värd för tjänst lokalt system

Permalänk

värd för tjänst lokalt system

kan någon förklara för mig vad "värd för tjänst lokalt system (15) är för något?

jag har märkt på senaste tiden att det är något som heter just detta, som omotiverat dras igång, tar upp 25-30% utav min processor och får mina fläktar i datorn att dra igång.
vet inte om det alltid har varit så här, möjligtvis att jag inte har tänkt på det, lagt märke till det, men nu har jag blivit uppmärksam på det iaf. jag har märkt att mina fläktar har dragit igång tidigare omotiverat, men det har jag alltid trott har berott på att det medföljande virus programmet i win 10 har dragit igång, men nu har jag kikat i "processer" och där står det att värd för tjänst är det som tar upp processor kraft.

detta händer lite då och då, ibland flera gånger per dag och ibland kanske 1 gång per dag och ibland ingen gång alls.

det är väl inget som har gjort så att jag inte kan göra det jag vanligtvis brukar göra på datorn, men jag är mest nyfiken vad det är för något då det tar så mycket kraft från processorn min.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

kan någon förklara för mig vad "värd för tjänst lokalt system (15) är för något?

jag har märkt på senaste tiden att det är något som heter just detta, som omotiverat dras igång, tar upp 25-30% utav min processor och får mina fläktar i datorn att dra igång.
vet inte om det alltid har varit så här, möjligtvis att jag inte har tänkt på det, lagt märke till det, men nu har jag blivit uppmärksam på det iaf. jag har märkt att mina fläktar har dragit igång tidigare omotiverat, men det har jag alltid trott har berott på att det medföljande virus programmet i win 10 har dragit igång, men nu har jag kikat i "processer" och där står det att värd för tjänst är det som tar upp processor kraft.

detta händer lite då och då, ibland flera gånger per dag och ibland kanske 1 gång per dag och ibland ingen gång alls.

det är väl inget som har gjort så att jag inte kan göra det jag vanligtvis brukar göra på datorn, men jag är mest nyfiken vad det är för något då det tar så mycket kraft från processorn min.

Det är en del av win som används för att köra dll filer, du får kolla vad som körs för 15 är ett underligt namn men den kanske kör 15 olika saker, kan du inte veckla ut en meny med vad som körs ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

15 är en pid, kolla under fliken tjänster så ser du vad det är (mest troligt)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

jag tittar i fliken "tjänster" nu, men har ingen aning om vad jag ska leta efter, det är en låååång lista på saker, vissa körs och vissa är stoppade. allt står på engelska och jag vet inte vad värd för tjänst är på engelska

tittar i PID stapeln, och det finns inget med 15 där

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

kan även tillägga att det tar upp 20% utav mitt minne

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

jag tittar i fliken "tjänster" nu, men har ingen aning om vad jag ska leta efter, det är en låååång lista på saker, vissa körs och vissa är stoppade. allt står på engelska och jag vet inte vad värd för tjänst är på engelska

tittar i PID stapeln, och det finns inget med 15 där

Ser det inte ut så här under processer för dig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ser det inte ut så här under processer för dig ?
https://i.imgur.com/IFUxNbp.png

den högra delen stämmer överens med hur det ser ut under processer för mig, min inte den vänstra delen.
där är det en massa olika ikoner som ständigt skiftar plats med varandra.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

tillägger att det ENBART är värd för tjänst lokalt system (15) som arbetar när det händer, aldrig de andra värd för tjänsterna

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

den högra delen stämmer överens med hur det ser ut under processer för mig, min inte den vänstra delen.
där är det en massa olika ikoner som ständigt skiftar plats med varandra.

Hoppandert beror på vad du sorterar efter, väljer du namn så står de nog stilla men väljer du cpu eller nått annat som hela tiden ändras så hoppar posterna runt som besatta

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hoppandert beror på vad du sorterar efter, väljer du namn så står de nog stilla men väljer du cpu eller nått annat som hela tiden ändras så hoppar posterna runt som besatta

jo jo, så mycket förstår jag, jag ville bara beskriva

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

höger klickar jag på den, så får jag bla alternativet att "avsluta aktivitet".
men jag skulle gärna vilja ha reda på vad det är för något innan jag gör något, om det är en viktig windows krävande fil, så att inte windows slutar att fungera eller nått

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

höger klickar jag på den, så får jag bla alternativet att "avsluta aktivitet".
men jag skulle gärna vilja ha reda på vad det är för något innan jag gör något, om det är en viktig windows krävande fil, så att inte windows slutar att fungera eller nått

Men står det inget namn som det gör för mig ? saknas namnet så får du väl spåra via pid men att läsa namnet ger ju annars en bra ledtråd vad det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men står det inget namn som det gör för mig ? saknas namnet så får du väl spåra via pid men att läsa namnet ger ju annars en bra ledtråd vad det handlar om.

det enda jag kan hitta närdet gäller namn är "ursprungligt filnamn: svchost.exe"

i processor fliken, under namn, så står det värd för tjänst lokalt system (15)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

det enda jag kan hitta närdet gäller namn är "ursprungligt filnamn: svchost.exe"

Det ser alltså inte alls ut som på bilden jag postade för dig ? På min bild står det ju ett namn som är ganska lättförståeligt, svchost är ju det engelska namnet på värdprocess men efter den står det alltså inget mer för dig ?

Högerklicka på rätt "värd för tjänst" och välj "gå till information" så får du fram pid och kan välja "gå till tjänst" och sedan när du vet vad den har för namn får du söka reda på vad tjänsten har för funktion och om den behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mangemani:

det enda jag kan hitta närdet gäller namn är "ursprungligt filnamn: svchost.exe"

i processor fliken, under namn, så står det värd för tjänst lokalt system (15)

Jag tror det skulle underlätta om du lade upp en screenshot på hur det ser ut, så kan vi lättare guida. En bild säger mer än tusen ord, du vet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

jag la nyss märke till att det där (15) ändrades till (16) och sen tillbaks till (15) igen, som det verkar så verkar det vara 15 tjänster som är igång, inte 1 specifik tjänst.

nästa gången tjänsten(eller tjänsterna) dras igång igen så ska jag vara snabb att ta en screenshot, just nu så är det lugnt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

tog en screenshot nu, detta när det inte är så farlig belastning, brukar vara högre, både på minnet och processorn.
vad får ni ut utav detta?

edit: var år sedan jag länkade en bild här på clockers, hur gör man?

ah, nwm, glömde bort att man kunde ladda upp genom FB

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/121191473_10160408343575299_7168199943711659131_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=o0hIegs4DYwAX-0Niz3&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=c0db8874eb214167fa9f08b120b56fe2&oe=5FA7A4AC

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

tog en screenshot nu, detta när det inte är så farlig belastning, brukar vara högre, både på minnet och processorn.
vad får ni ut utav detta?

edit: var år sedan jag länkade en bild här på clockers, hur gör man?

ah, nwm, glömde bort att man kunde ladda upp genom FB https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/121191473_10160408343575299_7168199943711659131_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=o0hIegs4DYwAX-0Niz3&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=c0db8874eb214167fa9f08b120b56fe2&oe=5FA7A4AC

Ser ingen bild och kan inte heller följa länken, ladda uppp den på imgur eller nån liknande bildsite i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du växlar till fliken Information, så kanske du kan se lite bättre.
Annars kan du tanka hem Process Explorer som är en aktivitetshanterare på steroider och som kan visa väldigt mycket mer information.

-> https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/proce...

Visa signatur

- none -