Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har inte haft såna problem men däremot problem att det betett sig liknande om headsetet gått i vill läge.
Prova radera alla "sparade guardians".
Du kanske har "flera Guardian" på samma plats

+1

Jag hade i våras också problem med att jag sparat för många guardians i samma rum, så headsetet visste inte vilket det skulle använda. Det gav lite liknande problem som det där. Så reseta guardians, och om det inte funkar så är det väl fabriksåterställning.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Trist att "head strappet" på Oculus Quest 2 är sämre än på Questen, blir det köp blir det ju också moddning...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Trist att "head strappet" på Oculus Quest 2 är sämre än på Questen, blir det köp blir det ju också moddning...

Jag kan dock tänka mig att nu när fästanordningen bara är plast som spänns över och nu när Quest är en så populär produkt så kommer det säkert komma en hel del tredjeparts straps. Det verkar ju inte vara något proprietärt med fästanordningen.
Så det kommer säkert finnas både bättre "straps" och "halos" på marknaden snart. Säkert vissa med inbyggda hörlurar och/eller batterier med.

Men visst är det tråkigt att det inte kommer med en vettig lösning. Dock tror jag inte man behöver modda så mycket med såg och limpistol denna gången. Det kommer säkert komma helt perfekta lösningar till ganska vettiga priser om man inte gillar Oculus egna Elite Strap.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det är en skam att Elite Strap, åtminstone den med batteri, inte har hörlurar. Ser betydligt snyggare och mer enhetligt ut än de moddar som finns för Quest i övrigt.

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att de gjort den enklare för att den lättare skall kunna bytas ut och moddas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är en skam att Elite Strap, åtminstone den med batteri, inte har hörlurar. Ser betydligt snyggare och mer enhetligt ut än de moddar som finns för Quest i övrigt.

Jag tror de valde att inte släppa en elite med hörlurar för att inte förvirra kunder till att tror att den vanliga enheten helt saknar ljud.
Om man ser den uppenbarligen hörlurslösa Questen jämte en hörlurs-elite-strapp så hade det nog förvirrat många.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag tror de valde att inte släppa en elite med hörlurar för att inte förvirra kunder till att tror att den vanliga enheten helt saknar ljud.
Om man ser den uppenbarligen hörlurslösa Questen jämte en hörlurs-elite-strapp så hade det nog förvirrat många.

Möjligen det, samt att hörlurar är en ganska stor felkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Fabriksåterställning bör vara det första du testar.

Tack för tipset. En återställning löste problemet men jag hade hoppats slippa det men det hjälpte inte att rensa guardians.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Medlem

Hej alla quest ägare. Har en fundering om hur tracking fungerar. Läst lite på diverse ställen att det finns lite problem. Är dessa åtgärdade? För det verkar ju inte som quest2 fått några ändringar på den punkten. Kanske är för att de nu fungerar bra? Kanske det nya chipet hanterar det bättre (svårt att veta så klart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitso:

Hej alla quest ägare. Har en fundering om hur tracking fungerar. Läst lite på diverse ställen att det finns lite problem. Är dessa åtgärdade? För det verkar ju inte som quest2 fått några ändringar på den punkten. Kanske är för att de nu fungerar bra? Kanske det nya chipet hanterar det bättre (svårt att veta så klart)

Spelat med mitt väldigt mycket nu. Inomhus i bra och dåligt ljus, till och med utomhus på gårdsplanen (obs - ej i solsken). Funkar otroligt bra, så det behöver du inte vara orolig över. Spårningen i sig är precis lika bra som t ex HTC Vive som har externa spårenheter. Den enda nackdelen med Quest är att du inte kan ha kontrollerna rakt bakom dig (eftersom headsetet måste kunna se kontrollerna, men jag har aldrig upplevt att det begränsat mig i verkligt användande. Kör hårt, det är verkligen en fantastisk pryl som känns som att den kommer från framtiden

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitso:

Hej alla quest ägare. Har en fundering om hur tracking fungerar. Läst lite på diverse ställen att det finns lite problem. Är dessa åtgärdade? För det verkar ju inte som quest2 fått några ändringar på den punkten. Kanske är för att de nu fungerar bra? Kanske det nya chipet hanterar det bättre (svårt att veta så klart)

Exakt vad för problem? Har ingen Quest själv. Det jag hört om är buggig hand-tracking när det var nytt, och problem med joycons om man rörde dom för hastigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Exakt vad för problem? Har ingen Quest själv. Det jag hört om är buggig hand-tracking när det var nytt, och problem med joycons om man rörde dom för hastigt.

Ja precis det jag tänker på är väl mest vid hastiga rörelser, typ beatsaber exper/expert+.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att trackningen ibland är lite off i Beat saber i högre svårighetsgrader, däremot har jag inget att jämföra med för att kunna avgöra om andra tracking metoder är bättre.

Permalänk
Medlem

Har inte märkt några problem alls på högre svårighetsgrader i Beat Saber, annat än om batteriet sitter löst i kontrollen och man svingar kraftigt. För mig löste sig sådana problem i princip helt av att gå över till IKEA Ladda som är lite större, men detta ska vara åtgärdat på kontrollerna till Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitso:

Ja precis det jag tänker på är väl mest vid hastiga rörelser, typ beatsaber exper/expert+.

Det problemet var/är med typ fjädern batteriet sitter mot om jag förstått det korrekt. För hastiga rörelser så trycks batteriet bort från den andra sidan, och förlorar då kontakt, så joyconen dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitso:

Hej alla quest ägare. Har en fundering om hur tracking fungerar. Läst lite på diverse ställen att det finns lite problem. Är dessa åtgärdade? För det verkar ju inte som quest2 fått några ändringar på den punkten. Kanske är för att de nu fungerar bra? Kanske det nya chipet hanterar det bättre (svårt att veta så klart)

Trackingen fungerar klockrent.
Det enda kan få problem om det är för mörkt, inte lika dåligt i det avseendet som Windows mixed reality som i princip kräver fullt upplyst.
Handtracking, dvs att köra utan kontrollerna och bara använda händerna fungerar hyffsat.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Trackingen fungerar klockrent.
Det enda kan få problem om det är för mörkt, inte lika dåligt i det avseendet som Windows mixed reality som i princip kräver fullt upplyst.
Handtracking, dvs att köra utan kontrollerna och bara använda händerna fungerar hyffsat.

Jag har inte haft igång min Quest på ett tag. Du nämner att handtracking fungerar hyfsat nu. Har det blivit användbart i appar nu?
Sist jag testade fungerade bara handtracking typ i hemskärmen och inte i appar som t.ex. youtube och netflix där det hade varit bekvämt att slippa använda kontrollerna (ligga i soffan-appar).

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag har inte haft igång min Quest på ett tag. Du nämner att handtracking fungerar hyfsat nu. Har det blivit användbart i appar nu?
Sist jag testade fungerade bara handtracking typ i hemskärmen och inte i appar som t.ex. youtube och netflix där det hade varit bekvämt att slippa använda kontrollerna (ligga i soffan-appar).

Handtracking fungerar bara i appar som lagt in det tror jag.
Ja det fungerar hyffsat om precision inte är så viktigt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nytt bugg på Elgiganten. Man kan boka och hämta oculus Quest 2 256gb inom en timme. Har inte själv provat detta eftersom jag redan förbeställt men ifall någon hämtar det så får ni gärna berätta lite

Permalänk
Skrivet av Hharald1:

Nytt bugg på Elgiganten. Man kan boka och hämta oculus Quest 2 256gb inom en timme. Har inte själv provat detta eftersom jag redan förbeställt men ifall någon hämtar det så får ni gärna berätta lite

Ska finnas i butiken i Falköping och ingen annanstans.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop 1.16.2 släppt:

Citat:

Added support for Quest 2

Quest 2 streams at higher resolutions, has a higher maximum bitrate (150 Mbps instead of 100) and supports 60, 72, 80 and 90Hz. Note that Oculus has said they would limit the Quest 2 to 72hz for apps at launch but will re-enable 80 and 90hz in a future OS update.

• Added screen brightness slider in Settings tab

This slider adjusts the brightness of the desktop screen

• Added new Streaming tab with separate VR framerate, bitrate and gamma slider

This is where all the options that affect VR streaming are now located. The gamma slider lets you adjust the brightness of your VR games.

• Improved controller prediction in SteamVR games

This change makes the controllers feel less like jello in SteamVR games

• Fixed menu button when "Switch Oculus and Menu buttons" is enabled in the Oculus device settings

Previously if you had inverted the buttons, it wouldn't be possible to open the menu

• Fixed video warping effect with AMD GPUs at Low and High VR Graphics Quality

• Fixed game compatibility with: TWD: Onslaught, Population One, Apex Construct

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Virtual Desktop 1.16.2 släppt:

Provade igår.
Var kontrollerna var väldigt jelly i början, tänkte vafasen men sen fixade det sig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ni som kör Virtual Desktop för Quest 1 (typ @Molotov), vad får ni ut för VR Bitrate?

Jag gjorde precis ett tappert försök igen med en dedikerad router (Asus RT-AC66U). Ställer jag in den på kanalbredd 40Mhz så får jag någon varning i VD om att jag bara har 433 (?) MBps och att streamingkvalitén kan bli sämre, men VR Bitrate verkade gå att dra upp till cirka 78 MBps. Detta gav en kvalité som är högre än vad jag är van vid att se med VD, men man märkte att händerna laggade ganska mycket och även att det gick att se att bildrutor saknades om man vände på huvudet fort.

Ställer jag in den på kanalbredd 80Mhz så ansluter den med full hastighet utan varningar (866 MBps), men VR Bitrate går inte till mer än max 65 MBps. Detta ger en märkbart grynigare bild.

En annan sak var att trots att det är en AC-router och jag är ansluten till 5GHz, så påstår nätverksegenskaperna i Windows att protokollet är 802.11n (Wifi 4).

Edit: Glömde tillägga att jag kör med sladd mellan router och dator i denna konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ni som kör Virtual Desktop för Quest 1 (typ @Molotov), vad får ni ut för VR Bitrate?

Jag gjorde precis ett tappert försök igen med en dedikerad router (Asus RT-AC66U). Ställer jag in den på kanalbredd 40Mhz så får jag någon varning i VD om att jag bara har 433 (?) MBps och att streamingkvalitén kan bli sämre, men VR Bitrate verkade gå att dra upp till cirka 78 MBps. Detta gav en kvalité som är högre än vad jag är van vid att se med VD, men man märkte att händerna laggade ganska mycket och även att det gick att se att bildrutor saknades om man vände på huvudet fort.

Ställer jag in den på kanalbredd 80Mhz så ansluter den med full hastighet utan varningar (866 MBps), men VR Bitrate går inte till mer än max 65 MBps. Detta ger en märkbart grynigare bild.

En annan sak var att trots att det är en AC-router och jag är ansluten till 5GHz, så påstår nätverksegenskaperna i Windows att protokollet är 802.11n (Wifi 4).

Edit: Glömde tillägga att jag kör med sladd mellan router och dator i denna konfiguration.

Menar du vad man kan ställa in under Streaming i menyn?
Jag kan dra upp över 90 med Quest.
Jag har aldrig lagt märke till den där menyn tidigare utan van den gamla där man valde low, medium, high och insane.
Vet inte vad jag kört med för bitrate.
Tidigare idag när jag höll på prova mig fram stog den på 64, drog upp till 91 vart väll lite "laggigare" men inte så farligt.
Men varför jag höll på testa var för att när jag körde med Quest 2 så fick jag laggspikes och där var det förinställt på 91.
Jag vet inte riktigt vad man ska ha men jag antar att man får prova sig fram.
Trafik och störningar kanske också är en orsak för när jag körde igår med Quest 2 så gick det hur bra som helst och såg riktigt bra ut. Jag varken kollade eller rörde reglaget för bitrate.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Menar du vad man kan ställa in under Streaming i menyn?
Jag kan dra upp över 90 med Quest.
Jag har aldrig lagt märke till den där menyn tidigare utan van den gamla där man valde low, medium, high och insane.
Vet inte vad jag kört med för bitrate.
Tidigare idag när jag höll på prova mig fram stog den på 64, drog upp till 91 vart väll lite "laggigare" men inte så farligt.
Men varför jag höll på testa var för att när jag körde med Quest 2 så fick jag laggspikes och där var det förinställt på 91.
Jag vet inte riktigt vad man ska ha men jag antar att man får prova sig fram.
Trafik och störningar kanske också är en orsak för när jag körde igår med Quest 2 så gick det hur bra som helst och såg riktigt bra ut. Jag varken kollade eller rörde reglaget för bitrate.

Jag var rätt nöjd med hur det såg ut nära 80, men speciellt spelbart var det inte annat än för långsamma spel. Får du OK prestanda och 90+ förstår jag att du är nöjd med VD.

Kanske är Quest 2 och Wifi 6-router med ODFMA och 160 MHz som är den hemliga såsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag var rätt nöjd med hur det såg ut nära 80, men speciellt spelbart var det inte annat än för långsamma spel. Får du OK prestanda och 90+ förstår jag att du är nöjd med VD.

Kanske är Quest 2 och Wifi 6-router med ODFMA och 160 MHz som är den hemliga såsen.

Jag minns inte exakt hur bra det gick med Quest med så högt.
Körde Beat saber som måttstock
Men det gick iaf betydligt bättre än med Quest 2 på 90, lagade ur fullständigt och kollade jag streamer appen så hoppade det mellan 40 - 140 typ.
Vet inte vad det beror på, ska testa mer imorgon om jag hinner.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Någon som har en väska till Questen eller "straps" till handkontrollerna liggandes och vill sälja?

Permalänk
Medlem

Jag får upp felmeddelande när jag försöker casta från Oculusen till telefonen, (Iphone)

Någon som vart med om nåt liknande och har en lösning? Får upp ett felmeddelande om att det inte går pga min internetkoppling, men båda är på samma Wifi och testat båda banden och startat om allt och återställt etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Jag får upp felmeddelande när jag försöker casta från Oculusen till telefonen, (Iphone)

Någon som vart med om nåt liknande och har en lösning? Får upp ett felmeddelande om att det inte går pga min internetkoppling, men båda är på samma Wifi och testat båda banden och startat om allt och återställt etc.

Har du försökt både från headsetet och appen?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Jag får upp felmeddelande när jag försöker casta från Oculusen till telefonen, (Iphone)

Någon som vart med om nåt liknande och har en lösning? Får upp ett felmeddelande om att det inte går pga min internetkoppling, men båda är på samma Wifi och testat båda banden och startat om allt och återställt etc.

Jag tänkte använda castingen för att hjälpa pojken välja i menyer och annat. Men det fungerar typ 2 gånger av 10 för mig. Har också en iPhone. Jag gav upp, castingen fungerar tydligen inte så bra alls.