Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Den här krönikan var ganska passande till ämnet. Det är egentligen en katastrof att köra elbil om man inte kör en tesla i dagsläget.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20200914/...

Det tråkiga att vissa tillverkare egentligen inte tycks vilja sälja elbilar. De tar fram elbilarna för att de måste och för att deras aktiekurs hade gått ner för mycket om de inte visar upp någon elbil eller något koncept som "kommer nästa år".

Det är nästan tragiskt att Tesla är de enda som brytt sig om sina kunder och vill snabba på övergången till elbilar genom att bygga ett vettigt laddnätverk. När ett flertal andra tillverkare går samman för att få till något - då får vi Ionity som är pinsamt dyrt och inte alls lika utbyggt.

Viss creds får man väl ändå ge till de tillverkarna som står bakom Ionity att de i alla fall försöker. Sämst är exempelvis de som inte har någon lösning alls som exempelvis Polestar. Polestar 2 hade varit så mycket mer intressant bil om de hade haft ett laddnätverk och ordnat upplevelsen vid långresor. Anledningen till att jag låter lite bitter kring just Polestar här är för att jag tycker att bilen i sig är bra - men att de glömde att lösa laddningsfrågan (nej, plugsurfing är inte svaret).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Det tråkiga att vissa tillverkare egentligen inte tycks vilja sälja elbilar. De tar fram elbilarna för att de måste och för att deras aktiekurs hade gått ner för mycket om de inte visar upp någon elbil eller något koncept som "kommer nästa år".

Det är nästan tragiskt att Tesla är de enda som brytt sig om sina kunder och vill snabba på övergången till elbilar genom att bygga ett vettigt laddnätverk. När ett flertal andra tillverkare går samman för att få till något - då får vi Ionity som är pinsamt dyrt och inte alls lika utbyggt.

Viss creds får man väl ändå ge till de tillverkarna som står bakom Ionity att de i alla fall försöker. Sämst är exempelvis de som inte har någon lösning alls som exempelvis Polestar. Polestar 2 hade varit så mycket mer intressant bil om de hade haft ett laddnätverk och ordnat upplevelsen vid långresor. Anledningen till att jag låter lite bitter kring just Polestar här är för att jag tycker att bilen i sig är bra - men att de glömde att lösa laddningsfrågan (nej, plugsurfing är inte svaret).

Nja, men det hade väl varit konstigt om Polestar byggde ett laddnätverk när de är en av världens minsta tillverkare sett till volymer? Men absolut, tillsammans med Volvo hade de ju åtminstone kunnat få till något här i Sverige och kanske Norden där de ändå har en stor marknadsandel.

Sen så kan inte tillverkare komma ifrån att bygga fossilfria bilar längre, inte om man vill sälja bilar i EU eller Kalifornien i alla fall. Att Ford och GM byggde bilar medvetet dåliga och ändå vägrade bygga mängder i närheten av efterfrågan var ju katastrof, men det var då liksom.

Permalänk
Medlem

Satt och lyssna på regeringens presskonferens blev en ökning till 70K på Elbilar, Phev max 60g för att få stöd, högre bilskatt på bilar som släpper ut mer. 2021 antar jag att detta blir giltigt men bara vänta in bättre uppgifter senare.

Men håller också med att ett enhetligt pris system för laddning på längre resor skulle underlätta för många istället för att jämföra priser & leta gratis laddare idag krävs planering & teckna rfid inför långresor.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Satt och lyssna på regeringens presskonferens blev en ökning till 70K på Elbilar, Phev max 60g för att få stöd, högre bilskatt på bilar som släpper ut mer. 2021 antar jag att detta blir giltigt men bara vänta in bättre uppgifter senare.

Men håller också med att ett enhetligt pris system för laddning på längre resor skulle underlätta för många istället för att jämföra priser & leta gratis laddare idag krävs planering & teckna rfid inför långresor.

Bra inlägg, skulle precis länka till deras presskonferens! Alltid trevligt med högre stöd för elbilar!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, men det hade väl varit konstigt om Polestar byggde ett laddnätverk när de är en av världens minsta tillverkare sett till volymer? Men absolut, tillsammans med Volvo hade de ju åtminstone kunnat få till något här i Sverige och kanske Norden där de ändå har en stor marknadsandel.

Sen så kan inte tillverkare komma ifrån att bygga fossilfria bilar längre, inte om man vill sälja bilar i EU eller Kalifornien i alla fall. Att Ford och GM byggde bilar medvetet dåliga och ändå vägrade bygga mängder i närheten av efterfrågan var ju katastrof, men det var då liksom.

Polestar behöver förstås inte bygga ett eget laddnätverk men de hade kunnat köpa in sig i ett av de befintliga nätverken eller på annat sätt samarbetat med andra aktörer. På så sätt hade de kunnat erbjuda sina kunder en hyfsad prislapp för laddningen.

Istället valde de att göra ingenting, vilket gör att man måste vara entusiast för att köpa bilarna. För att elbilar ska bli mer allmänt accepterat hjälper det inte bara om en mindre skara entusiaser köper dem.

Ett annat exempel på företag som gjort konstiga elbilssatsningar är BMW. De var tidigt ute med i3 och i8, som inte ser ut som normala bilar eller tilltalar den normala bilköparen. De hade kunnat utveckla en 3-serie eller 5-serie på el för länge sedan om viljan hade funnits. Nu verkar dock BMW i4 bli riktigt intressant, men det är ju ännu en "kommer nästa år" bil.

Permalänk
Medlem

När det gäller avgifter så varierar det sjukt mycket bl.a på nätägare.

Vi är låsta till E.On som nätägare och allt över 80A inkommande debiteras man för peakförbrukningen.

Vi har 160A in och har helt horribla nätavgifter.
Tittade på att sänka, men då det är både områdesbelysning, motorvärmare till 100 platser samt lite annat bös så kommer det inte funka.

Att dra in ytterligare en matning skulle de ca 1,5 miljoner för...!!!

Inte så himla enkelt att planera för 15 nya laddplatser i föreningen och samtidigt ta en rimlig avgift...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Polestar behöver förstås inte bygga ett eget laddnätverk men de hade kunnat köpa in sig i ett av de befintliga nätverken eller på annat sätt samarbetat med andra aktörer. På så sätt hade de kunnat erbjuda sina kunder en hyfsad prislapp för laddningen.

Tja, många verkar ju samarbeta med Ionity exempelvis men ger ändå inte sina kunder några bättre priser.

Citat:

Istället valde de att göra ingenting, vilket gör att man måste vara entusiast för att köpa bilarna. För att elbilar ska bli mer allmänt accepterat hjälper det inte bara om en mindre skara entusiaser köper dem.

Vad som behövs är att konsumenter kommer ifrån tanken på hur det fungerar idag och anammar tänket som elbilar innebär. Snabbladdning är ett undantag och priset där är således inte särskilt relevant. Det hade förstås varit bra med ett stort nätverk med en tjänst, bara ett kort med sig och bara en räkning och så, men sett till det stora hela så är det en petitess. Vad som krävs är billiga "långsamma" laddmöjligheter så att de som inte har garage eller egen tomt ändå kan ladda sin elbil på liknande sätt som övriga.

Citat:

Ett annat exempel på företag som gjort konstiga elbilssatsningar är BMW. De var tidigt ute med i3 och i8, som inte ser ut som normala bilar eller tilltalar den normala bilköparen. De hade kunnat utveckla en 3-serie eller 5-serie på el för länge sedan om viljan hade funnits. Nu verkar dock BMW i4 bli riktigt intressant, men det är ju ännu en "kommer nästa år" bil.

Jo, i8 var ju dessutom en hybrid. (Sen hade jag personligen gärna haft en i3, den är riktigt nice speciellt med lite mer batteri) Men samtidigt tar det ju tid att utveckla en helt ny modell, än mer en helt ny plattform ägnad åt eldrift. På kort sikt kan man klämma in eldrift i/på en mer traditionell plattform men det skapar ju en massa kompromisser som kommer att ligga tillverkaren i fatet längre fram. PS 2 ser ju rätt trevlig ut, men den hade kunnat vara mycket bättre. Samma med XC40 recharge på samma plattform (hur kan motorutrymmet vara fullt när det inte finns någon motor där liksom). Och det är samma visa med Kia och liknande. Men en dedikerad elbilsplattform eller i alla fall en där ren eldrift har funnits med i tanken från början tror jag ger bra mycket bättre förutsättningar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

Tja, många verkar ju samarbeta med Ionity exempelvis men ger ändå inte sina kunder några bättre priser.

Vad som behövs är att konsumenter kommer ifrån tanken på hur det fungerar idag och anammar tänket som elbilar innebär. Snabbladdning är ett undantag och priset där är således inte särskilt relevant. Det hade förstås varit bra med ett stort nätverk med en tjänst, bara ett kort med sig och bara en räkning och så, men sett till det stora hela så är det en petitess. Vad som krävs är billiga "långsamma" laddmöjligheter så att de som inte har garage eller egen tomt ändå kan ladda sin elbil på liknande sätt som övriga.

Jag är en stark anhängare av elbilar och tror att de kommer ta över allt mer på sikt. Men för alla andra alternativ än Tesla är det ändå ett skämt idag när det kommer till laddning på långresa. Visst, man tankar inte till "vardags" då har jag bilen inpluggad i garaget under nätterna.

Men varför i hellskotta ska man inte kunna betala med vanligt kort t.ex? Vad är liksom skälet till att man måste ha 4-5 abonnemang och lika många blippar och kort med sig? Varför i helvete kan de inte ta Visa/MasterCard som ALLA andra försäljare av ALLT nu för tiden? T.o.m. kyrkan av alla organisationer tar kort och Swish vid kollekten idag!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, många verkar ju samarbeta med Ionity exempelvis men ger ändå inte sina kunder några bättre priser.

De som samarbetar med Ionity brukar ju ha rätt mycket bättre priser, Audi är ju ett exempel där det kostar 3,3 SEK/kWh istället för 8,7 SEK/kWh. Visst krävs ett abonnemang men om man inte tjänar på abonnemanget så laddar man så pass lite att de kronorna inte spelar någon större roll. Merecdes verkar ta 3,1 SEK/kWh så det verkar helt klart att vara del av Ionity ger lägre priser.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en elhybrid? Gärna en som laddar batteriet medans man kör på bensin/diesel då jag inte har laddstolpe.
Så billig som möjligt men storleksmässigt liknande en Volvo V40 (2015). Alltså ingen Volkswagen Up!

En annan fråga. Vilka bilmärken har möjlighet till app liknande Volvo on Call för att starta motor/kupévärmare från distans?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ronz:

Någon som har tips på en elhybrid? Gärna en som laddar batteriet medans man kör på bensin/diesel då jag inte har laddstolpe.
Så billig som möjligt men storleksmässigt liknande en Volvo V40 (2015). Alltså ingen Volkswagen Up!

En annan fråga. Vilka bilmärken har möjlighet till app liknande Volvo on Call för att starta motor/kupévärmare från distans?

Typ Toyota Corolla. Men om du aldrig kan plugga in och ladda så kan du lika bra köpa en snål vanlig diesel eller bensin.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Typ Toyota Corolla. Men om du aldrig kan plugga in och ladda så kan du lika bra köpa en snål vanlig diesel eller bensin.

Tänkte om man kunde undvika den där jobbiga Malus skatten.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Typ Toyota Corolla. Men om du aldrig kan plugga in och ladda så kan du lika bra köpa en snål vanlig diesel eller bensin.

Tänkte direkt Toyota Auris men som du säger sjävladdande hybrider som Toyota fått enormt mycket kritik för som är series hybrid så har jag också funderat om dessa i huvudtaget är något bättre en snål vanlig bensin bil.

Phev (Plugin Hybrid) som man kan ladda själv kräver ingen laddbox då man kan ladda dom med vanlig stick kontakt.

4-5 Timmar via vanligt eluttag på Kia Niro Phev
https://www.kia.com/se/nya-bilar/niro-plugin-hybrid/upptack/

45K ska bli taket på Phev så tydligen gick den premien också upp när jag ser hemsidans info och fick denna infon direkt från Lorentz Tovatt i Miljöpartiet på Twitter.

Ica här i Östersund erbjuder dock Typ 2 laddning som man kan använda när man är på affären för snabbare laddning.
@ronz

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Jag är en stark anhängare av elbilar och tror att de kommer ta över allt mer på sikt. Men för alla andra alternativ än Tesla är det ändå ett skämt idag när det kommer till laddning på långresa. Visst, man tankar inte till "vardags" då har jag bilen inpluggad i garaget under nätterna.

Men varför i hellskotta ska man inte kunna betala med vanligt kort t.ex? Vad är liksom skälet till att man måste ha 4-5 abonnemang och lika många blippar och kort med sig? Varför i helvete kan de inte ta Visa/MasterCard som ALLA andra försäljare av ALLT nu för tiden? T.o.m. kyrkan av alla organisationer tar kort och Swish vid kollekten idag!

Ja det är absolut ett problem. Jag förstår inte heller varför det ska vara så svårt, räknar de med att tjäna pengar på kunddata eller något liksom? Alla bensinmackar tar ju alla kort utan problem, samma med p-automater och varenda liten servicebutik liksom. Men ska man ladda sin elbil får man ha fem olika abonnemang och fem olika kort att ha med sig.

Skrivet av Aktsu:

De som samarbetar med Ionity brukar ju ha rätt mycket bättre priser, Audi är ju ett exempel där det kostar 3,3 SEK/kWh istället för 8,7 SEK/kWh. Visst krävs ett abonnemang men om man inte tjänar på abonnemanget så laddar man så pass lite att de kronorna inte spelar någon större roll. Merecdes verkar ta 3,1 SEK/kWh så det verkar helt klart att vara del av Ionity ger lägre priser.

Jo, men fortfarande är det dyrt och de är ju fula med abonnemangen med tolv månaders bindningstid och så, så om man tänkte "tanka" offentligt för fullt på semestern men hemma resten av året så får man ändå betala 199 per månad i tolv månader (för Audi) eller 1099 per år (för MB) exempelvis. Köper man en Taycan så ingår det i alla fall, men 3,45/KWh som det kostar för en Porscheägare är inte billigt heller. Totalt hamnar man runt 7-9 kr per mil med abonnemang men utan kostnaden för abonnemanget, och 19-25 per mil utan, för elbilarna på marknaden nu. EQC, E-tron, Taycan, F-Pace etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänkte direkt Toyota Auris men som du säger sjävladdande hybrider som Toyota fått enormt mycket kritik för som är series hybrid så har jag också funderat om dessa i huvudtaget är något bättre en snål vanlig bensin bil.

Phev (Plugin Hybrid) som man kan ladda själv kräver ingen laddbox då man kan ladda dom med vanlig stick kontakt.

4-5 Timmar via vanligt eluttag på Kia Niro Phev
https://www.kia.com/se/nya-bilar/niro-plugin-hybrid/upptack/

45K ska bli taket på Phev så tydligen gick den premien också upp när jag ser hemsidans info och fick denna infon direkt från Lorentz Tovatt i Miljöpartiet på Twitter.

Ica här i Östersund erbjuder dock Typ 2 laddning som man kan använda när man är på affären för snabbare laddning.
@-ronz

Vad är det för kritik dom fått?
Jag har kikat på Kia Niro, Toyota C-HR och Hyundai Ioniq. Men det tråkiga är att alla är gamla modeller (2016/2017). Men är väl därför dom är billiga såklart.
Corolla ser väl OK ut den nya modellen. Men C-HR är nästan billigare och en roligare bil. Kanske?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Vad är det för kritik dom fått?
Jag har kikat på Kia Niro, Toyota C-HR och Hyundai Ioniq. Men det tråkiga är att alla är gamla modeller (2016/2017). Men är väl därför dom är billiga såklart.
Corolla ser väl OK ut den nya modellen. Men C-HR är nästan billigare och en roligare bil. Kanske?

C-HR är rätt mycket mindre ändå, inte på höjden bara.

Rolig bil med Toyotas steglösa växellåda är önsketänkande i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men fortfarande är det dyrt och de är ju fula med abonnemangen med tolv månaders bindningstid och så, så om man tänkte "tanka" offentligt för fullt på semestern men hemma resten av året så får man ändå betala 199 per månad i tolv månader (för Audi) eller 1099 per år (för MB) exempelvis. Köper man en Taycan så ingår det i alla fall, men 3,45/KWh som det kostar för en Porscheägare är inte billigt heller. Totalt hamnar man runt 7-9 kr per mil med abonnemang men utan kostnaden för abonnemanget, och 19-25 per mil utan, för elbilarna på marknaden nu. EQC, E-tron, Taycan, F-Pace etc.

Ja men om man inte tjänar på att ha abonnemanget är det ju så lite pengar per år det handlar om ändå så det är inget att hänga upp sig på. Jämfört med att köra en motorstark förbrännings-SUV så är det ändå mycket billigare utslaget över året (och 7-9 kr/mil är typ halva priset även det).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja men om man inte tjänar på att ha abonnemanget är det ju så lite pengar per år det handlar om ändå så det är inget att hänga upp sig på. Jämfört med att köra en motorstark förbrännings-SUV så är det ändå mycket billigare utslaget över året (och 7-9 kr/mil är typ halva priset även det).

Jo absolut. Men samtidigt vet vi ju mycket väl vad el kostar och då känns det förstås surt att betala hundra eller fyrahundra procent i påslag liksom. Tesla har ju lyckats bygga ett laddnätverk som både är billigare och mer omfattande, och det är ju bara ett märke liksom. Varför kan inte Ionity som ägs eller har partnerskap med ett helt gäng tillverkare, var och en bra mycket större än Tesla, fixa samma sak liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men samtidigt vet vi ju mycket väl vad el kostar och då känns det förstås surt att betala hundra eller fyrahundra procent i påslag liksom. Tesla har ju lyckats bygga ett laddnätverk som både är billigare och mer omfattande, och det är ju bara ett märke liksom. Varför kan inte Ionity som ägs eller har partnerskap med ett helt gäng tillverkare, var och en bra mycket större än Tesla, fixa samma sak liksom.

Varför?

Det är helt enkelt så att de andra tillverkarna inte är ett dugg intresserade av den kostnaden. Kunde dom välja, så skulle dom helt enkelt låta bli. Spelar ingen roll hur mycket reklam med budskap om den elektrifierade framtiden som redan är här dom ger ut, dom vill egentligen inte alls ändra sin inarbetade modell för att tjäna pengar (dom tjänar tusentals miljoner per år). Alrik överdriver lite grann i sin krönika som länkas ovanför, men det är uppenbart att fossiltillverkarna vill försena övergången så mycket och länge de bara kan.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Skrivet av Bart:

Varför?

Det är helt enkelt så att de andra tillverkarna inte är ett dugg intresserade av den kostnaden. Kunde dom välja, så skulle dom helt enkelt låta bli. Spelar ingen roll hur mycket reklam med budskap om den elektrifierade framtiden som redan är här dom ger ut, dom vill egentligen inte alls ändra sin inarbetade modell för att tjäna pengar (dom tjänar tusentals miljoner per år). Alrik överdriver lite grann i sin krönika som länkas ovanför, men det är uppenbart att fossiltillverkarna vill försena övergången så mycket och länge de bara kan.

Inte uppenbart för fem öre. Gå in på Skodas hemsida. Det första man kommer till där är deras nya elbil Skoda Enyaq. Då kan man ju lika gärna säga att Tesla vill försvåra övergången till elbilar då de inte låter andra märken ladda hos dem. VW har lagt ner åtskilliga miljarder på övergång till elbilar och tagit fram en helt egen plattform för enkomt elbilar, den blev så lyckad att till och med konkurrenten Ford köper in den.

Volvo beslöt sig tidigt för att sluta utveckla dieselmotorer, de utvecklar egna elmotorer istället, tillsvidare köper de från Siemens.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad är det för kritik dom fått?
Jag har kikat på Kia Niro, Toyota C-HR och Hyundai Ioniq. Men det tråkiga är att alla är gamla modeller (2016/2017). Men är väl därför dom är billiga såklart.
Corolla ser väl OK ut den nya modellen. Men C-HR är nästan billigare och en roligare bil. Kanske?

Största kritiken dom fått är att det finns inga självladdande bilar och kollar du på en Serie hybrid så har dom oftast samma utsläpp som en motsvarande bensin bil.

Serie hybrid känns som ett pr trick för att sälja mer bilar som påstår sig vara bättre en motsvarande fossil bil men så är oftast inte fallet.

Bilskatten bestäms efter utsläppen på bilen så på denna punkten är skillnaden obefintlig i detta fallet.

Seriehybrid kommer aldrig uppfylla 60g gränsen så du får ingen miljöpremie på dessa fordon.

Först på Phev får du lägre utsläpp och gäller även här att kolla upp att den klarar max 60g Co2/km Wltp för att få Miljöpremien.

Här får du också lägre bilskatt när bilen uppfyller kraven.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Största kritiken dom fått är att det finns inga självladdande bilar och kollar du på en Serie hybrid så har dom oftast samma utsläpp som en motsvarande bensin bil.

Serie hybrid känns som ett pr trick för att sälja mer bilar som påstår sig vara bättre en motsvarande fossil bil men så är oftast inte fallet.

Bilskatten bestäms efter utsläppen på bilen så på denna punkten är skillnaden obefintlig i detta fallet.

Seriehybrid kommer aldrig uppfylla 60g gränsen så du får ingen miljöpremie på dessa fordon.

Först på Phev får du lägre utsläpp och gäller även här att kolla upp att den klarar max 60g Co2/km Wltp för att få Miljöpremien.

Här får du också lägre bilskatt när bilen uppfyller kraven.

Men även en bil upp till 95g är intressant. Om det är där Malus börjar?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Inte uppenbart för fem öre. Gå in på Skodas hemsida. Det första man kommer till där är deras nya elbil Skoda Enyaq. Då kan man ju lika gärna sägs att Tesla vill försvåra övergången till elbilar då de inte låter andra märken ladda hos dem. VW har lagt ner åtskilliga miljarder på övergång till elbilar och tagit fram en helt egen plattform för enkomt elbilar, den blev så lyckad att till och med konkurrenten Ford köper in den.

Volvo beslöt sig tidigt för att sluta utveckla dieselmotorer, de utvecklar egna elmotorer istället, tillsvidare köper de från Siemens.

Que?
Att tillverkarna basunerar ut sin förträfflighet att ge kunderna tillgång till elbilar i alla klasser har ingenting med hur de verkligen känner för att ställa om sin verksamhet till elbilar. Fossiltillverkarna och deras försäljningskanaler vill inte sälja elbilar. Att VW har lagt miljarder och åter miljarder på elbilar är ju enbart för att de blev tvingade att göra det i domslut efter dieselskandalen (som kostat VW över 300 miljarder så här långt - trehundra-tusen-miljoner!).

Fossiltillverkarna har genom åren byggt upp en verksamhet där de i stort enbart sätter ihop underleverantörers produkter. De utvecklar egna motorer förstås, men avgaskrav har ju gjort att många tillverkare gått ihop och delar på utvecklingskostnader på motorer. I en situation där fossiltillverkarna inte har kompetens på batterier, elmotorer och mjukvaran för att styra dessa på ett optimalt sätt, så kommer tillgången från underleverantörerna avgöra hur mycket elbilar de kan producera i verkligheten. Så att Skoda visar sin enda elbil på förstasidan på sin hemsida är ju precis det jag påstår. De visar hur gärna de vill sälja elbilar, sen får vi väl se hur många de verkligen säljer nästa år. Skoda har som mål att sätta ihop mellan 60000 - 90000 första året.

Volvo visste precis som alla andra tillverkare att det inte gick att lova vad VW gjorde med dieselmotorer, men var tvungna att följa med marknaden som styrs av politiska beslut. Volvo ville absolut inte dras in i någon dieselhärva.

Varför skulle Tesla låta andra tillverkare använda deras laddstationer som har bekostats av Teslas kunder genom 20000:- inbakat i varje nybilsförsäljning? Vill andra tillverkare vara med, vilket Tesla erbjudit, så behöver de bara vara med och dela på kostnaden. Men jag gissar att fossiltillverkarna aldrig skulle våga ta den prestigeförlusten, att erkänna att Tesla har gjort något som kan uppfattas som bra.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Någon som har tips på en elhybrid? Gärna en som laddar batteriet medans man kör på bensin/diesel då jag inte har laddstolpe.
Så billig som möjligt men storleksmässigt liknande en Volvo V40 (2015). Alltså ingen Volkswagen Up!

En annan fråga. Vilka bilmärken har möjlighet till app liknande Volvo on Call för att starta motor/kupévärmare från distans?

Satsa på ren elbil. Du överlever utan laddplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Que?
Att tillverkarna basunerar ut sin förträfflighet att ge kunderna tillgång till elbilar i alla klasser har ingenting med hur de verkligen känner för att ställa om sin verksamhet till elbilar. Fossiltillverkarna och deras försäljningskanaler vill inte sälja elbilar. Att VW har lagt miljarder och åter miljarder på elbilar är ju enbart för att de blev tvingade att göra det i domslut efter dieselskandalen (som kostat VW över 300 miljarder så här långt - trehundra-tusen-miljoner!).

Fossiltillverkarna har genom åren byggt upp en verksamhet där de i stort enbart sätter ihop underleverantörers produkter. De utvecklar egna motorer förstås, men avgaskrav har ju gjort att många tillverkare gått ihop och delar på utvecklingskostnader på motorer. I en situation där fossiltillverkarna inte har kompetens på batterier, elmotorer och mjukvaran för att styra dessa på ett optimalt sätt, så kommer tillgången från underleverantörerna avgöra hur mycket elbilar de kan producera i verkligheten. Så att Skoda visar sin enda elbil på förstasidan på sin hemsida är ju precis det jag påstår. De visar hur gärna de vill sälja elbilar, sen får vi väl se hur många de verkligen säljer nästa år. Skoda har som mål att sätta ihop mellan 60000 - 90000 första året.

Volvo visste precis som alla andra tillverkare att det inte gick att lova vad VW gjorde med dieselmotorer, men var tvungna att följa med marknaden som styrs av politiska beslut. Volvo ville absolut inte dras in i någon dieselhärva.

Varför skulle Tesla låta andra tillverkare använda deras laddstationer som har bekostats av Teslas kunder genom 20000:- inbakat i varje nybilsförsäljning? Vill andra tillverkare vara med, vilket Tesla erbjudit, så behöver de bara vara med och dela på kostnaden. Men jag gissar att fossiltillverkarna aldrig skulle våga ta den prestigeförlusten, att erkänna att Tesla har gjort något som kan uppfattas som bra.

Att företagen vill fortsätta tjäna pengar på något som de kan och har ett bra rykte av att kunna tillverka bra bilar det vill de nog fortsätta med. De är nog även försiktiga med att gå all-in för det är nog viktigt att gå in vid rätt tidpunkt annars kan det bli dyrt.

Kan tycka att regeringen (plus resten av världen) borde komma till ett beslut vad som gäller. Antingen tar vi det här med klimatet/miljön osv seriöst och går på den linjen och då får biltillverkare och alla andra börja rätta in sig i ledet eller så struntar vi i det och hoppas på det bästa. Kruxet är ju att ingen vågar det heller för då är deras karriär över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Satsa på ren elbil. Du överlever utan laddplats.

Men vart laddar jag en elbil utan laddplats?
Sen är ren elbil för dyrt att köpa oavsett för mig

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Bart:

Que?
Att tillverkarna basunerar ut sin förträfflighet att ge kunderna tillgång till elbilar i alla klasser har ingenting med hur de verkligen känner för att ställa om sin verksamhet till elbilar. Fossiltillverkarna och deras försäljningskanaler vill inte sälja elbilar. Att VW har lagt miljarder och åter miljarder på elbilar är ju enbart för att de blev tvingade att göra det i domslut efter dieselskandalen (som kostat VW över 300 miljarder så här långt - trehundra-tusen-miljoner!).

Fossiltillverkarna har genom åren byggt upp en verksamhet där de i stort enbart sätter ihop underleverantörers produkter. De utvecklar egna motorer förstås, men avgaskrav har ju gjort att många tillverkare gått ihop och delar på utvecklingskostnader på motorer. I en situation där fossiltillverkarna inte har kompetens på batterier, elmotorer och mjukvaran för att styra dessa på ett optimalt sätt, så kommer tillgången från underleverantörerna avgöra hur mycket elbilar de kan producera i verkligheten. Så att Skoda visar sin enda elbil på förstasidan på sin hemsida är ju precis det jag påstår. De visar hur gärna de vill sälja elbilar, sen får vi väl se hur många de verkligen säljer nästa år. Skoda har som mål att sätta ihop mellan 60000 - 90000 första året.

Volvo visste precis som alla andra tillverkare att det inte gick att lova vad VW gjorde med dieselmotorer, men var tvungna att följa med marknaden som styrs av politiska beslut. Volvo ville absolut inte dras in i någon dieselhärva.

Varför skulle Tesla låta andra tillverkare använda deras laddstationer som har bekostats av Teslas kunder genom 20000:- inbakat i varje nybilsförsäljning? Vill andra tillverkare vara med, vilket Tesla erbjudit, så behöver de bara vara med och dela på kostnaden. Men jag gissar att fossiltillverkarna aldrig skulle våga ta den prestigeförlusten, att erkänna att Tesla har gjort något som kan uppfattas som bra.

Ja du VW håller ju som bäst på att bara plöja ner 650 miljarder på sin elbilssatsning, så det är nog lite mer än vad som betalats i böter kanske. Sen kan du ju ta och visa på att de blev tvingade att satsa på elbilar i domstol för det skulle jag gärna vilja se.

Inte kompetens... är det någon som saknar kompetens så är det Tesla som inte ens klarar av att bygga ihop en prisvärd elbil. Det har lyckas VW fint med. Ingen som helst konst att bygga en bra bil om den får kosta hur mycket som helst, men inte ens det klarar Tesla.

Vanför Tesla skulle det, jo för att det skulle betala deras stationer. Inkomst vet du... för att betala det som de investerat, men nu vill ju inte Tesla ha bort fossilbilar så då går det ju inte, det ingår i Teslas DNA att försvåra övergången från fossilbilar.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Att företagen vill fortsätta tjäna pengar på något som de kan och har ett bra rykte av att kunna tillverka bra bilar det vill de nog fortsätta med. De är nog även försiktiga med att gå all-in för det är nog viktigt att gå in vid rätt tidpunkt annars kan det bli dyrt.

Kan tycka att regeringen (plus resten av världen) borde komma till ett beslut vad som gäller. Antingen tar vi det här med klimatet/miljön osv seriöst och går på den linjen och då får biltillverkare och alla andra börja rätta in sig i ledet eller så struntar vi i det och hoppas på det bästa. Kruxet är ju att ingen vågar det heller för då är deras karriär över.

Problemet är alla anställda. Kommer behövas betydligt färre anställda för att tillverka elbilar och att säga upp personal är dyrt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men vart laddar jag en elbil utan laddplats?
Sen är ren elbil för dyrt att köpa oavsett för mig

Du har sju stycken laddstationer i Sandviken, om det är där du bor. Varav 2st är snabbladdare, enligt PlugShare-appen.
Ena snabbladdaren är vid McDonalds och den andra vid Sanviken Energi på Gävlevägen...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men även en bil upp till 95g är intressant. Om det är där Malus börjar?

Malus börjar på 90 gram.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200914/n...

Så tydligen går dom efter Eu kravet som sagt max 90 gram 2021 i snitt annars åker biltillverkarna på böter och antar att denna kommer skärpas varje år.

Trodde dom skulle sätta 60g som Phev Bonus kravet så Malus & Bonus hade samma krav.

Har du inte råd med en ny bil så kolla begagnat istället många faller in i denna kategori oavsett om du väljer ren Elbil, Plug-in Hybrid eller max 90 gram Co2.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.