig. Kan inte tänka mig något annat fall där man lägger 8-10 000kr på något och sen bara tänker att det kommer när det kommer.

Hade nog även varit trevligt för en stor del av deras support att slippa alla frågor om 3000 serien som dem inte kan svara på. Tycker helt ärligt webhallen har hanterat detta mycket bättre med sin lista på ca vilken plats man bör ligga på. Det enda vi vet just nu är typ att dem fick en leverans för 2 veckor sen med 42 kort.

Inte direkt ett bra sätt att få "goodwill" även om dem nu kanske inte tappar en enorm mängd av kunder endå.

Tycker att någon från Inet borde ha sett att folk är en aning frustrerade över deras brist på information.

Jag håller med dig helt och hållet. Som sagt, första gången jag faktiskt är besviken på Inet. Tycker dem borde skött det bättre.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Då är jag ny 1a i kön.

Får se hur länge mitt tålamod varar.

Jag kände likadant i förmiddags men har funderat om lite.

Det verkar inte som att någon butik kan ge pålitliga leveransbesked ännu, och av någon anledning vill de flesta butikerna inte bara erkänna det. Jag var först inställd på att avboka av principskäl, men det verkar ju som alla har samma problem.

Det verkar ju vara brist på pålitliga leveransbesked hela vägen från Nvidia, kanske t o m Samsung i detta fallet. Katten på råttan och råttan på repet, alla gissar och gissningarna vidareförmedlas.

Jag tror att Dustin förväntade sig att få kort, Gigabyte förväntade sig att leverera kort, osv. Jag kan inte klandra dem egentligen, och det verkar inte finnas något jag kan göra som ger mig ett kort snabbare så jag kan lika gärna låta bokningen ligga.

Jag har då en bokning på "förnuftkortet" TUF låst på under 8000:- och en bokning på "dude wtf"-kortet Master. Det får bli en överraskning vilket som kommer först, kommer bli rätt så glad oavsett.

TUF'et verkar vara det bästa 3080't under 8000, och även om mastern är för dyrt egentligen så kan det vara värt merpriset bara för känslan att lyfta det monstret ur lådan. (Åtminstone om det kommer först!)

Gissar att endera kortet kommer senast i november, och om inte så hinner man ju fundera på både BigNavi och 20-gigsversionen medan man fortfarande har pengarna kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag kände likadant i förmiddags men har funderat om lite.

Det verkar inte som att någon butik kan ge pålitliga leveransbesked ännu, och av någon anledning vill de flesta butikerna inte bara erkänna det. Jag var först inställd på att avboka av principskäl, men det verkar ju som alla har samma problem.

Det verkar ju vara brist på pålitliga leveransbesked hela vägen från Nvidia, kanske t o m Samsung i detta fallet. Katten på råttan och råttan på repet, alla gissar och gissningarna vidareförmedlas.

Jag tror att Dustin förväntade sig att få kort, Gigabyte förväntade sig att leverera kort, osv. Jag kan inte klandra dem egentligen, och det verkar inte finnas något jag kan göra som ger mig ett kort snabbare så jag kan lika gärna låta bokningen ligga.

Jag har då en bokning på "förnuftkortet" TUF låst på under 8000:- och en bokning på "dude wtf"-kortet Master. Det får bli en överraskning vilket som kommer först, kommer bli rätt så glad oavsett.

TUF'et verkar vara det bästa 3080't under 8000, och även om mastern är för dyrt egentligen så kan det vara värt merpriset bara för känslan att lyfta det monstret ur lådan. (Åtminstone om det kommer först!)

Gissar att endera kortet kommer senast i november, och om inte så hinner man ju fundera på både BigNavi och 20-gigsversionen medan man fortfarande har pengarna kvar.

Dustin borde skicka dig ett tack! Du fick mig "off the ledge" så att säga. Ger Dustin veckan ut.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem

Elgiganten kör fortfarande med 7825:- och 100+ webblager på Asus TUF. Undrar hur många stackars som sitter i den kön nu? Kul om de om 2 månaders väntan "Det var fel i systemet, priset skulle ha höjts, så vi annulerade din order".

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Elgiganten kör fortfarande med 7825:- och 100+ webblager på Asus TUF. Undrar hur många stackars som sitter i den kön nu? Kul om de om 2 månaders väntan "Det var fel i systemet, priset skulle ha höjts, så vi annulerade din order".

Vad skulle hända om Giganten skulle kursa? Är allas pengar då förlorade?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Vad skulle hända om Giganten skulle kursa? Är allas pengar då förlorade?

Kommer inte ihåg exakt hur det fungerar men tror att har du på kredit får du tillbaka av ditt kreditkortsbolag, annars får du vänta och hoppas på att konkursuppdelningen ger dig dina pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Undras när jag får mitt kort?

Webhallen Centrallager
2020-09-19 18:25
Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
324099 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.
Webhallen
2020-09-19 18:25
Order mottagen.
ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
Artikelnr: 324099 Lång leveranstid!
1 st à 10 390 kr

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Undras när jag får mitt kort?

Webhallen Centrallager
2020-09-19 18:25
Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
324099 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.
Webhallen
2020-09-19 18:25
Order mottagen.
ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
Artikelnr: 324099 Lång leveranstid!
1 st à 10 390 kr

2 dagar efter lansering, ooof, ser ut som du borde ligga en ~340-360 i kön skulle jag gissa. Men de har ju fått in ett antal Strix OC på Webhallen så skulle nog gissa en 3-6 veckor.