Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Då har jag lite mindre än dig. D15s men min CPU är klockad till 4.8GHz nu med.

Btwn, är detta för mycket kylpasta? Dom säger som en ärta men osäker om de är kokt eller rå ärta?
(Är lika mycket nu på i9 men kortet är från i7:an)

https://i.imgur.com/72PznAE.jpg

vad för pasta kör ni med ? bästa pastan jag har testat är Grizzly har bra omdöme på nätet för extrem oc enligt derbauer själv
billigare pastor inte lika bra med kylning. annars är Gelid bra pasta med

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

vad för pasta kör ni med ? bästa pastan jag har testat är Grizzly har bra omdöme på nätet för extrem oc enligt derbauer själv
billigare pastor inte lika bra med kylning. annars är Gelid bra pasta med

Jag brukar köra med noctua,s pasta. Fungerar bra.
Grizzly är också beprövat och bra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Jag har precis köpt mig en 10600k men kan inte sätta högre multipel än x48. Sätter jag t.ex. 50 så går cpu i 4,1Ghz max.
Gör jag nått fel, eller kan det vara så att jag inte fått en "k"? Det står i5-10600k på kartongen men jag minns inte vad det stod på chipet.
Tänkte det kan va värt att fråga innan jag monterar bort kylaren.
Testat med Asus TUF Gaming Z490-plus samt Gigabyte Z490 Gaming X och samma på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelSvenne:

Jag har precis köpt mig en 10600k men kan inte sätta högre multipel än x48. Sätter jag t.ex. 50 så går cpu i 4,1Ghz max.
Gör jag nått fel, eller kan det vara så att jag inte fått en "k"? Det står i5-10600k på kartongen men jag minns inte vad det stod på chipet.
Tänkte det kan va värt att fråga innan jag monterar bort kylaren.
Testat med Asus TUF Gaming Z490-plus samt Gigabyte Z490 Gaming X och samma på båda.

Måste du inte ändra strömbudgeten till typ en jäkla massa Watt?

Permalänk

@elixyr: Provat och det verkar inte vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelSvenne:

@elixyr: Provat och det verkar inte vara det.

Senaste biosar o så?

Har för mig att min 9700k var lika dan dock minns jag inte vad jag gjorde för att fixa det :S

Permalänk

Jepp, ingen skillnad på bios.

*EDIT*
Fipplat lite mer och nu när jag bootade in i windows så klickade jag snabbt upp cpu-z för att se om den tog högre multipel så var den på 5000Mhz första ~5sek, sen börjar den vandra mellan 4,5-4,8Ghz. I Bios visar den 5Ghz på den "Eazy mode" skärmen, men fan inte i Win.
Jag har stängt av allt sånt turbo & speedstep i bios, så ja fattar inte hur den fortfarande kan hålla på så?
I HWinfo64 så står det nej på alla "thermal throttle", så det borde ju inte va de?
Lurigt de här.... "/

*EDIT 2*
Jag tänkte iom att det fungerade i Bios, men klockade ned när jag kom in i Windows så måste de ju va nå drivrutingsstrul eller nått program som ligger och bråkar. Mycket riktigt, det funka så nu håller den iaf klocken jag säger åt den. Bara börja tweaka.

De här kanske kan va till nån nytta för nån annan, så därför jag skriver
Hej hopp

Permalänk
Medlem

OC

Har lekt lite med min 10600K nu. Fått följande resultat

Stabil 4,9ghz allcore med en vcore satt på 1,34v och när jag stresstestar den så sjunker det till 1,279v.
5,0 ghz lyckas jag inte få stabil just nu, tror mest det beror på att jag fuckat upp min kylare lite så den sitter inte helt perfekt men just nu så orkar jag inte montera om den utan nöjer mig med 4,9 ghz. Avg temp när jag kör prime 95 1344 fft in place är 85 grader och jag har en galahad aio 360 mm.

Vore intressant om ni andra kan lista vad ni lyckats får för OC och vilka biosinställningar ni kör.
Jag listar mitt nedan i punktform så får ni andra gärna bara kopiera det.

CPU: Intel 10600K
MB: Asus Hero Maximus XII Wifi
OC: 4,9ghz All-core
LLC: lvl 6
RAM: G-skill Trident Neo 3600 Mhz CL16
Kylare: Lian Li AIO 360 Galahad
Vcore: 1,34
Vcore under load: 1,279
Ring cache: 47

Vore ni andra intresserade av ett google spreadsheet med allas resultat?

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk

@ronz: Du är galen, veture?! Dina inställningar gav mig just 100fps mer i Overwatch!!! Från 240 närmare 340fps! WTF!
Innan jag ändrade på något hade jag default "Extreme" overclock i ASUS Prime mobo settingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreamfluid:

@-ronz: Du är galen, veture?! Dina inställningar gav mig just 100fps mer i Overwatch!!! Från 240 närmare 340fps! WTF!
Innan jag ändrade på något hade jag default "Extreme" overclock i ASUS Prime mobo settingen.

Det låter mycket

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

@ronz: ja, jag fattar absolut ingenting. Cinebench ger mig som vanligt runt 3700 så där blev det ingen skillnad. Overwatch kanske inte triggade turbon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreamfluid:

@-ronz: ja, jag fattar absolut ingenting. Cinebench ger mig som vanligt runt 3700 så där blev det ingen skillnad. Overwatch kanske inte triggade turbon...

Vilken upplösning spelar du i och vilket grafikkort har du?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

@ronz: Jag kör 2500x1400 någonting med en 3080 på en 86 tums 120hz TV (kände att jag behövde unna mig lite leksaker)
Skulle nog kunna köra 4k också, men ser ingen skillnad så jag har inte brytt mig om det).

EDIT: Provade 4k... det belastar 3080n till runt 40% i 320-350fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

De vanligaste inställningar att ändra är detta har jag kommit fram till. Allt annat på Auto eller orört. Någon får gärna rätt mig om något är fel

Under fliken AI Tweaker
AI Overclock Tuner: XMP II (så att dina minnen körs i standard XMP profil)
Asus MultiCore Enhancement: Disable - Enforce All Limits (ger dig mer kontroll om vilka inställningar som ändras och är aktiverade)
SVID Behavior: Best-Case Scenario (Behåller Vcore på mer rimlig nivå för att underlätta Manual/Adaptive Vcore inställningar)
AVX Instructions Core Ratio: 0 till -2 (Sänker hastigheten under AVX load/stress om du får instabilitet. Jag kör 0)
CPU Core Ratio: Sync All Cores (För att synca alla cores till samma hastighet under Turbo)
All-Core Ratio Limit: 50-53 (Alternativt ännu högre om man vill klocka mer. Eller lägre för att underklocka. Detta är din hastighet i Turbo mode. Tex så är 50 = 5000mhz)
CPU CVID Support: Disabled (Enable om du vill köra Adaptive Vcore)
CPU Core/Cache Voltage: Manual Mode eller Adaptive Mode. (Börja med Manual för att prova dig fram. 1.275 eller 1.280 verkar vara en bra startpunkt. Öka sedan med 0.05 vid instabiltet. Eller minska för att hitta lägsta möjliga vid önskad överklockningsfrekvens.
Om du sedan vill gå över till Adaptive Mode sätter du Additional Turbo Mode CPU Core Voltage till ditt önskade värde. Tex 1.275. Sedan måste du använda Offset Voltage för att nå den faktiska Vcore du önskar. Jag har satt adaptive på 1.275 med Negativ Offset på 0.050. Då når jag ganska exakt 1.275 i Turbo Load. Hoppas du förstår)

Sedan under DIGI+ VRM Menyn dessa inställningar;
CPU Load-line Calibration: Vanligast är Level 5-7. (Jag kör Level 6 som känns bra. Googla om du vill lära dig mer om detta. Förvirrande ämne)
Synch ACDC Loadline with VRM Loadline: Enabled
CPU Current Capability: 170% (max)

Sedan under Internal CPU Power Management menyn;
CPU Core/Cache Current Limit Max: 255.75 (max)
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 448 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Ovanstående 5 inställningar är så att processorn "låser upp strömbudgeten" och tillåter Turbo under hela belastningsperioden
IA AC Load Line: 0.01 (endast om du kör Adaptive Vcore, då är det ett måste)
IA DC Load Line: 0.01 (endast om du kör Adaptive Vcore, då är det ett måste)

Jag är absolut ingen expert på ämnet men hoppas detta hjälper

Är det samma för Maximus XII formula?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Är det samma för Maximus XII formula?

Inte en aning men det bör vara väldigt lika

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dreamfluid:

@-ronz: ja, jag fattar absolut ingenting. Cinebench ger mig som vanligt runt 3700 så där blev det ingen skillnad. Overwatch kanske inte triggade turbon...

Cinebench triggar turbon med.
Spelet handlar snarare om din GPU

Permalänk
Medlem

Nu när jag äntligen byggt klart och fått igång loopen så får det bli lite mer överklockning igen. Min i9 10900k är färdigklockad på MSI Z490-I Unify så nu är det dags för frugans i7 10700k, på samma Unify bräda fast ATX versionen. Någon annan som kört Unify ATX och i7? Funderar öite på vad jag kan förvänta mig för resultat nu inan jag haft tid att sätta mig. (Hade egentligen velat jämföra brädorna nu när jag har både ATX och mITX versionen hemma, men plocka av och på 2 loopar flera gånger.... Mjae..
Hahaha 😊

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Permalänk
Medlem

Läste faktiskt den, kör min i9 10900k i 5,2Ghz. Räknar inte med att få upp i7an i samma dock.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Hej!

Intressant och trevlig tråd!
Själv har jag precis skaffat en 10700KF och en Noctua D15, kombinerade det med en MSI Z490 Carbon Wifi bräda, hade en gammal Noctua speccad för 140 tdp som jag skruvade över först men får bara 'thermal runaway's' efter någon minut när jag kör prime eller linpack i 5.0ghz / 1,285v... (så vet ej ännu vad för volt jag behöver egentligen

Skall byta till D15 idag när jag hämtat ut paketet på posten.

Hur högt förväntas man komma med en D15 tror ni? Givetvis siliconlotteri men Hur högt kommer ni andra som använder just en Noctua D15+10700K/KF?
Undra om den kommer den klara hålla 5 ghz, 10700K/KF kan väl vid OC peaka upp emot 250w om ja inte minns fel...

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pedrow-SWE:

Hej!

Intressant och trevlig tråd!
Själv har jag precis skaffat en 10700KF och en Noctua D15, kombinerade det med en MSI Z490 Carbon Wifi bräda, hade en gammal Noctua speccad för 140 tdp som jag skruvade över först men får bara 'thermal runaway's' efter någon minut när jag kör prime eller linpack i 5.0ghz / 1,285v... (så vet ej ännu vad för volt jag behöver egentligen

Skall byta till D15 idag när jag hämtat ut paketet på posten.

Hur högt förväntas man komma med en D15 tror ni? Givetvis siliconlotteri men Hur högt kommer ni andra som använder just en Noctua D15+10700K/KF?
Undra om den kommer den klara hålla 5 ghz, 10700K/KF kan väl vid OC peaka upp emot 250w om ja inte minns fel...

Jag kan bara prata gällande 10900k som kör 250w default och min d15s ligger den på ca 80c vid stress. Kör dual fans med push and pull på den.

Permalänk

Okej, ja men då bör det fungera hyfsat med en 10700k, skall testa ikväll med 1,295/1,3v och kommer inte räkna med magi men ändå lite improvement, så man slipper bli besviken

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Avstängd

Kör också min 10850K i 5,2 GHz, den gillade inte när jag försökte ställa upp den i 5,3 Ghz, men jag kanske snålade lite med 1.3 V?

Någon annan som testat mer än 5,2?

MSI Z490 MEG UNIFY
NZXT Kraken Z73 360mm

Temperaturen är väldigt bra med den kylaren i alla fall, ligger på ca 45 grader C när jag spelar. Firestrike toppar ca 68 grader C vid 99-100% belastning.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

I helgen ska jag försöka få min 10700K stabil i 5,1ghz med så låg volt som möjligt tänkte jag. Ser det bra ut gör jag ett försök med 5,2ghz men det tror jag inte jag lyckas med.
Vid spelande så har jag ganska mycket temperatur över att leka med

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

I helgen ska jag försöka få min 10700K stabil i 5,1ghz med så låg volt som möjligt tänkte jag. Ser det bra ut gör jag ett försök med 5,2ghz men det tror jag inte jag lyckas med.
Vid spelande så har jag ganska mycket temperatur över att leka med

Kollat efter WHEA errors efter du har spelat ett tag?
Testat med Cinimabench osv?

Edit:
Är bara nyfiken kör min i9 i intel default - men man är ju alltid nyfiken av sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ronz:

I helgen ska jag försöka få min 10700K stabil i 5,1ghz med så låg volt som möjligt tänkte jag. Ser det bra ut gör jag ett försök med 5,2ghz men det tror jag inte jag lyckas med.
Vid spelande så har jag ganska mycket temperatur över att leka med

Skrivet av anon300311:

Kollat efter WHEA errors efter du har spelat ett tag?
Testat med Cinimabench osv?

Edit:
Är bara nyfiken kör min i9 i intel default - men man är ju alltid nyfiken av sig

Njaee. 5.2ghz verkar inte funka med min 10700K
Inte inom rimlig volt iallafall. Började närma mig 1.4v och fortfarande inte helt stabilt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Njaee. 5.2ghz verkar inte funka med min 10700K
Inte inom rimlig volt iallafall. Började närma mig 1.4v och fortfarande inte helt stabilt.

Te.x 10900k vinner man knappt något på att OC iaf vad jag har läst mig till. Men kanske är olika såklart men googla på 10700k så du vet att du kommer vinna något. Om du inte gör det för skoj dvs.

Permalänk

Hej! Tack för tipsen.
Jag bestämde mig för att testa att överklocka min 10700k processor nu enligt tidigare beskrivningar efter att jag av någon anledning inte fick ut 5.1Ghz boost som den marknadsförs med.
Jag fick efter ett par försök nu 5.1GHz. Satte Vcore på 1.35 som alltså verkar vara onödigt mycket.

Fungerar bra hursom. Nu blev grafikortet flaskhalsen istället för processorn och jag fick ut lite mer bildrutor i MSFS2020 och DCS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav Danielsson:

Hej! Tack för tipsen.
Jag bestämde mig för att testa att överklocka min 10700k processor nu enligt tidigare beskrivningar efter att jag av någon anledning inte fick ut 5.1Ghz boost som den marknadsförs med.
Jag fick efter ett par försök nu 5.1GHz. Satte Vcore på 1.35 som alltså verkar vara onödigt mycket.

Fungerar bra hursom. Nu blev grafikortet flaskhalsen istället för processorn och jag fick ut lite mer bildrutor i MSFS2020 och DCS.

Har du kollat vad Vcore faktiskt blir under load? CPU-Z eller HWMonitor

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

De vanligaste inställningar att ändra är detta har jag kommit fram till. Allt annat på Auto eller orört. Någon får gärna rätt mig om något är fel

Under fliken AI Tweaker
AI Overclock Tuner: XMP II (så att dina minnen körs i standard XMP profil)
Asus MultiCore Enhancement: Disable - Enforce All Limits (ger dig mer kontroll om vilka inställningar som ändras och är aktiverade)
SVID Behavior: Best-Case Scenario (Behåller Vcore på mer rimlig nivå för att underlätta Manual/Adaptive Vcore inställningar)
AVX Instructions Core Ratio: 0 till -2 (Sänker hastigheten under AVX load/stress om du får instabilitet. Jag kör 0)
CPU Core Ratio: Sync All Cores (För att synca alla cores till samma hastighet under Turbo)
All-Core Ratio Limit: 50-53 (Alternativt ännu högre om man vill klocka mer. Eller lägre för att underklocka. Detta är din hastighet i Turbo mode. Tex så är 50 = 5000mhz)
CPU CVID Support: Disabled (Enable om du vill köra Adaptive Vcore)
CPU Core/Cache Voltage: Manual Mode eller Adaptive Mode. (Börja med Manual för att prova dig fram. 1.275 eller 1.280 verkar vara en bra startpunkt. Öka sedan med 0.05 vid instabiltet. Eller minska för att hitta lägsta möjliga vid önskad överklockningsfrekvens.
Om du sedan vill gå över till Adaptive Mode sätter du Additional Turbo Mode CPU Core Voltage till ditt önskade värde. Tex 1.275. Sedan måste du använda Offset Voltage för att nå den faktiska Vcore du önskar. Jag har satt adaptive på 1.275 med Negativ Offset på 0.050. Då når jag ganska exakt 1.275 i Turbo Load. Hoppas du förstår)

Sedan under DIGI+ VRM Menyn dessa inställningar;
CPU Load-line Calibration: Vanligast är Level 5-7. (Jag kör Level 6 som känns bra. Googla om du vill lära dig mer om detta. Förvirrande ämne)
Synch ACDC Loadline with VRM Loadline: Enabled
CPU Current Capability: 170% (max)

Sedan under Internal CPU Power Management menyn;
CPU Core/Cache Current Limit Max: 255.75 (max)
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 448 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Ovanstående 5 inställningar är så att processorn "låser upp strömbudgeten" och tillåter Turbo under hela belastningsperioden
IA AC Load Line: 0.01 (endast om du kör Adaptive Vcore, då är det ett måste)
IA DC Load Line: 0.01 (endast om du kör Adaptive Vcore, då är det ett måste)

Jag är absolut ingen expert på ämnet men hoppas detta hjälper

Vill också tacka för tipsen. Har använt allt för 10700k/z490-p och Apex Legends som kör AVX är stabilt på 50x alla cores. Har även överclockat Corsair ram från 3.6ghz 18-22-22-42 till 15-17-17-37.

Apex gick från att ibland ge ca 60 fps 0.01% low till att aldrig gå under ca 120 fps. Ingen större skillnad i 3dmark Time Spy men det beror nog på ett 2070s som inte är överklockat.

Har du hittat några ytterligare inställningar för Asus-moderkorten som ger någon skillnad i prestanda? Vore kul att försöka komma så nära 141 fps på 0.01% som det är möjligt