Permalänk
Medlem

Retrokonsollen N64 (NUC64)

Våren och sommarens bravader gjorde ju att man fick lite mer tid hemma och mindre på jobb och ute med vänner (ja ni kan ju gissa vad det handlar om…). Så istället så har jag äntligen fått iordning mitt projekt med min gamla N64 som hade ärgat sönder, där tanken var en spel och mediamaskin vid TV’n.
Första tanken var att använda en rPi men det visade sig inte ge så lovande resultat så när jag fann min gamla NUC hemma så var det som hittat! Det var dags att börja leka!

Edit (2020-12-10): När ens galleri hamnar på framsidan så bör man också fixa upp de sista två bilderna (som legat på telefonen sen två månader tillbaka)...

Besök galleriet här

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

@Shinzou: Riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Fint bygge! Vilket jobb med all lödning av alla kontakter och liknande, snyggt gjort!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av §2:

@Shinzou: Riktigt snyggt!

Tack!

Skrivet av Lagers:

Fint bygge! Vilket jobb med all lödning av alla kontakter och liknande, snyggt gjort!

Tack, jo det har varit mycket pill med det! Själva kontakter etc utanför MB är väldigt lätt så sett, man får bara hålla tungan rätt i mun så går det bra. Däremot när det kommer till flerlagriga PCB'er och ytmonterat så blir det alltid lite mer jobb

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Tack!

Tack, jo det har varit mycket pill med det! Själva kontakter etc utanför MB är väldigt lätt så sett, man får bara hålla tungan rätt i mun så går det bra. Däremot när det kommer till flerlagriga PCB'er och ytmonterat så blir det alltid lite mer jobb

Ytmonterat är inte lätt att löda. Fick gå en liten kurs innan jag skulle arbeta på en ändrings-line på gamla Luxor (SCI) tiden här i Motala. Då fick man löda ytmonterarat.
Kul att du tar och använder en NUC till det hela, de kan man verkligen bygga in i många saker. Nackdelen med NUC:en och byggen är att man har kontakter både fram och bak. Skulle vara lättare om man hade alla bakåt. I ditt fall ligger den i mitten och du har löst det bra.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Riktigt fint bygge, älskar att du monterat disk i kassetten.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk

Herrejävlar va häftigt - bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Väldigt häftigt och gediget genomfört projekt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ytmonterat är inte lätt att löda. Fick gå en liten kurs innan jag skulle arbeta på en ändrings-line på gamla Luxor (SCI) tiden här i Motala. Då fick man löda ytmonterarat.
Kul att du tar och använder en NUC till det hela, de kan man verkligen bygga in i många saker. Nackdelen med NUC:en och byggen är att man har kontakter både fram och bak. Skulle vara lättare om man hade alla bakåt. I ditt fall ligger den i mitten och du har löst det bra.

Jo NUC'en gör sig bra däri, men det är ändå lite tajt i vissa lägen. Framförallt runt HDMI och internetkabeln var det svårt att få in allt utan att böja kablar allt för mycket, men även att jag inte fick pressa ner kablarna mot golvet. Utblåsten från fläkten går ju där så jag är tvunget att dra alla kablar på ovansidan för att inte kväva den

Skrivet av Hestkulan:

Riktigt fint bygge, älskar att du monterat disk i kassetten.

Tack! Just kassetten var ett stort huvudbry hur jag skulle få det o funka snyggt. Satt o funderade på om det skulle funka med M.2, SSD och hela faderullan, men när jag tillslut hittade mSATA och framförallt adaptern till den så var det som klippt och skuret. Kassetten i sig blev tillochmed enklare i konstruktion än med de andra tilltänkta varianterna!

Skrivet av TwinkingToby:

Herrejävlar va häftigt - bra jobbat!

Tack!

Skrivet av Dunderil:

Väldigt häftigt och gediget genomfört projekt!

Tackar

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

Det blev ju riktigt grymt! Och förresten, rocker switch heter vippströmbrytare på svenska

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt bygge!! Mycket bra jobbat

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Wow, va häftigt! Grymt jobbat Gillar det starkt!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Men shit vilken dedication!, man blir helt varm i kroppen utav att se hur mycket tanke du lagt bakom varje detalj.

Full pott!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tack alla!
Just nu väntar jag på nästa släktträff om två veckor, då min morbror har dekalen till kassetten redo, sen är den typ helt klar! Men just släktträffar har ju varit lite skralt om i Cov-tider, och jag har inte känt att det varit värt att skicka på post. Så åpen är jag inte på att få den att jag behöver betala massa extra när jag ändå någon gång kommer hemhem och kan hämta upp den

Role_Model: tack för svenskaundervisningen (vippströmbrytare)!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Erotiskt!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort, kul att det uppmärksammats av SweC!
Jag är imponerad att du fick ihop allt i case't och ännu mer att du vågade löda ytmonterat på en NUC; jag skulle varit för feg för det! Byggde själv in en RPi 4 i en PS1 men då var det mycket enklare lödningar där. Och visst är det guld att kunna 3D skriva anpassade bitar? Så sjukt smidigt även om det tar ett gäng försök att få rätt.
Såg inte att det skrevs men gjorde du så att power- & reset-knapparna gick att använda?

Permalänk
Medlem

Retrovibbar!
5/5!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Wow, grymt! 😎

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

5/5

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Kanonjobb, supernördigt som det ska vara 👍 👍

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Och så fick man lite eld i baken nu när ens projekt hamnade på framsidan.. Nu är de två sista bilderna från två månader sedan också synliga i galleriet.

@Chromatic, @RVX, @Zemlan, @dibban, @Fenrisulvfan: Tackar allihopa

Skrivet av UnknownBum:

Riktigt snyggt gjort, kul att det uppmärksammats av SweC!
Jag är imponerad att du fick ihop allt i case't och ännu mer att du vågade löda ytmonterat på en NUC; jag skulle varit för feg för det! Byggde själv in en RPi 4 i en PS1 men då var det mycket enklare lödningar där. Och visst är det guld att kunna 3D skriva anpassade bitar? Så sjukt smidigt även om det tar ett gäng försök att få rätt.
Såg inte att det skrevs men gjorde du så att power- & reset-knapparna gick att använda?

Det tog ett tag och ett antal utskrifter men man får inte ge sig! Jo en 3Dskrivare är guld o ha om man behöver göra småsaker såhär. Vill man ha en bra mellan/budgetmodell så är de inte dyrare än en 3k i dagsläget. Första jag köpte kostade 13+frakt o annat bös..
Ang reset-/powerknapp: Självklart! Annat hade ju varit skamligt! Power-knappen styrs av en vippströmbrytare som dödar av 19V in till NUC'en. Reset-knappen går på standard av/på-knapp för NUC'en. Det enda är att Windows/datortillverkaren (?) har tagit bort en ren reset-knappsfunktion, så den fysiska reset-knappen på N64 är nu en av/på-knapp tyvärr. Jag hittar inget i Windows som kan ändra detta.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Det tog ett tag och ett antal utskrifter men man får inte ge sig! Jo en 3Dskrivare är guld o ha om man behöver göra småsaker såhär. Vill man ha en bra mellan/budgetmodell så är de inte dyrare än en 3k i dagsläget. Första jag köpte kostade 13+frakt o annat bös..
Ang reset-/powerknapp: Självklart! Annat hade ju varit skamligt! Power-knappen styrs av en vippströmbrytare som dödar av 19V in till NUC'en. Reset-knappen går på standard av/på-knapp för NUC'en. Det enda är att Windows/datortillverkaren (?) har tagit bort en ren reset-knappsfunktion, så den fysiska reset-knappen på N64 är nu en av/på-knapp tyvärr. Jag hittar inget i Windows som kan ändra detta.

Aha, missade att du skrev att brytarna nådde knapparna, grymt gjort! Håller med, skamligt annars
Trist att knapp-input är lite begränsad av vad hårdvaran tar för input. Vet inte om NUC'en har någon enklare I/O som går att koppla reset till så att du kan t ex aktivera ett powershell-skript som kör reboot. Går kanske inte göra en hard reboot däremot. Gjorde liknande för min RPi PS1 som via dess GPIO skickar kommando för att stänga av den nuvarande aktiva emulatorn (då Linux däremot).

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownBum:

Aha, missade att du skrev att brytarna nådde knapparna, grymt gjort! Håller med, skamligt annars
Trist att knapp-input är lite begränsad av vad hårdvaran tar för input. Vet inte om NUC'en har någon enklare I/O som går att koppla reset till så att du kan t ex aktivera ett powershell-skript som kör reboot. Går kanske inte göra en hard reboot däremot. Gjorde liknande för min RPi PS1 som via dess GPIO skickar kommando för att stänga av den nuvarande aktiva emulatorn (då Linux däremot).

Det skulle ju kunna vara en ide, ska se om jag kan hitta någon layout på NUC'en och se om det går att göra något sådant. Det bästa vore iof en soft-reboot, det skulle nog vara av snällare grad än en hard-reboot. Enda anledningen till att jag kör Windows är egentligen att det finns add-ons så man kan starta Steam genom Kodi, jag inte hittat samma till Linux tyvärr. Annars hade Win rykt direkt.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

@Shinzou
Ett tips att få bort klisteret efter orginal lappen på kassetten, är att använda ett suddgummi.
Kräver en del suddande men man får i regel bort det mesta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Shinzou
Ett tips att få bort klisteret efter orginal ettiketen på kassetten, är att använda ett suddgummi.
Kräver en del suddande men man får i regel bort det mesta.

Ett annat sätt är att lägga på matolja eller liknande och låta ligga. man kan få göra det flera gånger. Det fungerar rätt bra. Börjat ta bort klisterlappar rätt ofta med det nu för tiden.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Shinzou
Ett tips att få bort klisteret efter orginal lappen på kassetten, är att använda ett suddgummi.
Kräver en del suddande men man får i regel bort det mesta.

Skrivet av Lagers:

Ett annat sätt är att lägga på matolja eller liknande och låta ligga. man kan få göra det flera gånger. Det fungerar rätt bra. Börjat ta bort klisterlappar rätt ofta med det nu för tiden.

Ska testa bägge metoderna, men får nog börja med matoljan, känns som att det är mindre risk för våld och ev ha sönder plasten än frenetiskt suddande xD Tack för tipsen!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Inaktiv

Gött! Finns repro kasetter att köpa om man vill ha nya (finns ju ett community med folk som fortfarande gör nya N64 spel & säljer på Etsy bland annat).

Ska göra nåt likande i framtiden, väntar på att intern grafik ska bli lite kraftfullare dock. Alternativt om man kan såga bort det mesta från ett moderkort & få plats med ett low profile GPU på nåt sätt.

Eller bara 3D-printa ett helt nytt chassi som är lite större än originalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Gött! Finns repro kasetter att köpa om man vill ha nya (finns ju ett community med folk som fortfarande gör nya N64 spel & säljer på Etsy bland annat).

Ska göra nåt likande i framtiden, väntar på att intern grafik ska bli lite kraftfullare dock. Alternativt om man kan såga bort det mesta från ett moderkort & få plats med ett low profile GPU på nåt sätt.

Eller bara 3D-printa ett helt nytt chassi som är lite större än originalet.

Nu känner jag mig väldigt dum... Om det finns högkvalitativa reproduktioner av kasetter så känns det väldigt dumt att jag "tog sönder" ett fullt fungerande...

Jo det är väll lite det som är problemet med dagens nuc'ar, de är inte prestandamonster precis. Det hade varit sjukt nice om man kunde fått tag i ett moderkort som var skräddarsytt för olika formfaktorer, så kunde man beställa ett för N64. Man kan ju drömma!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Tack! Just kassetten var ett stort huvudbry hur jag skulle få det o funka snyggt. Satt o funderade på om det skulle funka med M.2, SSD och hela faderullan, men när jag tillslut hittade mSATA och framförallt adaptern till den så var det som klippt och skuret. Kassetten i sig blev tillochmed enklare i konstruktion än med de andra tilltänkta varianterna!

Det var en kul lösning.
Där finns det även möjlighet att göra flera kassetter och ha olika installationer.
Då kan du bara stänga av systemet. Byta kassett och starta upp igen och du har ett annat system.
Blir ungefär som det var att köra cartridge på riktigt.

Frågan är bara om det är något man har någon nytta av.
För om man exempelvis vill ha möjligheten att både köra Windows och Linux så går det ju att dualboota från samma SSD istället om den är tillräckligt rymlig.
Samt att SATA kontakterna troligtvis inte är designade för lika många in och urkopplingar som originalkassetterna och dess port var.
Men sannolikheten att du kommer byta så mycket fram och tillbaka att det blir ett reellt problem är väl liten.

Hade varit kul om du haft åtminstone två olika kassetter med olika saker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det var en kul lösning.
Där finns det även möjlighet att göra flera kassetter och ha olika installationer.
Då kan du bara stänga av systemet. Byta kassett och starta upp igen och du har ett annat system.
Blir ungefär som det var att köra cartridge på riktigt.

Frågan är bara om det är något man har någon nytta av.
För om man exempelvis vill ha möjligheten att både köra Windows och Linux så går det ju att dualboota från samma SSD istället om den är tillräckligt rymlig.
Samt att SATA kontakterna troligtvis inte är designade för lika många in och urkopplingar som originalkassetterna och dess port var.
Men sannolikheten att du kommer byta så mycket fram och tillbaka att det blir ett reellt problem är väl liten.

Hade varit kul om du haft åtminstone två olika kassetter med olika saker på.

Jo tanken har slagit mig. Jag har ju en till adapter hemma så det skulle ju gå att fixa. Det man i så fall skulle ha är väll en variant som är "kodi"/media medan man kan ha en kasett till för "spel". Men i slutändan så blev det en kasett som ska klara allt. Man är ju ändå lat och orka gå och byta kasett i tid och otid, för att man just nu vill lyssna på musik och för att fem minuter senare vilja spela retrospel

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-