Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Vi kan nog lugnt räkna med att detta gäller alla regioner. USA är deras största marknad och prio 1.

Aa tror verkligen det också

Permalänk
Medlem

Är det inte ett bra tecken att non-oc inte kommer dirrekt? För mig känns det logiskt att alla kort byggs som oc men att de som inte är blir bra nog för den nivån tappar oc namnet och blir non-oc. Om tillverkningen fungerar bra borde det således ta ganska lång tid att bygga upp ett lager av non-oc.

Permalänk
Skrivet av sverre_b:

Aa tror verkligen det också

läste du inte asusdavids svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Beställt: 2020-09-24 15:01 (Webhallen)
Hämtad i butik: 2020-10-13.
https://i.imgur.com/33gP06T.jpeg

Sjuukt då har det redan många beställt innan dig som inte fått.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Sjuukt då har det redan många beställt innan dig som inte fått.

Njae, 3090 släpptes 15.00 den 24e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Sjuukt då har det redan många beställt innan dig som inte fått.

Från Webhallen? Med lite detektivarbete kan man komma fram till att tidigaste beställningen var 15:01:XX, finns ingen sekundupplösning på bekräftelsen, men det finns på mailet, som skickades 15:01:17 (med nån delay säkert på 1-2s). Vet ju inte exakt när den gick live och gick att lägga i korgen så man kunde gå till kassan men F5ade som alla andra, och var min enda bokning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Jo men lite så är det väl, alla tillverkare har olika regioner där dem har olika fokus samt riktar sig till en viss kund grupp.
EVGA har ju t ex sitt huvudkontor i USA så därför faller det nog mer naturligt för dem att fokusera på sin hemmmarknad.
Asus har haft kontor i Europa ganska länge nu och i Sverige har vi haft kontor sedan ~2003-2004 så det har väl blivigt naturligt mer fokus på Europa t ex.

Intressant. Då har jag lärt mig något nytt. Tack för info.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Inaktiv

7nm TSMC som väntat nästa år om infon stämmer: https://www.guru3d.com/news-story/nvidia-allegedly-moving-amp...

Ett enormt misstag att välja dåliga Samsung för denna lansering, förhoppningsvis blir korten bättre och framförallt effektivare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

7nm TSMC som väntat nästa år om infon stämmer: https://www.guru3d.com/news-story/nvidia-allegedly-moving-amp...

Ett enormt misstag att välja dåliga Samsung för denna lansering, förhoppningsvis blir korten bättre och framförallt effektivare också.

Förmodligen den sämsta lanseringen genom tiderna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fac31:

Förmodligen den sämsta lanseringen genom tiderna

Verkligen, nu är ju frågan om Samsung verkligen bär den största skulden, men troligen. Nvidia vill sälja varenda krets och kort de kan, deras ägare förväntar sig inget annat. Partnertillverkarna vill bara sälja och kommer inte sitta på kort för kul skull. Kvar är egentligen bara Samsung, som åtagit sig ett jobb de inte är kompetenta nog att utföra. Att skjuta på lanseringen hade varit bäst, Nvidia verkar ha haft brottom, rädda för vad AMD avtäcker eller hinna ut med något innan Q3 avslutades? Bra fråga.

Känns verkligen svårt att släppa bokningen men min sena 21 september på min senaste/kvarvarande bokning kommer jag få vänta i evigheter på, speciellt då Inet vägrar att meddela kunderna något över huvudtaget. 3080FE hos Nvidia ser ut att vara rätt kört med. Men känner verkligen inte för att ha min bokning liggandes, så nära AMDs avtäckning med samt att vi redan vetat en längre tid att fler kort är på gång, 20GB modeller blandannat. Jag hoppades själv redan från början på ett 3080Ti.

Får se hur det blir. Aktien går iallafall inte neråt (jag är aktieägare också) så ingen större skada skedd. Men var så inne på att äntligen ha något att uppgradera till.

10/10, sämsta lanseringen genom tiderna helt klart.

Permalänk
Medlem

Hur många kort brukar det kunna pungas ut med i normala fall?

Enda vi vet är att köerna är onormalt långa, men har inte hört något direkt om att korten som kommer in är onormalt lågt jämfört med tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Från Webhallen? Med lite detektivarbete kan man komma fram till att tidigaste beställningen var 15:01:XX, finns ingen sekundupplösning på bekräftelsen, men det finns på mailet, som skickades 15:01:17 (med nån delay säkert på 1-2s). Vet ju inte exakt när den gick live och gick att lägga i korgen så man kunde gå till kassan men F5ade som alla andra, och var min enda bokning.

Min orderbekräftelse skickads 15:01:38 så mig slog du med 21 sekunder Man undrar hur många ordrar som faktiskt kommit in där mellan. Skoj att se att det är någon som hunnit få sitt kort.

Permalänk
Medlem

Avbokade mitt TUF 3080 från Webhallen, väntar på att nVidia släpper TSMC tillverkade kort istället

Permalänk

Hämtade mitt Strix 3080 för fyra dagar sedan, super nöjd 😀

Permalänk
Skrivet av anon5930:

7nm TSMC som väntat nästa år om infon stämmer: https://www.guru3d.com/news-story/nvidia-allegedly-moving-amp...

Ett enormt misstag att välja dåliga Samsung för denna lansering, förhoppningsvis blir korten bättre och framförallt effektivare också.

så för någon som inte har koll, kommer korten bli bättre med 7nm TSMC ? och isåfall hur ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catglider:

så för någon som inte har koll, kommer korten bli bättre med 7nm TSMC ? och isåfall hur ?

Kretsarna borde bli mindre och de borde bli mindre strömtörstiga, alternativt högre frekvenser och mer prestanda.

Frågan är ju om Nvidia verkligen kommer/skulle släppa ett 3080 Super som då piskar 3090? Blir ju väldigt konstigt i siffrorna då, man tar ju alltid för givet att högre = bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Catglider:

så för någon som inte har koll, kommer korten bli bättre med 7nm TSMC ? och isåfall hur ?

Som @wargreymon skrev, högre effektivitet och förhoppningsvis högre prestanda. 3080 framstår som ett maxklockat kort likt hur AMD ofta gjort tidigare med väldigt lite marginal att klocka upp. Har inte lusläst undervoltningsförsöken men saker förbättras när man undervoltar och klockar ner lite.

Har man en bokning redan, speciellt nära lansering, och inte vill invänta vad som kommer inom en snar framtid så kan man ju gott vänta. Personligen hör jag till de som tröttnat på att vänta, och att inte få någon info alls från min ÅF (Inet).

Skrivet av wargreymon:

Kretsarna borde bli mindre och de borde bli mindre strömtörstiga, alternativt högre frekvenser och mer prestanda.

Frågan är ju om Nvidia verkligen kommer/skulle släppa ett 3080 Super som då piskar 3090? Blir ju väldigt konstigt i siffrorna då, man tar ju alltid för givet att högre = bättre.

Problemet är ju 3090 mycket, finns inte mycket marginal mellan ett 3080 och ett 3090. Ett problem Nvidia själva ställt till med. Bör finnas exempel tidigare där någon nyare produkt kommit väldigt nära en annan "högre" modell också antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Min orderbekräftelse skickads 15:01:38 så mig slog du med 21 sekunder Man undrar hur många ordrar som faktiskt kommit in där mellan. Skoj att se att det är någon som hunnit få sitt kort.

Från 113 (äldsta infon jag minns) bokningar till (igår senast uppdaterad) 106, så 7 kort, ska man köpa en lott kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Som @wargreymon skrev, högre effektivitet och förhoppningsvis högre prestanda. 3080 framstår som ett maxklockat kort likt hur AMD ofta gjort tidigare med väldigt lite marginal att klocka upp. Har inte lusläst undervoltningsförsöken men saker förbättras när man undervoltar och klockar ner lite.

Har man en bokning redan, speciellt nära lansering, och inte vill invänta vad som kommer inom en snar framtid så kan man ju gott vänta. Personligen hör jag till de som tröttnat på att vänta, och att inte få någon info alls från min ÅF (Inet).

Problemet är ju 3090 mycket, finns inte mycket marginal mellan ett 3080 och ett 3090. Ett problem Nvidia själva ställt till med. Bör finnas exempel tidigare där någon nyare produkt kommit väldigt nära en annan "högre" modell också antar jag.

Närmsta jag kan komma på är 1660 Super som var billigare och nästan lika bra som 1660Ti på senare tid. Osäker på hur det sett ut i äldre generationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Närmsta jag kan komma på är 1660 Super som var billigare och nästan lika bra som 1660Ti på senare tid. Osäker på hur det sett ut i äldre generationer.

Just med den stämmer bra. Kollega som skulle ha spelbar dator i början av året fick ett 1660 Super då 1660Ti inte var mycket alternativ till den när den kom. Föresökte få honom att välja ett 2060 istället för en dyrare CPU, lite synd då han nu missar DLSS. Men för priset var det svårslaget då.

Ett icke-fungerande exempel troligen men Pascal fick två Titan, första hette Titan X och den andra Titan Xp. På GTX 260-tiden fanns det samtidigt kort med 192 shaders och 216 shaders.

Blir lätt rörigt när man börjar stoppa in mer och mer kort i serien.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Som @wargreymon skrev, högre effektivitet och förhoppningsvis högre prestanda. 3080 framstår som ett maxklockat kort likt hur AMD ofta gjort tidigare med väldigt lite marginal att klocka upp. Har inte lusläst undervoltningsförsöken men saker förbättras när man undervoltar och klockar ner lite.

Har man en bokning redan, speciellt nära lansering, och inte vill invänta vad som kommer inom en snar framtid så kan man ju gott vänta. Personligen hör jag till de som tröttnat på att vänta, och att inte få någon info alls från min ÅF (Inet).

Problemet är ju 3090 mycket, finns inte mycket marginal mellan ett 3080 och ett 3090. Ett problem Nvidia själva ställt till med. Bör finnas exempel tidigare där någon nyare produkt kommit väldigt nära en annan "högre" modell också antar jag.

jag förstår, jag gjorde det otroliga dumma valet att sälja båda mina 1080ti innan lanseringen för jag trodde att jag skulle få ett 3080 tidigt med tanke på att jag beställde på minuten, eftersom jag nu sitter på ett 660 så är jag inte jättesugen på att vänta ännu längre.

jag tror jag kommer vänta på mitt 3080 strix OC och köra på det och själv ta lärdom av hur pissig en lansering kan vara för att inte behöva va me om samma sak igen xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Catglider:

jag förstår, jag gjorde det otroliga dumma valet att sälja båda mina 1080ti innan lanseringen för jag trodde att jag skulle få ett 3080 tidigt med tanke på att jag beställde på minuten, eftersom jag nu sitter på ett 660 så är jag inte jättesugen på att vänta ännu längre.

jag tror jag kommer vänta på mitt 3080 strix OC och köra på det och själv ta lärdom av hur pissig en lansering kan vara för att inte behöva va me om samma sak igen xD

Fullt förståeligt, i det fall man redan sålt kortet och inte har något vettigt att använda så länge är det nog klokt att vänta. Finns ju inte så mycket annat att välja istället. :/

Får hoppas köerna är kortare på Strix OC, värre med icke OC och jag tycker mig minnas från de siffror som visats att specifikt TUF OC är extremt bokat. Håller tummarna!

Permalänk
Medlem

Nu är det här ett rykte från en användare på Facebook så ta det inte som en sanning och jag har inte sett något som styrker det öht. Men enligt denne så ryktas det om att TUF icke-OC ska sluta tillverkas alternativt bara produceras för NA och Kanada. Jag tycker det låter märkligt men denna lansering verkar ju smått skev redan.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rico01:

Nu är det här ett rykte från en användare på Facebook så ta det inte som en sanning och jag har inte sett något som styrker det öht. Men enligt denne så ryktas det om att TUF icke-OC ska sluta tillverkas alternativt bara produceras för NA och Kanada. Jag tycker det låter märkligt men denna lansering verkar ju smått skev redan.

Kul värre för de som väntat på sina kort sedan lanseringen om det faktiskt skulle hända. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Nu är det här ett rykte från en användare på Facebook så ta det inte som en sanning och jag har inte sett något som styrker det öht. Men enligt denne så ryktas det om att TUF icke-OC ska sluta tillverkas alternativt bara produceras för NA och Kanada. Jag tycker det låter märkligt men denna lansering verkar ju smått skev redan.

#18661849

Dom pratar om att utöka familjen till och med, och ASUS är som jag förstått det mer fokuserade på Europa, så det låter lite osannolikt.

Men @Asus.David kanske har mer exakt info ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Finns något positivt över detta väntande också.
Man får tid att fundera ut vad mer som kan uppgraderas inkl kringutrustning.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Borde ändra namn på tråden så det handlar om alla som försöker uppgradera till 3000 serien. Undrar om 3070 kommer vara lika illa?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

#18661849

Dom pratar om att utöka familjen till och med, och ASUS är som jag förstått det mer fokuserade på Europa, så det låter lite osannolikt.

Men @Asus.David kanske har mer exakt info ;p

Absolut, och jag försökte vara tydlig med att jag inte sett något åt det hållet heller.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Steffe:

#18661849

Dom pratar om att utöka familjen till och med, och ASUS är som jag förstått det mer fokuserade på Europa, så det låter lite osannolikt.

Men @Asus.David kanske har mer exakt info ;p

Vår plan i Norden är att sälja både OC och icke_OC. Vi planerar även utöka med 3080/3090 med TURBO och Waterblock och modeller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daz:

Borde ändra namn på tråden så det handlar om alla som försöker uppgradera till 3000 serien. Undrar om 3070 kommer vara lika illa?

Vi kommer ha fler 3070 (STRIX och DUAL, OC och icke OC. Kan hinna landa TUF också) vid släpp än vi hade 3080 när det släpptes, med det sagt tror jag ändå vi kan förvänta oss att dem tar slut snabbt.