3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Det tycker jag inte, på våra STRIX kort använder vi handplockage GPU'er och komponenterna är extra påkostade, sen för OC versionerna gör vi extra sortering för att säkerställa att dem GPu'rna klarar lite extra.

Intressant!
Gäller detta även för TUF? Map OC och extra sortering? Samma för 3080 och 3090?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Hur stor risk är det att senare tillverkade kort än de tillverkade inför lanseringen börjar köra POSCAP? Har ett 3080 TUF OC på väg, nästa år enligt nuvarande info från ÅF.

den här nyheten/upptäkten är såklart ny för oss också, så vi håller på och stämmer av med tekniker på Asus HQ vad som gäller innan vi går ut med något officiellt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

Intressant!
Gäller detta även för TUF? Map OC och extra sortering? Samma för 3080 och 3090?

Jag har inte detalj för exakt alla men ja som standard så sorterar vi ut för OC modellerna även i TUF, därför OC bla är lite dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Jag har inte detalj för exakt alla men ja som standard så sorterar vi ut för OC modellerna även i TUF, därför OC bla är lite dyrare.

Tack. Denna information bör asus ha på sin hemsida tycker jag. Det är ju ett säljargument för OC modellen som inte har framgått så vitt jag vet. Personligen så trodde jag att det vara exakt samma kort med en annan bios endast. Dvs utan selektering.

Permalänk
Medlem

Mer info här och tillfällig fix. Underklock med -50mhz och power limit till 95%

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Som jag tolkar det på deras post så låter det som ifall korten bara har en mlcc så ska det vara okej men fler är att föredra.

Ja, jag har ingen kompetens alls kring detta men jag tolkar det så också. En intressant iakttagelse är att många tidiga bilder på kort endast ser ut att använda poscaps medans dom flesta produktions kort verkar ha i alla fall 1 mlcc kluster. Min tanke är väl att dom flesta tillverkare har märkt av problemen i sin testning och kommit fram till att det räcker med 1.

Att asus fläskat på med 6st kanske är så enkelt som att problemet upptäcktes sent och att man överdimensionerade för att få ut korten i produktion snabbt. Men nu gissar jag vilt, utan något underlag.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Tittade precis runt på TUF kortet, dem verkar ha fixat till det med 6 MLCCs.
Så jävla skönt att veta att det finns bra alternativ.
Hoppas dem inte ändrar det, och verkar som TUF har fått mycket bra omdöme över allt på nätet.

Fast det gör det ju inte för det kortet finns inte på lager någonstans förrän januari nästa år.

Kul att ha ett Palit som eventuellt kommer i mitten av Oktober med den här layouten:

Inte konstigt att det presterar sämre i reviews, kostar dessutom 1000 kronor mer än referens. Börjar bli så less på den här skitlanseringen att ett 2080 TI eller whatever AMD har på g känns som ett vettigare alternativ. Nvidia är knappast några höjdare men jag trodde de hade bättre koll.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Sanningen verkar vara mer komplex än att MLCC löser problemen.

BuildZoid eletronik djupdykning

Nvidia FE korten har t ex 2 x MLCC men sedan 2 st transistorer med låg kvalitet och 2 normala med högre kvalitet.

Zotac verkar ha 6 st med lägsta kvalitet 330 medan Gigabyte verkar ha 6 st med högre kvalitet 470.

Jag lutar nog mest åt Tech Yes city förklaring i videon ovan.

Mitt Gigabyte har aldrig kraschat efter 9 dagars spelande och Folding@home.
Dock har jag kört med BIOS i silent läge, nu är jag så fascinerad av detta att jag ska boota om och sätta den i OC läge och utvärdera vidare.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Jag har inte detalj för exakt alla men ja som standard så sorterar vi ut för OC modellerna även i TUF, därför OC bla är lite dyrare.

Gäller 6st MLCC även för icke OC varianten av 3080 TUF Gaming? På komplett.se visar bilderna att kortet inte har en enda array av dem utan bara de svarta som uppenbarligen inte håller måttet. Dock visar Asus hemsida att både standard och OC varianterna skall ha de bättre komponenterna.

Kan någon som har fått hem sitt Asus 3080 TUF Gaming (icke OC) bekräfta att den även har 6st MLCC? Har inte sett en enda review för detta kort (bara OC varianten), så det är av stort intresse ifall jag skall avboka mitt kort som jag har lagt order på.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skippo:

Gäller 6st MLCC även för icke OC varianten av 3080 TUF Gaming? På komplett.se visar bilderna att kortet inte har en enda array av dem utan bara de svarta som uppenbarligen inte håller måttet. Dock visar Asus hemsida att både standard och OC varianterna skall ha de bättre komponenterna.

Kan någon som har fått hem sitt Asus 3080 TUF Gaming (icke OC) bekräfta att den även har 6st MLCC? Har inte sett en enda review för detta kort (bara OC varianten), så det är av stort intresse ifall jag skall avboka mitt kort som jag har lagt order på.

Vi håller på och undersöker och dubbelkollar men troligen så var dem tidigare bilderna gjorda inna vi hade färdiga Ampere PCBs för fotografering.
Vi har uppdaterat bilderna på hemsidan även på icke-OC och så vitt vi vet nu ska båda TUF versionerna vara med 6/6 MLCC.
https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-10G-GAMING/ga...
Men som sagt detta är fortfarande lite nytt även för oss så vi ska försöka bekräfta att alla har 6/6 asap. Tyvärr e det ju också helg nu så allt tar lite längre tid att få svar på från HQ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Vi håller på och undersöker och dubbelkollar men troligen så var dem tidigare bilderna gjorda inna vi hade färdiga Ampere PCBs för fotografering.
Vi har uppdaterat bilderna på hemsidan även på icke-OC och så vitt vi vet nu ska båda TUF versionerna vara med 6/6 MLCC.
https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-10G-GAMING/ga...
Men som sagt detta är fortfarande lite nytt även för oss så vi ska försöka bekräfta att alla har 6/6 asap. Tyvärr e det ju också helg nu så allt tar lite längre tid att få svar på från HQ.

Det har ju varit en del rapporter (på reddit/twitter) att även TUF kort har kraschat. Kan du kanske kolla hur säkra ni är på att 6st MLCC verkligen har löst problemet helt eller bara lindrat det. Och om det nu skulle vara helt löst, vad orsakar då krascharna? Och om det inte är helt löst, vad händer då?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Gäller 6st MLCC även för icke OC varianten av 3080 TUF Gaming? På komplett.se visar bilderna att kortet inte har en enda array av dem utan bara de svarta som uppenbarligen inte håller måttet. Dock visar Asus hemsida att både standard och OC varianterna skall ha de bättre komponenterna.

Kan någon som har fått hem sitt Asus 3080 TUF Gaming (icke OC) bekräfta att den även har 6st MLCC? Har inte sett en enda review för detta kort (bara OC varianten), så det är av stort intresse ifall jag skall avboka mitt kort som jag har lagt order på.

Om du tittar på videon som kakan86 länkade till från tech yes city, så är det ena TUF-kortet ett OC kort och det andra ett icke-OC. De ser likadana ut.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Nu blev man lite glad att man beställde Asus Tuf Oc kortet.. men november...suck

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Kör detta kortet med dom billiga eller dyra komponenterna?
https://www.webhallen.com/se/product/323981-ASUS-TUF-GeForce-...

Permalänk
Skrivet av rmpyro:

Kör detta kortet med dom billiga eller dyra komponenterna?
https://www.webhallen.com/se/product/323981-ASUS-TUF-GeForce-...

Står "Samtliga ASUS TUF RTX 3K Series har MLCC - tidiga produktbilder kan spegla annat." i beskrivningen

Permalänk
Medlem

Hittade en intressant video från någon som verkar kunnig

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@unreal_is_back: Tack för ditt svar, då kan man andas ut

Permalänk
Medlem

@Ragin Pig: Nja sådär, han verkar ha bristande kunskap när det kommer till hur korten faktiskt klockar sig själva utanför de satta specifikationerna. De flesta verkar ju få problem när korterna når runt 2ghz, något som korterna själva boostar upp i även om de har 1710Mhz enligt specifikationerna.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Tänk på att det antagligen inte bara handlar om vilka kapacitorer som används. Det är mycket som händer innan och efter också. Och det kan ju vara komponenter där som kanske är "underdimensionerad" eller liknande.

https://twitter.com/JayzTwoCents/status/1309617232201175040?s=20

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av X-TroNiC:

@Ragin Pig: Nja sådär, han verkar ha bristande kunskap när det kommer till hur korten faktiskt klockar sig själva utanför de satta specifikationerna. De flesta verkar ju få problem när korterna når runt 2ghz, något som korterna själva boostar upp i även om de har 1710Mhz enligt specifikationerna.

Han vet exakt hur korten funkar
Han förklarar även i videon med GPU boost.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: Ja, jag kollade ju videon själv, men jag kanske missförstod.

Varför säger han då att de troligtvis klockat korten då de inte bör hamna i de frekvenserna kortet krashar i? Det är ju så Nvidias boost fungerar, finns det overhead så ökar kortet själv, vilket verkar leda till instabilitet runt 2Ghz vad man kan läsa av de som har problemen.

Sen lär det väl visa sig om de faktiskt följt Nvidias specifikationer, då AIBs verkar få drivrutiner väldigt sent vilket i sin tur gör att sådant som detta kan hamna hos kunder lite i onödan.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av X-TroNiC:

@tvelander: Ja, jag kollade ju videon själv, men jag kanske missförstod.

Varför säger han då att de troligtvis klockat korten då de inte bör hamna i de frekvenserna kortet krashar i? Det är ju så Nvidias boost fungerar, finns det overhead så ökar kortet själv, vilket verkar leda till instabilitet runt 2Ghz vad man kan läsa av de som har problemen.

Sen lär det väl visa sig om de faktiskt följt Nvidias specifikationer, då AIBs verkar få drivrutiner väldigt sent vilket i sin tur gör att sådant som detta kan hamna hos kunder lite i onödan.

Vi får se
Men det är inte samma sak lägga på 50MHz och låta den sköta det själv så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

@tvelander: Ja, jag kollade ju videon själv, men jag kanske missförstod.

Varför säger han då att de troligtvis klockat korten då de inte bör hamna i de frekvenserna kortet krashar i? Det är ju så Nvidias boost fungerar, finns det overhead så ökar kortet själv, vilket verkar leda till instabilitet runt 2Ghz vad man kan läsa av de som har problemen.

Sen lär det väl visa sig om de faktiskt följt Nvidias specifikationer, då AIBs verkar få drivrutiner väldigt sent vilket i sin tur gör att sådant som detta kan hamna hos kunder lite i onödan.

Du tänker på det han säger i början av videon om 2 GHz när han läser från Igors artikel?

Han säger att 2 GHz (icke-boost) måste vara överklockat i så fall, och det är ju förstås sant, men sen lägger han ju till att det kanske finns kort som kan boosta dit under vissa arbetslaster, det vet han inte och han har inte tillgång till några kort själv att verifiera det med. Kan hända att han läste Igors artikel lite för snabbt.

Det han alltså inte visste när han gjorde videon är just att det finns kort som faktiskt gör det (eller åtminstone väldigt nära 2 GHz).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Nu får ni väl sansa er lite. Ingenting är bekräftat alls, det är några få personer / youtubers / tech-influencers som drar denna slutsatsen och har stor vinning att deras kanaler får views. Vad har de för adekvat utbildning att kunna avgöra detta? En gnutta källkritik tack.

Dra inte alla YouTubers över en kam, vissa av dem är väldigt kunniga (och bör rimligen ha relevant ingenjörsutbildning i bagaget, och/eller ordentlig erfarenhet, det har jag dock inte undersökt).

Buildzoid (eller vad han nu egentligen heter) är en av dem, med sin kanal Actually Hardcore Overclocking.

Men ja, källkritik bör man definitivt alltid applicera.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Hittade en intressant video från någon som verkar kunnig

https://www.youtube.com/watch?v=GPFKS8jNNh0

1 krona för gång han säger Poscap

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

ja.. vad ska man säga Rtx 2000 serien hade också problem från början med artifakter mm. tycker man ska vänta ett tag med o köpa nytt grafikkort tills dom hinner mogna lite o nvidia fixar problemen. ganska synd att det är dålig kvalitet från början och att man får betala dyrt för grafikkort ska man ju ha bra kvalitet som håller tycker man.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Vi håller på och undersöker och dubbelkollar men troligen så var dem tidigare bilderna gjorda inna vi hade färdiga Ampere PCBs för fotografering.
Vi har uppdaterat bilderna på hemsidan även på icke-OC och så vitt vi vet nu ska båda TUF versionerna vara med 6/6 MLCC.
https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-10G-GAMING/ga...
Men som sagt detta är fortfarande lite nytt även för oss så vi ska försöka bekräfta att alla har 6/6 asap. Tyvärr e det ju också helg nu så allt tar lite längre tid att få svar på från HQ.

Kan man samtidigt få lite förtydligande på specifikationerna när det gäller RTX 3080 TUF Gaming vs. TUF Gaming OC?

Vad är följande specifikationer satta till på TUF Gaming (ej OC)?

  • TDP (eller base power limit)

  • Max power limit (eller antal procent man kan dra upp reglaget i MSI Afterburner etc.)

För OC-versionen går det att hitta denna information men det är desto svårare för den andra, troligen för att alla recensioner är för OC-versionen. Skickade även en fråga till ASUS support för 6 dagar sedan och har fortfarande inte fått något svar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är lite orolig nu. Mitt Zotac 3080 Trinity skall skickas idag. Men efter att ha sett det här så vet jag inte om jag ska skicka tillbaka det?
Jag kommer inte överklocka GPU men kommer alla Zotac krascha i stock?¨

Eller är det så att nVidia har låtit tillverka korten med för hög standard clock och alla kort klarar inte detta? Då det verkar lösa sig genom att underclocka lite.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Skrivet av topfuel:

Är lite orolig nu. Mitt Zotac 3080 Trinity skall skickas idag. Men efter att ha sett det här så vet jag inte om jag ska skicka tillbaka det?
Jag kommer inte överklocka GPU men kommer alla Zotac krascha i stock?

Det verkar som det är långt från alla användare som upplever dessa problem. Utöver det är det inte ännu säkert om det faktiskt är kondensatorlayouten som är orsaken till problemet. Om du upplever problem borde väl öppet köp/retur vara alternativ.