Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Id Software: "Skillnaderna mellan Xbox Series X och Series S är besvärliga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@martinot: ah du menade så. Nej jag tror inte Switch har hållit tillbaka utvecklingen denna generation, och det tror jag inte heller att XSS kommer göra.

Japp, precis så jag undrade. Gott!

Håller fö. med dig ovan.

Skrivet av loevet:

Den risk jag ser med Microsofts strategi är att utvecklare tvingas välja mellan att lägga en massa resurser på att få både XSX- och XSS-versionen i paritet med varandra eller att släppa en XSS-version som är "good enough". Större utvecklare/utgivare med mycket resurser i ryggen kommer kunna investera de resurser som krävs för att nå paritet, men en mindre utvecklare har inte den möjligheten.

Ska de dessutom sikta in sig på både Xbox och PS5, som har en enda högre prestandakonfiguration, blir det ännu svårare för den lilla utvecklaren. Risken finns att XSS-versionen antingen skalas ned sett till ambitionen, eller att den helt enkelt flyter sämre. Men precis som det varit med tidigare generationer kommer utvecklare säkert mejsla fram en bra modell för att skala upp spelen efter resurserna, så det blir nog primärt ett problem under konsolernas första år.

Jag är ganska övertygad att vi kommer få se fler nya konsoler med olika prestanda från Sony och Microsoft, även denna nästa generation.

Så tror att det är något som utvecklarna måste tugga i sig och lära sig hantera. Denna utveckling (oavsett åsikt om det) är troligen här för att stanna, och kommer att fortsätta. De som utvecklar för konsoler kan nog lära sig mycket från spelutvecklare för PC och mobil, som läge levt med detta och funnit vägar att lösa det.

Annars så instämmer jag med dig. Det kommer nog initialt vare ett större problem för de mindre studios med inte fullt lika stora utvecklarresurser som AAA-studios.

Så är det även delvis med DX12 och Chronos. Det är bara stora resursstarka studios som i dagsläget hanterar de bra.

Samma sak med när PS3 kom. Det tog tid (flera år), faktiskt även för kapitalstarka AAA-studios, att lära sig optimera spel för den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Absolut inte. Har jag heller aldrig påstått (vet inte var du fått det ifrån?).

Men det är ganska typiskt för de flesta forum och produkt/varumärkesdiskussioner; de som är nästan orimligt kritiska och negativa, och klagar mest är de som aldrig använt, eller ens (oavsett det som debatteras/klagas på) tänkt att köpa produkterna!

Och du menar att min kommentar var sådan, intressant.. Vissa måste bara hitta en anledning till att någon tycker annorlunda.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Och du menar att min kommentar var sådan, intressant.. Vissa måste bara alltid hitta en anledning till att någon tycker annorlunda.

???

Du får gärna förtydliga vad du försöker säga ovan. Nu hänger jag inte alls med.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Problemet är att multiplattformspel måste anpassas efter minsta gemensamma nämnare. En av anledningarna till att Switch många gånger blir utan release även om den säljer bra och har en stor marknad. Vi pratar alltså multiplattformspel och i det fallet spelar det ingen roll om vilken plattform du väljer. Last gen håller alltid tillbaka spelen lite i början innan man ta klivet helt över på de nya plattformarna, men nu kommer Xbox Series S att vara en flaskhals hela generationen. Det är iaf min tolkning av vad utvecklaren på ID säger och det har flera andra sagt också, både Remedy och Infinity Ward - https://www.gamesradar.com/xbox-series-s-could-bottleneck-som...

Jo, det var lite just detta som jag själv funderade över.

Uppfattade det som att utvecklaren på id Software var av åsikten att detta (enligt honom) inte var ett problem begränsat till XSS/XSX, utan generellt påverkade alla releaser på alla plattformar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det är ju ett faktum att allt utvecklats för PS4 vanilla, folk vill inte att nästa generation ska utvecklas för XSS eftersom hårdvaran i den är så mycket sämre. Handlar ju inte om skenhelighet någonstans.

Skenheligheten (som just jag avsåg, kan inte prata för andra) var att påståendet att det bara skulle finns en enda hårdvarukonfiguration på Sony-sidan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Läs om vad jag skrev.

Citat:

"PS5 är inget som kommer hålla tillbaka utvecklingen på PC-sidan. Se på exklusiva PC-spel. Det är inte direkt några tekniska/grafiska mästerverk och det är pga att man vill nå så många som möjligt."

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Sagt det från början, min spec drar ner utvecklingen för samtliga i samma generation. Punkt slut.
Förhoppningsvis har Sony bara en konsol så kan vi njuta av deras first party spel som bara optimeras för just sin konsol.

@martinot: Gubbgnäll överallt, t.o.m spelutvecklarna ser samma sak som jag! Fy

PS: Troligen varför Halo Infinite såg skräp ut gemfört med trailern, de måste hålla sig till minimum spec. Kul.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Hur ser du då på PS4 och PS4 Pro? Är inte det just två olika konfigurationer?

Känns som mycket skenhelighet här i debatten!

Känns mest bara som att du missuppfattar folk med flit, faktiskt. Bara för att man anser att det ibland är bättre med färre val, betyder det inte att man alltid är emot fler fal. Själv var jag emot flera konfigurationer även på nuvarande generationen av konsoller, alltså PS4 och PS4 Pro. Är bara dumheter. Däremot tycker jag det är bra när en uppdaterad Slim modell kommer ut när bättre teknologi tillåter det, samma prestanda men billigare och strömsnålare. Det är därför jag äger PS4 Slim själv med SSD installerad, kul att man har den valmöjligheten att skaffa på efterhand. Påverkar ingen annan än mig själv som valde att spendera pengarna på en, medans spelutvecklarna fortfarande kan förutsätta att alla har en HDD då det är standard på alla modeller.

Sen är det också enorm skillnad på att släppa två olika modeller med olika prestanda på en gång, och på att släppa en bättre modell senare när teknologin tillåter det. Det senare gör att man får en högre baslinje från början, vilket är bättre i längden. Det är också lättare för spelutvecklare att scala uppåt än neråt, behöver bara skruva upp upplösningen. Med lägre baslinje från början så kommer multiplatform spel hållas tillbaka mer än nödvändigt och det påverkar alla, både utvecklare och spelare. Därför ser jag en senare release av en "Pro" modell som en "lesser evil", hade helst inte sett det hända alls, men är iaf bättre än detta magplask till release vad gäller Series S.

Sen som du själv argumenterade, 3090 har "meningslöst" mycket VRAM.. Men är det verkligen så? Eller kan det istället vara så att de nya konsollerna har för lite RAM, även på Series X? På konsollerna kommer dess 16GB inte att vara dedikerat enbart till grafik, det kommer inte dröja länge innan många AAA spel (för den som fortfarande bryr sig om dessa) utnyttjar 16GB VRAM på PC det är jag övertygad om. Ge det två år så kommer PC springa runt Series X, destå mer Series S. Det är på tiden också, PC har vart fast på 8GB som "standard" sedan GTX 1070 som släpptes 4 år sedan (och den billigare RX 580 som släpptes 3 år sedan). Det enda som egentligen gör det "acceptabelt" med så lite RAM i PS5/Series X jämförelsevis med nuvarande generationen är dess snabba SSD, speciellt på PS5, som gör att RAM kan utnyttjas effektivare.

Nämnvärt är också att början på varje generation brukar inte ha speciellt många eller intressanta spel, så det brukar vara bättre grafik som säljer då för de som bryr sig om att köpa sig in i en ny generation tidigt. Annars är det ju lika bra att köra på med ens gamla PS4/Xbox istället för att slösa pengar på en Series S. Ska man ha en konsoll till småbarnen som inte bryr sig så mycket om prestanda, varför inte köpa en PS4 slim för 2300kr till julhandeln isf? Den har ju redan ett enormt och även billigare spelbibliotek.

Sen gillar jag också hur både spelutvecklare och spelare gnäller på att spel blir dyrare att köpa/utveckla, men på samma gång verkar det som att ett antal spelare ser positivt på onödig extra komplexitet i konfigurationer som gör det dyrare för spelutvecklarna att optimisera, vilket sedan reflekteras på priset av spelen via destå mer mikrotransaktioner. Series S är helt enkelt, enligt min åsikt, totalt meningslös och kommer göra mera skada än nytta för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

@martinot: Gubbgnäll överallt, t.o.m spelutvecklarna ser samma sak som jag! Fy

Jo! Istället för att glädjas över alla kul spel och nya konsoler (tror bägge kommer bli grymma, och förväntansfull på nya 4K Switch) så gnäller folk om att vi har valfrihet och oroar sig för att den sista millimetern pixel inte är perfekt.

Man måste se på den hela stora bilden, och den är fantastiskt kul och spännande tycker jag. Ser fram emot denna hösten!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

På sätt och vis är det väl inte Microsoft som snålar. De gör en billigare variant för de som inte har råd med den dyra. Sedan kan man diskutera sättet de gör det på.

Nej, men utvecklarna kommer att skriva spelen så att de fungerar på den mycket sämre konsollen för att sälja mer.
I slutändan blir alla lidande utom Microsoft.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Bara detta faktum gör ju att Sony tjänar fler exklusiviteter och fler utvecklare eftersom utvecklarna kommer få mer fritt spelrum för kreativiteten på Sonys maskiner.
Lägg därtill att de endast behöver porta till PC med mer eller mindre samma setting som på PS5 då den högre lägsta nivån matchar modern hårdvara (till större utsträckning än på nya Xbox) så ser vi redan nu vem som går vinnande ut det här...
Bara att gratulera Sonys kloka beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

[ personangrepp + wall of text, till stor del orelaterat till vad jag vänt mig emot ]

Series S är helt enkelt, enligt min åsikt, totalt meningslös

Det är helt OK. Du får känna och stå för vad du vill.

Det är lätt att tycka så för de som inte har ekonomiska ramar att förhålla sig till.

Angående grafikkort med olika minnesmängd och prestanda på PC; det finns en orsak till det där också. Även där pga. olika både krav och finanser hos olika köpare.

Visst kan valfrihet vara dåligt (och har sina negativa sidor), men ibland är det fantastiskt bra att det faktiskt finns valfrihet (trots att det kan bli besvärligare på en del olika sätt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Tro mig, vi ser alla fram emot nya spel med awesome gameplay o stories.
Men vissa väljer att även kommentera det mindre bra. Det gör oss inte till gubbar som gnäller.
Ha en bra dag!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, och problemet är ju att det ändå känns som utvecklarna har någon form av rykte att tänka på, tyvärr.

Den enkla lösningen vore att utveckla för X, och sen bara gimpa sönder spelet så mycket som det behövs för S.
I ett extremfall så är det väl bara att "sätta allting på LOW". Problemet är ju att alla review:ers och ägare av S då kommer grina över att spelet ser skit ut, och MS lär väl inte ens låta det certas igenom...

Föreställ dig ett koncept med en öppen värld där du som spelare måste ta dig an tusentals fiender på ett stort fältslag utanför en stad. Bland fienderna finns ett enormt mekaniskt monster bemannade av massa fiender. Du måste tillsammans med dina allienerna (några hundra soldater) slå er fram till denna best, klättra upp och sen ta sig in för att spränga den inifrån innan den når fram till templet i staden. Väl där inne i monstret är det en hel level med fiender att besegra och den skakar och kastar runt dig beroende på vad som händer på utsidan. När du är färdig måste du skynda dig ut innan den sprängs. Du kommer ut och upptäcker du att du nu befinner dig mitt i staden och striderna fortsätter på gatorna. Allt detta sker i realtid, oskriptat och utan laddningstider. Spelet rullar på Xbox Series X och PS5 men nu måste man få det att fungera på en maskin med nästa hälften så mycket RAM och under halva grafikprestandan. Vad kapar man? Hundratals fiender istället för tusentals? Eller de vandrande mekaniska monstren med egna levels? Kanske måste man skippa open world och göra det mer linjärt och skriptat? Och vips är vi tillbaka på last gen.

Jag hade önskat att konsollerna blir så kraftfulla som det bara går, fullpackade med ny teknik så att spel (framför allt AAA-spel) kan ta ett stort kliv framåt. När jag såg Unreal 5 Tech Demo på PS5 blev jag hoppfull, men när jag ser specen på Series S undrar jag hur det ska gå ihop?

Skrivet av anon259487:

@Durkadur:

Precis, och detta är varför jag tycke att Xbox's bakåtsträvande är dåligt och är lite som att de håller i bromsen medan de samtidigt försöker gasa.

I princip försöker Microsoft dubbeldippa. Förr när man släppte en ny konsoll sänkte man priset på den gamla, kanske gjorde en ny version och lät de leva parallellt i några år. Till slut blev det oundvikligen så att utgivare började satsa uteslutande på de nya konsoller och övergav de gamla. Nu vill istället Microsoft med de nya konsollerna skapa ett A- och ett B-lag och (potentiellt) tvinga utgivare att supporta båda under hela generationen. Inte nog med det, man har dessutom utlovat att spel från Microsoft ska släppas till både last gen och next gen. Snacka om flaskhals!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Det är helt OK. Du får känna och stå för vad du vill.

Det är lätt att tycka så för de som inte har ekonomiska ramar att förhålla sig till.

Angående grafikkort med olika minnesmängd och prestanda på PC; det finns en orsak till det där också. Även där pga. olika både krav och finanser hos olika köpare.

Visst kan valfrihet vara dåligt (och har sina negativa sidor), men ibland är det fantastiskt bra att det finns valfrihet (trots att det kan bli besvärligare på en del olika sätt).

Min post var svar på flera av dina, jag har läst allihopa, ingen fara dock, du behöver inte svara på allting. Sen så har jag har redan uttryckt flera argument till fördel för de som lever på en tajtare budget, och varför Series S är ett problem även för dessa. T.ex dyrare spel pga Series S, och nämnde även RX 580 som har 8GB och är billigare än 1060 med dess 6GB. Vi får alla känna och tycka vad vi vill, men jag skulle vara lite försiktigare med att kalla folk hycklare om jag var du. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

@martinot: Tro mig, vi ser alla fram emot nya spel med awesome gameplay o stories.
Men vissa väljer att även kommentera det mindre bra. Det gör oss inte till gubbar som gnäller.
Ha en bra dag!

Absolut. Ignorerar själv inte negativa saker med produkter (eller negativa personligheter), men man måste sätta saker i sina stora sammanhang.

Världen är inte ett perfekt himmelrike där alla kan köpa eller få det absolut mest perfekta av allt. Därav att alla inte kan köra Ferrari eller Tesla (även om jag älskar de bilarna). Så även med spel och konsoler.

Men trots detta faktum så kan man ändå se positivt på saker (i det stora hela); men XSS så kan du potentiellt få en helt fantastiskt presterande konsol och spelprestanda till väldigt lite pengar. Grymt tycker jag!

Japp, ha en fin dag och kväll du också.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Sen så har jag har redan uttryckt flera argument till fördel för de som lever på en tajtare budget, och varför Series S är ett problem även för dessa. T.ex dyrare spel pga Series S, och nämnde även RX 580 som har 8GB och är billigare än 1060 med dess 6GB.

Det är inte givet att spelen blir dyrare. Dyrare att utveckla; ja, mycket troligt (det kostar mer att underhålla och optimera för flera produkter). Men det kan också leda till att fler har konsoler leder till större målgrupp, och där den potentiellt ökade försäljningsvolymen kan sänka utvecklingskostnaden per sålt spel.

Skrivet av anon39067:

Vi får alla känna och tycka vad vi vill, men jag skulle vara lite försiktigare med att kalla folk hycklare om jag var du. ^^

Hyckleri avsåg påståendet att det fanns en enda konfig på Sonys sida, vilket jag står för.

Fö. intressant att komma från någon som startar sina inlägg med personangrepp.

Sorry, den typen av "debatt" och argumentationsteknik får du fortsätta att köra med själv (tänker inte sänka mig till din nivå, eller fortsätta den typen av meningslös metadiskussion).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Lol känns som att återigen gör PS rätt medan MS snubblar över sig själv. Flashbacks till PS4 vs Xbox vad den nu hette. De gjorde typ inget rätt under den lanseringen. Har de inte lärt sig? Inte alltid bra att försöka vara innovativ utan att kolla på konsekvenserna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Det är inte givet att spelen blir dyrare. Dyrare att utveckla; ja, mycket troligt (det kostar mer att underhålla och optimera för flera produkter). Men det kan också leda till att fler har konsoler leder till större målgrupp, och där den potentiellt ökade försäljningsvolymen kan sänka utvecklingskostnaden per sålt spel.

Hyckleri avsåg påståendet att det fanns en enda konfig på Sonys sida, vilket jag står för.

Fö. intressant att komma från någon som startar sina inlägg med personangrepp.

Sorry, den typen av "debatt" och argumentationsteknik får du fortsätta att köra med själv (tänker inte sänka mig till din nivå, eller fortsätta den typen av meningslös metadiskussion).

Traditionellt sett brukar varje generation har en konfiguration, och det är även ett faktum att denna generationen släpper Sony endast en konfiguration precis som posten du svarade på säger, iaf än så länge. Kan de hålla sig borta från att släppa en Pro version senare, destå bättre. Går dock inte att förutspå, så vad Hartassen sa i deras post stämmer ju. Så vet inte riktigt vad det finns att "stå för"? Retorisk fråga.

Sen vad gäller "personangrepp", nu funkar det ju inte riktigt så i verkligheten. Vet att många är oerhört känsliga idag, men står man och spottar på någon och en annan påpekar detta, så är det inte den som påpekar det som är skyldig till personangrepp. I värsta fall kan den som såg detta sett fel, men det är fortfarande inte ett personangrepp. Oerhört svamligt att ens försöka vinkla det så. Tack och adjö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, och problemet är ju att det ändå känns som utvecklarna har någon form av rykte att tänka på, tyvärr.

Den enkla lösningen vore att utveckla för X, och sen bara gimpa sönder spelet så mycket som det behövs för S.
I ett extremfall så är det väl bara att "sätta allting på LOW". Problemet är ju att alla review:ers och ägare av S då kommer grina över att spelet ser skit ut, och MS lär väl inte ens låta det certas igenom...

Problemet är väl att man vill ha ’LOW’ på X nivå, inte på S nivå

Permalänk
Medlem

Är glad över att PS5 inte har detta problem för de som gör exklusiva spel till den.

När Pro väl kommer så drar man bara upp baslinjen istället för att handikappa utvecklarna från start.

Problemet med 16GB minne mitigeras rejält med deras supersnabba SSD, så när det väl blir dags att porta PS5 spel till PC om 5-6 år kommer inte den minsta gemensamma nämnaren vara i närheten av vad multiplatt-titlarna nu får dras med.

Sammantaget kommer spelen till PS5 såklart se bättre ut överlag när baslinjen kan hållas högre. Iof bara de exklusiva titlarna då, men det är ju där Sonys styrka visat sig denna generation.

Eftersom multiplattspelen bromsas mest av S-modellen nästa generation så spelar de extra TF som X besitter ingen roll, skillnaderna på multiplatt blir därför obefintlig på PS5 och då finns det ingen anledning att välja någon maskin från MS, bättre med en riktig PC för att komplettera spelutbudet optimalt.

Sen nån som sa att PC bromsar PC mest. Stämmer ganska bra, för även om man kan skala spel till en viss gräns, så sätter man ändå en gräns. De med hårdvara därunder kan då inte köpa spelet du byggt. Ju högre gräns, ju snyggare spel, men då också mindre pengar tillbaka.

Med det sagt så byggs moderna spelmotorer som epics på ett sätt som gör skalningen mycket mera dynamisk och automatiserar skalning på ett tidsbesparande sätt. Men de extremt högkvalitativa assets man kan använda tar likväl enormt med plats.

Det är därför man anser att 16GB inte kommer hålla länge till, men där kan en ruskigt snabb SSD åtminstona balansera det problemet i långt högre grad än vad Xbox maskiner kan skryta med.

PS5 är därmed den bästa konsolen för framtida spel med många högupplösta assets, där X istället kan skina med lite bättre ray-tracing i mindre miljöer. Stora öppna spel som t ex GTA6 kommer kunna flyta bättre på PS5 vs Series X, vilket många som inte förstår detta vägrar tro på då "MS ju har mera TF". Men att kunna fylla arbetsminnet dubbelt så snabbt kommer såklart att innebära en stor fördel ju större spelen blir.

Sony har gjort en riktigt bra övervägning med hårdvaran i PS5.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Spelar inte upplösningen någon som helt roll??
Series X
4K vid 60 FPS
Upp till 120 FPS
Series S
1440p upp till 120 FPS

1440p behöver väl inte så mycket kraft så det skulle påverka själva grafiken i spelet

Är ju lite som på PC sidan sämre kort dra ner på upplösningen men behåller samtidigt själva grafiken i spelet

Svårt att förklara vad jag menar sorry

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Om XSS hade kostat under 2000kr hade den varit relevant, nu känns den bara pinsam. Varför inte bara fortsätta sälja gamla X-modellen istället?

Permalänk
Medlem

Tror folk överskattar "minsta gemensamma nämnare". Kolla på The Witcher 3. Ser inte så bra ut på Switchen men på en PC håller det fortfarande riktigt hög nivå. De flesta spel görs i moderna spelmotorer som kan skala väldigt bra mot ett stort spektra av hårdvara. Att det sen skulle påverka spelmekanik som AI tror jag knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Jag antar att det är sådana som jag (bland annat) som är den tilltänkta målgruppen för Series S? Småbarnsförälder som gejmar casual när tid finnes, och som har en sambo som älskar vitt/beige och är en dekorationsnazi. Blir ingen mindre träff med Game Pass Ultimate och att EA Play nu kommer till tjänsten.

On that note - jag ber på förhand om ursäkt om spelutvecklingen får stå tillbaka på grund av mig.

PC master race.

Haha 100%

Permalänk
Medlem

Då en konsolgeneration är 6-7 år så känns det som ett problem att släppa en "gimpad" variant från början, speciellt om den skall stödjas under hela generationen. Ser det som en potentiellt större huvudvärk för utvecklare om 4-5 år än vad Xbox One är idag.
Tror även som många andra att detta kommer ge Sony ett rejält övertag i de exklusiva titlarna då man inte har någon "PS5 Light" att ta hänsyn till när man producerar spelet.

Skulle själv tyckt att köpa en series S för att spela mina gamla fysiska 360 spel med högre upplösning/fps hade varit perfekt, men utan optisk läsare är ju inte det ett alternativ.

Edit: En tanke som slog mig är att series S borde väl kunna gagna Nintendo och deras ryktade Switch 2/Pro ganska mycket när det kommer till tredjepartsstöd? Om dessa spel ändå måste utvecklas med series S i åtanke kanske inte steget till nästa generations Switch blir lika stort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Föreställ dig ett koncept med en öppen värld där du som spelare måste ta dig an tusentals fiender på ett stort fältslag utanför en stad. Bland fienderna finns ett enormt mekaniskt monster bemannade av massa fiender. Du måste tillsammans med dina allienerna (några hundra soldater) slå er fram till denna best, klättra upp och sen ta sig in för att spränga den inifrån innan den når fram till templet i staden. Väl där inne i monstret är det en hel level med fiender att besegra och den skakar och kastar runt dig beroende på vad som händer på utsidan. När du är färdig måste du skynda dig ut innan den sprängs. Du kommer ut och upptäcker du att du nu befinner dig mitt i staden och striderna fortsätter på gatorna. Allt detta sker i realtid, oskriptat och utan laddningstider. Spelet rullar på Xbox Series X och PS5 men nu måste man få det att fungera på en maskin med nästa hälften så mycket RAM och under halva grafikprestandan. Vad kapar man? Hundratals fiender istället för tusentals? Eller de vandrande mekaniska monstren med egna levels? Kanske måste man skippa open world och göra det mer linjärt och skriptat? Och vips är vi tillbaka på last gen.

Jag hade önskat att konsollerna blir så kraftfulla som det bara går, fullpackade med ny teknik så att spel (framför allt AAA-spel) kan ta ett stort kliv framåt. När jag såg Unreal 5 Tech Demo på PS5 blev jag hoppfull, men när jag ser specen på Series S undrar jag hur det ska gå ihop?

I princip försöker Microsoft dubbeldippa. Förr när man släppte en ny konsoll sänkte man priset på den gamla, kanske gjorde en ny version och lät de leva parallellt i några år. Till slut blev det oundvikligen så att utgivare började satsa uteslutande på de nya konsoller och övergav de gamla. Nu vill istället Microsoft med de nya konsollerna skapa ett A- och ett B-lag och (potentiellt) tvinga utgivare att supporta båda under hela generationen. Inte nog med det, man har dessutom utlovat att spel från Microsoft ska släppas till både last gen och next gen. Snacka om flaskhals!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Precis, Microsofts studior har det ännu värre De måste gimpa spelen så att de fungerar på Jaguarprocessorn i Xbox One som var svag redan då den släpptes för 7 år sedan och grafikkretsen är inget att hänga i granen heller. Jag minns att Ubisoft sade att den var orsaken till 30 fps i Adsasdin's Creed Unity.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RekiN:

Microsoft vill verkligen inte vinna konsolkriget alltså. Det är helt otroligt hur de tillåts sänka Xbox-avdelningen så här.

Haha folk kan tro att du är seriös

Permalänk
Inaktiv

@martinot:

När ps5 pro/xbox series x uppgraderingen kommer så har playstaton 2 versioner att förhålla sig till varav deras lägstapunkt är samma som series x. Medan xbox har 3 versioner att förhålla sig till varav deras lägstapunkt är series s som är mycket lägre än series x. Inte skenhelighet bara sunt förnuft.

@Squallie:

Ursäkta förvirrningen menade att playstations ssd är mycket snabbare än series x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Sen vad gäller "personangrepp", nu funkar det ju inte riktigt så i verkligheten. Vet att många är oerhört känsliga idag, men står man och spottar på någon och en annan påpekar detta, så är det inte den som påpekar det som är skyldig till personangrepp. I värsta fall kan den som såg detta sett fel, men det är fortfarande inte ett personangrepp. Oerhört svamligt att ens försöka vinkla det så. Tack och adjö.

Nu är det du som helt blandar ihop det.

Det är jag som påstår att du står för personangrepp, och du som "spottar" (som du beskriver det) på det. Denna kommentar ovan träffar precis det som du beskriver.

Den lilla referensen till personangrepp, som endast var en liten kort binot i ett inlägg av mig (och som du tydligen är extremt känslig att bli anklagad för), avsåg följande kommentar av dig i ditt inlägg #18596633:

#18596633 "Känns mest bara som att du missuppfattar folk med flit, faktiskt."

Inget annat.

Inte heller någon stor grej. Är inte speciellt känslig för personangrepp, men intressant att notera det då det oftast säger mer om den som kommer med personangreppen än något annat. Däremot så tycker jag det är ganska onödigt med den typen av personangrepp. Bättre att hålla sig till att diskutera ämnet ifråga.

För att slippa denna helt metadiskussion så tar jag det gärna i PM/mail, eller ringer gärna upp dig personligen och pratar om det (eftersom det känns som du inte kan släppa det). Lite OT för tråden, mer än att konstatera faktum (rätt skall vara rätt).

Skrivet av Fredag:

Sen nån som sa att PC bromsar PC mest. Stämmer ganska bra, för även om man kan skala spel till en viss gräns, så sätter man ändå en gräns. De med hårdvara därunder kan då inte köpa spelet du byggt. Ju högre gräns, ju snyggare spel, men då också mindre pengar tillbaka.

Med det sagt så byggs moderna spelmotorer som epics på ett sätt som gör skalningen mycket mera dynamisk och automatiserar skalning på ett tidsbesparande sätt. Men de extremt högkvalitativa assets man kan använda tar likväl enormt med plats.

Det är därför man anser att 16GB inte kommer hålla länge till, men där kan en ruskigt snabb SSD åtminstona balansera det problemet i långt högre grad än vad Xbox maskiner kan skryta med.

Så kanske det kan vara.

Finns dock även många som hävdar tvärt om; att konsoler bromsar PC.

Tycker personligen att det är svårt att avgöra exakt vad som bromsar vad. Det är så många parametrar att ta hänsyn till.

Skrivet av medbor:

Om XSS hade kostat under 2000kr hade den varit relevant, nu känns den bara pinsam. Varför inte bara fortsätta sälja gamla X-modellen istället?

Funderade också ett tag på varför Microsoft inte bara fortsatte med X1X som det lägre prissatta alternativet, och sålde den parallellt med den nya XSX.

Dock tycker jag att man ser ut att kan få grymt mycket prestanda för pengarna med XSS, så att sänka den ända ner till 2000 tror jag inte är nödvändigt. De kommer säkert på kampanj och diverse bundlingar, och kanske att den kan med lite tur i några fall hamna runt 2000-strecket. Men skulle misstänka att det inte sker under första året iaf.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/