3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Om dom fixar detta genom drivrutiner som gör att kortet inte kan boosta lika mycket då kanske det är läge för omtestning.

Så är det ju inte för mig iallafall. Lekte lite till med Control och överclockning, som mest har jag sett 2115 MHz nu på ett 6 POSCAP Gigabyte kort, utan krash. Som jag sa ovan, förra drivrutinen krashade när man passerade 2000 MHz.

Mitt kort utan manuell OC ligger runt 1950 Mhz, så det har alltid varit stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Så är det ju inte för mig iallafall. Lekte lite till med Control och överclockning, som mest har jag sett 2115 MHz nu på ett 6 POSCAP Gigabyte kort, utan krash. Som jag sa ovan, förra drivrutinen krashade när man passerade 2000 MHz.

Mitt kort utan manuell OC ligger runt 1950 Mhz, så det har alltid varit stabilt.

Det låter ju bra om att det bara var en driver issue. Lite jobbigt när en del youtubers hypar fenomenet till att vara ett hårdvaru problem, fast dom är väl tvungna för att hålla tittar skaran uppe och intresserad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Det låter ju bra om att det bara var en driver issue. Lite jobbigt när en del youtubers hypar fenomenet till att vara ett hårdvaru problem, fast dom är väl tvungna för att hålla tittar skaran uppe och intresserad.

Om det nu skulle vara så, vad har då Asus och EVGA sysslat med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om det nu skulle vara så, vad har då Asus och EVGA sysslat med?

PR kanske? Fast det är såklart inte heller givet att kondensatorerna inte varit ett problem bara för att det går att lösa med drivrutiner.

En möjlig förklaring är att frekvensen rört sig för snabbt mellan toppar och dalar, så de högsta topparna fick korten att krascha. Nya drivrutinerna kanske gjort att det tar en aning längre tid att nå topparna, så strömförsörjningen hinner hänga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om det nu skulle vara så, vad har då Asus och EVGA sysslat med?

Innan 3080 släpptes hade alla tillverkare beta driver att testköra korten med om jag inte kommer ihåg fel.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@anon5930: Det är inte omöjligt att det finns ett problem med vissa caps i vissa konfigurationer, beroende på kvalitet etc. MSI kanske har snålat in på vissa av dom och gör detta som en sak för att förebygga ev problem senare. Huruvida Zotac fortfarande har problem även efter drivrutinuppdateringen vet jag inte. EVGA hade säkert problem tidigare men lyckades kanske fixa det med att göra de förändringar som man gjort. Vi vet helt enkelt inte allt i dagsläget.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Proffsmobbare

Skissade fram en lösning på problemet. Nedan är ett plastlock med banker av fake-MLCC du helt enkelt klickar på plats över dina nuvarande kondensatorer. Problem löst för stunden och livet kan rulla vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Skissade fram en lösning på problemet. Nedan är ett plastlock med banker av fake-MLCC du helt enkelt klickar på plats över dina nuvarande kondensatorer. Problem löst för stunden och livet kan rulla vidare.

https://cdn.discordapp.com/attachments/330025487063842819/760261783453040660/Pos1.jpg

Hade ju faktiskt varit lite komiskt om det dök upp kort på ex. eBay med sådana monterade. Snäppet dyrare än de "sämre" varianterna.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Det är ju märkligt om det enbart skulle vara driver problem när tillverkarna har börja byta dessa Komponenter och byter produkt bilder mm.

Har de nya drivrutinerna ändrat/sänkt prestanda eller dylikt?

Permalänk
Medlem

MLCC's är tydligen mer eftertraktat än Guld nu för tiden, snart får vi säkert se vissa rappare byta ut sina guldtänder mot MLCC tänder istället senaste fashion ju!

Själv tror jag det kan vara en kombination. Kondensatortypen kan säkert vara en delförklaring men jag tror boost tabellen också kan vara del av problemet där det hela tiden flukturerar mellan max boost i frekvensen samt volten. dessa svängningar orsakar så mycket störningar till slut att data korruption uppstår och kortet kraschar. Lösningen torde vara att själv ställa in fast frekvens och fast Volt då kanske det upphör. Att Nvidia ställer in boost tabellen på detta sätt kanske vi kan ta som ytterligare ett tecken på att de är nervösa över vad AMD kommer åstadkomma med Big Navi GPU'erna. Blir en spännande höst detta!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Huruvida Zotac fortfarande har problem även efter drivrutinuppdateringen vet jag inte.

Har ett Zotac och hade lite problem innan men svårt att veta då CoD har sitt j**la directx problem ibland sedan launch. Med nya drivrutinen igår så hade jag ingen krasch alls under kvällens pass så det bådar gott.

Permalänk

Fick hem mitt rtx 3080 msi ventus igår. (inte hunnit testa ännu). Där jag hade 1 MLCC och resten POSCAP. Såg någon länk att detta kort från början hade 6st POSCAP. Kändes som att mitt paket varit öppnat. Kan dom ha bytt kortet innan det skickades tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är ju märkligt om det enbart skulle vara driver problem när tillverkarna har börja byta dessa Komponenter och byter produkt bilder mm.

Har de nya drivrutinerna ändrat/sänkt prestanda eller dylikt?

Fast t.ex ASUS har sagt att deras bilder var pre-launch och stämmer inte överens med dom kort som skickas ut därför har dom bytt bilder, vill minnas att reviewers / tidiga kunder fick kort som stämmer med dom nya bilderna. Eller har någon sett något annat?

Kan tycka om det bara en fråga om bilder så är det rätt meninglös diskussion, hade varit värre om kunder fått kort i handen som senare visat sig ha problem med komponenter och man i det tysta börjat tillverka en ny variant utan att säga något vilket inte verkar vara fallet.

MSI är lite mer oklar men inte sett tillräckligt från dom än.

Permalänk
Medlem

Märkte något intressant efter att ha sett denna (https://videocardz.com/newz/msi-quietly-changes-geforce-rtx-3...) tråden. Kikade på mitt kort och det kör 1+5 men enligt länken har MSI uppdaterat (photoshoppat) bilderna så att det är en 2+4 konfiguration.

Sen tittade hos Inet där jag köpt kortet och deras bilder är också en 2+4 konfiguration! Kan inte svära på hur det var för två veckor sedan men de har gissningsvis fått uppdaterade bilder från MSI då antar jag.

Nu har jag som tur var inga problem med spel men detta är ändå intressant att följa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Märkte något intressant efter att ha sett denna (https://videocardz.com/newz/msi-quietly-changes-geforce-rtx-3...) tråden. Kikade på mitt kort och det kör 1+5 men enligt länken har MSI uppdaterat (photoshoppat) bilderna så att det är en 2+4 konfiguration.

Sen tittade hos Inet där jag köpt kortet och deras bilder är också en 2+4 konfiguration! Kan inte svära på hur det var för två veckor sedan men de har gissningsvis fått uppdaterade bilder från MSI då antar jag.

Nu har jag som tur var inga problem med spel men detta är ändå intressant att följa.

Som jag skrev precis ovan här så har jag ventus modellen. Som tydligen skulle haft 6st av dom "billigare" varianterna men jag fick det "uppdaterade" kortet med 1st dyr och 5st billigare. Kändes som någon öppnat kartongen och kanske då bytt ut gamla kortet mot det "nya" kanske?

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=ud6NrbJllzk

Intressant video från en av de bättre youtubekanalerna. der8auer testar att helt enkelt byta ut CAPS varianterna för att se hur det påverkar. Visst, han fick lite mer Mhz ut av det 8+30 stabilt) men inte mer. Kolla snälla hela videon innan ni börjar kasta siffror omkring er dock för hans slutpoäng är annorlunda från vad ni tror ändå.

Summan är helt enkelt att partnertillverkarna borde fått lite mer tid att testa. Sen kan man tycka att om de inte testat men utlovat en viss OC så är det ändå lite deras egna fel. Kan lika gärna marknadsföra icke-OC modeller först.

Hur som haver, jag tar nite ställning till något helt ännu för att hoppa på ett korståg eller hypetåg har sina nackdelar. Mer info = bättre. Invänta vad partnertillverkarna hittar och om/hur de löser det hela. Vem vet, en simple BIOS-inställning kanske fixar det. Och kom som alltid ihåg att det är de som har något som helst problem som skriker högst. Alla som sitter och gamear utan problem fortsätter med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anthraxious:

Hur som haver, jag tar nite ställning till något helt ännu för att hoppa på ett korståg eller hypetåg har sina nackdelar. Mer info = bättre. Invänta vad partnertillverkarna hittar och om/hur de löser det hela. Vem vet, en simple BIOS-inställning kanske fixar det. Och kom som alltid ihåg att det är de som har något som helst problem som skriker högst. Alla som sitter och gamear utan problem fortsätter med det.

För de flesta verkar det ju redan vara löst med de nya drivrutinerna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

Fick hem mitt rtx 3080 msi ventus igår. (inte hunnit testa ännu). Där jag hade 1 MLCC och resten POSCAP. Såg någon länk att detta kort från början hade 6st POSCAP. Kändes som att mitt paket varit öppnat. Kan dom ha bytt kortet innan det skickades tro?

Gamla pressbilder hade 6 stora chip. De som såldes vad jag vet har alla 5+1. Finns fler tillverkare med gamla pressbilder på sina produktsidor.

Mitt Ventus OC fungerar perfekt.

Permalänk
Avstängd

Enligt asus ska MLCC vara bättre för överklockning. Så här skrev dem på facebook idag.

All retail ROG Strix and TUF Gaming GeForce RTX 3080 and 3090 graphics cards use only MLCC capacitors for decoupling close to the GPU. During development, we discovered the improvement this makes to RTX 3090 and 3080 overclocking headroom, so we made specification changes before we started shipping cards to reviewers and customers. Please note that some of the product images used on etail sites and our product pages were from early development samples, so are not final. All images will be updated soon. Please bear with us!

Permalänk
Medlem

ASUS fortsätter sitt marknadsföringståg [Facebook] med att MLCC = bättre.

EDIT: @Kazimon hann före med några sekunder.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av RakPipa:

Gamla pressbilder hade 6 stora chip. De som såldes vad jag vet har alla 5+1. Finns fler tillverkare med gamla pressbilder på sina produktsidor.

Mitt Ventus OC fungerar perfekt.

Där ser man.

Får se hur mitt funkar sen då!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pettson88:

ASUS fortsätter sitt marknadsföringståg [Facebook] med att MLCC = bättre.

Jo, fast det verkar ju ligga lite i det också? Både Der8auer och Igor (Igor's Lab) fick bättre resultat när de inte hade 6 PS-CAPs. Sen att skillnaden kanske är liten (säg 20-40 MHz) är ju en annan sak, speciellt enligt PR-människor...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, fast det verkar ju ligga lite i det också? Både Der8auer och Igor (Igor's Lab) fick bättre resultat när de inte hade 6 PS-CAPs. Sen att skillnaden kanske är liten (säg 20-40 MHz) är ju en annan sak, speciellt enligt PR-människor...

Då kan man ju kontra med fördelarna som SP caps har som nämns på lite olika ställen. Hållbarhet osv. Det där är riktigt marknadsföringslarv från Asus sida som fungerar mycket bra med tanke på all uppståndelse kring dessa kondingar.

Permalänk
Medlem

Ja, ASUS har fått extremt mycket gratis reklam i o m detta. Det är nästan så att ASUS borde köpa en tårta till Igor...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men inte justerar man turbo-bins med drivrutiner? Behövs väl ett VBIOS?

Kan hända att krascherna var relativt orelaterade?

Skrivet av anon5930:

Om det nu skulle vara så, vad har då Asus och EVGA sysslat med?

Snackat om hur deras prototyper var dåliga, för nu kan de vända om det till bra PR

Skrivet av anon298854:

Det är ju märkligt om det enbart skulle vara driver problem när tillverkarna har börja byta dessa Komponenter och byter produkt bilder mm.

Har de nya drivrutinerna ändrat/sänkt prestanda eller dylikt?

Alltså jag skulle absolut köpa att man inom säljavdleningen vill byta bilder o tom kanske ändra i produktionen baserat på att man tror konsumenter kommer dra sig från att köpa annars. Oavsett om det var ett riktigt problem eller inte. Nu är det fortfarande för tidigt att veta riktigt säkert. Prestandatest hade varit intressant.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem

@Teddis Enligt åtminstone en postare på reddit så ändrades hans spännings/frekvens-kurva efter uppdateringen, så att frekvensen vid vissa spänningar sänktes en liten bit. Har inte länken, men det fanns före/efter-bilder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Teddis Enligt åtminstone en postare på reddit så ändrades hans spännings/frekvens-kurva efter uppdateringen, så att frekvensen vid vissa spänningar sänktes en liten bit. Har inte länken, men det fanns före/efter-bilder.

Japp.
Jag kan bekräfta att fegisarna nVidia skruvade ner frekvenskurvan med ca 45 Mhz nu när jag uppdaterade från...

456.38

till 456.55

Blir lite som biltillverkarna som tunar sina bilar för det land med lägst bränslekvalitet så det blir utrymmer för ECO-trimning.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Hade ju faktiskt varit lite komiskt om det dök upp kort på ex. eBay med sådana monterade. Snäppet dyrare än de "sämre" varianterna.

När allt kommer omkring så verkar det ju inte finnas några "sämre" eller "bättre" varianter eftersom den nya drivrutinen verkar ha löst problemen utan att någon boost har tappats.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av nihilist71:

Japp.
Jag kan bekräfta att fegisarna nVidia skruvade ner frekvenskurvan med ca 45 Mhz nu när jag uppdaterade från...

456.38
https://i.ibb.co/pdLjWj6/driver-456-38.jpg

till 456.55
https://i.ibb.co/qp2pWdv/driver-456-55.jpg

Blir lite som biltillverkarna som tunar sina bilar för det land med lägst bränslekvalitet så det blir utrymmer för ECO-trimning.

Har du testat att starta om datorn mellan drivrutinsinstallationerna? Jag fick en annorlunda och högre klockfrekvenskurva med med den nya drivrutinen efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Japp.
Jag kan bekräfta att fegisarna nVidia skruvade ner frekvenskurvan med ca 45 Mhz nu när jag uppdaterade från...

456.38
https://i.ibb.co/pdLjWj6/driver-456-38.jpg

till 456.55
https://i.ibb.co/qp2pWdv/driver-456-55.jpg

Blir lite som biltillverkarna som tunar sina bilar för det land med lägst bränslekvalitet så det blir utrymmer för ECO-trimning.

Låter märkligt eftersom det finns användare som rapporterat att deras kort boostar samma eller i en del fall t.o.m. mer.