Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Separata inställningar på två skärmar?

Permalänk
Medlem

Separata inställningar på två skärmar?

Jag har en skärm (DisplayPort) och en TV (HDMI) kopplad till datorn och använder dem för olika saker samt en del gemensamma som allmän surf och vissa spel.

Just nu kör jag i "extended"-läget och det funkar fint så länge jag bara har en skärm igång i taget. Har jag däremot båda igång så blir monitorn default och TVn "påhängd" med ett tomt skrivbord. Jag har testat att använda Virtual Desktop, men den setupen gäller då bara så länge båda skärmarna är igång. Stänger jag monitorn så ändras TVn automatiskt om till default skärm och då ändras desktopen också. Ett annat problem är programstarter - trots att skärmarna har separata taskbars startmenyer så startas programmen inte på den skärmen där man befinner sig utan på den skärmen där programmet användes senast. (Gäller även för VD) Jag har även testat att köra på "duplicate", och det är egentligen OK med identiska skrivbord, men då sänks upplösningen på monitorn från 1441p till 1080p även när inte TVn är igång.

Finns det någon vettig lösning på det här? Jag vill helt enkelt att båda skärmarna alltid ska ha sin egen upplösning och att programmen startas på den skärmen där man faktiskt startar dem. Om de sedan har samma innehåll på skrivbordet är i sig sekundärt, men förmodligen nödvändigt för att det ska fungera.

Bättre klarhet
Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem

@Waiter:

Jag tyckte detta verkade lite intressant, så jag tog och sökte lite mer information.
Om jag förstått det hela rätt, när du "stänger av" ena bildskärmen så stängs även signalen från bildskärmen av och Windows detekterar detta som att bildskärmen är frånkopplad, därav omskalning och om-möblering av skrivbordsytorna.

Jag tror detta är en bieffekt av diverse strömsparskrav. Istället för att det finns en krets aktiv när du stänger av skärmen för att identifiera att skärmen fortfarande är ansluten, så stängs denna av när du stänger av skärmen.

Hittade denna mycket gamla länk, ingen aning om något i den fungerar, från 2012, relaterar till Windows 7, den har eventuellt någon fix för HDMI, ingen aning hur det fungerar med DisplayPort.
https://superuser.com/questions/96683/how-do-i-fix-monitor-de...

Jag har själv inte detta problem, då mina gamla skärmar använder DVI-anslutning, men det är trevligt att vara medveten om eventuella framtida problem.

Det verkar inte vara något nytt problem, utan ett väldigt gammalt, utan någon direkt enkel lösning.

Edit:
Hittade denna länk:
https://hackaday.io/project/170643-edidone-disable-displaypor...
Ingen aning om det endast är frågan om att manipulera "hot plug detect" eller om det är mer avancerat.
Länk till produkt i kommentarsfältet på den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Waiter:

Om jag förstått det hela rätt, när du "stänger av" ena bildskärmen så stängs även signalen från bildskärmen av och Windows detekterar detta som att bildskärmen är frånkopplad, därav omskalning och om-möblering av skrivbordsytorna.

Nej, det har du nog förstått lite fel. (Eller också har jag skrivit virrigt, vilket inte är omöjligt.)

Omskalningen sker inte när en skärm stängs av eller sätts på, utan med en gång när man väljer "duplicate" som inställning. (Jag vet inte vad det heter på svenska, mitt Win är engelsktalande...) Då sätts båda skärmarna till att avbilda varandra och körs därmed på samma upplösning, alltså den högsta som stöds av båda skärmarna. Det här innebär att min 1440 monitor alltid anpassas till TVns upplösning (1080) även när TVn inte är igång. Jag vet iof inte om det gäller även under spel. Eftersom de har egna grafikinställningar så kan de kanske känna av monitorns verkliga upplösning. Jag ska kolla det.)

Det som händer när den ena skärmen stängs av eller sätts på gäller för den andra inställningen, alltså "extended". Den skärmen som är satt till default alltid blir huvudskärm när den sätts igång, och om den andra skärmen då redan var igång så blir den alltså omdisponerad till andra klassens medborgare. För mig betyder det att när jag använder TVn och sätter på monitorn så omvandlas TVn till en extra arbetsyta till monitorn och alla desktop-ikoner och genvägar i taskbar försvinner ifrån TVn (förutom startmenyn). Jag kan använda Virtual Desktop för att skapa varsin desktop för skärmarna, men om jag då stänger av monitorn så förvandlas TVn tillbaks till första skärm och får då ta över VDn som nyss var kopplad till monitorn.

Fördelen med "extended" är alltså att första skärmen (i mitt fall monitorn) alltid kommer att se likadan ut och dessutom körs i sin valda upplösning, men den andras (TVns) funktion varierar beroende på om monitorn är igång eller inte. Hittills är det den bästa lösningen eftersom det gör att båda skärmarna fungerar som default screen så länge som den andra inte är igång. När allt kommer omkring så är det ju oftast så att jag bara använder en av skärmarna samtidigt. Lite av det här problemet har uppstått genom att jag köpt en ny monitor och i testfasen ofta använder båda skärmarna samtidigt. Det som kvarstår är dock att upplösningen på desktopen varierar när jag byter från monitor til TV, och då flyttas innehållet på skrivbordet om eftersom ikonerna ändrar sin relativa storlek.

Det andra problemet med att programmen startas på "fel" skärm kommer naturligtvis också att lösa sig själv om jag inte använder båda skärmarna samtidigt. Det hade det ju varit praktiskt att kunna använda olika desktops för att alltid ha samma utseendepå en viss skärm eftersom jag använder dem till olika saker, men det är inte så viktigt.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem

@Waiter:

Okej.
Jag trodde din avsikt var att alltid använda båda skärmarna samtidigt, dvs, "Extended", men ska jag tolka detta som att det inte är avsikten?

Jag skulle i sådant fall välja att anpassa skrivbordet för 1080p-layout när det kommer till ikonerna. Man kan ju välja om man högerklickar på skrivbordet, under "view" att avaktivera "auto arrange icons", så bör de ligga kvar på samma ställe på båda skärmarna även om startmenyn skiljer lite när man växlar mellan primär och sekundär skärm eller "extended".

Det jag länkade till, om jag förstod det rätt, hade för avsikt att deaktivera "hot plug detect", dvs, windows känner inte längre av när en skärm kopplas in eller ifrån, med fördelen att skrivbordsytan alltid förblir aktiv, men då blir ju ditt problem åter, när du vill använda tex TV:n som "default" till att spela på.

Jag vet faktiskt inte om man i mjukvaran för grafikkorten kan välja vilken skärm som skall vara "default" för specificerade spel/program.

Permalänk
Rekordmedlem

Är monitorn vald dom primär bildskärm ?
https://appuals.com/how-to-change-the-primary-monitor-on-wind...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är monitorn vald dom primär bildskärm ?

Ja, monitorn primär, TV sekundär.

Skrivet av Viita:

@Waiter:

Okej.
Jag trodde din avsikt var att alltid använda båda skärmarna samtidigt, dvs, "Extended", men ska jag tolka detta som att det inte är avsikten?

@Viita

Avsikten är inte att använda dem samtidigt utan omväxlande. Det hade varit OK att spegla skärmarna (alltså "Duplicate") men då sätts som sagt monitorns upplösning om till samma som TVn. Tyvärr gäller det alltid, alltså även när TVn är avstängd, och i spelen registreras monitorn av som en 1080-skärm. 1440-läget går inte ens att välja. "Duplicate" faller alltså bort helt.

Auto arrange har jag alltid avstängt för att jag av gammal vana har papperskorgen längst ner till höger. Den flyttas iof in en bit på skärmen på monitorn eftersom positionen ändras varje gång som skrivbordet anpassas till TVn, men det kan jag leva med. Det hade ju varit bättre om man hade kunnat anpassa enbart skrivbordet till en lägre upplösning, men det går förmodligen inte. Ändrar jag storlek på ikoner och sånt så ändras det ju på båda skärmarna. (Gäller även om jag använder Virtual Desktops vilket får mig att undra vad meningen med det är egentligen. Det enda som verkar vara olika är att man kan ha olika program igång på olika desktops, men alla inställnigar, layout och innehållet (ikoner och mappar) är identiskt på alla VD.)

"Extended" är alltså bästa lösningen för mig just nu. Där behålls de enskilda skärmarnas individuella upplösning och så länge som bara en skärm är aktiv så är det den som blir "primary" och innehåller alla skrivbordsikoner. Det är ju så jag vill ha det. Det gäller bara att jag stänger monitorn om jag vill använda TVn, då läggs TVn automatiskt om till primary tills monitorn sätts igång igen. Det enda problemet är att man inte kan lägga saker på hela skrivbordet på monitorn (nedre och högra kanten) utan att det arrangeras om när man använder TVn. Jag hade hoppats att man skulle kunna skapa en helt egen profil för varje skärm med tex VD, men det funkar tydligen inte alls. Skrivbordet är ju dessutom en standardmapp i Windows, så för att ha flera olika sådana skulle man förmodligen behöva ha olika användarkonton för dem, och det är ju lite motsatsen till det jag vill.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Rekordmedlem

Ok du vill alltså egentligen växla primär skärm och bara använda en skärm i taget snarare än att använda 2 skärmar.
Om du väljer mellan "endast datorskärm" och "endast andra bildskärm" så borde det väl bli rätt i ditt läge ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Waiter:

Jag förstår.

Alternativ 2 eller 3 kanske är av intresse? Ingen aning hur det fungerar i praktiken. Kan inte uttala mig om programmen heller.
https://www.thewindowsclub.com/keep-desktop-icons-from-moving...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok du vill alltså egentligen växla primär skärm och bara använda en skärm i taget snarare än att använda 2 skärmar.
Om du väljer mellan "endast datorskärm" och "endast andra bildskärm" så borde det väl bli rätt i ditt läge ?

De lägena funkar inte alls på ett vettigt sätt för då är alltid bara den ena skärmen tillgänglig. Använde ja då monitorn som "endast första" senast och vill använda TVn så måste jag först starta datorn med monitorn på och byta till "endast andra". Vill jag sedan byta tillbaks igen innan jag stänger datorn så måste jag ha båda skärmarna på igen. Har jag bara TVn på och ställer om till "endast första" så blir skärmen svart och jag kan inte stänga av datorn utan att sätta på monitorn.

Jag måste alltså i princip alltid starta båda skärmarna tillsammans med datorn för att kunna välja en av dem.

Annars har du rätt i hur jag vill använda skärmarna.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Waiter:

De lägena funkar inte alls på ett vettigt sätt för då är alltid bara den ena skärmen tillgänglig. Använde ja då monitorn som "endast första" senast och vill använda TVn så måste jag först starta datorn med monitorn på och byta till "endast andra". Vill jag sedan byta tillbaks igen innan jag stänger datorn så måste jag ha båda skärmarna på igen. Har jag bara TVn på och ställer om till "endast första" så blir skärmen svart och jag kan inte stänga av datorn utan att sätta på monitorn.

Jag måste alltså i princip alltid starta båda skärmarna tillsammans med datorn för att kunna välja en av dem.

Annars har du rätt i hur jag vill använda skärmarna.

Då får du nog skaffa en extern monitorväxel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Waiter:

Jag förstår.

Alternativ 2 eller 3 kanske är av intresse? Ingen aning hur det fungerar i praktiken. Kan inte uttala mig om programmen heller.
https://www.thewindowsclub.com/keep-desktop-icons-from-moving...

Tack, det verkar vara något att kolla upp i alla fall. 1 funkar ju inte för det bygger på att den primära skärmen byter upplösning. Det motsvarar förmodligen att jag alltid bara skulle ha en av skärmarna ansluten till datorn. Men de andra två (som du ju säger) kan vara värda att titta på. Det förutsätter dock att det inte är en massa meck med att hålla de två profilerna uppdaterade och separerade och att välja profil varenda gång jag sätter på datorn. Det hade ju varit perfekt om programmet kunde känna av vilken upplösning den anslutna skärmen har och själv välja profil efter det.

Jag ska i alla fall kolla lite på dem.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi