Går miste om lönehöjning pga egen uppsägning?

Permalänk

Går miste om lönehöjning pga egen uppsägning?

Ska försöka fatta mig kort, jobbade på mitt tidigare jobb i ca 5år inom IT som utvecklare. Varje år hade vi lönesamtal i mars och fick höjningen i maj retroaktivt från 1:a januari. Även i år var det så, jag hade mitt lönesamtal i mars men när det närmade sig maj blev lönehöjningen förskjuten "ev till hösten pga corona". Jag sade dock upp mig strax där efter och gjorde min sista arbetsdag för 4v sedan. Fick reda på strax därefter av en kollega som är kvar att dom kommer få sin lönehöjning nu under september som är retroaktiv från 1:a januari.

Känns lite surt med tanke på att jag jobbat där många år samt 7,5 månader i år. Pratade med facket och dom anser att jag bör i omfattas av lönerevisionen för i år. Företaget har inget kollektivavtal.

Vill gärna få en andra åsikt innan jag kontaktar min tidigare arbetsgivare.

stavfel
Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk

@korreWorre: klart du ska ha det. Det hade jag velat om jag hade sagt upp mig. Men de kanske finns nån som är mer facklig begåvad en vad jag är

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt från ett liknande fall jag varit med om, så skulle du i samband med din uppsägning begärt att få din löneökning på din slutlön. Om löneförhandlingarna inte var färdiga, så skall företaget uppskatta löneökningen och du få den utbetald med slutlönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pery:

Om jag minns rätt från ett liknande fall jag varit med om, så skulle du i samband med din uppsägning begärt att få din löneökning på din slutlön. Om löneförhandlingarna inte var färdiga, så skall företaget uppskatta löneökningen och du få den utbetald med slutlönen.

Varit tidigare facklig engagerad och detta stämmer väl. Du har rätt till din löneökning från perioden löneökningen träder ikraft (dvs retroaktivt) till din sista arbetsdag, i generella drag. Det som kan ändra på premisserna är kollektivavtal och ditt egna anställningsavtal. Vänd dig till facket så löser de det hela p.g.a. svaren du redan fått av arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem

Klart som attan, ni har ju förhandlat fram ett avtal på ny lön. Har de sagt att den kommer retroaktivt får de stå för det också inga undantag, då äre bara hänga ut arbetsgivaren så vi kan undvika skojjare.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Skrivet av pery:

Om jag minns rätt från ett liknande fall jag varit med om, så skulle du i samband med din uppsägning begärt att få din löneökning på din slutlön. Om löneförhandlingarna inte var färdiga, så skall företaget uppskatta löneökningen och du få den utbetald med slutlönen.

Ja det var ju en liten miss från min sida...

Skrivet av Kraeshok:

Varit tidigare facklig engagerad och detta stämmer väl. Du har rätt till din löneökning från perioden löneökningen träder ikraft (dvs retroaktivt) till din sista arbetsdag, i generella drag. Det som kan ändra på premisserna är kollektivavtal och ditt egna anställningsavtal. Vänd dig till facket så löser de det hela p.g.a. svaren du redan fått av arbetsgivaren.

Låter som att jag har "rätten" på min sida ändå? Anser du att jag bör kontakta min förra arbetsgivare isåfall?

Bad en kollega kolla i företagets interna regler men stod inget där kring hur de hanterar ett sånt här fall.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter utan rätt standard att den som sagt upp sig själv inte får ta del av lönerevisionen. Och vad har du att komma med i detta läge? Du säger upp dig om du inte får det?

Men som andra skrivet, extremt fackligt kontrollerade arbetsplatser (tänk industri) så kan man få ta del av det. Oftast inom IT är det individuellt satta från "potten" om det är fackligt framförhandlade så din chef kommer i det läget ge dig 0% ifrån "potten" (underpresterat på ditt arbete genom att säga upp dig, du har ju uppenbarligen levererat mindre än förväntat! )

Så var inte så "entitled" utan släpp det,
antar att du fick högre lön på nya stället, så grattis till ditt nya jobb!
Se framåt, inte bakåt!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

"Företaget har inget kollektivavtal."

Det blir svårt. I annat fall hade det kanske gått.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

@korreWorre: Om du är medlem i ett fack så be dem driva det. Är potten jämn fördelad till en viss grad och resten är individuell lönesättning ska du också få denna jämna delning utan fråga, allt annat är särbehandling. Är det individuell lönesättning så kräver det lite mer, t.ex. tidigare års lönerevisioner och alla medarbetarsamtalsprotokoll som visar att du bör få ta del av även den individuella lönesättningen. Från medarbetarsamtalet i våras, har du kopia på vad ni var överens om? Isf skicka det till facket. Skicka även hur arbetsplatsen lönesättning fungerar osv. Allt som är relevant till ärendet dvs.

Skrivet av Mindfighter:

Inga konstigheter utan rätt standard att den som sagt upp sig själv inte får ta del av lönerevisionen. Och vad har du att komma med i detta läge? Du säger upp dig om du inte får det?

Men som andra skrivet, extremt fackligt kontrollerade arbetsplatser (tänk industri) så kan man få ta del av det. Oftast inom IT är det individuellt satta från "potten" om det är fackligt framförhandlade så din chef kommer i det läget ge dig 0% ifrån "potten" (underpresterat på ditt arbete genom att säga upp dig, du har ju uppenbarligen levererat mindre än förväntat! )

Så var inte så "entitled" utan släpp det,
antar att du fick högre lön på nya stället, så grattis till ditt nya jobb!
Se framåt, inte bakåt!

Det här är väl en ganska vanlig attityd. Facket kontrollerar inte arbetsplatser. Arbetstagarna kan samarbeta för att inte bli, ursäkta språket "rövkörda" av arbetsgivare. Enklast är det med större arbetsgivare att organisera sig. En gång i tiden gick jobb till alla som ville arbeta för slavlöner där man behövde jobba 14-18 timmar om dagen för att få ihop det till familjen. Minimum 25 dagars semester? Tacka fackrörelsen. Svensk arbetsmarknadslagar, Arbetstidslagen, semesterlagen, föräldrarledighetslagen, arbetsmiljölagar, osv återigen fackrörelsen. Fackrörelsen är inte på något sätt perfekt för vi människor är just människor. Desto bättre samhälle vi har desto högre kvalitet får många instanser bl.a. fackrörelsen. Det är just det som är huvudpunkten för rörlsen, att alla ska ha ett drägligt och gott liv.

Förutom industrin så är fackrörelsen väldigt aktiva inom vård, skola, omsorg, polis, brandförsvaret för att nämna några få.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker det är så självklart att han ska ha ut detta fast han ej är kvar på företaget. Tycker ni också att han ska ha del av en eventuell bonus om denna t.ex betalas ut i december i år? Då tycker ni väl att han ska ha 7½/12 av den bonusen antar jag?

Permalänk
Medlem

Beror på hur avtalet runt bonusen är upplagd, men det kan vara så att en person har ett kontrakt som säger att man har rätt till bonus samma år som man slutar på arbetsplatsen oavsett om man säger upp sig eller blir uppsagd. Chefer/arbetsgivare försöker många gånger komma undan med om det går, just för att man inte tänkt sig för eller vill följa överenskommelsen som är juridisk bindande. Fulspel helt enkelt. Varför ska fulspel vara kutym?

Det jag menar är att om man har koll på avtalen man signerat så är det väl hur enkelt som helst att vara uppriktigt och förhandla i samband med avslut av uppsägning, punkt för punk i stället för att snåla och skapa dålig stämning. Gå inte in i avtal man inte kan hålla, det skapar dåligt rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Ni som tycker det är så självklart att han ska ha ut detta fast han ej är kvar på företaget. Tycker ni också att han ska ha del av en eventuell bonus om denna t.ex betalas ut i december i år? Då tycker ni väl att han ska ha 7½/12 av den bonusen antar jag?

Ja självklart. Så funkar bonusen på det företag jag arbetar på. Jobbar man ett halvår ett verksamhetsår och sen säger upp sig så får man en halv bonus. Inte så konstigt med det. eller 7.5 månader om man nu säger upp sig efter 7.5 månader inpå verksamhetsåret. osv

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Ni som tycker det är så självklart att han ska ha ut detta fast han ej är kvar på företaget. Tycker ni också att han ska ha del av en eventuell bonus om denna t.ex betalas ut i december i år? Då tycker ni väl att han ska ha 7½/12 av den bonusen antar jag?

Jag slutade ett jobb vid nyår, blev glatt överraskad när det plötsligt kom bonus på våren efter från föregående arbetsplats (halv bonus eftersom jag jobbat mer än 6 månader men mindre än ett år). Hade inte tänkt på det överhuvud taget.

I det här fallet utan kollektivavtal tror jag inte TS har så mycket att hämta dock, annars är det vanligt att en lägstanivå är avtalad och det bör ju i så fall betalas ut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."