Xiaomi introducerar trådlös laddning med effekt om hela 80 watt

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi introducerar trådlös laddning med effekt om hela 80 watt

Tekniken har högre effekttillförsel än de flesta sladdanslutna laddare och ska ge full laddning på blott 20 minuter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det är ganska sjukt hur snabbt den trådlösa laddningens utveckling gått egentligen. Några år sedan var det sjukt coolt och ett helt nytt koncept. Nu kan de trycka ut, enligt uppgift, 80 watt vilket räcker gott till de flesta laptops. Väldigt häftig teknik!

(Kanske får kolla volt/ampere också för tyngre grejer men ändå rätt så ballt!)

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad livslängden på ett batteri som laddas i 80w trådlöst dagligen (eller hur ofta det nu krävs) är, samt hur varmt det blir under laddning. Min Samsung s8 jag hade blev ju kokhet tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Imponerande! Kul för Xiaomi.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag undrar vad livslängden på ett batteri som laddas i 80w trådlöst dagligen (eller hur ofta det nu krävs) är, samt hur varmt det blir under laddning. Min Samsung s8 jag hade blev ju kokhet tex.

Det där går ju att styra med mjukvara som det görs i elbilar. Dvs att man aldrig laddar batteriet 0%-100% utan mer 10-90 %. I elbilar står det ju att man har 100% laddning, men skärmen ljuger dig rätt upp i huvet. Egentligen så kanske du har laddat batteriet till 90% eller 95%. Samma sak gäller vid 0%, när bilen säger att "nu köra jag inte en enda centimeter till!" så har du säkert 5-10% kvar och skulle egentligen kunna köra flera kilometer/mil till.

Tyvärr vill inte mobiltillverkarna att batteriet ska hålla längre eftersom då köper inte folk ny mobil varenda år

Permalänk
Medlem

Det är ju imponerande men nyheten vi hade behövt från Xiaomi som länge levererat imponerande hårdvara vore ju: Xiaomi slutar skicka telefoner med sin nerbloatade skräpvariant av Android

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Låter som det kommer bli varmt?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Värd att se för den som funderar på att skaffa mobil med galen fast-charge (youtube).

The problem with Fast Chargers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Imponerande! Kul för Xiaomi.

Det där går ju att styra med mjukvara som det görs i elbilar. Dvs att man aldrig laddar batteriet 0%-100% utan mer 10-90 %. I elbilar står det ju att man har 100% laddning, men skärmen ljuger dig rätt upp i huvet. Egentligen så kanske du har laddat batteriet till 90% eller 95%. Samma vid 0%, när bilen säger att "nu köra jag inte en enda centimeter till!" så har du säkert 5-10% kvar och skulle egentligen kunna köra flera kilometer/mil till.

Tyvärr vill inte mobiltillverkarna att batteriet ska hålla längre eftersom då köper inte folk ny mobil varenda år.

Min Samsung platta stödjer dock att man ändrar batteriets max-kapacitet. Dvs 80% blir det nya 100%. Osäker på om min s10 stödjer det dock..

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Imponerande! Kul för Xiaomi.

Det där går ju att styra med mjukvara som det görs i elbilar. Dvs att man aldrig laddar batteriet 0%-100% utan mer 10-90 %. I elbilar står det ju att man har 100% laddning, men skärmen ljuger dig rätt upp i huvet. Egentligen så kanske du har laddat batteriet till 90% eller 95%. Samma vid 0%, när bilen säger att "nu köra jag inte en enda centimeter till!" så har du säkert 5-10% kvar och skulle egentligen kunna köra flera kilometer/mil till.

Tyvärr vill inte mobiltillverkarna att batteriet ska hålla längre eftersom då köper inte folk ny mobil varenda år.

Vissa biltillverkare har ju till och med begränsat batteriet när det är nytt för att sedan succesivt "låsa upp" nya celler för att det ska se ut som att batteriet inte degraderat. Så i praktiken kör man runt med dövikt som är helt idiotiskt.

Angående trådlös laddning är det inget jag skaffar förrän man löst problemet kring effektivitet. Känns förkastligt att slösa med ström för att man inte orkar peta i en sladd.

Skrivet av firstofmay:

Det är ju imponerande men nyheten vi hade behövt från Xiaomi som länge levererat imponerande hårdvara vore ju: Xiaomi slutar skicka telefoner med sin nerbloatade skräpvariant av Android

Något måste man tjäna pengar på när man säljer hårdvaran med förlust.

Permalänk
Medlem

Hejdå batteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Min Samsung platta stödjer dock att man ändrar batteriets max-kapacitet. Dvs 80% blir det nya 100%. Osäker på om min s10 stödjer det dock..

Har också märkt att Samsung tillåter detta på sina surfplattor, åtminstone har jag sett det på Tab S3 och S6. Har dock inte sett det på någon av mina Galaxy-telefoner (t.ex. Note 20 Ultra), så tyvärr verkar det inte finnas för dem. Dock! Finns appar på android som varnar när man laddat till en viss nivå, t.ex. AccuBattery. Brukar använda det själv.

Angående den trådlösa laddaren i artikeln så måste ju själva ström-adaptern vara otroligt stor och kraftull, om uteffekten är 80W? Med tanke på att trådlös laddning är väldigt oeffektivt.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

How to kill a battery in 3 months:

Permalänk
Medlem

Nästa nyhet: Xiaomis telefoner fattar eld vid trådlös laddning.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag undrar vad livslängden på ett batteri som laddas i 80w trådlöst dagligen (eller hur ofta det nu krävs) är, samt hur varmt det blir under laddning. Min Samsung s8 jag hade blev ju kokhet tex.

de kanske skickar med en låda av betong ifall den skulle självantända

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Bra att ha när man har bråttom nån gång kanske. Fast då kanske det samtidigt inte är viktigt att det ska ske "trådlöst". Det är ju mer av en bekvämlighetsgrej.

Min laddplatta stödjer 7.5W men har kopplat den till en 5W-kloss. Laddar upp fint när man ställer av telefonen där över natten.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

How to kill a battery in 3 months:

Inte direkt. Flera telefoner idag har två batteri för att kunna mata snabbare samt grafen förstärkt.

Om du du kan ladda snabbare, går mindre tid åt att ladda batterierna samt värmen blir kortare tidsperiod.

Även om det står 80W kommer laddaren inte mata på fyllt hela perioden av laddningen.

Nackdelen, dessa batteri tar större plats i en telefon.

Permalänk
Medlem

Xiaomi har redan 120w trådad laddning i sin mi 10 ultra. så trådlös ligger fortfarande efter trådad laddning

Visa signatur

E

Permalänk

Vad som inte nämns är effektiviteten på deras teknologi. Trådlös laddning är ett enormt slöseri på ström när den trådlösa laddningen drar 40-50% mer ström än när man laddar via sladd. Hade gärna sett siffror på hur effektiva laddningarna är vid sidan av hur snabbt de laddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Inte direkt. Flera telefoner idag har två batteri för att kunna mata snabbare samt grafen förstärkt.

Om du du kan ladda snabbare, går mindre tid åt att ladda batterierna samt värmen blir kortare tidsperiod.

Även om det står 80W kommer laddaren inte mata på fyllt hela perioden av laddningen.

Nackdelen, dessa batteri tar större plats i en telefon.

Jag tvivlar starkt på att det kommer vara en speciellt lång livslängd på dessa batterier. Kanske inte tre månader men snabbladdar du varje dag så skulle jag vara förvånad om batteriet klarar mer än ett år innan man är nere på typ 85% hälsa. Om jag höftar lite så verkar det som att xiamoi pressar sina batterier till drygt 7-10c laddningsgrad. Det klarar inte ens dom värsta lipo-batterierna utan att märkbart tappa prestanda. Då är det batterier optimerade för att ta emot och ge laddning, inte som också ska kunna ha lite kapacitet.

Men det är klart, xiaomi kanske har lyckats få tag i någon ny batteriteknik till dessa telefoner, isåfall skulle jag jättegärna vilja få tag i dom

Jag flyger drönare på elitnivå, jagar bättre och bättre batterier konstant så jag brukar vilja tro att jag har koll på lithiumbatterier.

Permalänk
Rekordmedlem

Bra, då är det ännu högre tid att plockas bort kontakterna på telefoner så att de blir sladdlösa för nu kan ju inte ens de värsta kabelkramarna motivera kontakter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Musikälskare

Utveckla bättre batterier istället

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Priset är hög batteridegradering. Tackar nej.

Permalänk
Medlem

Värst vad alla klagar, men det är väl spjutspetsen på spjutet som tar mest stryk

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Sa i tonåren att trådlös laddning skulle vara standard om 10 år, vad fel man hade... bra att det börjar hända lite grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra, då är det ännu högre tid att plockas bort kontakterna på telefoner så att de blir sladdlösa för nu kan ju inte ens de värsta kabelkramarna motivera kontakter.

Jo? Bra mycket enklare att släpa med en liten kabel än en extern laddningsstation som förmodligen kommer kosta 6-7x så mycket som en kabel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag tvivlar starkt på att det kommer vara en speciellt lång livslängd på dessa batterier. Kanske inte tre månader men snabbladdar du varje dag så skulle jag vara förvånad om batteriet klarar mer än ett år innan man är nere på typ 85% hälsa.

Är ingen 'datavetare', men läste lite på GSMArena, och de skriver lite om laddningen:
https://m.gsmarena.com/xiaomi_creates_80w_wireless_charger_to...

"There are also MTW multi-pole connectors, dual 6C series batteries in the smartphone, and some software accelerations as well. Even after the industry standard of 800 full charges, it can provide 90% of its original capacity."

De kanske har lyckats? 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem

Passa samma snabbladdare till olika märken eller måste man skaffa en ny om man byter telefon ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Om man läser vidare så verkar de köra med dubbla batterier som båda laddas parallellt. Så om specifikationen säger att telefonen har 4500mAh så är det två batterier på vardera 2250mAh. När ni läser om 6C i detta fall så handlar det om att betteriet kan laddas med sex gånger batteriets kapacitet. Alltså kan ett av batterierna jag nämnde i texten laddas med 2,25x6=13,5A. Då båda laddas parallellt så kan man alltså ladda med 27A. Vad jag vet så ska varje cell upp till någonstans kring 4V i spänning så runt 108W (4x27) i teorin när batteriet närmar sig fulladdat. I praktiken kan man inte göra det då spänningen i batterierna bumpas av laddningen så laddningen måste sänka strömstyrkan ju närmare fulladdat batteriet blir. Därav att man ofta pratar om att man kan snabbladda upp till 90% i dessa sammanhang.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tyvärr vill inte mobiltillverkarna att batteriet ska hålla längre eftersom då köper inte folk ny mobil varenda år.

Finns en del mobiler som har funktioner för att ställa max laddning till 90%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jo? Bra mycket enklare att släpa med en liten kabel än en extern laddningsstation som förmodligen kommer kostar 6-7x så mycket som en kabel.

Ska man dessutom förlita sig på en powerbank i några dagar så vill man ha så lite förlust som möjligt. För stationär laddplatta kunde jag inte bry mig mindre om förlusterna dock.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift