Age Of Empires II: Definitive Edition-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nu är Age of Empires III: Definitive Edition upplåst för spel! Har bara hunnit sparka igång det innan frukost för att se hur det ser ut på min 4K-tv (väldigt trevligt ser det ut kan jag tillägga). Det laddar också ganska snabbt, trots att jag installerade spelet på min trötta mekaniska HDD istället för SSD:n.

Någon annan som förtankat och är redo att härja loss till helgen? Det är en del av Xbox Game Pass, men man kan så klart köpa det separat i Microsoft Store eller Steam-butiken.

Länk: Age of Empires III DE hos Microsoft Store
Länk: Age of Empires III DE hos Steam

https://i.pinimg.com/564x/dd/ef/bb/ddefbb8b7f4b8a199be2acb94038768b.jpg
https://i.pinimg.com/564x/7c/f8/44/7cf84458a356bc474f436edb3ee1b004.jpg

Om du kan kolla, finns/fungerar fullscreen window mode? Ett måste för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Om du kan kolla, finns/fungerar fullscreen window mode? Ett måste för mig.

Yepp, 21:9 fungerar åtminstone. Har en X34P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Yepp, 21:9 fungerar åtminstone. Har en X34P.

Tack!

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av CymbalCrasher:

Om du kan kolla, finns/fungerar fullscreen window mode? Ett måste för mig.

Ask and you shall be served. Jo både alternativen windowed och fullscreen finns tillgängliga 👍

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ask and you shall be served. Jo både alternativen windowed och fullscreen finns tillgängliga 👍
https://i.pinimg.com/564x/ff/09/9f/ff099f6b6ed9788dea37cc7ce1b7ff4a.jpg

Så inte fullscreen windowed mode? Inte bra.

Permalänk
Skrivet av loevet:

Ask and you shall be served. Jo både alternativen windowed och fullscreen finns tillgängliga 👍
https://i.pinimg.com/564x/ff/09/9f/ff099f6b6ed9788dea37cc7ce1b7ff4a.jpg

Glöm inte att sätta shadows till very high! Den ställde in high som standard för mig, trots i9 och 2080ti, men gick att höja när jag kikade i inställningarna.

Permalänk
Medlem

Jag har det via Windows Store, något av deras game pass, om det nu heter Xbox Game Pass Ultimate?

Blir nog att spela ikväll!

Permalänk
Medlem

Hur är single player delen i detta spelet?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt spelar så mycket AoE själv. Var själv inne på C&C, SC med avvikelser.
Ni som spelat både AoE 2 & 3. Vilken av remasters rekommenderar ni som "roligast" eller "bäst" att börja med?

Förstår att frågan är väldigt svår/beroende på egen smak

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Ah sorry, missade att du menade windowed fullscreen mode. Nej det verkar inte som det. Inställningsalternativet heter förvisso Windowed mode, där alternativen Fullscreen och Windowed finns, så potentiellt är kanske den förstnämnda duon det du eftersöker? Inte helt klart, kör bara det förvalda Fullscreen på min 16:9-TV.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Nocternity:

Glöm inte att sätta shadows till very high! Den ställde in high som standard för mig, trots i9 och 2080ti, men gick att höja när jag kikade i inställningarna.

Jag har förvisso bara ett sketet GTX 1080 (sans Ti), så kanske det valts bort av en anledning i mitt fall? Kan ju testa att ändra till very high och se hur det påverkar prestanda. Att spela det i 4K med nuvarande inställningar är läckert nog för min del

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Har inte riktigt spelar så mycket AoE själv. Var själv inne på C&C, SC med avvikelser.
Ni som spelat både AoE 2 & 3. Vilken av remasters rekommenderar ni som "roligast" eller "bäst" att börja med?

Förstår att frågan är väldigt svår/beroende på egen smak

Du kommer nog föredra 3:an om du inte spelat andra AoE titlar. Mer modern grafik, specialeffekter som krutrök, soldater som hurrar efter en vunnen strid. En sak som du kanske ogillar är kortsystemet. Medan du spelar tjänar du XP som du använder för att köpa kort. Under en match använder du XP för att köpa kort/leveranser från din ditt hemland som kan ge dig trupper, resurser, teknologier osv.

Om de inte ändrat något kan du ganska enkelt leta upp din sparfil och ge dig själv oändigt med XP och låsa upp alla kort.

Permalänk
Medlem

Coolt att den här serien fortfarande är aktiv.
Personligen så var AoE2 HD den sista jag spelat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

Jag har förvisso bara ett sketet GTX 1080 (sans Ti), så kanske det valts bort av en anledning i mitt fall? Kan ju testa att ändra till very high och se hur det påverkar prestanda. Att spela det i 4K med nuvarande inställningar är läckert nog för min del

Detta spel borde väl funka bra med datorn i min sign? Kör 1440p.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Du kommer nog föredra 3:an om du inte spelat andra AoE titlar. Mer modern grafik, specialeffekter som krutrök, soldater som hurrar efter en vunnen strid. En sak som du kanske ogillar är kortsystemet. Medan du spelar tjänar du XP som du använder för att köpa kort. Under en match använder du XP för att köpa kort/leveranser från din ditt hemland som kan ge dig trupper, resurser, teknologier osv.

Om de inte ändrat något kan du ganska enkelt leta upp din sparfil och ge dig själv oändigt med XP och låsa upp alla kort.

Som jag förstått det ska alla kort vara upplåsta för alla spelare redan från start. Så XPn är lite överflödig, men alla har samma förutsättningar.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Skrivet av loevet:

Jag har förvisso bara ett sketet GTX 1080 (sans Ti), så kanske det valts bort av en anledning i mitt fall? Kan ju testa att ändra till very high och se hur det påverkar prestanda. Att spela det i 4K med nuvarande inställningar är läckert nog för min del

Tror inte det borde vara några problem att driva det maxat i 4K, det såg visserligen bra ut men kan inte vara alltför krävande. Misstänker att det är en liten bugg att den inte maxar shadows per automatik bara.

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat ett AoE spel. Men älskar Civ. Kommer jag gilla AoE då?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Har inte riktigt spelar så mycket AoE själv. Var själv inne på C&C, SC med avvikelser.
Ni som spelat både AoE 2 & 3. Vilken av remasters rekommenderar ni som "roligast" eller "bäst" att börja med?

Förstår att frågan är väldigt svår/beroende på egen smak

En genomgång av skillnaderna i AoE 2 och AoE 3. Båda har för och nackdelar. Communityn för AoE 2 är mycket större och aktivare för AoE 2. Ta en titt på den pågående turneringen King of the Desert 3 (KOTD3) för en inblick i AoE 2 scenen.
https://www.youtube.com/watch?v=A_q_pMVLqY4

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Som jag förstått det ska alla kort vara upplåsta för alla spelare redan från start. Så XPn är lite överflödig, men alla har samma förutsättningar.

Både SP och MP? Det var i SP jag låste upp mina kort.

Permalänk
Medlem

Hur är det då? Blir ju helt sågat på Steam åtminstone.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Fomi:

Hur är det då? Blir ju helt sågat på Steam åtminstone.

Tidiga recensioner är inte att lita på i min erfarenhet, om någon egenskap inte är som folk hoppats på kan de såga spelet vid fotknölarna, även om det i övrigt är en bra uppdatering. Jag har bara hunnit starta upp det, så kan inte säga varken bu eller bä än.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Haha, ok då bräcker du definitivt mig, men ett par hundra timmar har jag nog allt samlat på mig Spelade nog ett par tusen timmar i AoE II däremot, jisses vad tålamod och fritid jag hade på den tiden *tänker nostalgiskt tillbaka på forna dagar*

Kör samma karta, samma nation, men randomiserar motståndet (fy för aggressiva spanjorer!). Lite skön musik i lurarna samtidigt och jag har en avslappnad halvtimme

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Köpte AOE III DE igår och spelade lite under kvällen. Måste säga att jag inte är helt bekväm med den nya HUD:en. Även att de har gjort om huvudstäderna, kortsystemet samt menyerna gör att jag känner mig lite obekväm och vilsen. Dock kanske detta bara är en vanesak.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Har inte riktigt spelar så mycket AoE själv. Var själv inne på C&C, SC med avvikelser.
Ni som spelat både AoE 2 & 3. Vilken av remasters rekommenderar ni som "roligast" eller "bäst" att börja med?

Förstår att frågan är väldigt svår/beroende på egen smak

Jag tycker nog Age 2 är det bättre pga:

1: fler lag
2: random genererade banor
3: möjlighet att välja upp till 500 population, (kanske ändrat i age3 nu också?)
4: gillar sp i 2:an bättre med alla historiska karaktärer
5: woolooloo 😀

Men age 3 är inget dåligt spel det iheller så skaffa bägge 😉

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Perfekt nu när jag ska vara enarmad bandit i 12 veckor.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Köpte jag EA då ? vi har lirat minst två veckor redan.. Nostalgi så långt ögat når

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

En genomgång av skillnaderna i AoE 2 och AoE 3. Båda har för och nackdelar. Communityn för AoE 2 är mycket större och aktivare för AoE 2. Ta en titt på den pågående turneringen King of the Desert 3 (KOTD3) för en inblick i AoE 2 scenen.
https://www.youtube.com/watch?v=A_q_pMVLqY4

Tack!
Uppskattas

Skrivet av MrMadMax:

Jag tycker nog Age 2 är det bättre pga:

1: fler lag
2: random genererade banor
3: möjlighet att välja upp till 500 population, (kanske ändrat i age3 nu också?)
4: gillar sp i 2:an bättre med alla historiska karaktärer
5: woolooloo 😀

Men age 3 är inget dåligt spel det iheller så skaffa bägge 😉

Tackar

Skrivet av CymbalCrasher:

Du kommer nog föredra 3:an om du inte spelat andra AoE titlar. Mer modern grafik, specialeffekter som krutrök, soldater som hurrar efter en vunnen strid. En sak som du kanske ogillar är kortsystemet. Medan du spelar tjänar du XP som du använder för att köpa kort. Under en match använder du XP för att köpa kort/leveranser från din ditt hemland som kan ge dig trupper, resurser, teknologier osv.

Om de inte ändrat något kan du ganska enkelt leta upp din sparfil och ge dig själv oändigt med XP och låsa upp alla kort.

Jag tackar

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Hugashaka:

Köpte AOE III DE igår och spelade lite under kvällen. Måste säga att jag inte är helt bekväm med den nya HUD:en. Även att de har gjort om huvudstäderna, kortsystemet samt menyerna gör att jag känner mig lite obekväm och vilsen. Dock kanske detta bara är en vanesak.

Men såg du att du kan välja mellan tre olika HUD:ar? Classic, nya och .... glömmer bort vad det tredje alternativet är.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Hur är single player delen i detta spelet?

Jag tycker om den! Speciellt om man tycker att de historiska kontexterna är intressanta. Men det finns till skillnad från sc2 inga spellcasters eller flying units så det är mest macro som avgör hur bra man spelar, det finns till exempel inga ghost stealth missions osv.

Permalänk
Medlem

Testade denna med något game pass ( Xbox gissar jag på ), även med förbättringarna så har inte spelet åldrats väl.

Vissa spel är bättre att lämna i historien och njuta av nostalgiska minnen.