Veckans fråga: Ljuseffekter som styrs av spel

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Ljuseffekter som styrs av spel

Vad tycker du om RGB-belysning som reagerar på händelser i spel? Corsair tar temperaturen på SweClockers medlemmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Ljuseffekter ska inte lämna konsertlokalerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har inte provat det, men min gissning är att det borde bli distraherande. Har svårt att se att det skulle addera något mer än mer lite blink och flash-faktor för en liten skara extremist-RGB'fetischister.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Jag svarade JA då jag har byggt Ambilight bakom skärmen vilket jag tycker förhöjer upplevelsen. Att min dators moderkort eller om mitt tangentbord skulle ha lampor och de skulle lysa i olika färger för att saker händer på skärmen tycker jag inte förhöjer upplevelsen alls.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

För bövelen, kan vi snälla få en trend som inte innebär RGB i precis allt??

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Philips har ju detta i deras Ambilight serie. Ska ju upphöja upplevelsen när ljuset bakom tv:n lyser i samma färger som visas på bilden. Sen om det funkar, det får dom som har en tv med sådan teknik svara på. Det kan inte jag.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Gillar personligen belysning i dator väldigt mycket, men det ska vara stilla. Det är ett sätt att visa komponenterna inte ett jäkla rejv

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Philips har ju detta i deras Ambilight serie. Ska ju upphöja upplevelsen när ljuset bakom tv:n lyser i samma färger som visas på bilden. Sen om det funkar, det får dom som har en tv med sådan teknik svara på. Det kan inte jag.

Jag tänkte precis på detta! Jag har en Philips The One (55PUS8204/12) hemma i vardagsrummet.

Jag tycker det är värdelös och väldigt irriterande i filmer då jag tenderar att titta mer på hur LED:sen reagerar istället för att fokusera på filmen i sig. Sen kan man heller inte styra hur intensivt man vill att det ska lysa verkar det som. Kommer det en kritvit bakgrund så lyser det upp rummet som om det vore en månlandning. Sjukt jobbigt! Sitter man och slötittar och håller på att somna i soffan så lovar jag att du vaknar av det. Lite som när doktorn lyser dig med lampa i ögat.

Men för spel så gillar jag det skarpt! Det ger en "omslutande" och förhöjd upplevelse.

Permalänk
Skrivet av Rico01:

För bövelen, kan vi snälla få en trend som inte innebär RGB i precis allt??

mEn Du KaN jU sTäNgA aV dEt Om Du InTe ViLl hA rGb!

Nej! Jag vill fan inte betala för skit jag inte använder!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ambilight bakom skärmen möjligtvis men absolut inga blinkningar utan mer svagt matchande accentfärg till spelets miljö.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

När mitt G915 började ändra massa färger i en del spel så tänkte jag vad fan är det här för skit och stängde av det direkt. Det summerar nog vad jag röstade. Dock kan jag tycka att ljus bakom skärm kan påverka mer positivt

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mörksuggan:

Philips har ju detta i deras Ambilight serie. Ska ju upphöja upplevelsen när ljuset bakom tv:n lyser i samma färger som visas på bilden. Sen om det funkar, det får dom som har en tv med sådan teknik svara på. Det kan inte jag.

Det som är speciellt med denna lösning är att det inte bara reagerar på färgförändringar i bilden, det reagerar alltså på händelser i spelet.

Typ ponera att det är ett stealthspel, din stealthmätare kanske då tar formen av att belysningen skiftar färg till mer rött om du håller på att bli upptäckt.
Detta oavsett vilken färg som visas på skärmen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Exemplet i videon är nog lite för extremt för min smak, men mer subtila effekter är kul. Ett exempel är att snabbtangenten för att starta ny forskning i Factorio (T normalt) blinkar sakta när föregående forskningsprojekt är avslutat och det är dags att välja ett nytt.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Nej tack; vi har redan för mycket ljusföroreningar ifrån elektronik.

Permalänk
Medlem

Nej fy fan.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det som är speciellt med denna lösning är att det inte bara reagerar på färgförändringar i bilden, det reagerar alltså på händelser i spelet.

Det har ju typ Ambilight också. Det finns ett "Spel-läge" som fungerar bra. Men jag är lite osäker om den bara följer färgerna där med...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fatmajk:

Det har ju typ Ambilight också. Det finns ett "Spel-läge" som fungerar bra. Men jag är lite osäker om den bara följer färgerna där med...

Jag vet inte i ärlighetens namn, har de en mjukvara du installerar på datorn som pluggar in i spelen? Om inte så är det ju färg (eller ljud) de kan gå på bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

För bövelen, kan vi snälla få en trend som inte innebär RGB i precis allt??

Du kan stänga av det fyi

ontopic: Bakom skärmen OK! Resten kan man kasta

Permalänk
Medlem

Detta känns som ett försök att konstruera ett behov?
Då min dator står på golvet under skrivbordet blir det "lätt ergonomiskt utmanande" att kunna avnjuta LED-ljusändringar under spelande:)

Permalänk
Medlem

Saknar röstningsalternativet "RGB är ointressant oavsett speleffekt eller ej". Ett enkelt nej här kan ju tolkas som att jag har RGB-belysning i övrigt men specifikt är emot speleffekterna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Har ambilight på TVn, ibland så fungerar det toppenbra men det gäller att ha rätt inställning. Men vet inte om jag skulle vilja ha det till datorn.

Har just nu på exakt noll RGB ljus, inte ens i skärmen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Saknar röstningsalternativet "RGB är ointressant oavsett speleffekt eller ej". Ett enkelt nej här kan ju tolkas som att jag har RGB-belysning i övrigt men specifikt är emot speleffekterna

"Jag har ett behov av att uttrycka min åsikt som inte är direkt relaterad till artikeln"

Är du inte intresserad av RGB alls är du formodligen inte intresserad av att RGB kan styras av spelet. Ser ingen anledning att separer dem i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag vet inte i ärlighetens namn, har de en mjukvara du installerar på datorn som pluggar in i spelen? Om inte så är det ju färg (eller ljud) de kan gå på bara.

Ambilight ingår ju i TV:n när du köper den. Jag har inte installerat något extra utöver det. Så ja, jag antar att det bara är ljud/ljus då. Men det känns MYCKET mer responsivt än film-läget. Men kanske bara är högre uppdateringsfrekvens på LED:sen.

Permalänk
Medlem

om ljuset kommer på väggen bakom skärmen - Ja, annars - Nej

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Nej, jag har ett fåtal LEDer på moderkortet och RAM-stickorna som jag satt till en svag ljuseffekt. Allt annat tycker jag är distraherande och tar bort från spelupplevelsen snarare än att addera till den. Sen kan jag ju i alla fall tala för mig själv och säga att datorn står på golvet under skrivbordet, så även om jag hade en discokula i chassit hade jag bara sett en liten del av den.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker det vore en intressant funktion, speciellt om man går all in eller som en extra effekt för ansiktskameran när man streamar något spel.

Vore bra om man kunde välja punkter/zoner på skärmen som ska styra belysningen i specifika spel. T.ex. så man kan välja en zon där eldsflamman syns i ett fps-spel e.d. Sen självklart ställa in ljusstyrka, tröghet i skiftningarna och även möjligheten att ändra att t.ex. röda nyanser på skärmen skall reproduceras i en annan nyans i belysningen. Kanske vill man bara att belysningen ska reagera med vitt färg när röd färg syns i en zon på skärmen.

Ja... Men nog vore det coolt att ha ett helt rum som lever med spelet. Då pratar vi alltså om installationer som vida överstiger belysningen i några fläktar i datorn.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

I min ungdom efter att jag skaffade min första optiska mus, så var det något fruktansvärt irriterande rött blink till höger om skärmen när jag satt vi datorn. Tog ett tag innan jag kom fram till att det var den röda LEDn som satt under musen som lös upp väggen bakom när man lyfte musen.

Oavsett så var det väldigt distraherande, så nej från mig.

Permalänk
Inaktiv

Spontant, nej. Det blinkar tillräckligt

Permalänk
Medlem

Definitivt något som jag vill se utvecklas. I X4 Foundations soå byter ens UI färg beroende på vilket "mode" skeppet är i, travel mode, short range scanning, long range scanning, osv. Skulle vara trevligt om jag kunde få ut den färgen i mina RGB enheter.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

"Jag har ett behov av att uttrycka min åsikt som inte är direkt relaterad till artikeln"

Är du inte intresserad av RGB alls är du formodligen inte intresserad av att RGB kan styras av spelet. Ser ingen anledning att separer dem i detta fallet.

Det är ju en omröstning om jag tycker det är intressant eller ej? Ser inte hur det är irrelevant att även ointresserade svarar då?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII