Permalänk
Medlem

Bytte lite grejjer i huvuddatorn.
Bort med sista mekaniska disken, WD Gold 2TB
In med en Corsair M.2 MP10 960Gb & en Samsung 870 QVO 1Tb
Bytte grafikkort på en gång, Från Sapphire RX 590 till Sapphire RX 5600XT

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Försökt att fixa tempen på grafikkortet men 5700 tycks vara omöjligt att få till bra temps med en bra 3e partskylare. Har fungerat galant tidigare med t.ex. 480 men nu är hotspot t.ex. 92c som max.
Blir försöka lite extra imorrn med en annan kylare jag har liggandes.

Citerar mig själv för fick det fixat idag.
Fick hotspot till ca 85c genom att byta till en annan Arctic Accelero S3, den andra har eventuellt skadade heatpipes.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

@Lejonmamma: Vänd på fläkten i govlet, den ska suga in luft och inte ut. Bak + topp är utblås.

Permalänk
Skrivet av anon300311:

@Lejonmamma: Vänd på fläkten i govlet, den ska suga in luft och inte ut. Bak + topp är utblås.

Tack för input!
Får ta och läsa av tempsen med nuvarande konfig och sedan testa detta! Lär bli ordentligt övertryck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejonmamma:

Tack för input!
Får ta och läsa av tempsen med nuvarande konfig och sedan testa detta! Lär bli ordentligt övertryck

Min uppskattning av resulterande luftflöde enligt mig blir som i bilden nedan. Känslan är att det blir ett rejält undertryck mellan nätagg och grafikkort som kommer göra att grafikkortet suger tillbaka sin egen uppvärmda luft, dessutom tror jag det kan bli varmt uppe vid cpu eftersom all värme i chassit måste ut genom den ensamma fläkten i bak. Hade man kunnat vända flödet i GPU-fläktarna hade det kanske sett lite bättre ut, men det är ju långt från möjligt...

Låter man istället nätagget få egen luft så påverkar det ju ingen annan, sedan kan du kanske vända alla fläktar och köra in i botten och bak och ut framåt istället (vända cpu-fläktarna också). Annars måste du nästan ha mer utblås i toppen för att det ska bli riktigt bra

Permalänk
Medlem

Idag har jag bytt grafikkort på min Define 7
Tips för kylning av ett Define chassi
Två 140mm Fläktar in i fram, En 140mm in i botten
Nätagget med fläkten nedåt.
Alt 1: Två 140 fläktar ut i toppen. En 140mm ut bak. Tornkylare med fläktar i P/P bakåt.
Alt 2: Två 140mm fläktar ut i toppen & Vattenkylare ut bak 120 eller 140mm
Alt 3: Vattenkylare ut uppe 120-280mm & en 140mm ut bak
Mixtra inte med andra luftvägar...värmen stiger uppåt där ska den ut...kall luft in framifrån & underifrån

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Idag har jag ersatt en Fractal design prisma AL12 med BeQuite Silent Wings 3 och en Phanteks Halos för att bli av med ett irriterande resonansljud som fractalfläkten orsakade. Såååå tyst, lite sämre flöde på RGB men väl värt det.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Idag har jag plockat ur moderkort ASUS Z270 & intel i5 samt 16Gb 2666Mhz minnen ur en av mina Define R5
In kommer ASUS B450-F, Ryzen 5 & 16Gb 3200Mhz Minne, samt en M.2 SSD...lite bättre.
Försöker att fasa ut intel nu när AMD är tillbaks på Tronen...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Jag har felsökt ett tangentbord idag, i helgen åker lödkolven fram. 😎

Permalänk

Lekt lite på gränsen med min OC.
https://www.3dmark.com/spy/14044615
Är så nära denko på samma hådvara men lyckas fan inte får till det där lilla sista. Gämförelse
Nån som är kan tipsa lite?

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Idag rensar jag hårddiskar...har en massa backuppdiskar, som jag ska föra över till min NAS.
Sedan ska jag ha en 2GB WD Gold till Backup & de andra får bli Extradiskar i mina burkar...
WD Röd, Svart, Grön mm 1-3Gb st

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Idag rensar jag hårddiskar...har en massa backuppdiskar, som jag ska föra över till min NAS.
Sedan ska jag ha en 2GB WD Gold till Backup & de andra får bli Extradiskar i mina burkar...
WD Röd, Svart, Grön mm 1-3Gb st

Inte många diskar från tidigt nittotal som fortfarande fungerar, de kanske går att sälja?

Permalänk
Medlem

@medbor:
De har inte gått så mycket...
Ska se om det går att uppdatera dom på nått sätt...brukar finnas något nyare firmware...
Haha Terabyte ska det vara 1-3TB...lite skillnad kanske...mina Gb diskar blev skrot för länge sedan...Har bara några Raptor kvar...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

@medbor:
De har inte gått så mycket...
Ska se om det går att uppdatera dom på nått sätt...brukar finnas något nyare firmware...
Haha Terabyte ska det vara 1-3TB...lite skillnad kanske...mina Gb diskar blev skrot för länge sedan...Har bara några Raptor kvar...

Jo det var GB vs TB jag syftade på

Permalänk
Medlem

Idag har jag byggt om min Define TitanGold till TitanBlack
Bytte ut alla guld detaljer ink Sapphire Rx 590 Gold.
Det blev ett PowerColor RX 590 8GB Red Dragon istället & 24Gb Minne.
Guld detaljerna kommer till pass i min Define R6 BlackGold, då Grafikkortet får lite mera display med Fractal Design Flex VRC-25...ska även uppdatera galleriet lite https://www.sweclockers.com/galleri/10233-amd_peras-dator-gal...
Håller även på ett köra Back upp på en del Hårddiskar...bra när det regnar...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag LAN-sniffing på ett av mina hemmanätverk för att upptäcka att det fortfarande inte fungerar som jag vill med ett annat SIM-kort i en 4G-router.

Just den trafik som jag vill köra (UDP mot flera olika andra adresser samtidigt) fungerar bara mot en site, inte de 14 andra. Och det är inte frågan om torrent-trafik utan frågan om Hytera RD625-repeatrar där det är "alla till alla" som gäller.

Problemet sitter hos ISP.

Annars har jag kört litet YouTube och litet Geocaching.

Permalänk
Avstängd

Spelade igenom sista bitarna av Serious Sam 4. Trots vissa buggar så gick det att spela även om det är ruskigt svårt vid vissa tillfällen.
Behöver ett par större patchar så kan det blir bra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Idag har jag packat upp min andra Define S denna gång en svart...den första var vit...min 24:e Fractal Design låda som jag har nu.
Har sålt ett par oxå...
Jag har även bytt Nätagg i min Fractal Design ARC. och Lite annat...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv

Skrivit för många radera powershell script

Permalänk

Inte något alls, sov till 14 imorgon när jag vaknar kanske jag byter propp i min free-nas

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Migrerade från en trång SATA SSD bootdisk till en rymligare NVME SSD.
Klonade av lathet för att inte behöva installera om allt. Gick snabbare och enklare än jag trodde när jag väl gjorde rätt på andra försöket och kopplade ur ALLA diskar vid första starten efter kloningen och inte bara den gamla bootdisken.

Satte också in ett "noname-ish" Wifi/BT kort.

Permalänk
Medlem

Idag bygger jag en dator åt en kompis.
Fractal Design Focus F Svart.
Intel i5, Sapphire Rx390, 16 Gb minne mm
Den blir bra

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Höjt Core clock 9MHz och Memory Clock 25MHz på gpun så jag kan hävda att den är överklockad, gör ingen större skillnad eftersom power limit verkar stoppa men det känns bättre helt enkelt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Köpt och moddat en AiO från AeroCool för att passa in bättre i bygget,och även för att testa och se hur en AiO är uppbyggd.

Målade om den från svart till vit.
Samt bytte ut original fläktarna till Corsair LL120.
Bytt ut original slangar till genomskinliga,klädda i Sleevs från CableMod
http://imgur.com/gallery/gq6PS3Y

Permalänk
Medlem

Har beställt 2st till SSD M.2 Corsair 480Gb från Webhallen...bra pris 699:-
Ska montera i några av mina datorer & använda Vanlig SSD till D: Disk...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Idag har Jag bygt en dator åt min kompis...
Min svarta Fractal Design FocusG...
ASUS Z170, Intel i5, Radeon 390rx, M.2 SSD.16Gb minne mm.
Han var nöjd

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Igår installerade jag om Windows på main riggen efter ett par år fyllt med massa skräp och jag upplevde att vissa program inte lirare som de skulle.

Idag blev det laptopen som var segare än sirap trodde först att den sjöng på sista versen, men blåste rent systemet och nu rullar den på kalas fint inte som ny men en enorm skillnad från tidigare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Letat en fejkkey till mitt Win 7 Enterprise som funkat tre år men som plötsligt blivit "not genuine"

Permalänk
Medlem

Drifttid..

Skrivet av medbor:

Inte många diskar från tidigt nittotal som fortfarande fungerar, de kanske går att sälja?

Alla mina som lämnat in de senaste åren har pajat strax efter 50 000 tim drifttid.. mln 50-60kH...

Permalänk
Medlem

Köpt mig mitt första TKL/trådlöst tangentbord.
Slog på stort och köpte mig ett Logitech G915 TKL.
Blev kärlek vid första ögonkastet och beröring.

Fixade länken