Permalänk

Hur bra är HPs gaming datorer?

Har möjlighet att köpa en helt ny HP gaming dator med en Intel 10400F och RTX 2060 för 8500kr . Tycker det är ganska bra pris för vad prestandan är. Har bara byggt egna tidigare men intresset har svalnat lite och vill inte spendera så mycket tid. Tråkiga är att man inte riktigt vet vad för komponenter dom har, svårt att uppgradera, kanske dålig kylning? Nån som har erfarenhet av detta eller ska jag skita i det.

Permalänk
Medlem

@greenbarret: Jag har erfarenhet av HP datorer och dem är skit.
Låt Inet eller Webhallen bygga ihop en åt dig istället, där du väljer delarna, ge oss en budget och syfte med datorn och gärna vilken skärmupplösning (samt frekvens) du kommer använda, så kommer du säkert få flera förslag.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenbarret:

Har möjligt att köpa en helt ny HP gaming dator med en Intel 10400F och RTX 2060 för 8500kr . Tycker det är ganska bra pris för vad prestandan är. Har bara byggt egna tidigare men intresset har svalnat lite och vill inte spendera så mycket tid. Tråkiga är att man inte riktigt vet vad för komponenter dom har, svårt att uppgradera, kanske dålig kylning? Nån som har erfarenhet av detta eller ska jag skita i det.

Det är lite svårt att veta om det är ett bra pris eller inte utan att känna till de andra delarna i datorn! Skicka gärna hela listan på komponenterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan:
Man kan inte alltid vara så kategorisk.
Jag har byggt ett flertal datorer åt en kompis genom åren men för tillfället har han en HP Omen dator som han köpte på kampanj.
Jag kunde inte komma i närheten av samma konfig utan att addera ett antal tusenlappar trots att jag skulle montera den på egen hand.
Yes, den är kanske inte helt optimal när det kommer till ljudnivå då kylningen verkar prioriterats och nätagget är lite klent jämfört med vad jag kanske skulle ha valt men vad jag kunde se så var det enbart komponenter från kända tillverkare.
Tidigare har det varit lite si och så med prisvärdhet och de hade dessutom många komponenter som tillverkats enkom för HP med resultatet att det var svårt att byta ut och uppgradera senare men det verkar ha ändrats här.

Jag gillar att bygga själv och det ger bättre flexibilitet men för att kunna säga om det är värt det eller inte skulle jag vilja se en ordentlig spec på alla delarna.
Har du ett modellnummer på burken så är det ganska lätt att kontrollera.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@greenbarret: Det här är så nära jag kommer med hopplockade delar:

Låter du Webhallen bygga allt landar du på 9594 + 699 = 10293:- lägg på 200:- för en Windowsnyckel (finns säkert billigare) så är det ändå 500:- billigare.

Största boven hos HP är nog att moderkortet endast klarar 7 olika processorer med 58-65W och nätaggregatet på 400W, troligen går det inte ens att byta ut nätaggregatet vilket krävs för bättre GPU eller CPU.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.