Permalänk
Medlem

Nätverk två våningar

Hej alla, har jätteproblem med vårt wifi efter vi flyttat till hus.
Har dragit en ethernet kabel utomhus från ena rummet tillfälligt för det hade aldrig gått dra inomhus om det ska godkännas av stilgurun här hemma.

Så nu är frågan hur löser jag vårt nätverk, räcker det med en flashig router från tex asus med 4x4 kanaler ? Eller behöver jag mesh nätverk.
Vill gärna fortsätta ha ethernet till ena datorn för att slippa latencen, men samtidigt är wifi nästan helt borta på övervåningen.

Kan man koppla ethernet till en router till på ovanvåningen som sedan kan ha eget wifi som kopplas automatiskt samt ethernet till min dator.

Vad säger ni, enklaste lösningen även om jag är hyffsat tekniskt lagd, samt inte för dyrt.

Permalänk
Medlem

Köp en liten switch och en anslutningspunkt som sprutar ut wifi till ovanvåningen så ska det nog lösa sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Hej alla, har jätteproblem med vårt wifi efter vi flyttat till hus.
Har dragit en ethernet kabel utomhus från ena rummet tillfälligt för det hade aldrig gått dra inomhus om det ska godkännas av stilgurun här hemma.

Så nu är frågan hur löser jag vårt nätverk, räcker det med en flashig router från tex asus med 4x4 kanaler ? Eller behöver jag mesh nätverk.
Vill gärna fortsätta ha ethernet till ena datorn för att slippa latencen, men samtidigt är wifi nästan helt borta på övervåningen.

Kan man koppla ethernet till en router till på ovanvåningen som sedan kan ha eget wifi som kopplas automatiskt samt ethernet till min dator.

Vad säger ni, enklaste lösningen även om jag är hyffsat tekniskt lagd, samt inte för dyrt.

Enklaste och bästa lösningen är att dra upp en kabel till ovanvåningen från routern där nere, kabeln på ovanvåningen ansluts till en accesspunkt som levererar wifi på ovanvåningen, vill man ha kabeluttag ansluter man en switch med kabel i accesspunkten också.
Ställer man in allt rätt blir det samma nätverk i hela huset.
Alternativ till vanlig accesspunkt är att koppla in en annan router som man då ställer in som accesspunkt, då har man både wifi och kabeluttag i samma enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Enklaste och bästa lösningen är att dra upp en kabel till ovanvåningen från routern där nere, kabeln på ovanvåningen ansluts till en accesspunkt som levererar wifi på ovanvåningen, vill man ha kabeluttag ansluter man en switch med kabel i accesspunkten också.
Ställer man in allt rätt blir det samma nätverk i hela huset.
Alternativ till vanlig accesspunkt är att koppla in en annan router som man då ställer in som accesspunkt, då har man både wifi och kabeluttag i samma enhet.

Har ni båda ett förslag på en switch som kan funka på ett icke komplicerat sätt ? Det jag är mest rädd för är att den fastnar på en routern/switch för att ge dåligt wifi när man rör sig mellan våningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Har ni båda ett förslag på en switch som kan funka på ett icke komplicerat sätt ? Det jag är mest rädd för är att den fastnar på en routern/switch för att ge dåligt wifi när man rör sig mellan våningarna.

switchen kan du välja vilken som helst, den har inget med wifi att göra.

Vid val av accesspunkt så behöver vi veta lite budget och hur stor våningarna är osv. Själv rekommenderar jag Ubiquiti Unifi apor

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Även ASUS Lyra funkar bra som accesspunkt, har satt upp en i min mammas hus.

Permalänk
Medlem

@Haptic:

Jag har 1.5 plans ca 100m2 nere och 80m2 uppe. Jag tänkte kanske max 2000kr. Har telia smart wifi router som är riktigt dålig räckvidd, eller så är alla routers samma. Men en asus med 8 antenner känns klart bättre. Men kanske inte tillräckligt.

Dröjer ju ett tag innan allt är wifi 6 också, inte ens nya LG tv är det. Inte för hastigheten i sig utan man tänker det ger bättre räckvidd. Hastigheten är ju inget problem, hade kunnat köpa wifi 6 kort till datorn också om latencen är lika låg som ethernet men det är nog en bit kvar dit.,