Retrokonsollen N64 (NUC64)

Retrokonsollen N64 (NUC64)

Våren och sommarens bravader gjorde ju att man fick lite mer tid hemma och mindre på jobb och ute med vänner (ja ni kan ju gissa vad det handlar om…). Så istället så har jag äntligen fått iordning mitt projekt med min gamla N64 som hade ärgat sönder, där tanken var en spel och mediamaskin vid TV’n.
Första tanken var att använda en rPi men det visade sig inte ge så lovande resultat så när jag fann min gamla NUC hemma så var det som hittat! Det var dags att börja leka!

Besök galleriet här

@Shinzou: Riktigt snyggt!

Fint bygge! Vilket jobb med all lödning av alla kontakter och liknande, snyggt gjort!

Skrivet av §2:

@Shinzou: Riktigt snyggt!

Tack!

Skrivet av Lagers:

Fint bygge! Vilket jobb med all lödning av alla kontakter och liknande, snyggt gjort!

Tack, jo det har varit mycket pill med det! Själva kontakter etc utanför MB är väldigt lätt så sett, man får bara hålla tungan rätt i mun så går det bra. Däremot när det kommer till flerlagriga PCB'er och ytmonterat så blir det alltid lite mer jobb

Skrivet av Shinzou:

Tack!

Tack, jo det har varit mycket pill med det! Själva kontakter etc utanför MB är väldigt lätt så sett, man får bara hålla tungan rätt i mun så går det bra. Däremot när det kommer till flerlagriga PCB'er och ytmonterat så blir det alltid lite mer jobb

Ytmonterat är inte lätt att löda. Fick gå en liten kurs innan jag skulle arbeta på en ändrings-line på gamla Luxor (SCI) tiden här i Motala. Då fick man löda ytmonterarat.
Kul att du tar och använder en NUC till det hela, de kan man verkligen bygga in i många saker. Nackdelen med NUC:en och byggen är att man har kontakter både fram och bak. Skulle vara lättare om man hade alla bakåt. I ditt fall ligger den i mitten och du har löst det bra.

Riktigt fint bygge, älskar att du monterat disk i kassetten.

Herrejävlar va häftigt - bra jobbat!

Väldigt häftigt och gediget genomfört projekt!

Skrivet av Lagers:

Ytmonterat är inte lätt att löda. Fick gå en liten kurs innan jag skulle arbeta på en ändrings-line på gamla Luxor (SCI) tiden här i Motala. Då fick man löda ytmonterarat.
Kul att du tar och använder en NUC till det hela, de kan man verkligen bygga in i många saker. Nackdelen med NUC:en och byggen är att man har kontakter både fram och bak. Skulle vara lättare om man hade alla bakåt. I ditt fall ligger den i mitten och du har löst det bra.

Jo NUC'en gör sig bra däri, men det är ändå lite tajt i vissa lägen. Framförallt runt HDMI och internetkabeln var det svårt att få in allt utan att böja kablar allt för mycket, men även att jag inte fick pressa ner kablarna mot golvet. Utblåsten från fläkten går ju där så jag är tvunget att dra alla kablar på ovansidan för att inte kväva den

Skrivet av Hestkulan:

Riktigt fint bygge, älskar att du monterat disk i kassetten.

Tack! Just kassetten var ett stort huvudbry hur jag skulle få det o funka snyggt. Satt o funderade på om det skulle funka med M.2, SSD och hela faderullan, men när jag tillslut hittade mSATA och framförallt adaptern till den så var det som klippt och skuret. Kassetten i sig blev tillochmed enklare i konstruktion än med de andra tilltänkta varianterna!

Skrivet av Valpen91:

Herrejävlar va häftigt - bra jobbat!

Tack!

Skrivet av Dunderil:

Väldigt häftigt och gediget genomfört projekt!

Tackar

Det blev ju riktigt grymt! Och förresten, rocker switch heter vippströmbrytare på svenska

Riktigt coolt bygge!! Mycket bra jobbat

Wow, va häftigt! Grymt jobbat Gillar det starkt!

Men shit vilken dedication!, man blir helt varm i kroppen utav att se hur mycket tanke du lagt bakom varje detalj.

Full pott!

Tack alla!
Just nu väntar jag på nästa släktträff om två veckor, då min morbror har dekalen till kassetten redo, sen är den typ helt klar! Men just släktträffar har ju varit lite skralt om i Cov-tider, och jag har inte känt att det varit värt att skicka på post. Så åpen är jag inte på att få den att jag behöver betala massa extra när jag ändå någon gång kommer hemhem och kan hämta upp den

Role_Model: tack för svenskaundervisningen (vippströmbrytare)!