Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

MSFS är brutalt krävande. För 4K så skulle jag säga 2080 Ti, 3070+ eller kanske nåt av AMDs nya som sagt, men 4K Ultra blir inte bra flyt oavsett vad. Medium verkar funka OK på såna kort dock, men jag skulle själv starkt föredra 1440p Ultra än 4K medium.

For our in-depth benchmarks, we tested at 1080p with all four presets, and also ran 1440p and 4K ultra benchmarks. Again, we don't recommend trying to play at ultra quality if you want 60 fps … because none of our CPUs or GPUs could manage that. The high present is a better option for today's high-end GPUs, and not surprisingly, JPR estimates Microsoft Flight Simulator will result in $2.6 billion worth of PC upgrades over the next three years. Anyway, we're pushing PC hardware to the limits in our 1440p and 4K ultra benchmarks, because that's how we roll.

Källa.
https://www.tomshardware.com/features/microsoft-flight-simula...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

MSFS är brutalt krävande. För 4K så skulle jag säga 2080 Ti, 3070+ eller kanske nåt av AMDs nya som sagt, men 4K Ultra blir inte bra flyt oavsett vad. Medium verkar funka OK på såna kort dock, men jag skulle själv starkt föredra 1440p Ultra än 4K medium.

Kör själv 4K m. High-end inställningar, fungerar fint. Tror CPU är större problem än GPU rent krasst när man kommer upp på 2080Ti/3080 nivån, MSFS2020 verkar vad jag förstått skala upp till max sex kärnor, så singeltrådsprestanda är fortfarande lika aktuellt som det varit i alla andra flygsimulatorer.

Sen lär DX12 ge en skjuts i prestanda när de väl släpper det till MSFS2020.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon301768:

For our in-depth benchmarks, we tested at 1080p with all four presets, and also ran 1440p and 4K ultra benchmarks. Again, we don't recommend trying to play at ultra quality if you want 60 fps … because none of our CPUs or GPUs could manage that. The high present is a better option for today's high-end GPUs, and not surprisingly, JPR estimates Microsoft Flight Simulator will result in $2.6 billion worth of PC upgrades over the next three years. Anyway, we're pushing PC hardware to the limits in our 1440p and 4K ultra benchmarks, because that's how we roll.

Källa.
https://www.tomshardware.com/features/microsoft-flight-simula...

Jo, det var ju den jag länkade från både i det du citerar och häromdagen i svar till samma person.
Problemet är ju att de inte har några benchmark på just 4K high, utan bara ultra och lite förbipasserade ang. medium.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

MSFS är brutalt krävande. För 4K så skulle jag säga 2080 Ti, 3070+ eller kanske nåt av AMDs nya som sagt, men 4K Ultra blir inte bra flyt oavsett vad. Medium verkar funka OK på såna kort dock, men jag skulle själv starkt föredra 1440p Ultra än 4K medium.

Vilka av AMDs nyare kort är det du menar? 5700?

Ska jag bara ställa om upplösningen till 1440? Hur skalar min 4K skärm då?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jaha, första kraschen för mig, spelat drygt 30 timmar utan problem men nu mitt i min flygning efter ca 20 min skulle jag öppna upp kartan och då kraschade spelet helt, som sagt första gången för mig, undrar om de har med senaste uppdateringen att göra, var första gången jag spelade med senaste uppdateringen och jag laddade även ner Japan uppdateringen.

Samma för mig, inte haft något problem men haft två krtascher idag när jag har flygit Japan Tour

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

@stoffe_83 Tänkte mer på de som kommer snart, men 5700XT borde väl orka någorlunda också
Testa att sänka render scaling först och främst. Det bör ha färre nackdelar än att sänka upplösningen (bättre text i UI:t framför allt). 50 skulle ju bli 1080p, så lite högre kan du nog ha.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Flög lite idag och sålänge jag inte flyger Japan Tour så verkar det funka. Märkligt...Men men...Jag har idag börjat använda Neofly som är ett externt program för att göra karriärs läge av MSFS2020 och det funkar skitbra. Jätteroligt. Det har säkert nämnts här redan och jag skulle börja köra en variants som man betalade för per månad men detta är helt gratis och funkar likabra (så här långt iallfall)

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det går att fixa så att man kan starta med ICON A5 på valfri sjö. Går som bekant att välja custom vartsomhelt på kartan men då startar den i luften. Skulle vara praktiskt om man kunde starta i tex valfri del av mälaren

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Nån som vet om det går att fixa så att man kan starta med ICON A5 på valfri sjö. Går som bekant att välja custom vartsomhelt på kartan men då startar den i luften. Skulle vara praktiskt om man kunde starta i tex valfri del av mälaren

Än så länge så får man tyvärr starta den i luften och gå ned och landa själv på vattnet.
Väl nere där kan man ju stänga ned allt så man startar upp den Dark & Cold.

För övrigt på land kan man landa landflygplan bara ytan är tillräckligt lång och jämn, rätt kul att dimpa ned med TBM930 eller något Bushplan på lämplig markplätt och sedan starta igen. Det man får se upp med är större ojämnheter och givetvis träd o hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Än så länge så får man tyvärr starta den i luften och gå ned och landa själv på vattnet.
Väl nere där kan man ju stänga ned allt så man startar upp den Dark & Cold.

För övrigt på land kan man landa landflygplan bara ytan är tillräckligt lång och jämn, rätt kul att dimpa ned med TBM930 eller något Bushplan på lämplig markplätt och sedan starta igen. Det man får se upp med är större ojämnheter och givetvis träd o hus.

Jag lärde mig den hårda vägen att inte bromsa för hårt, för tidigt när man väl är nere på marken. Mitt buschplan slog över och la sig på rygg

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tjena alla glada piloter XD

Jag har stött på ett problem med FS2020 och varje gång jag ska köra en free flygning så hänger den sig i Loading screenen, får inte ctd eller något det bara stannar.
Har försökt med att ta bort spelet och installera det igen. (vill helst slippa göra det igen)
Äger det via Steam om det skulle vara ett problem.
Detta hände aldrig innan den senaste patchen, vilket tydligen har sabbat en hel del för många.

Tips mottages gärna på hur jag ska kunna lösa detta.

Specs:

4790K
16gb ram
GTX 1080ti
Installerat på SSD
650w bronz psu

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tog ett par timmar att installera och jag måste hitta var jag ställer om känsligheten i min thrustmaster, tycker den reagerar på det minsta lilla. Har gjort ett par tutorials och det är jäkligt roligt. Flög min första flygning från hemavan till viterskalet och där var det några riktiga buggar. bäcken var upphöjd till topparna

Inställningarna för det försvann i patch 2 men jom tebax med patch 3. Tyvärr är möjligheterna inte lika bra i msfs som i andra simulatorer att ställa in precis som man vill, men det fixas nog i framtida patchar

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Har problem med övningen där jag ska flyga till flagstaff och navigera med stoppur. har landat åt båda hållen men får ändå "hmm you werent really supposed to land there, dont get me wrong.." och får börja om
Vad gör jag för fel?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Har problem med övningen där jag ska flyga till flagstaff och navigera med stoppur. har landat åt båda hållen men får ändå "hmm you werent really supposed to land there, dont get me wrong.." och får börja om
Vad gör jag för fel?

Är nog hur du landar, man måste flyga in och landa efter den väg som finns i luften, följer man inte den då lyckas man inte, hade samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Är nog hur du landar, man måste flyga in och landa efter den väg som finns i luften, följer man inte den då lyckas man inte, hade samma problem.

Ah okey, inget viktigt egentligen, var bara lite förbryllad. Vet du hur man tankar?
Börjar få ont om bränsle efter ett par etapper i bushflygningen, vilket är förbannat kul att flyga!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Ah okey, inget viktigt egentligen, var bara lite förbryllad. Vet du hur man tankar?
Börjar få ont om bränsle efter ett par etapper i bushflygningen, vilket är förbannat kul att flyga!

Jag öppnar bara menyn där all info finns och där finns en tyngd ikon som man kan öppna och där kan du enkelt fylla på mer utan att behöva landa.

Permalänk
Skrivet av griid:

Ah okey, inget viktigt egentligen, var bara lite förbryllad. Vet du hur man tankar?
Börjar få ont om bränsle efter ett par etapper i bushflygningen, vilket är förbannat kul att flyga!

https://www.fanbyte.com/guides/microsoft-flight-simulator-202...

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde misstaget att stänga av v-sync och mitt grafikkort började tjuta och låta jätte högt, fattade först inte vad de var som gnisslande och ljudet åkte som upp och ner och de lätt hemskt, till slut tog jag bort sidokåpan för att höra vad de var som lät och jag insåg att de var mitt grafikkort som levde om.
kollade min framerate och den var bitvis uppe i mer en 900 när spelet laddade och de var stillbild.
Inte så konstigt att de blev massa tjut.
Kör med v-synk på nu och de blev tyst med en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har problem med övningen där jag ska flyga till flagstaff och navigera med stoppur. har landat åt båda hållen men får ändå "hmm you werent really supposed to land there, dont get me wrong.." och får börja om
Vad gör jag för fel?

Får du alla steg innan grönmarkerade? Man måste få alla steg klarmarkerade innan man landar, missar man ett av stegen så får man det där svaret.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Nästan varje gång precis innan jag landar säger flygtornet till mig "go around". Det börjar bli jobbigt tycker jag. Speciellt när jag har lite soppa kvar. Någon annan som upplever samma sak? Går det att justera frekvensen av "go around"?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag öppnar bara menyn där all info finns och där finns en tyngd ikon som man kan öppna och där kan du enkelt fylla på mer utan att behöva landa.

Jag har ingen sådan ikon. kanske kör på mer realism? jag har lycktas få dit en tankbil, men har inte lyckats komma vidare

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Jag har ingen sådan ikon. kanske kör på mer realism? jag har lycktas få dit en tankbil, men har inte lyckats komma vidare

På Bush Trips finns inte den menyn, det du kan göra är att taxa in till parkeringen och binda en knappkombination för "refuel". Inte supersmidigt eller realistiskt men gör jobbet.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

På Bush Trips finns inte den menyn, det du kan göra är att taxa in till parkeringen och binda en knappkombination för "refuel". Inte supersmidigt eller realistiskt men gör jobbet.

Tror det var typ så jag gjorde, bindade en kanpp till någon funktion som fyllde på bensin i omgångar om 25%
Får väl funka tillsvidare. Läste att det var lite problematiskt att lyckas få bensin från bensinbil.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för en noob på MSFS, funderar på att skaffa spelet för att ge mitt 3090 nåt att bita i, använder mest datorn i jobb men vore ju kul att spela lite också när man kan maxa...

Min fråga är, eftersom det finns premium och premium deluxe tiers av spelet med fler flygplatser och flygplan, hur funkar det om jag INTE köper dem... kommer det då bara vara en tom yta där t.ex. san fran airport skulle varit? Eller är den där fast i lägre detalj? Eller inte går att interagera med på samma sätt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izcho:

Kan någon förklara för en noob på MSFS, funderar på att skaffa spelet för att ge mitt 3090 nåt att bita i, använder mest datorn i jobb men vore ju kul att spela lite också när man kan maxa...

Min fråga är, eftersom det finns premium och premium deluxe tiers av spelet med fler flygplatser och flygplan, hur funkar det om jag INTE köper dem... kommer det då bara vara en tom yta där t.ex. san fran airport skulle varit? Eller är den där fast i lägre detalj? Eller inte går att interagera med på samma sätt?

Lägre detalj bara som jag förstått det.

Nån som har nån jämförelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Kan någon förklara för en noob på MSFS, funderar på att skaffa spelet för att ge mitt 3090 nåt att bita i, använder mest datorn i jobb men vore ju kul att spela lite också när man kan maxa...

Min fråga är, eftersom det finns premium och premium deluxe tiers av spelet med fler flygplatser och flygplan, hur funkar det om jag INTE köper dem... kommer det då bara vara en tom yta där t.ex. san fran airport skulle varit? Eller är den där fast i lägre detalj? Eller inte går att interagera med på samma sätt?

Skrivet av anon42512:

Lägre detalj bara som jag förstått det.

Nån som har nån jämförelse?

Alla flygplatser finns i standardversionen, så man kan flyga från dom som vanligt. Skillnaden är mycket riktigt i detaljerna, då man får fler "handcrafted airports" I premium å ännu fler i premium deluxe. I standard så är motsvarande flygplats auto-genererad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Alla flygplatser finns i standardversionen, så man kan flyga från dom som vanligt. Skillnaden är mycket riktigt i detaljerna, då man får fler "handcrafted airports" I premium å ännu fler i premium deluxe. I standard så är motsvarande flygplats auto-genererad.

Ah ok tackar för upplysning!

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Är det någon som har testat Head Tracker Iphone App + Opentrack? Länk

När jag först installerade detta fungerade det perfekt efter jag hade ställt in bra kurvor i opentrack, men hann endast testa detta i MSFS2020 i ca 10 minuter.
Följande dag tänkte jag göra en längre flygning men upptäckte direkt att head trackingen buggade ur totalt.
Trodde först det var spelet men det visade sig att trackingen i mjukvaran svarade lika konstigt.

Ifall någon använder sig utav detta och känner igen samma problem. Har ni hittat någon lösning?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk

Hej! Det har ju diskuterats lite i tråden om att CPUn kan vara begränsande i och med att alla kärnor inte används optimalt. Märkte detta att grafikkortet bara går på 70-80% och CPU står på lågt men bara maxar ut ibland på några få kärnor. Det finns ju bra med inställningar att dra ned för att förbättra prestanda om grafikkortet är flaskhalsen. Men finns det några bra knep för att optimera CPU användningen?

Jag förmodar att saker som AI-trafik, flygmodeller och datastreaming påverkar. Finns det några grafikinställningar som kan ha effekt för detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gustav Danielsson:

Hej! Det har ju diskuterats lite i tråden om att CPUn kan vara begränsande i och med att alla kärnor inte används optimalt. Märkte detta att grafikkortet bara går på 70-80% och CPU står på lågt men bara maxar ut ibland på några få kärnor. Det finns ju bra med inställningar att dra ned för att förbättra prestanda om grafikkortet är flaskhalsen. Men finns det några bra knep för att optimera CPU användningen?

Jag förmodar att saker som AI-trafik, flygmodeller och datastreaming påverkar. Finns det några grafikinställningar som kan ha effekt för detta?

Jepp, AI-trafik (trafik överhuvudtaget) är viktigt. För min del verkar det ofta handla om +10 fps att stänga av sånt. Grafikinställnigar som tycks spela roll är de två detalj-sliders som finns.

https://www.nunodonato.com/2020/08/26/how-to-play-ms-flight-s...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200