iPad 16gb: Hjälp med att förstå iCloud och lagringsalternativ

Permalänk
Medlem

iPad 16gb: Hjälp med att förstå iCloud och lagringsalternativ

Hej,

Jag har en Apple iPad Air 16gb som ständigt påminner mig om att lagringsutrymmet är slut.
När jag tittar på Inställningar > Allmänt > iPad lagringsalternativ, visas det tydligt att det är bilder och meddelanden som tar upp plats.

Jag har aktiverat optimerad lagring för bilder och stängt av iCloud synk för meddelanden. Men trots det tar det upp 50% av totala lagringskapaciteten.

Frågor

  • Kan jag välja att endast lagra bilder i iCloud men ändå se dem på paddan? Hur?

  • Kan jag radera alla meddelanden på iPad på ett smidigt sätt utan att de raderas i iCloud? Hur?

Tacksam för hjälpen

Permalänk
Medlem

Om du inte har iCloud-synkning av meddelanden påslagen så är det bara ta bort alla meddelanden du inte vill ha kvar, de försvinner inte från iCloud då. Har du optimerad lagring påslagen för bilder så ska nedladdade bilder rensas bort automatiskt när du har lite utrymme. I värsta fall kan du göra en säkerhetskopia till iCloud, återställa den och ladda in säkerhetskopian igen, då försvinner alla nerladdade bilder. Alternativt kan du slå av bildsynkroniseringen med iCloud helt och använda Safari, går du till https://www.icloud.com så kan du även se dina bilder där.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tack ToJa92,

Jag återställt den helt och sedan laddat in säkerhetskopian. Det gjorde att jag hann tanka ner iOS 14, men efter ett tag hade Apple laddat ner massor av bilder och meddelanden och fylld upp allt ledigt utrymme igen. Går det att ställa in envägssynk alltså endast synk av bilder och meddelanden från iPad?
Går det att rensa alla stora meddelanden och bilagor eller måste man markera en i taget?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Vill du bara uppdatera så går det annars att använda iTunes på en Mac/PC, då ska du kunna uppgradera oavsett hur mycket av lagringen du använt. Eller så kan du återställa den (logga inte in i iCloud efteråt), uppgradera, återställa igen och logga in i iCloud och välja en säkerhetskopia.
Om du skickar med iMessage så tror jag att de automatiskt dyker upp på alla dina enheter, även om du inte har slagit på synkronisering av meddelanden (det är två olika inställningar). Dock kommer ju allt som du tar emot via iMessage också dyka upp då. I inställningar så kan man slå på automatisk rensning efter t.ex. 30 dagar, och har du då inte synkronisering påslagen så kommer de ju bara försvinna från din iPad. För bilder finns ingen motsvarighet (det borde dock gå att manuellt ladda upp på icloud.com).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.