Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Tagga ner. Du behöver ju inte skrämma bort representanter när dem faktiskt visar sig i forumet och försöker kommunicera. Bara för att man jobbar för ett företag betyder det inte att man har alla svar.

Jag ser självklart positivt på representanter som är delaktiga i forumet med att besvara frågor. Vad jag anser är fel approach är att inte vara transparent med att man är just en rep för en specifik ÅF för att sedan ge sig in i en diskussion med att ställa motfrågor när man väldigt enkelt kan ge svar på den specifika frågan som avhandlades. För övrigt tycker jag att Webhallen ska ha alla cred för att man nu är transparenta med info gällande 3080 kaoset.

Skrivet av Pliind:

Då jag ej sitter på en supporttjänst så har jag inte kapaciteten att bli pingad i 10 trådar åt gången, jag försöker göra så små insatser som möjligt som petar folk åt rätt håll. Teach a man to fish osv

Jag undrar mest vem du är som reggar ett nytt konto endast för att skriva i denna tråd. ¯\_(ツ)_/¯

Jag är en mångårig lurker som inte känt ett behov av att delta aktivt i forumdelen men ditt sätt att kommentera fick mig att skapa ett konto för att kunna framföra min kritik.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Skulle inte Nvidia stänga av det helt för att stoppa dylika tjänster?

Inte vad jag förstått. Kan bara gå på hur det har varit de senaste veckorna. När de faktiskt säljer eller snart ska sälja kort så är APIt påslaget. Annars har det varit off.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Nu ska min gamla dator, inklusive mitt grafikkort, säljas. Nu hoppas man bara på att man kan få sitt 3080 innan 19e November. La beställningen den 17e 19:00, så kan ju inte ligga allt för illa till.

Synd att dem inte går ut med vilken plats i kön man har. Fattar inte riktigt varför.

Edit: Beställde ett EVGA 3080 FTW3 Ultra Från Inet ifall nån är intresserad.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem

Jag väntar också otåligt på mitt kort och kollar orderstatus dagligen.

Vill dock fråga alla er som överröser/hatar på supporten: Skäms ni inte? Hur jävlig kan man vara att man skapar ärenden varenda dag för att ställa samma fråga om och om igen?

Permalänk
Medlem

Lite sen kanske, men nu har jag även skapat ett kalkylark som checkar Webhallens bokningssiffror varje halvtimme och uppdaterar med nya siffror när dessa läggs upp på sidan (tar inte bort gammal data, se det som historik i detta fall).

Hoppas jag iaf, är inte så het när det gäller att knacka kod då det inte är något som jag håller på med till vardags

aleves - Webhallen - RTX 3080 bokningar

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Nu är mitt nya Gigabyte 3080 Vision OC installerad. Allt verkar tuffa på bra men jag höll på att få hjärtattack när jag i början bara fick en svart skärm och ingen bild. Visade sig att ena PCI-E-kabeln hade lossnat...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

En fråga. Såg precis att vissa av 3080 korten har 3st 8 pin portar. Måste man koppla in alla 3 eller är det endast för överklockning?

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

En fråga. Såg precis att vissa av 3080 korten har 3st 8 pin portar. Måste man koppla in alla 3 eller är det endast för överklockning?

Alla tre måste kopplas in. Helst tre separata kablar från vad jag läst mig till i kommentarer här och där, men har även sett dem som menar på att man kan köra en separat + en med delad/daisy chain.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hade verkligen inte köpt ett Trinity idag, jag förbokade det på release för MSRP och med tanke på hur den kylaren presterar känns det orimligt att spendera mer än vad FE kostar på det.

Kylaren fungerar bra, vad menar du? Jag kör custom fläktkurva och vid fläktar på 70% så ligger jag på ca 66-67c vid 1950mhz. Jag har datorn på golvet under skrivbordet och störs inte av det lilla ljudet men man kan ju köra lite mildare kurva och gå upp till 70c utan att ljudet är störigt. Så kylaren tycker jag de lyckats bra med på Trinity. Men visst, hade ju inte betalat mycket mer än MSRP. Jag betalade webhallens releasepris som var 8500:- och det var ju visserligen lite högre än MSRP men värt det med tanke på att jag fick det så fort.

Permalänk
Medlem

Ni som har avbokat från Elgiganten, funka det för er eller fick ni samma svar som jag? Att det inte bara är att avboka då dom är tvungna att kontakta "högre makter".
Och skulle få mail när det var klart om de är möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Kylaren fungerar bra, vad menar du? Jag kör custom fläktkurva och vid fläktar på 70% så ligger jag på ca 66-67c vid 1950mhz. Jag har datorn på golvet under skrivbordet och störs inte av det lilla ljudet men man kan ju köra lite mildare kurva och gå upp till 70c utan att ljudet är störigt. Så kylaren tycker jag de lyckats bra med på Trinity. Men visst, hade ju inte betalat mycket mer än MSRP. Jag betalade webhallens releasepris som var 8500:- och det var ju visserligen lite högre än MSRP men värt det med tanke på att jag fick det så fort.

Då betalade du 700 kronor mer än jag kommer göra om jag väljer att behålla det kortet. Svårt att jämföra dina personliga anekdoter med faktiska mätningar från reviews men allting tyder på att kylaren är ganska average ställt mot annat (skillnaderna är dock fortfarande små), särskilt när det nu ligger på kring 8500-9000 och då tävlar med kort som har bättre kylning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Ni som har avbokat från Elgiganten, funka det för er eller fick ni samma svar som jag? Att det inte bara är att avboka då dom är tvungna att kontakta "högre makter".
Och skulle få mail när det var klart om de är möjligt?

Jag chattade med kundsupporten igår och hade avbokat på 5-10 min (mest pga kön innan jag kom fram till någon).
Men tog tills idag innan jag fick bekräftelse på avbokningen. Ändå visas beställningen fortfarande som reserverad för mig.

EDIT: Första frågan jag fick var om det gällde ett grafikkort. Då skrev jag bara, "Ja, jag skulle vilja avboka min beställning med nummer: ####". Tog en min, sedan "Det är klart, du borde få bekräftelse på det snart". Snart blev tydligen typ 26-27h.

Permalänk
Skrivet av Vardagsrum:

Alla tre måste kopplas in. Helst tre separata kablar från vad jag läst mig till i kommentarer här och där, men har även sett dem som menar på att man kan köra en separat + en med delad/daisy chain.

Ok. Attans, då måste jag skaffa mig ännu en sleevad kabel på något vis.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

Ok. Attans, då måste jag skaffa mig ännu en sleevad kabel på något vis.

Har du modulärt corsair agg så finns det lösa att köpa har du inte det så finns det att köpa på cablemod troligen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

Ok. Attans, då måste jag skaffa mig ännu en sleevad kabel på något vis.

Har du corsair så har de en butik. Men om det inte finns i lager, så maila dem för de är snälla nog att skicka ut kablar utan kostnad.
Nu vet jag dock inte om det är sleevad kabel de skickar ut gratis eller inte.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

Ok. Attans, då måste jag skaffa mig ännu en sleevad kabel på något vis.

Jag stog inför samma dilemma så jag köpte https://www.webhallen.com/se/product/306256-Corsair-Individua...

Där följer det med totalt 4st 6+2 pin PCI-E kablar varav 2 enkla och 2 dubbla. I Cablemods får man bara 2st så det var därför jag valde Corsair, men det förutsätter att du även har ett kompatibelt nätaggregat såklart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

Nu ska min gamla dator, inklusive mitt grafikkort, säljas. Nu hoppas man bara på att man kan få sitt 3080 innan 19e November. La beställningen den 17e 19:00, så kan ju inte ligga allt för illa till.

Synd att dem inte går ut med vilken plats i kön man har. Fattar inte riktigt varför.

Edit: Beställde ett EVGA 3080 FTW3 Ultra Från Inet ifall nån är intresserad.

Evga har ännu inte levererat ett enda kort till kunder om jag förstod rätt, bara några få reviewers som fått exemplar som går att räkna på en hand. Inet har satt leverans på dessa kort efter nyår, men det var någon här i tråden tidigare som länkade någon källa som sa att de "var på väg". Så sälj inte datorn om du inte kan vara utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Evga har ännu inte levererat ett enda kort till kunder om jag förstod rätt, bara några få reviewers som fått exemplar som går att räkna på en hand. Inet har satt leverans på dessa kort efter nyår, men det var någon här i tråden tidigare som länkade någon källa som sa att de "var på väg". Så sälj inte datorn om du inte kan vara utan

Enligt https://www.scan.co.uk/shops/nvidia/rtx-30-series-faqs så ska det ha kommit in EVGA i måndags av 3080 och 3090 som skickats ut. För Sverige är det ju en annan femma, men borde ju komma i veckan om Sverige inte blivit helt bortprioriterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

En fråga. Såg precis att vissa av 3080 korten har 3st 8 pin portar. Måste man koppla in alla 3 eller är det endast för överklockning?

Skrivet av venomze:

Ni som har avbokat från Elgiganten, funka det för er eller fick ni samma svar som jag? Att det inte bara är att avboka då dom är tvungna att kontakta "högre makter".
Och skulle få mail när det var klart om de är möjligt?

Inga problem for mig än så länge. Fick mail med kvittot för allt var - med summan. Kontaktade deras chat och sa att jag ville ta bort ordern. Kanske hade mest med att jag hade Klarna som betalning

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Ni som har avbokat från Elgiganten, funka det för er eller fick ni samma svar som jag? Att det inte bara är att avboka då dom är tvungna att kontakta "högre makter".
Och skulle få mail när det var klart om de är möjligt?

Jag tog det med deras chat och de avbokade direkt utan frågor. Tog ett par minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Jag tog det med deras chat och de avbokade direkt utan frågor. Tog ett par minuter.

Fick du bekräftelse på mailen direkt efter? till mig sa dom att det tar några dagar för det att gå igenom.

Permalänk
Skrivet av Pliind:

Har du modulärt corsair agg så finns det lösa att köpa har du inte det så finns det att köpa på cablemod troligen

Skrivet av Ejziponken:

Har du corsair så har de en butik. Men om det inte finns i lager, så maila dem för de är snälla nog att skicka ut kablar utan kostnad.
Nu vet jag dock inte om det är sleevad kabel de skickar ut gratis eller inte.

Skrivet av Vardagsrum:

Jag stog inför samma dilemma så jag köpte https://www.webhallen.com/se/product/306256-Corsair-Individua...

Där följer det med totalt 4st 6+2 pin PCI-E kablar varav 2 enkla och 2 dubbla. I Cablemods får man bara 2st så det var därför jag valde Corsair, men det förutsätter att du även har ett kompatibelt nätaggregat såklart.

Jag köpte några Cablemod extentions så snart som igår faktiskt! Dem kitten kommer ju bara med två 8 pin PCIe kablar dock.
https://www.inet.se/produkt/6903453/cablemod-pro-modmesh-exte...

Jag har dock ett Corsair agg om det nu skulle vara så att man behöver något annat.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Skrivet av Fortitude:

Fick du bekräftelse på mailen direkt efter? till mig sa dom att det tar några dagar för det att gå igenom.

Avbokade mitt via chatten och det tog runt 24 timmar (plus/minus någon timme) att få bekräftelsen på mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Jag tog det med deras chat och de avbokade direkt utan frågor. Tog ett par minuter.

Okay! Avbokade genom chatt och mail,
Har du kollat så den inte ligger kvar i order på deras sida?

Permalänk
Medlem

Ska vi ta och rösta på elgiganten som bästa datorbutik sen?

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

Jag köpte några Cablemod extentions så snart som igår faktiskt! Dem kitten kommer ju bara med två 8 pin PCIe kablar dock.
https://www.inet.se/produkt/6903453/cablemod-pro-modmesh-exte...

Jag har dock ett Corsair agg om det nu skulle vara så att man behöver något annat.

Det är mer att om du har ett modulärt nätaggregat så är det bättre att köpa ett riktigt kit och inte extensions, då extensions gärna tar väldigt mycket plats "bakom kulisserna" Varför vi nämner corsair är att det som sagt finns lösa kablar att köpa för att komplettera en ev tredje PCIe kabel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Jag körde på två st såna här:
https://www.webhallen.com/se/product/306162-Corsair-Individua...
(säg till om det av nån anledning inte funkar, är ny på detta)

Så kablar - check! Nu återstår bara kortet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Ska vi ta och rösta på elgiganten som bästa datorbutik sen?

Och istället för tårta blir det macka?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jag körde på två st såna här:
https://www.webhallen.com/se/product/306162-Corsair-Individua...
(säg till om det av nån anledning inte funkar, är ny på detta)

Så kablar - check! Nu återstår bara kortet...

Sålänge du har ett modernt modulärt corsair agg ska det funka fint, om vi glömmer mossgamla nätagg så finns det idag endast två typer av uppsättningar från Corsair pga olika fabriker, type 3 och type 4, men det enda som skiljer dessa kit åt är 24-pinnaren som ingår. Så du bör vara check med ovan (går lätt att kolla om man har någon av dom genom att titta på kablarna som ingår med nätagget, står på plastkontakten)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ska vi ta och rösta på elgiganten som bästa datorbutik sen?

Jag blir lite fascinerad ändå hur många som ändå verkar ha beställt därifrån... För mig är Elgiganten ett "vitvaruhus"...inget fel i sig, de har mycket och säkert ok priser, men jag har inte fått intrycket, varken av personal eller web, att de har så mycket kunskap om hårdvara. Har handlat mycket på Webhallen genom åren, och ett och annat måndagsex har det blivit. Då har jag alltid kunnat åka till butik där, kunnig, personal kunnat felsöka. Är det trasiga grejer har det aldrig varit problem med återköp, osv.

Har bara en känsla av att om att mitt +8000 kronors grafikkort från Elgiganten skulle rasa så skulle jag behöva bråka med en 17-årig extrajobbare i återköp, och om de mot förmodan skulle ta tillbaka det skulle det åka bananbåt till Taiwan för "reparation".

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro