Permalänk
Medlem

Dator frös, nu ingen bild

Igår kväll satt jag vid datorn då den plötsligt frös fast och bilden blev svart. Monitorn verkade helt förlora kopplingen men datorn var fortfarande igång och lät inte annorlunda jämfört med innan. Jag stängde av den manuellt och försökte sedan starta upp den igen men problemet kvarstod.

Jag provade att byta monitor utan någon förändring, så jag kan utesluta att det är den som är problemet. Övriga saker som är inkopplade (tangentbord och mus) lyser inte heller upp som de vanligtvis gör vid uppstart. Vidare har jag felsökt mina RAM-minnen och även provat att byta GPUn, men ingen förändring har skett.

Min gissning nu är att det är antingen moderkortet eller nätaggregatet. Nätaggregatet känns rätt troligt i och med att jag tidigare reagerat på att ett högfrekvent "tjut" har uppstått då jag startat vissa program eller spel tidigare. Det verkar komma ifrån nätaggregatet även om jag inte är helt säker på detta, och det uppstår alltid när jag startar vissa program, och aldrig med vissa andra. Vidare verkar det inte vara mer krävande program som skapar detta beteende.

Det jag vill prova är att byta ut mitt nätaggregat men har aldrig tidigare försökt mig på detta och är därför lite osäker på om det går att göra hur som helst. Jag har nämligen ett äldre nätaggregat som jag skulle kunna byta ut mot det jag använder just nu för att se om det blir någon skillnad.

Jag radar upp mina komponenter som finns i datorn nedanför. Samtliga är ca 8 månader gamla:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home
Processor: AMD Ryzen 5 3600
Processorkylare: AMD Standard
Moderkort: MSI B450-A PRO MAX
Minne: 2x 8GB Corsair Vengeance LPX Black 3600 MHz
Grafikkort: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO
Hårddisk: Crucial MX500 500GB
Nätaggregat: Corsair CV650

Nätaggregatet som jag har liggandes är ett "Silver Power 500W SP-SS500". Det verkar vara detta https://www.komplett.se/product/376060 även om min ser lite annorlunda ut då det är en bild på en gorilla på nätaggregatet.

Är det möjligt att helt koppla ut mitt nätaggregat och ersätta med detta? Eller finns det något smidigare tillvägagångssätt? Om någon har idéer på vad som annars skulle kunna vara problemet tas de gärna emot också!

Permalänk
Medlem

Om du testar att byta nätagg MÅSTE du byta alla kablar. Corsair cv kablar fungerar till 99.9% INTE med ditt Silverstone agg. Detta pga av prinsen på nätagg sidan är olika.

Möjliga konsekvenser av att använda samma kablar skulle kunna vara allt från att det bara inte startar till brand. Även inom samma tillverkare ska man aldrig använda kablar från annan modell. Ta alltid kablarna som kom med nätaggregatet

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Om du testar att byta nätagg MÅSTE du byta alla kablar. Corsair cv kablar fungerar till 99.9% INTE med ditt Silverstone agg. Detta pga av prinsen på nätagg sidan är olika.

Möjliga konsekvenser av att använda samma kablar skulle kunna vara allt från att det bara inte startar till brand. Även inom samma tillverkare ska man aldrig använda kablar från annan modell. Ta alltid kablarna som kom med nätaggregatet

Det var det jag tänkte göra. Men om jag helt kopplar ur mitt CV650 och istället sätter in det andra nätaggregatet, är det då säkert alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Det var det jag tänkte göra. Men om jag helt kopplar ur mitt CV650 och istället sätter in det andra nätaggregatet, är det då säkert alltså?

Hur menar du? Alla kablar som kom med ditt cv agg måste ersättas med kablarna som kom med det Silverstone agg. T ex kan du INTE använda 24pin mellan moderkort och nätagg eller gpu och nätagg osv

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Hur menar du? Alla kablar som kom med ditt cv agg måste ersättas med kablarna som kom med det Silverstone agg. T ex kan du INTE använda 24pin mellan moderkort och nätagg eller gpu och nätagg osv

Jag menade att jag kopplar ur samtliga kablar fråm mitt CV650 och sedan tar ut det, varpå jag sätter in Silverstone nätagget och kopplar in kablarna från det. Missförstod jag dig tidigare och det går inte att göra så? Menar du att kablarna varierar mellan nätaggen och att det inte finns rätt kablar i Silverstone nätagget för att kunna koppla det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Jag menade att jag kopplar ur samtliga kablar fråm mitt CV650 och sedan tar ut det, varpå jag sätter in Silverstone nätagget och kopplar in kablarna från det. Missförstod jag dig tidigare och det går inte att göra så? Menar du att kablarna varierar mellan nätaggen och att det inte finns rätt kablar i Silverstone nätagget för att kunna koppla det rätt?

Alla kablar som går in i corsair agget måste ut ur burken om du ska använda ett annat agg. Den enda kabel du kan använda är den som går till väggen.

Det finns en väldigt väldigt väldigt liten chans att det fungerar att bara byta. Jag skulle gissa på att det är 1% chand att det fungerar 89% chans att säkringen går och 9% chand att du tar sönder någon komponent om du låter kablarna sitta kvar och bara byter psu.

Igen kablar är inte standardiserade på nätagg sidan och du kan trycka 12V in i jord eller liknande.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Om man vill testa nytt nätagg är det bästa att köpa ett nytt mot 14 dagars faktura och använda detta för att pröva. Funkar det fortfarande inte kan man antingen returnera det och gå skadefri ekonomiskt eller behålla det som grund till ett nytt bygge ifall det skulle behövas. Använd aldrig gamla nätagg som dammat i flera år i nått förråd etc utan tillgång till nätaggstestare. Kan bli katastrof ifall tex nån insekt gått därinne och orsakat kortis...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Om man vill testa nytt nätagg är det bästa att köpa ett nytt mot 14 dagars faktura och använda detta för att pröva. Funkar det fortfarande inte kan man antingen returnera det och gå skadefri ekonomiskt eller behålla det som grund till ett nytt bygge ifall det skulle behövas. Använd aldrig gamla nätagg som dammat i flera år i nått förråd etc utan tillgång till nätaggstestare. Kan bli katastrof ifall tex nån insekt gått därinne och orsakat kortis...

Tack, nu känns det hela lite klarare. Det gamla nätagget har antagligen 10 år eller så på nacken, men det sitter i en burk som är fullt funktionell utöver att det saknas operativsystem. Den har dock stått utan att startas i ett drygt halvår, om jag försöker mig på att starta upp den och den fungerar som den ska upp till installation av OS (Har tyvärr inget annat OS liggandes så kan inte installera någonting på den), kan jag då med säkerhet byta som jag har tänkt? Jag menar om det inte blir kortslutning i den gamla burken så borde väl den nya sitta säkert även den om jag byter nätagget?