Dator frös, nu ingen bild
Igår kväll satt jag vid datorn då den plötsligt frös fast och bilden blev svart. Monitorn verkade helt förlora kopplingen men datorn var fortfarande igång och lät inte annorlunda jämfört med innan. Jag stängde av den manuellt och försökte sedan starta upp den igen men problemet kvarstod.
Jag provade att byta monitor utan någon förändring, så jag kan utesluta att det är den som är problemet. Övriga saker som är inkopplade (tangentbord och mus) lyser inte heller upp som de vanligtvis gör vid uppstart. Vidare har jag felsökt mina RAM-minnen och även provat att byta GPUn, men ingen förändring har skett.
Min gissning nu är att det är antingen moderkortet eller nätaggregatet. Nätaggregatet känns rätt troligt i och med att jag tidigare reagerat på att ett högfrekvent "tjut" har uppstått då jag startat vissa program eller spel tidigare. Det verkar komma ifrån nätaggregatet även om jag inte är helt säker på detta, och det uppstår alltid när jag startar vissa program, och aldrig med vissa andra. Vidare verkar det inte vara mer krävande program som skapar detta beteende.
Det jag vill prova är att byta ut mitt nätaggregat men har aldrig tidigare försökt mig på detta och är därför lite osäker på om det går att göra hur som helst. Jag har nämligen ett äldre nätaggregat som jag skulle kunna byta ut mot det jag använder just nu för att se om det blir någon skillnad.
Jag radar upp mina komponenter som finns i datorn nedanför. Samtliga är ca 8 månader gamla:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home
Processor: AMD Ryzen 5 3600
Processorkylare: AMD Standard
Moderkort: MSI B450-A PRO MAX
Minne: 2x 8GB Corsair Vengeance LPX Black 3600 MHz
Grafikkort: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO
Hårddisk: Crucial MX500 500GB
Nätaggregat: Corsair CV650
Nätaggregatet som jag har liggandes är ett "Silver Power 500W SP-SS500". Det verkar vara detta https://www.komplett.se/product/376060 även om min ser lite annorlunda ut då det är en bild på en gorilla på nätaggregatet.
Är det möjligt att helt koppla ut mitt nätaggregat och ersätta med detta? Eller finns det något smidigare tillvägagångssätt? Om någon har idéer på vad som annars skulle kunna vara problemet tas de gärna emot också!