Hög svarstid på fiber. Vad kan göras?

Permalänk

Hög svarstid på fiber. Vad kan göras?

Hej, som rubriken lyder?
Har nyligen fått fiber och vill optimera nätverket så gott det går.
Min svarstid på olika bredbands tjänster ligger aldrig under 20ms, är detta nåt som min isp kan göra något åt, är det nåt fel nånstans eller är detta normalt?
Kör givetvis trådat.
Andra tips för bästa inställningar på router uppskattas.
Kör 1gb/s upp och ner.

Jag har talat med kundservice på min isp men dom verkar veta betydligt mindre än mig själv märkligt nog, hon visste inte ens vad ping var haha, plus att dom hittar inte mig som kund trots jag varit kund i 2 veckor.. antagligen för jag beställde tjänsten genom portalen, jag har öppet nät.
Genom portalen var priserna betydligt bättre än dom på nätet, så pass bra priser att dom på isp visste inte ens om att dom priserna existerar på deras egna tjänst.
Mycket märkligt detta.
Kanske nån annan av er som upplevt detta också?
Så frågan är preliminärt ang. svarstider.

Permalänk
Medlem

Vilken leverantör kör du?

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Så blir det om man väljer en noname leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Där har du problemet.

Jobbar på ett större stadsnät och Sappa mfl har ganska kass backbone och med det responstider.

Permalänk

Ok. Så det är så pass stor skillnad på isp och isp? Hade tänkt mig bahnhof eller ownit. Har öppet nät så kan byta smärtfritt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Ok. Så det är så pass stor skillnad på isp och isp? Hade tänkt mig bahnhof eller ownit. Har öppet nät så kan byta smärtfritt..

Bahnhof har bra!

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Där har du problemet.

Jobbar på ett större stadsnät och Sappa mfl har ganska kass backbone och med det responstider.

När jag talade med kundservicen så sa en av dom att han hade 1ms svarstid när han kollade på bredbandskollen, det var där jag förstod att nåt måste vara fel. Men iochmed dom inte ser mig som kund så kan dom inte ta mig vidare till tekniker.. ja ni märker själv vilka bekymmer. Men vet du om det kan och göra med att jag beställde tjänsten genom portal som dom inte ser mig som kund..

Permalänk

Fibern känns överlag ostabil. Men jag har inget att jämföra med iochmed jag är ny på fiber.
Får ut 800 ner ungefär på 1gb/s men det är väl normalt antar jag.. vill inte lägga för mycket tid på fibern men vill ändå optimera nätverket så gott jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Fibern känns överlag ostabil. Men jag har inget att jämföra med iochmed jag är ny på fiber.
Får ut 800 ner ungefär på 1gb/s men det är väl normalt antar jag.. vill inte lägga för mycket tid på fibern men vill ändå optimera nätverket så gott jag kan.

Byt leverantör.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Byt leverantör.

Är det så pass stor skillnad på olika isp menar du?
Så om jag bytar till låt oss säga bahnhof, så är alla mina problem lösta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Är det så pass stor skillnad på olika isp menar du?

Ja.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Är det så pass stor skillnad på olika isp menar du?
Så om jag bytar till låt oss säga bahnhof, så är alla mina problem lösta?

Beror ju också var man bor..

Permalänk
Skrivet av zogez:

Beror ju också var man bor..

Japp, avståndet till mätservern. Men 20ms känns märkligt som sagt..som en skrev tidigare så har vissa isp dålig backbone..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Är det så pass stor skillnad på olika isp menar du?
Så om jag bytar till låt oss säga bahnhof, så är alla mina problem lösta?

Det kan vara enorm skillnad mellan leverantörerna. Det kan också vara så att leverantörerna inte är flaskhalsen utan att det öppna nätet du har dragit in i ditt hem är skräp, då spelar det ingen roll vilken leverantör du nyttjar.

Det händer rätt ofta att sistnämnda gäller. Prova en annan leverantör och testa. Det påverkar även var du bor. Sitter du uppe i norraste norrland så finns det inte mycket någon leverantör kan göra för dina latenstider mot Stockholm och söderut. Fysikens lagar begränsar där

Permalänk
Medlem

Jag kör Ownit 1000/1000 och har typ 1-5 ms till speedtest i Sthlm. Får maxad speedtest till datorn hela tiden: 940/940.
Kolla i alla fall först att det inte hänger på dina prylar.
Hur har du kopplat datorn till ditt internet? Kan du prova koppla datorn med ethernet-kabeln rakt in i fibermodem om du har ett sånt?
Hur ser installationen ut?

Permalänk

Prova köra tracert till google.se eller nåt, för att se om den säger något om var själva fördröjningen finns

Prova också köra ping google.se -t några timmar, och kolla vad du har för drop/max/min/avg av det

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Jag kör Ownit 1000/1000 och har typ 1-5 ms till speedtest i Sthlm. Får maxad speedtest till datorn hela tiden: 940/940.
Kolla i alla fall först att det inte hänger på dina prylar.
Hur har du kopplat datorn till ditt internet? Kan du prova koppla datorn med ethernet-kabeln rakt in i fibermodem om du har ett sånt?
Hur ser installationen ut?

Har fibermodem. Har prövat köra ethernet rätt in i fibermodem. Lika höga svarstider. Får 7-800 ner med ethernetkabeln direkt. Allt är helt ny installerat. Optisk fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Japp, avståndet till mätservern. Men 20ms känns märkligt som sagt..som en skrev tidigare så har vissa isp dålig backbone..

Som en annan som bor i Östersund.. får mellan 20-25 ping och har Bahnhof. Så nån garanti att man får låga ping är det inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Har fibermodem. Har prövat köra ethernet rätt in i fibermodem. Lika höga svarstider. Får 7-800 ner med ethernetkabeln direkt. Allt är helt ny installerat. Optisk fiber.

Vad har du för moderkort/nätverkskort i det?

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Vad har du för moderkort/nätverkskort i det?

Ett som klarar 1gb/s

Permalänk
Skrivet av zogez:

Som en annan som bor i Östersund.. får mellan 20-25 ping och har Bahnhof. Så nån garanti att man får låga ping är det inte..

Tack, då vet jag att det är normalt. Allting funkar som det skall. Vill mest bara optimera nätverket så gott det går nu när jag ändå fått sprillans nytt fiber indraget i kåken.

Permalänk

Jag reagera mest på att warzone ping låg på 50ms samma som när jag hade mobilt bredband. Det störde mig.. men jag antar att det ligger på cod servrarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Ett som klarar 1gb/s

Jo jag förstår det om du har 700-800 ned. Men det kan vara saker runtomkring som nätverkskort, drivrutiner, dator mm som påverkar.
Sen är kanske den största frågan var du bor då det är 100% avgörande för din latency.

Som flera skriver så är det oavsett lättaste sättet för dig att prova en annan erkänd leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Jag reagera mest på att warzone ping låg på 50ms samma som när jag hade mobilt bredband. Det störde mig.. men jag antar att det ligger på cod servrarna..

Ska du in och jaga de sista ms i nätet så är det router och nätverkskort i din dator som avgör. Det kan skilja en hel del i framförallt router beroende på inställningar som t.ex. QOS mm. Om jag inte tänker fel så kan t.ex. en gammal CPU som inte riktigt pallar med spelet också påverka ms.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Jo jag förstår det om du har 700-800 ned. Men det kan vara saker runtomkring som nätverkskort, drivrutiner, dator mm som påverkar.
Sen är kanske den största frågan var du bor då det är 100% avgörande för din latency.

Som flera skriver så är det oavsett lättaste sättet för dig att prova en annan erkänd leverantör.

Bor i Malmö.. jag kommer byta leverantör framöver..
men för 99kr i månaden för 1000/1000 så var det svårt och tacka nej..
Men om jag bytar isp händer det skiftet direkt eller måste man vänta en månad.
Har ingen bindningstid men 1 mån uppsägning..
det skummaste med isp är ändå att dom inte hittar mig som kund. Efter 2 veckors aktiv anslutning..

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Ska du in och jaga de sista ms i nätet så är det router och nätverkskort i din dator som avgör. Det kan skilja en hel del i framförallt router beroende på inställningar som t.ex. QOS mm. Om jag inte tänker fel så kan t.ex. en gammal CPU som inte riktigt pallar med spelet också påverka ms.

Ok, vad tycker du om QOS av eller på i routern?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Mycket nu.. men vill tacka för supporten hittills. Riktigt schysst att ni hjälper till och med det snabba svar.
Vill ju bara kunna släppa fibern och låta den köra på bara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Ok, vad tycker du om QOS av eller på i routern?

Alltid av om du har typ över 100mbit, vilket du har. Vad har du för router? En billig skräprouter kan t.ex. påverka mycket mer än man tror.