Är min hårddisk körd?

Permalänk
Medlem

Är min hårddisk körd?

Har två st 10tb ironwolf diskar som suttit i min synology nas några år. Har senaste månaden fått varningar i DSM att en av diskarna är "failing" har fortfarande haft åtkomst till data osv.
Men eftersom jag knappt använder nasen längre så tänkte jag sälja allt så jag tog ut den falerande disken å stoppa in i datorn å tänkte testa formatera om den men hur jag än gör så får jag den bara att visa ett utrymme på 1.1 terrabyte när det egentligen borde vara 9.xx TB
Och inget ullocated space har jag heller.
Tips på program som kan åtgärda detta? Eller kan det bero på trasiga sektorer å hårddisken är körd helt enkelt?..
Tar gärna emot tips på saker jag kan testa, och när avgör jag att den är bortom all räddning å bara att kasta?

Permalänk
Medlem

Inga dolda partitioner som du missat att ta bort? Börja med att köra Linux, kolla vad som syns i gparted.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@kau: Om inget annat funkar kan du testa diskpart.

https://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-wi...
I länken finns diskpart instruktionerna under rubriken "Fungerar det inte?"

Jag har bara gjort steg 1 till 5. Resten föredrar jag att göra i diskhanteraren när det är en lagrings disk eller Win USB minne om jag ska installera Windows på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@kau: Om inget annat funkar kan du testa diskpart.

https://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-wi...
I länken finns diskpart instruktionerna under rubriken "Fungerar det inte?"

Jag har bara gjort steg 1 till 5. Resten föredrar jag att göra i diskhanteraren när det är en lagrings disk eller Win USB minne om jag ska installera Windows på disken.

Tack för tipsen, ska testa det efter jobbet.
Sen tänkte jag på en sak, jag har en såndär hårddisk hållare som man bara stoppar ner hårddisken i sen kopplar in med usb i datorn och det är den jag kör med. Kan det spela någon roll? Kanske ska testa köra in den i datorn som den ska sitta. Tänkte om den hållaren blir begränsad i i diskstorlek på nått sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Tack för tipsen, ska testa det efter jobbet.
Sen tänkte jag på en sak, jag har en såndär hårddisk hållare som man bara stoppar ner hårddisken i sen kopplar in med usb i datorn och det är den jag kör med. Kan det spela någon roll? Kanske ska testa köra in den i datorn som den ska sitta. Tänkte om den hållaren blir begränsad i i diskstorlek på nått sett.

Borde funka med din USB adapter men det kan vara bra att testa i datorn också för att utesluta konstiga fel.

Permalänk
Medlem

Lita aldrig på vad microsoft/windows säger när det gäller diskar och partitioner speciellt om dom suttit i något som inte är en windowsburk.
Jag brukar använda gparted bootcd http://gparted.sourceforge.net/
För att rensa gamla partitioner.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Ultimate Boot CD är poppis oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Tack, funkade utmärkt med gparted att hitta resten av hårddisken.
Hittade också nått program som heter hard disk sentinel.
Det programmet säger att jag har 669st dåliga sektorer.
http://prntscr.com/ulzs1k

Medans windows egna chkdsk d: säger att allt är bra?
http://prntscr.com/ulzslm

Antar att jag inte ska lita på windows
Kan jag åtgärda dessa dåliga sektorer isåfall?

Permalänk
Medlem

Crystal disk info är en annan respekterad program för SMART-data

MS chkdsk bryr sig bara om filsystemet och SATA-disken har en 'fläckfri' utsida utan några visade trasiga sektorer (de som är problem med är redan reallokerade till friska och det görs internt inne i disken - felen syns aldrig utåt mot filsystemet om det inte är tokmycket trasiga sektorer och det blir snabbt fler på redan skrivna filer, vilket kan ske om disken redan är långt gången i haveriet)

De dåliga sektorerna finns av en anledning, de gick inte att skriva tillräckligt felfritt även vid flera omskrivningsförsök.

Det är inget man skall försöka återanvända igen.

---

Det man kan titta på är hur fort disken re-allokerar nya sektorer - är det enstaka per år och i en RAID1,5,6 så skulle jag låta den snurra vidare.

Tänk på att reallokerade sektorer bara skapas när man skriver filer på disken och de sektorer som allokeras på nytt är för dåliga för att lagra data vid skrivning - gamla filer som är skriven åratal tidigare så kan man få sk. silent error om man aldrig läser diskytan - därav att många NAS kör 'scrub' för att läsa igenom samtliga filer så att RAID-systemet kan rätta eventuella sektorer som ger IO-fel och ingen data kan läsas ut.

- det är tyvärr en miss med SATA att inte i efterhand själv rätta halvdåliga men fullt läsbara sektorer att de skrivs om igen eller re-allokeras till nya sektorer om det inte går - det är sådant som SCSI och SAS-diskar gör automagiskt vid tex. en körning med en scrub - men i SATA görs inget alls förrän en sektor inte går att läsa alls och med SATA-diskar måste det sitta i en RAID1,5,6 för att innehållet i sektorn skall bli rätt igen vid inträffade läsfel - annars är sektorns innehåll förlorad om man har det som singeldisk, JBOD eller RAID0.