Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Nu har min bokning på 3080 TUF OC bytt status från "restnoterad" till "Under behandling" hos Proshop då kortet har bytt status från "Ej i lager" till "I lager".

Nu håller man tummarna

När var beställningen lagt? Har själv en tuf där men beställde först 22

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått trackingnummer för 3090 FE ännu?

Permalänk
Medlem

Jag beställde mitt kort 15:00 prick, men fick bekräftelsen först 15:04 då proshops hemsida dog efter betalningen

Hoppas ni får era kort snarast ni också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Jag beställde mitt kort 15:00 prick, men fick bekräftelsen först 15:04 då proshops hemsida dog efter betalningen

Hoppas ni får era kort snarast ni också.

Jag fick min bekräftelse 15:22. Tror jag fick igenom beställningen runt 15:10
Men min order står fortfarande som restnoterad

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hookgrip:

Är det någon som fått trackingnummer för 3090 FE ännu?

Inget här!

Permalänk
Medlem

Någon som har beställt något av Aorus-korten från Proshop?

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3080-A...

Permalänk
Skrivet av Mortal1ty:

Jag beställde mitt kort 15:00 prick, men fick bekräftelsen först 15:04 då proshops hemsida dog efter betalningen

Hoppas ni får era kort snarast ni också.

Jag fick beställnings bekräftelse 15:07 för TUF (inte OC). Står fortfarande som rest...

Permalänk
Medlem

@m3duzakill20: Då har du nog inte lång väntan kvar å andra sidan!

Permalänk
Skrivet av hookgrip:

Är det någon som fått trackingnummer för 3090 FE ännu?

Skrivet av anon46732:

Inget här!

Har inte heller fått något, bearbetas fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

@ImFoze: Bild

Frågade idag om det stämde om RTX 3080/90 för launch JAN 21 ... https://i.imgur.com/HhWiOyp.png

Vilken "tillverkaren" syftar han på? NVIDIA eller ASUS och de andra? 😂

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Kommer man ens klara sig på 850w med 10900k och 3090 asus strix är frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Kommer man ens klara sig på 850w med 10900k och 3090 asus strix är frågan

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Kommer man ens klara sig på 850w med 10900k och 3090 asus strix är frågan

Det beror på hur nätagget är byggt, har det en ensam 12v rail? har det för aggressivt översströmsskydd? hur många av de 850w kan det lämna för just 12v? osv osv.

Man kan aldrig säga att en viss effekt är tillräcklig om man inte samtidigt tar med en mängd variabler i ekvationen, det kan vara ett nätagg specat till 1kw men som bara kan lämna hälften till 12v vilket gör det klenare för GPU/CPU än ett 750w som kan lämna just 750w på 12v.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av crion:

Jag lyssnade med webhallen och han uppgav att jag var nr4 i vänt på strix 3090 oc. Blev iaf glad att jag fick någon sorts bekräftelse på mitt engagemang. Skulle den komma denna vecka skulle jag ju hoppa jämfota av glädje.

nvidia 3090 fe står bearbetning och det känns lite som det är en för alla i Sverige där. Om någon börjar få FE's från den batchen borde alla få?

Övergav SLI tankarna med Radeon VII 16GB men 3090 har ju faktiskt SLI koppling
Jag har för mig att jag t.ex. fick igång Anthem i SLI läge under DX12 (Radeon VII hade inte heller crossfire/sli stöd förutom DX12/Vulkan direkt stöd från speldeveloper).

Men en sak jag kommer ihåg var att det kändes subjektivt lite kvickare när jag hade 2x Radeon VII 16GB i maskinen än när jag tag bort en utav dem och sålde av den. Windows kanske kör lite roundrobin på en del 3D calls.

Kör 8K.

skulle jag kunna få fråga hur du lyckades få ur den infon av någon på webhallen ? när en annan frågar får jag bara svaret att dom inte får säga sånt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ImFoze:

Skulle inte sitta fel om det stämde.
Men dem 3 jag pratat med idag på elgigantens kundservice per telefon har alla sagt att JAN 21 för alla kort oavsett beställningstid.

Det skulle suga riktigt hårt. Ringde och frågade dem just för att jag såg att de ändrat til 21:e januari på deras hemsida, men jag fick mail några dagar tidigare om att kortet skulle komma den 30:e september.

Återkommer iaf när kortet kommer/inte kommer

Permalänk
Medlem

Nu fick jag min orderbekräftelse att mitt Asus TUF 3080 OC är skickat, kalas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Det skulle suga riktigt hårt. Ringde och frågade dem just för att jag såg att de ändrat til 21:e januari på deras hemsida, men jag fick mail några dagar tidigare om att kortet skulle komma den 30:e september.

Återkommer iaf när kortet kommer/inte kommer

Det mailet jag också har. Men så oklara besked Så vi lär ju se idag-onsdag om vi får någon kollinr 😂

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem

erff ännu en dag utan att nåt händer på ens FE beställning :/ Jag hade till och med accepterat att få läsa ett fejkat leveransdatum à la Elgiganten nu!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av anon236072:

Det skulle suga riktigt hårt. Ringde och frågade dem just för att jag såg att de ändrat til 21:e januari på deras hemsida, men jag fick mail några dagar tidigare om att kortet skulle komma den 30:e september.

Återkommer iaf när kortet kommer/inte kommer

Snackade nyss med en David på deras chatt, och han hade det här att säga (dock ska man ta allt deras kundtjänst säger med en nypa salt):

Det verkar som den ligger till Onsdag, men vi har inte fått korten än tyvärr. Det är högst oklart faktiskt :/
18:22

Ah okej, jag förstår. Men är det väntetid tills Januari som det står på sidan eller är det inte så illa?
För har hört att vi får korten direkt skickade ifrån ASUS och inte er, stämmer det?
18:23

Jag tänker att de som handlar den nu får nog det leveransdatumet, men vi vet faktiskt inte när första "batchen" kommer in heller.
Högst oklart.
Ja vi skickar de från ett annat lager än oss själva, vet inte vilket faktiskt.
18:24

Ah okej, men tack för hjälpen, så får jag hålla tummarna att kortet kommer så snart som möjligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flippen00:

Snackade nyss med en David på deras chatt, och han hade det här att säga (dock ska man ta allt deras kundtjänst säger med en nypa salt):

Det verkar som den ligger till Onsdag, men vi har inte fått korten än tyvärr. Det är högst oklart faktiskt :/
18:22

Ah okej, jag förstår. Men är det väntetid tills Januari som det står på sidan eller är det inte så illa?
För har hört att vi får korten direkt skickade ifrån ASUS och inte er, stämmer det?
18:23

Jag tänker att de som handlar den nu får nog det leveransdatumet, men vi vet faktiskt inte när första "batchen" kommer in heller.
Högst oklart.
Ja vi skickar de från ett annat lager än oss själva, vet inte vilket faktiskt.
18:24

Ah okej, men tack för hjälpen, så får jag hålla tummarna att kortet kommer så snart som möjligt

Ok, tack för info! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

erff ännu en dag utan att nåt händer på ens FE beställning :/ Jag hade till och med accepterat att få läsa ett fejkat leveransdatum à la Elgiganten nu!

Samma här, tråkigt. Hade hoppats på att få höra något. Men om folk i Tyskland hade fått tracking så kanske vi får detta på onsdag. Gissar på att de skickar från Tyskland till Ingram i Stockholm idag sedan ut till oss.

Permalänk

Order klar att hämtas...

Plötsligt händer det..inte planerat att lägga in en beställning på ett 3090 men tryckte ändå på köpknappen i torsdags. Lite oväntat plingar det till idag att min beställning är redo att hämtas. Gigabyte GeForce RTX 3090 GAMING OC 24GB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

erff ännu en dag utan att nåt händer på ens FE beställning :/ Jag hade till och med accepterat att få läsa ett fejkat leveransdatum à la Elgiganten nu!

Spam-lådan har fått betydligt mer kärlek de gångna dagarna, än aldrig förr, i varje fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Plötsligt händer det..inte planerat att lägga in en beställning på ett 3090 men tryckte ändå på köpknappen i torsdags. Lite oväntat plingar det till idag att min beställning är redo att hämtas. Gigabyte GeForce RTX 3090 GAMING OC 24GB...

Grattis! Jag är inte det minsta avundsjuk

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Info från Asus i en annan tråd:
#18630127 - 3080
#18630888 - 3090

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Kanske ska byta namn på tråden till "Vi som *VILL* uppgradera till..." för börjar undra om man kommer få tag i kort innan 4000 serien kommer 😂

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Plötsligt händer det..inte planerat att lägga in en beställning på ett 3090 men tryckte ändå på köpknappen i torsdags. Lite oväntat plingar det till idag att min beställning är redo att hämtas. Gigabyte GeForce RTX 3090 GAMING OC 24GB...

Var och vilken tid beställde du?

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Kanske ska byta namn på tråden till "Vi som *VILL* uppgradera till..." för börjar undra om man kommer få tag i kort innan 4000 serien kommer 😂

"Vi som vill uppgradera - samlingstråd" nästa år då.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spelaspel:

"Vi som vill uppgradera - samlingstråd" nästa år då.

"Vi som inte fick uppgradera till..."

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara ganska liten footprint på det. 2 slots, slät design. Diskret, även med RGB.
Men 29.500 Dong är lite småstyvt. 11500 svenska pengar ca.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz