Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Någon som har erfarenheter mellan ALVR och VD? ALVR ska tydligen ha mindre latens (samt vara gratis), men vara svårare att ställa in. Medans VD är enklare. Dock så är det svårt att hitta information om skillnaderna.

Samt är det någon som vet hur man kan se om man köper ett spel på Quest så får man spelet på PC också?

Köpte min också från Oculus hemsida. Ska vara leverans den 27:e. Vart 488€ med 64GB och elite strap med batteri.

Jag provade ALVR för länge sen, då var det inget vidare. Mer märkbar Latency i spel som Boneworks + att kontrollerna fungerade av nån anledning inte lika bra i SteamVR, även fast det kände av Touch så fungerade inte knapparna som dom gör default.
När jag provade VD direkt efter så fungerade allt som det ska.

Med det ska jag tillägga att VD inte heller var lika bra då som det är nu så ALVR kan mycket möjligt ha förbättras.
Dock så ser jag ingen anledning att testa det då VD fungerar felfritt för mig.

Hur man får reda på om ett spel är crossbuy så kunde man förrut sortera det på webbsidan, annars är det väll bara googla

EDIT: Skrev i google oculus cross buy och denna kom upp på första
https://www.oculus.com/experiences/quest/section/233573218315...

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Jag provade ALVR för länge sen, då var det inget vidare. Mer märkbar Latency i spel som Boneworks + att kontrollerna fungerade av nån anledning inte lika bra i SteamVR, även fast det kände av Touch så fungerade inte knapparna som dom gör default.
När jag provade VD direkt efter så fungerade allt som det ska.

Med det ska jag tillägga att VD inte heller var lika bra då som det är nu så ALVR kan mycket möjligt ha förbättras.
Dock så ser jag ingen anledning att testa det då VD fungerar felfritt för mig.

Hur man får reda på om ett spel är crossbuy så kunde man förrut sortera det på webbsidan, annars är det väll bara googla

EDIT: Skrev i google oculus cross buy och denna kom upp på första
https://www.oculus.com/experiences/quest/section/233573218315...

Kommer troligen pröva ALVR först då det är gratis, fungerar det inte bra så kan jag köpa VD.

Tack för länken.

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på vilken tid på dygnet oculus store släpper nya spel?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest 1 ger en lite ”stickslig” känsla efter ett tag, Quest 2 ska vara mer som skumgummi om jag förstått det rätt. Till Quest 1 kör jag med ett silikonöverdrag för 200-300kr från Amazon, lent mot ansiktet och lätt att rengöra.

För Quest 2 säljer redan www.vrcover.com en del, men mer kommer komma.

Trycker jag på quest 2 kommer det bara upp att det inte säljs än till q2. Missar jag något?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Någon som har erfarenheter mellan ALVR och VD? ALVR ska tydligen ha mindre latens (samt vara gratis), men vara svårare att ställa in. Medans VD är enklare. Dock så är det svårt att hitta information om skillnaderna.

Samt är det någon som vet hur man kan se om man köper ett spel på Quest så får man spelet på PC också?

Köpte min också från Oculus hemsida. Ska vara leverans den 27:e. Vart 488€ med 64GB och elite strap med batteri.

När jag nyligen köpte min begagnade q1 körde jag direkt på VD, så har inte testat ALVR, men kan lätt rekommendera VD, fungerar riktigt bra, jag ligger på 24-26ms latens på min q1, spännande i kväll att se om det blir samma med q2.

Men funderar på om det hadde blivit lägre latens om dom använde nvenc för encoding. Samt om hur wifi prestandan blir jamnfört med q1. I dagsläget får jag 866Mbit på q1. Använder gammal Unifi ac-pro som AP.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@roosterx
@Molotov
Varför skulle man behöva VD eller ALVR till Quest 2?

Eller... vad är det egentligen? Har googlat men det verkar vara något mjukvara som stödjer utdaterade VR att kunna spela på vissa spel eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@roosterx
@Molotov
Varför skulle man behöva VD eller ALVR till Quest 2?

Eller... vad är det egentligen? Har googlat men det verkar vara något mjukvara som stödjer utdaterade VR att kunna spela på vissa spel eller har jag fel?

VD antar jag är virtual desktop.
Så du kan spela dina PCVR spel trådlöst på ditt quest

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Apropå Virtual Desktop!

Ska man välja WIRED eller WIRELESS version? Vad är bäst för Quest 2? Jag kommer nog spela linkad och off-linkad ungefär 50/50!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@roosterx
@Molotov
Varför skulle man behöva VD eller ALVR till Quest 2?

Eller... vad är det egentligen? Har googlat men det verkar vara något mjukvara som stödjer utdaterade VR att kunna spela på vissa spel eller har jag fel?

För att använda ditt q1/q2 till PCVR utan att använda sladd, spela spel som kräver dator från Steam VR, eller Rift.
Spel som stöder/kräver PCVR kompatibelt headset är t.ex. Elite Dangerous, Half Life Alyx, vissa bilspel samt i framtiden Flightsim 2020.

Fördelar är större utbud, bättre grafik etc

Då det i princip är remote desktop kan man säkert spela upp film, vanliga datorspel med t.ex. Xbox kontroller, flightstick etc Men har själv inte gjort just det, för film har jag använd BigScreen, eller Skybox VR player(Quest version)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Apropå Virtual Desktop!

Ska man välja WIRED eller WIRELESS version? Vad är bäst för Quest 2? Jag kommer nog spela linkad och off-linkad ungefär 50/50!

Wireless, sedan patchar du ditt headset med Sidequest och VD's app som ligger på Sidequest. Patcha behövs bara göras en gång.

Finns annars en mängd gratis spel/appar på Sidequest som kanske är värt kolla upp. Lite svårt att hitta dom i början, altså var man startar dom ifrån, dvs. allt annat än VD, VD finns där vanliga appar ligger.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Wireless, sedan patchar du ditt headset med Sidequest och VD's app som ligger på Sidequest. Patcha behövs bara göras en gång.

Finns annars en mängd gratis spel/appar på Sidequest som kanske är värt kolla upp. Lite svårt att hitta dom i början, altså var man startar dom ifrån, dvs. allt annat än VD, VD finns där vanliga appar ligger.

Tack! Håller på och konfigurerar allt just nu Kunde ju givetvis inte använda mina grejer igår för det var fortfarande låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Tack! Håller på och konfigurerar allt just nu Kunde ju givetvis inte använda mina grejer igår för det var fortfarande låst.

Blir en rolig dag då, för mig blir det till kvällen när barnen har lagt sig. Måste säga att Half Life Alyx är riktigt j*vla bra, och jag har aldrig riktigt gillat HL. Kan värm rekommendera hörlurar, för extra bas, tycker orginalljudet fungerar bra faktiskt för casual use, men bas finns inte.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Apropå Virtual Desktop!

Ska man välja WIRED eller WIRELESS version? Vad är bäst för Quest 2? Jag kommer nog spela linkad och off-linkad ungefär 50/50!

Hur frågan ställs gör att jag misstänker att vi får ta det lite grundligare.

Med Quest 2 kan du spela spel antingen native (så att spelen körs på själva headsetet), eller så kan du köra spelet på en PC och visa det på headsetet, vilket kallas PCVR.

PCVR kan göras antingen genom Oculus Link via USB-kabel. Där har du bäst bildkvalitet, men du sitter också fast i kabeln, vilket påverkar rätt ordentligt. Du vill antagligen också skaffa en längre sladd, vilket också innebär en kostnad. Oculus Link är namnet på den officiella lösningen, som enbart körs över kabel.

Med min Quest (1) så föredrar jag att köra Virtual Desktop, som är en app på Quest och ett windows-program, som låter dig göra samma sak men trådlöst. Det finns alltså ingen trådad Virtual Desktop, utan appen gör specifikt så att man kan köra trådlöst. Det här kräver att du har ett rätt bra nätverk (5ghz med lite trafik, rätt nära headsetet), men är också väldigt befriande. Virtual Desktop kostar vanligtvis runt 200kr, och ska köpas via Oculus Store för Quest/Quest 2.

ALVR är ett alternativ till Virtual Desktop, som är gratis. De flesta känner ändå att det är värt att spendera 150-200kr extra på VD för bättre kvalitet.

Sen jag köpte ny router har jag inte använt Link alls, utan kör bara trådlöst via Virtual Desktop.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

https://www.thingiverse.com/thing:3653631

Är detta något ni skulle rekomendera att 3d-printa ut? "Universal Lens Protector"

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Jag ringde till Elgiganten nyss och frågade om jag hann få en Q2 från första batchen, och dom sa att den ”kanske” skulle skickas imorrn för leverans den 16:e. Då bad jag att få avboka (för att beställa från Inet istället) men det gick inte för den ”höll på att packas”... Jaja, vi får väl se om det kommer nåt leveransbesked snart då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

https://www.thingiverse.com/thing:3653631

Är detta något ni skulle rekomendera att 3d-printa ut? "Universal Lens Protector"

Värt att prova iaf, har flexibelt filament på g idag så kanske blir en invigning med dessa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

PCVR kan göras antingen genom Oculus Link via USB-kabel. Där har du bäst bildkvalitet, men du sitter också fast i kabeln, vilket påverkar rätt ordentligt. Du vill antagligen också skaffa en längre sladd, vilket också innebär en kostnad. Oculus Link är namnet på den officiella lösningen, som enbart körs över kabel.

För andra som läser mitt svar så ta det med en nypa salt och gör lite research själva, jag har inte jämfört skillnaderna själv. Vad jag sett från en bunt recensioner av Quest 2 samt folk på bland annat Reddit så är bildkvalitén med en USB-kabel inte bättre. Detta om man har en bra router (gärna WiFi 6) och Ethernetkabel mellan PC och router. Med bildkvalité syftar jag här till bland annat kontrasten, samt att encodingen verkar vara bra mycket bättre med VD än Oculus Link (just nu iaf).

USB-funktionaliteten är som jag förstått det fortfarande i ett Beta-stadie. Så vad jag vill säga är att (liksom jag kommer göra själv) testa först trådlöst över WiFi med exempelvis Virtual Desktop och se hur det känns/fungerar.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Får min Quest 2 senare idag, fick beställa med en ny router också då jag såg att den behöver minst wifi-5 för virtual desktop.

Kan nån vänlig själ skriva ihop en liten punktlista vad jag måste göra för att få igång virtual desktop på min nya Quest? Det är premiär för VR för mig

Permalänk
Skrivet av roosterx:

När jag nyligen köpte min begagnade q1 körde jag direkt på VD, så har inte testat ALVR, men kan lätt rekommendera VD, fungerar riktigt bra, jag ligger på 24-26ms latens på min q1, spännande i kväll att se om det blir samma med q2.

Men funderar på om det hadde blivit lägre latens om dom använde nvenc för encoding. Samt om hur wifi prestandan blir jamnfört med q1. I dagsläget får jag 866Mbit på q1. Använder gammal Unifi ac-pro som AP.

Om du har NVIDA så kör du nvenc som default. Eller missar jag något? Q1 och Q2 verkar ha samma latens och prestanda. Så blir nog ingen skillnad.

Edit:
@Xenofonus
Jag tänker följa https://medium.com/@darkuni/quest-newbie-the-ultimate-beginne... som jag hittade via google.

Permalänk
Sötast

[Elgiganten]
Jag skulle få min leverans den 14e pga 1 dags försening, samt jag valde bring med 3-5 dagars leverans.
Ser ut som att det kommer fram idag trots dessa faktorer! Där sparade jag expresskostnaden

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Quest 1 ger en lite ”stickslig” känsla efter ett tag, Quest 2 ska vara mer som skumgummi om jag förstått det rätt. Till Quest 1 kör jag med ett silikonöverdrag för 200-300kr från Amazon, lent mot ansiktet och lätt att rengöra.

För Quest 2 säljer redan www.vrcover.com en del, men mer kommer komma.

Ajjemän hittade dit med, får nog beställa därifrån med.

Har precis reserverat ett elite strap från Inet, jag ska få mitt VR idag efter 15:30 av instabox, tänkte lika bra att ha elite strapen redo då "alla" youtubers rekommenderar det verkar det som.

Kan tänka mig att det är bökigt att ställa in för huvudet med bara resåband, bättre med den skruven på baksidan som Elite har

Permalänk
Medlem

Visade sig att det inte var min Q2 som skickades igår vid fyra tiden, utan det var link kabeln! Mitt Q2 skickades dock sent igårkväll, men körs redan ut till mitt postombud! Bör därför ha allt förutom elite strap senare idag!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Apropå Virtual Desktop!

Ska man välja WIRED eller WIRELESS version? Vad är bäst för Quest 2? Jag kommer nog spela linkad och off-linkad ungefär 50/50!

Det här är ett svar till @Xenofonus också.
Ni ska köpa Virtual Desktop inne i Quest store.
Köp INTE på Steam eller Oculus Rift store.
Efter du köpt det så strunta i att ladda ner det, utan då installerar du SideQuest och installerar sen den vägen.

Guider hur man installerar SideQuest och Virtual desktop inställningar finns det massvis på Youtube.
Har ni nå frågor specifikt så skriv här i forumet då det finns mycket erfarenhet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Förstår inte det med Virtual desktop och SteamVR... Får kolla närmare på det

Dock undrar jag om någon på rak arm vet att Telenors router räcker till?

Technicolor TG799vacXTREAM?

Något jag behöver ändra i routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det här är ett svar till @Xenofonus också.
Ni ska köpa Virtual Desktop inne i Quest store.
Köp INTE på Steam eller Oculus Rift store.
Efter du köpt det så strunta i att ladda ner det, utan då installerar du SideQuest och installerar sen den vägen.

Guider hur man installerar SideQuest och Virtual desktop inställningar finns det massvis på Youtube.
Har ni nå frågor specifikt så skriv här i forumet då det finns mycket erfarenhet

Tusen tack, ok så det finns en Quest store och en Oculus Rift store xD jösses

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Förstår inte det med Virtual desktop och SteamVR... Får kolla närmare på det

Dock undrar jag om någon på rak arm vet att Telenors router räcker till?

Technicolor TG799vacXTREAM?

Något jag behöver ändra i routern?

Jag är nybörjare på det här men vad jag ser så uppfyller din router minimumkraven för VD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Tusen tack, ok så det finns en Quest store och en Oculus Rift store xD jösses

Ja det kan vara förvirrande om man använder mobil-appen eller Webbsidan.
Högst upp till vänster i mobil-appen väljer man vilket headset, väljer man Quest är det Quest-store och väljer man Rift så blir det Rift-store dvs PC-spel och inte Quest spel.

När du har på dig Questen på huvudet och är inne i VR så är det bara Questens store som syns så minst chans att göra fel om du handlar "inne i VR" så att säga

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

För andra som läser mitt svar så ta det med en nypa salt och gör lite research själva, jag har inte jämfört skillnaderna själv. Vad jag sett från en bunt recensioner av Quest 2 samt folk på bland annat Reddit så är bildkvalitén med en USB-kabel inte bättre. Detta om man har en bra router (gärna WiFi 6) och Ethernetkabel mellan PC och router. Med bildkvalité syftar jag här till bland annat kontrasten, samt att encodingen verkar vara bra mycket bättre med VD än Oculus Link (just nu iaf).

USB-funktionaliteten är som jag förstått det fortfarande i ett Beta-stadie. Så vad jag vill säga är att (liksom jag kommer göra själv) testa först trådlöst över WiFi med exempelvis Virtual Desktop och se hur det känns/fungerar.

Nu kan jag bara svara baserat på mina erfarenheter med Quest 1, men där märker man nog kompressionen en del i alla fall. Jag testade bland annat i mörkare delarna av HL: Alyx, och mörka delar blir lite suddigare. Detaljer på långa avstånd blir också lite svårare med VD än med kabel.

Sen så är skillnaden så pass liten att jag definitivt rekommenderar att köra trådlöst. Det är så mycket mera immersive! Om man inte har nån typ av upphängning/block i taket så behöver man hela tiden vara medveten om var man har datorn, så att man inte snurrar in sig i kabeln. Då är det betydligt roligare att bara kunna köra på, även om bildkvaliteten kanske är marginellt sämre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Förstår inte det med Virtual desktop och SteamVR... Får kolla närmare på det

Dock undrar jag om någon på rak arm vet att Telenors router räcker till?

Technicolor TG799vacXTREAM?

Något jag behöver ändra i routern?

Jag har inga bra erfarenheter av den Routern.

Men iaf, Datorn ska vara kopplad med kabel till Router.
Questen ska kopplas till Router på 5GHz bandet, det är viktigt att ingen annan enhet, mobiler, laptops mm använder 5GHz bandet för optimal prestanda.

På Routern ska du välja kanal, det brukar ofta stå på auto men välj hellre en fast med lite trafik på. Använd gratisapp till telefon wifi-analyzer för att se vilken kanal som har minst trafik.

Det är basic inställningar man kan börja med.
Minikravet för VD är AC1200

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Förstår inte det med Virtual desktop och SteamVR... Får kolla närmare på det

Dock undrar jag om någon på rak arm vet att Telenors router räcker till?

Technicolor TG799vacXTREAM?

Något jag behöver ändra i routern?

Skrivet av Xenofonus:

Jag är nybörjare på det här men vad jag ser så uppfyller din router minimumkraven för VD.

Den uppfyller grundkravet på 5ghz. Sen är det i praktiken svårt att säga hur latensen är för den routern utan ha testat den, men antagligen är det okej.

Du har två band på din router: 5ghz och 2,4ghz. Kör allt annat i hemmet (så långt det går) på 2,4ghz, och koppla Quest 2 till 5,0ghz. Sen så kopplar du datorn med ethernet-kabel direkt till routern (gör stor skillnad!).

Eftersom latensen är en viktig del av upplevelsen så är det också bra om du försöker att spela så att du inte har någon vägg mellan dig och routern.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum