Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Svarar då jag vet. Garantin gäller på samtliga modeller även de billigare. (Villkoren/antal mil har varierat lite mellan årsmodeller dock, t.ex har äldre Model S obegränsade mil dessa 4 / 8 år nyare har milbegränsning.)

Försäkring för Teslor är oftast inte så farligt heller, vår Model S kostar en aning mindre än vad vår tidigare Volvo V60 kostade per år för helförsäkring. Varierar ju också utifrån var man bor och hur gammal man är, men skulle uppskatta att de flesta hamnar strax under eller runt tusenlappen per månad dvs runt 10.000kr/år för helförsäkring, för de flesta Teslamodeller. Vissa lyckas komma under 5000kr/år men det vet jag inte hur de lyckas med 😄

Här kan du få en uppskattning från vad personer har fått för försäkringskostnader: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=9331&st...

Finns det ingen vagnskadegaranti på Tesla? Alla andra tillverkare (mig veterligen) erbjuder minst 2 eller 3 års vagnskadegaranti, vilket innebär att man klarar sig på halvförsäkring och kan därmed nästan halvera försäkringskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Finns det ingen vagnskadegaranti på Tesla? Alla andra tillverkare (mig veterligen) erbjuder minst 2 eller 3 års vagnskadegaranti, vilket innebär att man klarar sig på halvförsäkring och kan därmed nästan halvera försäkringskostnaden.

Det är 3 års vagnskadegaranti på alla Tesla-bilar som säljs i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad kostar servicar hos Tesla? För det verkar inte folk vilja prata om, inte vad bilarna kostar att försäkra heller. Men man rekommenderar Tesla hej vilt som om det vore en folkbil för hela Sveriges befolkning.

Är det någon speciell del av service du tänker på?

Tesla har, till skillnad från andra biltillverkare, inget obligatoriskt serviceprogram som du måste betala för att garantierna måste gälla.

Det man vill kolla med några års mellanrum (eller efter ett par tusen mil) är att bromsar är OK, AC i bra skick och att luftfilter till kupé är rent och inte satt igen.

Men den största praktiska servicen är ju att skifta däck och byta ut de när mönstren är dåliga.

Här står inga priser, men lite allmän information om vilka serviceåtgärder de dock rekommenderar:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad kostar servicar hos Tesla? För det verkar inte folk vilja prata om, inte vad bilarna kostar att försäkra heller. Men man rekommenderar Tesla hej vilt som om det vore en folkbil för hela Sveriges befolkning.

Gällande försäkring så ringde jag runt till några olika försäkringsbolag och bad om priser/offret. Var hur enkelt som helst, och fick priser nästan direkt av alla.

De kan dock variera kraftigt mellan olika bolag, så det lönar sig verkligen att ta några minuters jobb med telefon och mail och kontakta några stycken olika.

Skall du ha din M3 privat eller som leasing på företag?

Vilka av försäkringsbolagen har du kontaktat?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Sneglar just nu lite på BMW iX3 vs Audi e-tron 50 Quattro. Bilarna är för mig på pappret hyfsat jämförbara, dock verkar ju Audi har lyckats förhandla bättre med Skatteverket då förmånsvärdet på e-tron'n ligger på 4500 kontra 8000+ för iX3:an, vilket är rätt lite skevt då bägge bilarna kostar 800k+. Vad jag förstår så är det ju närmast jämförbara bil som sätter riktmärket för förmånsvärdet, både Q5:an och X3:an har ju ungefär samma listpris på basmodellerna med förbränningsmotor. Någon som har input på varför det ser ut som det gör gällande förmånsvärdet? Har även titta på MB EQC 400 4MATIC

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Sneglar just nu lite på BMW iX3 vs Audi e-tron 50 Quattro. Bilarna är för mig på pappret hyfsat jämförbara, dock verkar ju Audi har lyckats förhandla bättre med Skatteverket då förmånsvärdet på e-tron'n ligger på 4500 kontra 8000+ för iX3:an, vilket är rätt lite skevt då bägge bilarna kostar 800k+. Vad jag förstår så är det ju närmast jämförbara bil som sätter riktmärket för förmånsvärdet, både Q5:an och X3:an har ju ungefär samma listpris på basmodellerna med förbränningsmotor. Någon som har input på varför det ser ut som det gör gällande förmånsvärdet? Har även titta på MB EQC 400 4MATIC

De yttre måtten skiljer sig en hel del mellan iX3 och E-tron.
iX3 längd = 4734 mm
E-tron längd = 4901 mm

Även bagaget skiljer sig en hel del
iX3 = 510 liter
E-tron = 660 liter

Jag skulle säga att de är en storleksskillnad mellan dessa två modeller.

Angående förmånsvärden verkar SkV singla slant när de tar fram det. Speciellt för Tesla där "samma" bil kan skilja stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tror du citerade fel person, jag har inga problem med räckviddsångest.

sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har inte riktigt släppt räckviddsångesten. När min bil kryper under 20 mil kvar i räckvidd så börjar jag känna att det är dags att ladda (vilket betyder cirka 45-50% kvar av batteriet)

Det låter konstigt, du tankar väl inte ICE bil när tanken halv, varför göra det nu?
Litar du inte på batterimätaren?
Man kan stanna och ladda om det skulle ta slut, ström finns överallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magnusth:

Det låter konstigt, du tankar väl inte ICE bil när tanken halv, varför göra det nu?
Litar du inte på batterimätaren?
Man kan stanna och ladda om det skulle ta slut, ström finns överallt.

På mina bilar jag haft innan så har jag inte sett mätaren rusa som Usain Bolt mot E/Tomt som det känns att det gör i mercan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

På mina bilar jag haft innan så har jag inte sett mätaren rusa som Usain Bolt mot E/Tomt som det känns att det gör i mercan.

Är det samma känsla som med mobilen? Batteriet håller i evigheter när det är över 70 % och när det är under 30 % då går det fort.
Har ingen elbil själv men då förstår jag vad du menar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Är det samma känsla som med mobilen? Batteriet håller i evigheter när det är över 70 % och när det är under 30 % då går det fort.
Har ingen elbil själv men då förstår jag vad du menar

På mina mobilen "förr" (typ 5 år sedan) så var det bokstavligen så. kunde ha 100%, helt plötsligt så var mobilen kanonhet och tappade mer än 2% i minuten tills mobilen dog. (I det här fallet var det ju samsungs fel på telefonen/mjukvaran)

Samma med en fulltankad bil, ligger över F hurlänge som helst, men när mätaren väl börjar röra på sig, så går det fort till tomt.

Permalänk
Skrivet av stgr:

På mina mobilen "förr" (typ 5 år sedan) så var det bokstavligen så. kunde ha 100%, helt plötsligt så var mobilen kanonhet och tappade mer än 2% i minuten tills mobilen dog. (I det här fallet var det ju samsungs fel på telefonen/mjukvaran)

Samma med en fulltankad bil, ligger över F hurlänge som helst, men när mätaren väl börjar röra på sig, så går det fort till tomt.

Vad har du för snittförbrukning kWh/mil?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad har du för snittförbrukning kWh/mil?

2.39kWh/mil

Permalänk
Skrivet av stgr:

2.39kWh/mil

Inte så farligt för en så stor bil.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

När räckvidden og batteriteknologien blir bättre så är nog elbil definitivt framtiden.

Just nu kör jag en BMW 530e plug-in hybrid 2017. Då täcker den korta resor på batteri 2-3mil. Annars kör den igång motorn på långa sträck.

Passar mitt bruk bra, så får man en 5-serie som har et lågt bensinförbruk. Jag ligger på ca 4,6 och då har det vart mycket användande av bensinmotorn också.

Får vel se vad man köper framöver. Bil är så sjukt dyrt här i Norge, men 530e är det lite avgiftsrabatt på.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

När räckvidden og batteriteknologien blir bättre så är nog elbil definitivt framtiden.

Just nu kör jag en BMW 530e plug-in hybrid 2017. Då täcker den korta resor på batteri 2-3mil. Annars kör den igång motorn på långa sträck.

Passar mitt bruk bra, så får man en 5-serie som har et lågt bensinförbruk. Jag ligger på ca 4,6 och då har det vart mycket användande av bensinmotorn också.

Får vel se vad man köper framöver. Bil är så sjukt dyrt här i Norge, men 530e är det lite avgiftsrabatt på.

Elbilar är dock betydlig billigare i Norge pga inga säljskatter på dessa & dessutom är ladd infrastrukturen grymt bra utbyggt borde de vara det självklara valet där medans ICE är högt beskattade & betydligt dyrare i inköp

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Porshe Taycan Turismo

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Porshe Taycan Turismo

Fruktansvärt fula baklampor. Är det en del av någon maskering eller ska det se ut sådär?

Typiskt, jag som ville avfärda Taycan och intala mig själv att den aldrig skulle funka för en barnfamilj - och så kommer Turismo snart och verkar ha löst problemet med svårlastat bagageutrymme?

Dessvärre är nog denna ännu dyrare än vanliga Taycan. Jaja, drömma kan man ju göra i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Fruktansvärt fula baklampor. Är det en del av någon maskering eller ska det se ut sådär?

Typiskt, jag som ville avfärda Taycan och intala mig själv att den aldrig skulle funka för en barnfamilj - och så kommer Turismo snart och verkar ha löst problemet med svårlastat bagageutrymme?

Dessvärre är nog denna ännu dyrare än vanliga Taycan. Jaja, drömma kan man ju göra i alla fall.

Det är bara maskering Jag tror den kommer bli snygg!

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är det någon speciell del av service du tänker på?

Tesla har, till skillnad från andra biltillverkare, inget obligatoriskt serviceprogram som du måste betala för att garantierna måste gälla.

Det man vill kolla med några års mellanrum (eller efter ett par tusen mil) är att bromsar är OK, AC i bra skick och att luftfilter till kupé är rent och inte satt igen.

Men den största praktiska servicen är ju att skifta däck och byta ut de när mönstren är dåliga.

Här står inga priser, men lite allmän information om vilka serviceåtgärder de dock rekommenderar:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance

Låter ju som att man lägger allt ansvar gällande underhåll på köparen i form av att bilen ska besiktigas och det skall vara godtycklig inspektion av bilen? Hur vet man annars om dämpare, hjullager osv är bajs och behöver bytas?

Skrivet av martinot:

Gällande försäkring så ringde jag runt till några olika försäkringsbolag och bad om priser/offret. Var hur enkelt som helst, och fick priser nästan direkt av alla.

De kan dock variera kraftigt mellan olika bolag, så det lönar sig verkligen att ta några minuters jobb med telefon och mail och kontakta några stycken olika.

Skall du ha din M3 privat eller som leasing på företag?

Vilka av försäkringsbolagen har du kontaktat?

Jag har inte ringt något försäkringsbolag då jag bara av nyfikenhet använde compricer, som jag gjort med alla andra bilar som varit intresseobjekt.

Permalänk
Medlem

Prisvärd kombi som EV är MG5 EV 52.5 Kwh, 27 495 Brittiska Pund

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Så otippat att de här mindre obskyra tillverkarna tar marknadsandelar från de stora jättarna bara för att dom inte velat ställa om i tid.

MG och Renault liksom, vem hade kunnat tro att dom skulle ta täten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Låter ju som att man lägger allt ansvar gällande underhåll på köparen i form av att bilen ska besiktigas och det skall vara godtycklig inspektion av bilen? Hur vet man annars om dämpare, hjullager osv är bajs och behöver bytas?

Klart du kan lämna in bilen för att de skall kolla på sådant om du vill, det bestämmer du ju själv i så fall. Skillnaden nu är ju att man slipper pynta 7 papp för att någon skall sparka på däcken och byta torkarblad bara för att ha kvar garantin.

Jag som behåller bilar max 2-3 år är ju dock väldigt glad att slippa lämna in den stup i kvarten och betala för just däcksparkande.

Permalänk
Medlem

Nu har Volvo XC40 Recharge och Polestar 2 fått officiella räckviddssiffror enl. amerikanska EPA.
https://electrek.co/2020/10/07/2021-volvo-xc40-recharge-poles...

Volvo XC40: 208 miles EPA = 334 km (WLTP: 40 mil)
Polestar 2: 233 miles EPA = 375 km (WLTP: 47 mil)

Jag satte de europeiska WLTP siffrorna inom parentes som jämförelse.

För att ha något mer att jämföra med så har Tesla Model Y 316 miles (=508 km) och Model S har 402 miles (=647 km) enligt EPA.

EPA är tuffare än WLTP och de flesta bilar har något kortare räckvidd när man mäter med EPA. Hastigheten är högre vid testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Nu har Volvo XC40 Recharge och Polestar 2 fått officiella räckviddssiffror enl. amerikanska EPA.
https://electrek.co/2020/10/07/2021-volvo-xc40-recharge-poles...

Volvo XC40: 208 miles EPA = 334 km (WLTP: 40 mil)
Polestar 2: 233 miles EPA = 375 km (WLTP: 47 mil)

Jag satte de europeiska WLTP siffrorna inom parentes som jämförelse.

För att ha något mer att jämföra med så har Tesla Model Y 316 miles (=508 km) och Model S har 402 miles (=647 km) enligt EPA.

EPA är tuffare än WLTP och de flesta bilar har något kortare räckvidd när man mäter med EPA. Hastigheten är högre vid testet.

Jag är ledsen om jag upprör någon nu. Men det är inget mindre än pinsamt!

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Elon Musk has confirmed Tesla’s new structural battery design, and 4680 cells are first going to Model Y, which will be produced at Gigafactory Berlin next year.

The CEO confirmed on Twitter that the new structural battery pack technology will be first implemented in Berlin:

Berlin will use 4680 cell with structural battery pack and front & rear single-piece castings. Also, a new paint system.

Tesla plans to first start Model Y production at Gigafactory Berlin during the second half of 2021.

Musk added that he believes it will take about two years:

Lot of new technology will happen in Berlin, which means significant production risk. Fremont & Shanghai will transition in ~2 years when new tech is proven.

Tesla’s new structural battery pack requires the new 4680 battery cells in order to work.
https://electrek.co/2020/10/07/elon-musk-tesla-structural-bat...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Den kände franska sportbilstestaren Sebastian Vittel (inte relaterad till tysken i F1) preppar en M3 inför test på nordslingan, och delar med sig om sina rekommendationer (både ris och ros) gällande detta:

F.ö. mycket bra info för alla som vill dra till nordslingan med sin elbil för att testa lite (har själv funderat på det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Sebastian Vittel kör M3 och en god vän (tysk professionell racerförare) kör Taycan, för att pröva om Porschen kan dra ifrån Teslan:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag har inte ringt något försäkringsbolag då jag bara av nyfikenhet använde compricer, som jag gjort med alla andra bilar som varit intresseobjekt.

Kan ivf. lugna dig med att alla försäkringsbolag jag kontakt kunde snabbt ge mig svar och försäkra en M3. Inget som helst problem. Tror det är Sveriges näst vanligaste elbil.

(Aldrig använt Compriser, så fungerar inte den tjänsten så se om du kan maila in till de och fråga vad som är fel.)

Men jag hjälper dig annars gärna att hitta rätt (då jag redan har koll på många försäkringar för Tesla):

Vilket bolag har du idag för dina bilförsäkringar?


Har du tänkt att köpa M3 privat eller som företagsleasing?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan ivf. lugna dig med att alla försäkringsbolag jag kontakt kunde snabbt ge mig svar och försäkra en M3. Inget som helst problem. Tror det är Sveriges näst vanligaste elbil.

(Aldrig använt Compriser, så fungerar inte den tjänsten så se om du kan maila in till de och fråga vad som är fel.)

Men jag hjälper dig annars gärna att hitta rätt (då jag redan har koll på många försäkringar för Tesla):

Vilket bolag har du idag för dina bilförsäkringar?


Har du tänkt att köpa M3 privat eller som företagsleasing?

Ja det är klart att det egentligen är compricers fel att man inte får några prisförslag, det kan inte tesla beskylla för men jag känner igen mönstret från lite mer exklusivare / importerade bilar.

Senast jag ägde en bil så var det Safetown som försäkrade min bil och nu så är man faktiskt bortskämd med förmånsbil så något bilköp är inte aktuellt i dagsläget, inte för egen del iaf.