Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Geforce RTX 3080 rullar för fullt i testlabbet – men recensionsembargot skjuts fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jobbigt att hela datorn snurrar...

Väldigt långsökt men är det någon som minns @Vattenulf innan alla hans inlägg blev borttagna? För det där ger mig flashbacks alltså, även om @Vattenulf troligen var ett troll så var det otroligt underhållande att läsa hans... teorier... om hur vattenkylning skulle fungera. Saker som att HELA pumpen skulle snurra, och att radiator inte behövdes.

stavning
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Läckor hittills har ju visat 25-40% över 2080Ti, vad snackar du för dravel om att det bara skulle vara 30% över 2080? Vi kommer se runt 60-80% mot ett 2080 där CPU inte flaskar, och i något speciellt fall över 100%, men de går nog att räkna på en hand.

Vid vilken upplösning?

Om siffrorna jag såg stämmer så är ett 3080 inte mer än runt 30% snabbare än ett 2080 Super vid 1440p i Far Cry 5.

Skrivet av ”wargreymon”:

Jag räknar nästan med att vissa "glömmer" ändra till nya datumet. Så kan nog läsa på vissa sidor redan på måndag.

I så fall kan de nog räkna med att Nvidia ”glömmer” skicka testexemplar nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vid vilken upplösning?

Om siffrorna jag såg stämmer så är ett 3080 inte mer än runt 30% snabbare än ett 2080 Super vid 1440p i Far Cry 5.
I så fall kan de nog räkna med att Nvidia ”glömmer” skicka testexemplar nästa gång.

Du tänker på detta "test:" https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-synthetic...

Upplösning spelar ju ingen roll om CPUn inte flaskar. Uppenbarligen så flaskar CPUn i FC5 eftersom vid 1080p ligger 2080Ti vid 98% och 2080S 97%, till och med 2070S ligger på 92%. Kollar du däremot 4K så har du 49% bättre prestanda med ett 3080 än 2080S.

Det intressanta i det testet är däremot att 3080 är 49-64% snabbare än 2080S utan RTX, men med RTX "bara" 41-43% snabbare. Så det känns som något konstigt med RTX delen. Frågan är vart det sitter, om det kan fixas med drivrutiner.

Permalänk
Avstängd

Nej men vad satan i helvete... Jaha.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

@JonasT: Snälla kör en sväng på gamla goda I7 2600K eller jämbördig tack <3
Gärna lite klockad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nåja, infon är ju praktiskt taget redan ute om att prestandaförbättringarna i mer vanligt förekommande upplösningar (1080p & 1440p) inte är i närheten av 2x, därav valet att skylta med 4K-prestandan. Kul för alla som paniksålt sina kort ur 20-serien billigt.

Att de skulle skjuta upp det två dagar i sista stund för att några har prokrastinerat känns jääävligt sketchy.

Sådana här formuleringar (inte minst på forum som faktiskt fokuserar på datorer, komponenter och/eller gaming) får mig alltid att facepalma - att försöka använda bara en upplösning och/eller uppdateringsfrekvens som bedömningsram är ju totalt galet. Kraven på GPU-oomph ökar givetvis med tiden trots att upplösningen och/eller uppdateringsfrekvensen står kvar på exakt densamma. Ett genomsnittsspel från 2017 som ska drivas i, säg, 1080p@60 kräver mindre än ett genomsnittsspel från i dag som ska drivas i exakt samma upplösning och bildfrekvens.

Det finns otaliga mängder grafiska inställningar och features som ökar kraven på GPU-prestanda trots att upplösningen och uppdateringsfrekvensen är låst till samma värde som ett annat jämförelsescenario. För att illustrera: det går utmärkt att spela i 1440p@144 (CSGO eller DOOM 2016) på ett 5500XT medan ett 2080Ti kan få kämpa med 1080p@120 (RDR2 eller AC: Odyssey) - helt beroende på vad du väljer att spela och testa med. Upplösning och uppdateringsfrekvens är egentligen bara intressant i en riktig äpple vs. äpple-jämförelse i recensioner. Tabellerna som länkats illustrerar det förhållandevis bra.

Bättre RT-prestanda, mindre/mer VRAM (och/eller annan busshastighet), stöd för nyare standarder, optimeringar, drivrutiner etc. etc. etc. - finns så många variabler som påverkar relativ prestanda. Jämför man däremot kort ur samma arkitektur och generation (där spec. är förhållandevis lika) så kan det bli lite mer rättvist, dock.

Så TL;DR - även om flera applikationer och spel i dag inte visar på någon extrem förbättring i specifika upplösningar och/eller uppdateringsfrekvenser (vid låst/adaptiv synk till de värdena) kan förbättringarna bli mycket tydligare om ett år eller två. Att du kan spela "allt" i en specifik upplösning/vid en viss uppdateringsfrekvens (och FPS, om bunden till denna m. adaptiv eller låst vsynk) i dag betyder inte allt.

Ber om ursäkt för att du fick ta smällen här, men jag börjar bli redigt trött på att det är sådant fokus på enbart upplösning och uppdateringsfrekvens hela tiden.

Skrivet av marcusOCZ:

Det där med fraktproblem är ju 100% bullshit när man ser högvis av vanliga influencers redan har fått kortet. Alltså influensafolk med bortimot noll kunskaper om datorer över huvud taget.

Jag tror sonika att korten presterar för dåligt, och att mer tekniska testare har sagt ifrån. Nvidia kommer därmed med ett nytt bios/drivare.

Nvidia har hypat detta så in i granskogen att förväntningarna blir därefter. När dessutom AMD är helt iskalla och inte säger flasklock annat än ett rätt så stabilt datum så tror jag att nånting kommer hända. Nvidias stora fokus på software och features spär också på mina misstankar att denna release inte är så förbannat bra trots allt.

Att korten är bättre än föregående kort är ju helt klart, men inte så förbannat som dom vill få oss att tro.

Det kan visa sig att AMD faktist kan få in en fot och ta andelar. Det vore fantastiskt.

Mycket spekulationer hittills, borde nästan ha en disclaimer på det.
Hur korten presterar (även över tid med mjukvaruoptimeringar) är något vi helt enkelt inte vet än.
Sådana som testar professionellt (ping Jonas) vet mer än vi gör, men inte ens de har en kristallkula.

Däremot vore det riktigt trevligt om RDNA 2 kunde bli en konkurrent till Ampere, i någon produktklass i alla fall. Ännu hellre i flera segment.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

Det där med fraktproblem är ju 100% bullshit när man ser högvis av vanliga influencers redan har fått kortet. Alltså influensafolk med bortimot noll kunskaper om datorer över huvud taget.

Jag tror sonika att korten presterar för dåligt, och att mer tekniska testare har sagt ifrån. Nvidia kommer därmed med ett nytt bios/drivare.

Nvidia har hypat detta så in i granskogen att förväntningarna blir därefter. När dessutom AMD är helt iskalla och inte säger flasklock annat än ett rätt så stabilt datum så tror jag att nånting kommer hända. Nvidias stora fokus på software och features spär också på mina misstankar att denna release inte är så förbannat bra trots allt.

Att korten är bättre än föregående kort är ju helt klart, men inte så förbannat som dom vill få oss att tro.

Det kan visa sig att AMD faktist kan få in en fot och ta andelar. Det vore fantastiskt.

Skulle jag gissa, så gissar jag att många testare stött på en bugg.
Nvidia har skickat ut nya drivrutiner och flyttar fram två dagar, för att ge tid att testa om.
Tror inte att det handlar om mindre generella prestandaoptimeringar, utan en ren och skär bugg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag är ganska intresserad av hur de nya korten gör sig på Passmark-tester.

Än så länge så är det 2080Ti som toppar listan.
https://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Även om Passmark inte visar hur ett enskilt spel gör sig så ser jag testerna där som en ganska bra indikation på hur kort och processorer står sig relativt varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

3090 är bara för dyr och med en 8086K i 5Ghz vet jag inte om ens skulle nyttja GPU;n fullt ut.
Jag hade ju annars väntat och sett prestandan från AMD. Även om de inte skulle slå Intel kanske de kommer nära plus att de har PCIe 4.0. Beror förstås på hur ofta man vill uppgradera men jag föredrar lite mer framtidssäkert än vad PCIe 3.0 är idag.

När företag "krigar" i höga segment/klasser som nu åker ofta framtids säkerhet ut genom fönstret. Min 2500k höll länge för att intel var ohotade och kunde sitta och fisa under flera år med endast marginella förändringar.
Om AMD bräcker 3080 vilket är osannolikt så kan det tvinga nvidia att släppa ti eller super varianter tidigare, förhoppningsvis med mer minne.
Bara jobba över och ta extra jobb som tidnings utdelare på nätterna så har du snart ditt 3090, men fotsätt med extra jobbet för då behöver du ny cpu. 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@JonasT: Snälla kör en sväng på gamla goda I7 2600K eller jämbördig tack <3
Gärna lite klockad.

Den kommer flaska jättehårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

När företag "krigar" i höga segment/klasser som nu åker ofta framtids säkerhet ut genom fönstret. Min 2500k höll länge för att intel var ohotade och kunde sitta och fisa under flera år med endast marginella förändringar.
Om AMD bräcker 3080 vilket är osannolikt så kan det tvinga nvidia att släppa ti eller super varianter tidigare, förhoppningsvis med mer minne.
Bara jobba över och ta extra jobb som tidnings utdelare på nätterna så har du snart ditt 3090, men fotsätt med extra jobbet för då behöver du ny cpu. 😉

Vilket är en sanning med modifikation, utan prestanda förbättringar sitter folk i årtionde på samma hårdvara. Vilket jag tror orsaken Nvidia inte sparar krutet, de vill att folk kastar sina pascal-kort på tippen. NVIDIA kan inte leva på företag med uppgraderingscykler som Intel.

Permalänk

"Fram" kan betyda olika saker beroende på vem man frågar. Mina lärare i låg- och mellanstadiet sa alltid "fram" som i att det tidigareläggs. I och med att jag inte kom ihåg det ursprungliga datumet så tog det till artikelns slut innan jag till fullo förstod att det skjuts upp ;D (Det är ju dock det enda rimliga att anta; det är ju aldrig så att saker bara plötsligt blir bättre. Typ som att de plötsligt skulle sänka busspriser eller så bara för att vara schysta).

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Hoppas det finns tillräckligt med 3080 på releasen. Drygt att behöva vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorbidPytte:

Hoppas det finns tillräckligt med 3080 på releasen. Drygt att behöva vänta.

Då hoppa du i onödan. Det har varit väldigt tidigt att det kommer finns få kort. Det är mer eller mindre accepterat idag att gör en paperslansering.
Har folk otur så drar ÅF också upp priset pga den stora efterfrågan.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det där med fraktproblem är ju 100% bullshit när man ser högvis av vanliga influencers redan har fått kortet. Alltså influensafolk med bortimot noll kunskaper om datorer över huvud taget.

Jag tror sonika att korten presterar för dåligt, och att mer tekniska testare har sagt ifrån. Nvidia kommer därmed med ett nytt bios/drivare.

Nvidia har hypat detta så in i granskogen att förväntningarna blir därefter. När dessutom AMD är helt iskalla och inte säger flasklock annat än ett rätt så stabilt datum så tror jag att nånting kommer hända. Nvidias stora fokus på software och features spär också på mina misstankar att denna release inte är så förbannat bra trots allt.

Att korten är bättre än föregående kort är ju helt klart, men inte så förbannat som dom vill få oss att tro.

Det kan visa sig att AMD faktist kan få in en fot och ta andelar. Det vore fantastiskt.

Helt klart kommer en drivrutin med +5-10% i vissa titlar så det ska de bättre ut. Men det är väl inget fel med det tycker jag. Fortfarande ett helt dygn innan säljstart så jag gråter inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sitter med samma Intel-prolle, köpt på självaste jubileumsdagen. I nuläget känns det ju dock ganska meningslöst att byta till Intel 10000-serien med tanke på att den till Findus lasagne konverterade häst som deras plattform är fortfarande saknar PCIe Gen4. Nog för att Skylake-plattformen var ett rejält steg upp från vad de hade tidigare, men nu börjar det känns rätt tröttsamt att se svagt förbättrade iterationer av samma för femte gången.

Bättre att köpa så snabbt grafikkort man har råd med och ta den eventuella prestandaförlusten tills det finns något meningsfullt att uppgradera till i övrigt.

Plattformen har stöd bara Skylake v8.0 som inte har det (8 om man räknar in de X generationer som släppts)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är mycket möjligt att AMD faktiskt har lyckats denna gång själva med sina grafikkort. Kanske de når 2080Ti i prestanda men till hälften av priset? Vore ju rätt finemang med tanke på garanti som ingår och så.

Man börjar ju undra vad det kommer bli för prestandaökning om vi jämför 3080 vs 2080. Endast 30% eller förhoppningsvis högre?

I värsta fall kan det vara en liknande ökning men med skillnaden att NVIDIA upptäckt att det inte gick att sälja grafikkort som är lika dyra som vissa datorkonfigurationer är.

Jag hoppas på det bästa (60-70% eller högre prestandaökning när 3080 jämförs mot 2080) och förbereder mig på det värsta (bara en ökning på 30% eller lägre hos 3080 när den jämförs mot 2080).

Dom sade ju 100% ökning från 2080 -> 3080, det verkar snarare vara 50-70%. Inte så bra tycker jag

Permalänk

Blir lite konfunderad på Asus korten.
Jag villhöver 3xDP (2 skärmar+VR) + 2xHDMI (Tv vardagsrum + TV Mancave) och då är det än så länge bara Asus och Gigabyte som levererar.

Problemet är att de har 3! 8-pins på sina. Mitt 850w har bara 2 sådana.
Kommer det att funka att köra ändå?

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

även om flera applikationer och spel i dag inte visar på någon extrem förbättring i specifika upplösningar och/eller uppdateringsfrekvenser (vid låst/adaptiv synk till de värdena) kan förbättringarna bli mycket tydligare om ett år eller två. Att du kan spela "allt" i en specifik upplösning/vid en viss uppdateringsfrekvens (och FPS, om bunden till denna m. adaptiv eller låst vsynk) i dag betyder inte allt.

Det jag skriver handlar om skälen till att uppgradera från 20-serien, vilket är min personliga utgångspunkt utifrån det faktum att jag sannolikt kommer köra 1440p i åtminstone tre år till. Om t.ex. 3090 orkar dra runt något i 8K 60 FPS så är det ju jätteimponerande men totalt betydelselöst för mig, som varken kör 8K eller kommer köpa ett 3090.

Det är kort och gott frågan om vilket konkret förbättring jag kan förvänta mig i mitt användarscenario av att lägga ca 8000 kr på att köpa ett nytt grafikkort idag.

Om det kommer ett spel jag vill spela först om ett halvår som är betydligt snabbare på ett 3080 jämfört med ett 2080 så är det ju bättre att vänta med att uppgradera tills dess, då ökar ju dessutom antagligen valmöjligheterna för vilka kort som finns att köpa också.

Det var för övrigt AdoredTV som satte mig på det här spåret. Kul att det är alla Nvidia-belackare genom åren som fått mig att kolla på kanalen, tills jag slutligen prenumererade av egen fri vilja för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det kan visa sig att AMD faktist kan få in en fot och ta andelar. Det vore fantastiskt.

Man kan ju hoppas, gpu-priserna har skenat (ok, delvis pga mining) och det har gjort att även begagnatpriserna legat högt. Senaste grafikkortet jag köpte nytt var ett Radeon HD 4650, och det radeon 6670 som sitter i HTPCn kanske behöver en uppdatering nu när barnen börjar bli lite större och spelar annat än Rayman. Hoppas priserna på typ nvidia 1060 tankar framöver

Det jag f.ö hoppas på är att "högre mellansegmentet" får inte bara mer prestanda utan även lägre strömförbrukning, kylningslösningar till trots - man vill ju inte sitta med jetmotorer under skrivbordet

Vore bra om AMD kom in i matchen här ja. (allt fler kommer väl att klara sig på integrerad grafik förresten, de flesta är ju faktiskt inte gamerz)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av LongKalsong:

Blir lite konfunderad på Asus korten.
Jag villhöver 3xDP (2 skärmar+VR) + 2xHDMI (Tv vardagsrum + TV Mancave) och då är det än så länge bara Asus och Gigabyte som levererar.

Problemet är att de har 3! 8-pins på sina. Mitt 850w har bara 2 sådana.
Kommer det att funka att köra ändå?

Troligtvis inte. Dock ska ju inte den tredje behövas pga effekten, men just asus har varnat för gamla nätagg som inte räcker för att effektuttaget varierar extremt och gamla nätagg inte kan hantera det

Edit: ASUS video om PSU som inte räcker (vid 23 minuter in):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det jag skriver handlar om skälen till att uppgradera från 20-serien, vilket är min personliga utgångspunkt utifrån det faktum att jag sannolikt kommer köra 1440p i åtminstone tre år till. Om t.ex. 3090 orkar dra runt något i 8K 60 FPS så är det ju jätteimponerande men totalt betydelselöst för mig, som varken kör 8K eller kommer köpa ett 3090.

Det är kort och gott frågan om vilket konkret förbättring jag kan förvänta mig i mitt användarscenario av att lägga ca 8000 kr på att köpa ett nytt grafikkort idag.

Om det kommer ett spel jag vill spela först om ett halvår som är betydligt snabbare på ett 3080 jämfört med ett 2080 så är det ju bättre att vänta med att uppgradera tills dess, då ökar ju dessutom antagligen valmöjligheterna för vilka kort som finns att köpa också.

Det var för övrigt AdoredTV som satte mig på det här spåret. Kul att det är alla Nvidia-belackare genom åren som fått mig att kolla på kanalen, tills jag slutligen prenumererade av egen fri vilja för några veckor sedan.

jag sade ju till dig att vänta för några dagar sedan av just dessa anledningar, men då kunde man inte lyssna? Aja bättre sent än aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Man kan ju hoppas, gpu-priserna har skenat (ok, delvis pga mining) och det har gjort att även begagnatpriserna legat högt. Senaste grafikkortet jag köpte nytt var ett Radeon HD 4650, och det radeon 6670 som sitter i HTPCn kanske behöver en uppdatering nu när barnen börjar bli lite större och spelar annat än Rayman. Hoppas priserna på typ nvidia 1060 tankar framöver

Det jag f.ö hoppas på är att "högre mellansegmentet" får inte bara mer prestanda utan även lägre strömförbrukning, kylningslösningar till trots - man vill ju inte sitta med jetmotorer under skrivbordet

Vore bra om AMD kom in i matchen här ja. (allt fler kommer väl att klara sig på integrerad grafik förresten, de flesta är ju faktiskt inte gamerz)

Verkar som att mining kommer driva upp priserna ännu mer denna gång (ethereum minas upp till 4x snabbare på 3000-serien vs 2000-serien). Det är därför förbokningar är förbjudna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Plattformen har stöd bara Skylake v8.0 som inte har det (8 om man räknar in de X generationer som släppts)

Jag blir lika deprimerad varje gång jag ser ett blockdiagram över ett nytt Intel-chipset och upptäcker DMI 3.0, igen.

Skrivet av medbor:

jag sade ju till dig att vänta för några dagar sedan av just dessa anledningar, men då kunde man inte lyssna? Aja bättre sent än aldrig

Inte riktigt samma diskussion eftersom jag inte skulle köpa ett AMD-kort ändå, men du har ju rätt i sak. Nu är det ju som med alla läckor att siffrorna inte är officiella förrän de är officiella, men det kan nog ha funnits en anledning till att det var sådan betoning på 4K under deras produktavtäckning.

Även om det skulle vara som jag spekulerar här så kan det ju hända att det finns andra vettiga skäl att köpa 3080 också, t.ex. att de fått fart på RT-prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dom sade ju 100% ökning från 2080 -> 3080, det verkar snarare vara 50-70%. Inte så bra tycker jag

Sen verkar det också att det mesta av prestandökningen kommer helt enkelt bara från ökad strömförbrukning.
Mellan 2000 och 3000- serien verkar ju prestanda/watt vara rätt lika.

Är själv inte lika imponerad som så många är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

(ethereum minas upp till 4x snabbare på 3000-serien vs 2000-serien)

Jag trodde mining gått från GPUer till ASICs p.g.a. kostnad/beräkningskraft, men det kanske svänger fram och tillbaka?

Permalänk
Medlem

Så blir ännu mindre tid att bestämma sig om man ska köpa eller inte.

Blir lite rädd av de ryktena jag har hört om denna releasen. Att det är en paper launch, framförallt för FE, där kylaren ska vara väldigt dyr, så de vill inte sälja väldigt många av den. Sen kan Asus, MSI etc. efter ett tag säga att det är brist på kort och priset kommer gå upp. Eller att de slutar sälja de billigare modellerna.

Känns mer och mer som att man måste bestämma sig på Onsdag och sen gå all in för FE eller någon lite dyrare tredjepart kort, eller vara beredd på att det kanske tar ett tag innan man kan få tag på ett för rimligt pris (kanske aldrig om AMD inte har något att komma med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag blir lika deprimerad varje gång jag ser ett blockdiagram över ett nytt Intel-chipset och upptäcker DMI 3.0, igen.
Inte riktigt samma diskussion eftersom jag inte skulle köpa ett AMD-kort ändå, men du har ju rätt i sak. Nu är det ju som med alla läckor att siffrorna inte är officiella förrän de är officiella, men det kan nog ha funnits en anledning till att det var sådan betoning på 4K under deras produktavtäckning.

Även om det skulle vara som jag spekulerar här så kan det ju hända att det finns andra vettiga skäl att köpa 3080 också, t.ex. att de fått fart på RT-prestandan.

Jag sade aldrig att just du borde köpa AMD, men bra för alla (inklusive köpare av Nvidia) att vänta för att priser ändras och mot-drag brukar presenteras i närhet till dessa släpp med vettig konkurrens.

Det kan ha försvunnit i mängden inlägg och antal trådar som var aktiva för stunden dock...

Permalänk
Avstängd

Om ni överväger att köpa ett av dessa kort Vänta på TI varianterna av 3070 och 3080, dem kommer förmodligen att ha dubbla mängden Vram till ett okej pris som gör dem mer prisvärda än 3070 o 3080, speciellt om ni ska spela i 4k.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.