Gällande garanti på SSD

Permalänk
Medlem

Gällande garanti på SSD

Jag fick för ett tag sedan en SSD som gåva av en god vän, som tyvärr började krångla enbart ett par månader efter inköp. SSDn i fråga är en Crucial BX500 480GB, vilket jag har garanti på. När jag försöker lösa in den via Crucials sida får jag en ny SSD tillagd i korgen utan kostnad, MEN jag får sedan en pålagd kostnad på €9.60 för "Copyright Levy". Jag har sökt på detta då jag tycker det är lustigt att jag ska behöva betala en avgift för att lösa in min garanti på en produkt som uppenbarligen inte fungerar som det är tänkt, men hittar enbart lagtexter på flertalet sidor som jag tyvärr inte förstår alltför mycket av.

Om det finns någon som stött på detta tidigare, skulle ni kunna förklara detta för mig samt utifall det finns något sätt att undvika det på? Jag vet inte heller om jag kommer bli skyldig att betala samma summa för att skicka tillbaka den gamla, men att i sådant fall behöva betala 200kr för att byta ut en felaktig SSD på "gratis" garanti känns ju inte helt ok, då det nästan är hälften av vad SSDn från första början kostade.

Så, finns det någon som stött på detta tidigare, eller bara är mer kunnig när det kommer till lagar och rättigheter inom detta, upplys mig gärna!

Permalänk
Medlem

Copyright Levy = Privatkopieringsersättning

Men du skall inte behöva betala den för ersättningsenheten, då du betalade den när du införskaffade den nu trasiga enheten (som du inte längre kan använda för att lagra privatkopierat material).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Copyright Levy = Privatkopieringsersättning

Men du skall inte behöva betala den för ersättningsenheten, då du betalade den när du införskaffade den nu trasiga enheten (som du inte längre kan använda för att lagra privatkopierat material).

Det är så jag förstått det med, men av att ha sökt på "Copyright Levy" så verkar det som att företaget oftast är de som behöver betala detta, förutom i ett fåtal land (Irland, Luxemburg, och Storbritannien tror jag det var). Crucial verkar vara belagt i Irland och jag undrar därför om de kan ha positionerat sig där med flit för att kunna slippa detta?

För övrigt är inte SSDn köpt direkt från dem, utan via mellanhand från Amazon. Men så vitt jag vet så ska väl det inte spela någon större roll när det gäller just garantin då det är Crucial själva som står för den, oavsett vart produkten är inköpt.

Permalänk
Medlem

Att ett företag har sitt huvudkontor på Irland beror på skattetekniska skäl och inget annat.