AMD rapporteras möta RTX 3000-serien med 16 GB grafikminne

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av medbor:

Jag trodde det var ett stort chip på gång (500mm2, 80 CU) och ett mindre (250mm2, 40 CU) som ersätter nuvarande.

Här i tråden verkar många tro (hoppas?) att det finns fler än så, men det är inget jag hört om tidigare...

80CU borde räcka fint att hamna mellan 3080 och 3090, så om de släpper ännu större så borde Nvidia bli rädda på riktigt (och prissättningen på 3090 verkar inte tyda på att de är rädda)

Navi 21 sägas vara 80 cu, Navi 23, 40 CU och Navi 22 runt 60 cu.
Navi 21 kallas ibland Big big Navi och Navi 22 för Big Navi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Trodde vi pratade om Big Navi (det var så du inledde det inlägg som startade diskussionen), inte troligt att den har 256 bit buss.

Jag pratar om läckan med 16 GB och 549 dollar .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Navi 21 sägas vara 80 cu, Navi 23, 40 CU och Navi 22 runt 60 cu.
Navi 21 kallas ibland Big big Navi och Navi 22 för Big Navi.

Navi 22 bör ju vara 6700 som slåss med 3070, den borde ha 384 bitars buss eller möjligen snabbt minne på 256-bit (men känns snålt, amd brukar ha mycket bandbredd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den här generationen är det 3090 som är den direkta efterföljaren till Titan RTX, något annat sätt går det inte att tolka Nvidias produktpresentation på, särskilt inte när de kallar 3080 för "flaggskepp". 3090 är inte efterföljaren till 2080 Ti, vilket det felaktigt spekulerats om.

Det går absolut att tolka det på ett annat sätt. Titan, har gått längre och längre ifrån som konsumentkort, så långt att varken spel eller GeForce har använts som produktbeskrivning

https://www.nvidia.com/en-us/deep-learning-ai/products/titan-...

Det marknadsförs som ett beräkningskort (som inte erbjuder i princip nåntig över 2080Ti som konsumentkort), det gör inte 3090, som nu även hör till GeForce segmentet som likt 2080Ti beskrivs som "ultimate gaming experience", dessutom matchar den bara Titan RTX i vram, så rätt kass "efterföljare" i det avseendet. Det återstår att se om Titan skrotas eller om det kommer ett nytt kort som marknadsförs som beräkning/prosumer mellan geforce och quadro (med säg 48GB vram och mer FP64). Dessutom så är det fortfarande rejält upp från t ex Titan Pascal, som hade samma pris som 2080Ti på 1199USD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Just det var inget bra argument. För både Pascal och Kepler hade den första Titan en eller flera SM avstängda. Det har de ibland, beror på yield. I bägge fallen kom det sedan ytterligare en Titan som uppgradering, så att det här är uppföljaren till Titan är nog rättvist att säga.

Nu nämnde jag ju specifikt Titan RTX, inte någon av de tidigare titanerna du drar fram. Och RTX 3090/ampere är ju ingen efterföljare till vare sig pascal eller kepler heller. Så nu svamlar du allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det går absolut att tolka det på ett annat sätt. Titan, har gått längre och längre ifrån som konsumentkort, så långt att varken spel eller GeForce har använts som produktbeskrivning

https://www.nvidia.com/en-us/deep-learning-ai/products/titan-...

Det marknadsförs som ett beräkningskort (som inte erbjuder i princip nåntig över 2080Ti som konsumentkort), det gör inte 3090, som nu även hör till GeForce segmentet som likt 2080Ti beskrivs som "ultimate gaming experience", dessutom matchar den bara Titan RTX i vram, så rätt kass "efterföljare" i det avseendet. Det återstår att se om Titan skrotas eller om det kommer ett nytt kort som marknadsförs som beräkning/prosumer mellan geforce och quadro (med säg 48GB vram och mer FP64). Dessutom så är det fortfarande rejält upp från t ex Titan Pascal, som hade samma pris som 2080Ti på 1199USD.

Kanske om det kommer 2GB moduler, men det finns inte än u i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Nu nämnde jag ju specifikt Titan RTX, inte någon av de tidigare titanerna du drar fram. Och RTX 3090/ampere är ju ingen efterföljare till vare sig pascal eller kepler heller. Så nu svamlar du allt!

Menar du i så fall att Titan RTX inte är en efterföljare till (Pascal-baserade) Titan X? Eller kanske att Titan Xp inte är en efterföljare till Titan X?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

@mpat:

Jag nämnde som sagt inte någon av de tidigare titanerna, för de var inte relevanta i sammanhanget. De tillhör ju svunna, ej längre aktuella generationer hårdvara. Okej? Bra bra.

Permalänk
Medlem

@anon132576: jag såg vad du skrev, men jag försöker förstå hur du tänker. Om du inte tycker att 3090 är en efterföljare till Titan RTX baserat på vad de har stängt av, anser du att Titan RTX är en efterföljare till Titan Xp? Är den en efterföljare till Titan X?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Riktigt vågat av AMD att lägga sig i en prisklass över NVIDIA. Detta alldeles oavsett om man får "dubbelt så mycket RAM", för det kommer inte ens i närheten av att kunna översättas till betydligt bättre prestanda i spel. Detta skulle ju även innebära att AMD tappar, enligt mig, sitt starkast kort, vilket är att vara det billigast alternativet.

Sedan får vi ju inte underskatta att gemene man gillar stora siffror och de tror att 16 GB är dubbelt så bra som 8 GB för endast $49 och väljer AMD enkom på grund av det. Men jag vill ändå någonstans tro att folk som köper GPU:er separat har lite koll på hur tekniken fungerar.

Känns spontant idiotiskt att inte släppa ett 8GB kort. Men det kanske kommer till OEM.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

jag försöker förstå hur du tänker.

Min poäng var att RTX Titan var en fullt aktiverad GPU, medans RTX 3090 inte är det. Den senare lämnar därför utrymme för en riktig Titan-analog i ett senare skede av sin livscykel. 3090 är därmed i mina ögon mer att se som en 2080Ti (fastän med dubbelt upp med minne - och ett högre pris.)

Jag hade inga tankar angående tidigare titaner, som sagt, och har fortfarande inte det då de inte är intressanta.